Minder positief bericht in het nieuws

NielsW

Lid
*zucht*

Mensen kopen een zuinige diesel voor het voordeel.
En wat denkt de overheid, he laten we het voordeel afschaffen want dan kopen mensen nog steeds de zuinige auto's.

uhuh
 
Hier kon je idd op wachten, maar het zal nog wel even duren.

Afwachten wat de nieuwe plannen gaan worden, eerst maar eens een regering regelen.
 

FredV

Banned
dan maar hopen dat de leaserijders nu ook zelf de brandstof moeten gaan betalen, zij hebben dubbel voordeel en trappen t gaspedaal t diepste in. Maar Jan-met-de-pet wordt weer gepakt.
 
wegenbelasting vrije GL

Ik was een aantal weken geleden zeer enthousiast over aanschaf van een GL. Geen BPM, geen wegenbelasting, het deed mij denken aan de voordelen van mijn grijskenteken auto die ik 6 jaar geleden kocht om de zelfde redenen.
Aangezien er nog geen GL beschikbaar was voor een proefrit in een Polo tdi 1.2 gereden en voor het model in een fabia 1.2 TSI 86 pk.
De tdi viel mij ondanks 3 cilinder en 75 pk heel erg mee maar de TSI vond ik puur voor het rijden pas echt een heerlijke motor.
Maar goed de insteek was goedkoop en zuinig dus dan maar wat concesssies doen en voor een TDI gaan.
Thuis nog eens rustig gaan rekenen en indien het wegenbelasting voordeel zou blijven voor mij op jaarbasis en gemaakte km ongeveer een besparing van 1000 euro.
Toch begon bij mij het angstgevoel te komen dat ik op termijn weer gepakt zou gaan worden net als destijds met mijn grijskenteken is gebeurd, namelijk veel wegenbelasting betalen en een lage restwaarde.
Met de berichten die nu in de krant en afgelopen vrijdag op het nieuws m.b.t. verbruiken van auto die in de praktijk veel hoger liggen dan de opgave, ben ik er zo goed als zeker van dat de overheid de belastingvoordelen terug gaan draaien.
Het is nu eenmaal een gegeven dat de overheid met het grootste gemak regeltjes terug draaid als te veel mensen er gebruik van maken.
De 1.2 TDI zal denk ik een stuk minder populair gaan worden bij inruil want dan is de 1.6 om tweedehands aan te schaffen veel interessanter, 4 cilinder, meer vermogen en ook zuinig.
Toen ik laatst bij een skoda dealer was maakte deze aan potentiele kopers van een GL ook al duidelijk dat het belasting voordeel was voor zolang als het duurde, met andere woorden hij zag de bui al hangen.
Als je GL dit jaar nog geleverd word zal je in ieder geval je BPM voordeel wel binnen halen, word het volgend jaar dan zou ik even afwachten of de regeling voor volgend jaar word aangepast.
Ik heb nog geen fabia in bestelling maar ik weet nu wel heel zeker dat het een TSI gaat worden.
 
Zoals ik in een ander topic al aangaf, om veilig te zijn kun je beter je keuze voor een GL baseren op een berekening zonder het MRB voordeel. Zo krijg je in elk geval een eerlijk beeld voor het moment dat de overheid deze regeling gaat terug draaien. Iedere maand die je kunt rijden met voordeel is natuurlijk mooi meegenomen.

Als ik het verhaal van vstromjuan lees, is het compleet logisch dat hij toch voor een tsi kiest. Als je (zoals ik) voornamelijk op zoek was naar een goedkope diesel, dan zit je bij de GL aan het goede adres. Dan mag de GL wat harder afschrijven dan bijvoorbeeld de 1.6 diesel, maar doordat je geen BPM hoeft te betalen is dit gewoon de goedkopere keuze t.o.v. de 1.6 diesel die zo'n €5000 meer kost...

