Mistlichten Octavia 1

Antera

Donateur
Met een multimeter meet je dat. Als je niet weet hoe dat werkt dan word het lastig uitleggen want dan moet je ook weerstanden gaan meten om erachter te komen welke voor het lampje zijn enz.
 

Joske

Forumguru
misschien vind je meer info in het originele schema? De E138 is de desbetreffende taxiswitch.
 

Bijlagen

  • schema taxivoorbereiding O1.pdf
    284,4 KB · Weergaven: 9

Antera

Donateur
Daar had ik ook naar gekeken maar dat is een verend contact en staan alleen de contacten op van de stekkerblok die op de schakelaar zit helaas
 
Hallo allen.
Heb het gevonden hoor, de T en de 15 zijn voor het aan en uit.
Dus hiermee kan ik mijn lampen nu aan of uit doen.
De 58d en de 31 zijn voor de verlichting in de schakelaar, deze is aangesloten op de verlichting.
Dus zodra je de standaard verlichting aan doet verlicht het woordt taxi zodat je de schakelaar kunt vinden in het donker.
Bedankt voor jullie hulp.
Grt Bart.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat ziet er mij bangelijk illegaal uit
Valt wel mee.
Breedstralers oftewel mistlichten mogen formeel alleen bij bepaalde zichtomstandigheden worden gevoerd, en vérstralers gelden als grootlicht - dus die mogen onbeperkt aan indien de omstandigheden zodanig zijn dat andere weggebruikers niet direct of indirect worden verblind of gehinderd. Net als je "gewone" grootlicht.

Dat gezegd zijnde, is het de vraag of zó veel licht echt wel nodig is. Indien dat in een individueel geval echt zo is, dan lijkt een grondige controle door een oogarts me wel op zijn plaats.
Dat laatste dan eventueel gevolgd door beperkende maatregelen t.a.v. het rijbewijs (niet meer bij duisternis rijden of zo?)... ;)
 

turboturbo

Forumguru
Mistlichten Octavia I gebruiken voor dimlicht of DRL?

Opvallend dat de mistlampen bij de Octavia I in de koplamp unit verwerkt zitten. Dergelijk design heb ik volgens mij nog nooit eerder bij een ander type auto gezien.

Is deze lens/mistlamp nog te gebruiken voor een ander doel, bijvoorbeeld voor gewoon dimlicht of misschien DRL met een leuk setje LED lampjes erachter?

Vind het zo jammer dat die mooie lenzen er alleen voor mistverlichting is, terwijl ik dat toch nooit gebruik.
 

Joske

Forumguru
Dergelijk design heb ik volgens mij nog nooit eerder bij een ander type auto gezien.
is bij een Mazda 6 (2003 bijvoorbeeld) ook het geval ;)

IMG_0621-1-1.jpg

Is deze lens/mistlamp nog te gebruiken voor een ander doel, bijvoorbeeld voor gewoon dimlicht of misschien DRL met een leuk setje LED lampjes erachter?
lijkt mij nog wel een leuk plan :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Hè, inderdaad. O.a bij de zes zoals die van @Desperado natuurlijk :)

Heb me inmiddels beetje ingelezen. Er zijn wel aftermarket modules voor die bij licht schakelaar stand = 0 (uit) dim-, mist- of grootlicht met beperkt vermogen laten branden. En zodra er verlichting aan gezet wordt met de knop, gaat die DRL functie weer uit.

Maar het lijkt niet helemaal legaal. Mistlampen mag je alleen aan hebben tijdens dichte mist.
Dus ga je ze als DRL gebruiken, ook al is de sterkte van de lamp minder, dan zou je risico op een boete lopen.

Eea zou afhangen welke codering er op de lamp staat, iets met de letters B en F. Binnenkort demonteer ik mijn units toch even om nieuwe H4 pitjes erin te prikken, dan zal ik daar meteen eens naar kijken.

Zal gok ik zo wel te maken hebben met het ontwerp van de lichtbundel in de lens?
 
Laatst bewerkt:
Vind het ook wel jammer dat deze gewoon in de koplampen zitten bij mijn Octaaf.
Omdat de mijne een RS uitvoering is, ziet hij er wat sportiever uit.
Had dan ook liever gezien dat de mistlampen onder in de bumper waren gebouwd, vind ik zelf een stuk mooier staan.
 

turboturbo

Forumguru
@Thunderman heb jij dan ook 2 lenzen per koplamp, een voor H3 mistlamp en een voor dim- en groot licht? (Waarschijnlijk Xenon?)

Ik vind de plek van de mistlampen juist wel briljant. Onderin de bumper hebben de lampen veel meer te verduren (steenslag etc) hoe vaak zie je niet gebarsten mistlamp glaasjes.

Overigens zijn er wel 'tuning' mistlamp units voor in de bumper verkrijgbaar had ik al eens gezien.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Onderin de bumper hebben de lampen veel meer te verduren (steenslag etc) hoe vaak zie je niet gebarsten mistlamp glaasjes.
dat valt mijn inziens toch echt wel reuze mee... niet? :)

ik heb het zelf 1 keer meegemaakt op de Faab, door steenslag een kapot mistlicht.
 
Bovenaan Onderaan