Dat nemen ze me niet af :laugh:
 

FredV

Banned
Éénaspect dat ik zowel in het FD als in Autoweek niet terugvind, is het volgende. De regeling is een voortvloeisel uit het verdrag van Kyoto. Ieder land verplicht zich maatregelen te treffen om de CO2-uitstoot te verminderen. dat kost geld, veel geld. Ons land heeft gekozen voor het stimuleren van auto's met een lage CO2-uitstoot. En ja, er is een grens en als je auto net boven die grens zit heb je pech, en eronder heb je geluk. Maar dat is met alle grenzen. Dat terzijde. Het budget voor Kyoto gaat dus naar de veminderde opbrengst van de BPM en MRB. Alleen al om die reden verwach ik niet dat de regering de regeling zal terugdraaien. In tegendeel, de burger die zo'n auto aanschaft, helpt juist extra mee en is beter dan andere verplichte maatregelen voor het bedrijfsleven. Het succes vna deze regeling betekent dat op andere gebieden de lastenverzwaring vanwege het mileiu achterwege kan blijven danwel kleiner zal zijn. Kortom, m.i. een prima maatregel die lang zal doorwwerken.
 
Zoals ik in een ander topic al aangaf, om veilig te zijn kun je beter je keuze voor een GL baseren op een berekening zonder het MRB voordeel. Zo krijg je in elk geval een eerlijk beeld voor het moment dat de overheid deze regeling gaat terug draaien. Iedere maand die je kunt rijden met voordeel is natuurlijk mooi meegenomen.

Als ik het verhaal van vstromjuan lees, is het compleet logisch dat hij toch voor een tsi kiest. Als je (zoals ik) voornamelijk op zoek was naar een goedkope diesel, dan zit je bij de GL aan het goede adres. Dan mag de GL wat harder afschrijven dan bijvoorbeeld de 1.6 diesel, maar doordat je geen BPM hoeft te betalen is dit gewoon de goedkopere keuze t.o.v. de 1.6 diesel die zo'n €5000 meer kost...

Dat nemen ze me niet af :laugh:

Heb je helemaal gelijk in, het is voor iedereen verschillend en als je de eventuele consequenties op de langer termijn mee neemt in je beslissing om te kiezen voor de GL is dat prima.
De BPM op mijn grijs kenteken is me ook nooit meer afgenomen en dat scheelde me ook een hoop geld.
Ik ben alleen een beetje bang dat veel mensen zich blindstaren op de huidige voordelen van de GL en zich later genomen gaan voelen.
Een ieder die voornemens is een GL aan te schaffen moet voor zijn eigen situate en motivatie dit nog eens goed doorrekenen.

Jij veel plezier met je "overwogen keuze" voor de GL
 

LenK

Forumguru
Het berekenen of je voordelig uit bent met een BPM vrije diesel auto is redelijk complex. Afgezien van beleidswijzigingen verandert de berekening voor aanschaf elk jaar.

Over de periode 2010-2013 veranderen

BPM: van 27.4% naar 0.0%
Dieseltoeslag: van €1076 naar €2400
Korting roetfilter af-fabriek: van €300 naar €0
Korting euro6 norm: van €0 naar €500
CO2 taks: van €35/gr naar €95/gr uitstoot

En dan natuurlijk ook nog de prijsverhogingen van de auto zelf meenemen.
 
Je mag me onwetend noemen, maar wat is er complex aan het berekenen van het voordeel van een BPM vrije auto?

Naar mijn beleving betaal ik nu 0 euro BPM. Dat is toch voordeliger dan een paar duizend euro?

ik begrijp je post niet helemaal m.a.w. :confused:
 

erik2907

Actief lid
Netto op je bankrekening

Op dit moment ben ik in het bezit van een Opel Zafira 1.9 Diesel. Deze auto kost aan MRB € 127, = per maand vanwege een gewicht van 1.500 kg. Het verbruik is gemiddeld 1:15,5.

Er is sprake van een verbruik bij de Fabia Combi GL van 1:29. Zelf schat ik het in op 1:25. Dit omdat ik voornamelijk 30.000 km per jaar afleg op de snelweg!

Uitgaande van bovenstaande gegevens is mijn besparing bij een dieselprijs van € 1,11 per liter:

€ 68,00 per maand aan brandstof en € 127,00 aan MRB. Totaal € 195,00 per maand!!

Zou er weer een MRB komen voor de Fabia dan zal deze altijd lager zijn dan de Zafira omdat de Fabia een gewicht kent van 1000 kg. Daarnaast is deze ook zuiniger in het verbruik.

Dus beste lezer, mijn netto besparing begint in september op mijn bankrekening!!
 
Volgens mij weegt een combi greenline 1119kg, teminste volgens site van autoweek...
Zou ook kunnen dat dit niet klopt...
 
Bovenaan Onderaan