JP’s 2de Octavia - O3 1.4TSI Elegance Businessline

JPs_OC2

Donateur
Hmm, geen gek idee. Sterker nog, een heel goed idee @Kanerr :thumbsup:.

Ga 's uitvogelen wat dat zou moeten kosten. Het deel is van PP-EDPM gemaakt dus het moet kunnen met de juiste primer, etc. Denk alleen wel dat ik het dan zou laten doen want dat soort grotere delen zelf spuiten, hmm, lastig.

Zet 't in ieder geval op m'n "hebbe-hebbe-en-als-'t-ff-kan-snel-een-beetje" lijstje ;).
 

JPs_OC2

Donateur
Misschien een bezoekje aan TVS voor een combi van wat meer power en bijbehorende DSG aanpassing. Maar ook hier eerst ervaren voordat er eventueel gehandeld gaat worden.

Bovenstaande is van ongeveer 6 maanden geleden. Ervaren inmiddels genoeg. De DSG, werkt prima maar de schakelmomenten...om knetterstuiterend gek van te worden. Te vroeg door, te laat terug, etc,etc...
Eraan wennen? Nee. Ermee leven? Zou kunnen, maar eerlijk gezegd, nee.

Dus, volgende week vrijdag, 29 oktober, gaat er weer een wens van het "hebbe-hebbe-en-als-'t-ff-kan-snel-een-beetje" lijstje afgestreept worden...:jaja::jaja:

Bezoekje aan TVS Engineering voor een ECU Stage2/ DSG Stage2+ combo. :D:D
 

catch me

Forumguru
Dat met schakel momenten ervaar ik wel met file rijden, af en toe in de stad, verder gaat 't wel goed,

Heb gelukkig wel de mogelijkheid dat ik flippers heb en 4 standen om te kiezen in het systeem

Ben benieuwd wat ze bij jou gaan/kunnen doen, aanpassen
 

JPs_OC2

Donateur
Vanochtend om even na 7 uur vertrokken richting Varsseveld. Onderweg kunnen genieten van het langzaam maar zeker aanbreken van de dag. Allerlei kleurschakeringen van donker totdat de zon boven de horizon uitkwam. :)

In Varsseveld stond al aardig wat leuks voor de deur. Een heftig getunede Golf R32 met Duitse kentekenplaten, meerdere Golf GTi’s, een Audi RS3 en nog een RS5.
Behalve een O1 die aan de zijkant van het gebouw stond verder geen Skoda te bekennen….:nono:

Naar binnen, gemeld, de wensen besproken en toen begon het wachten. :sleep:

Zo’n twee uur koffie drinken en babbelen verder werd mij het vermogensrapport overhandigd.
Van 140 pk naar 194 pk en het koppel van 250 Nm naar 319 Nm.

upload_2021-10-29_17-37-45.png

Even later zag ik de monteur er met m’n auto vandoor gaan voor een proefrit.
Wow, dat zag er rap uit… “Geef hier dat ding! Ik wil het zelf proberen….”

Kwartiertje later kon ik dat “eindelijk”.

Wat een verschil. Je leest veel ervaringen van anderen maar het uiteindelijk zelf ervaren is toch heel een andere beleving.
De bak schakelt nu zoals ik het wil. Niet meteen een paar versnellingen hoger doorschakelen maar pas hoger in toerental naar de volgende versnelling.
Gas los is, afhankelijk van de snelheid, één (of meer) versnelling(-en) terug en niet meer uitrollen om vervolgens in een veel te hoge versnelling vooruit gewurgd te worden.
Heerlijk, blij mee.

Verder was de auto op zich niet traag en kwam best lekker van z’n plek maar de Stage 2 Motorsoftware is ook een hele verbetering. Meer trekkracht en souplesse.
Rustig cruisen is als vanouds geen probleem maar als je nu ff tussendoor wat meer gas geeft gaat -ie er vandoor als een dolle. :tegek:Paar keer gedaan onderweg terug en de snelheden waarbij je je rijbewijs mag inleveren kwamen zeer snel naderbij.
Ook hier > heerlijk, blij mee.

Extra plus waren de complimenten die ik kreeg voor de auto. Mooie staat / Netjes / Verzorgd / Mooi set, de combinatie van het alcantara stuur, de versnellingspook- en handremhoes.:cool:

Al met al > leuk dagje! :jaja:
 

JPs_OC2

Donateur
Ben benieuwd wat ze bij jou gaan/kunnen doen, aanpassen
Gelukkig veel, of eigenlijk alles wat me irriteerde :jaja:. Misschien dat ik in de toekomst alsnog een stuur met flippers installeer, ik zie wel. De aanpassingen van vandaag zijn misschien al meer dan voldoende. We gaan het ervaren :)

Geweldig hè, als een heerlijk rijdende auto toch nog beter blijkt te kunnen :D. Geniet ervan!
Inderdaad, helemaal geweldig. En ervan genieten gaan we zeker doen. Vrouwlief gaf al aan dat ze op haar "loden" voetje moet gaan letten...;)
 

catch me

Forumguru
Flippers zijn best wel leuk, soms nog net ff iets eerder ingrijpen als dat de bak doet, lkkr mee spelen, bak in de sport stand zetten is ook wel leuk....
Mooiste geluid is de motor die klimt in toeren en t licht gierende geluid wat de bak geeft bij vol gas weg bij bv stoplicht sprint, de meeste verwachten niet dat ie zo snel is...veel verbaasde blikken en zelf...dikke smile
 

JPs_OC2

Donateur
Project trekhaak/diffuser is vandaag afgesloten.:jaja: :thumbsup:
Het enige wat nog moest gebeuren was het monteren van een nieuwe stekkerdoos met een zijuitgang.
Die zit er nu dus onder.

upload_2021-10-31_17-21-47.png

In tegenstelling tot de vorige #!:mad:*#! constructie heeft de kabelboom nu meer dan voldoende ruimte om te kunnen bewegen tijdens het omhoog weg klappen en de tule waardoor de kabelboom de kofferbak ingaat blijft nu wel gewoon op z'n plek zitten.

upload_2021-10-31_17-28-27.png

Fietsendrager meteen op de trekhaak gezet om de verlichting te testen. Alles werkt correct :D.
upload_2021-10-31_17-43-10.png

...en als je dan toch bezig bent...:itwasntme:...ff kijken hoe het uit ziet met een beladen fietsendrager
upload_2021-10-31_17-45-28.png

Genoeg gespeeld weer ;);). Er liggen nog genoeg andere projectjes te wachten. :D:D
 

JPs_OC2

Donateur
FF een stopcontactje inbouwen......
....zoals "gewoonlijk" moet dan de halve auto uit elkaar :)

upload_2021-11-6_18-11-38.png

upload_2021-11-6_18-11-50.png

upload_2021-11-6_18-12-7.png

En dan in een onmogelijke hoek en houding kabeltjes uit de zekeringkast loshalen en omsteken
upload_2021-11-6_18-13-47.png

Zojuist ff getest voordat de boel weer helemaal in elkaar gezet gaat worden > alles goed aangesloten, het werkt :tegek:

upload_2021-11-6_18-16-36.png

Morgen weer verder. Met daglicht gaat dat toch wat makkelijker ;).
 

JPs_OC2

Donateur
maar ben blij dat t er bij mij al in zat...:)
Kan me dat heel goed voorstellen....tijdens de montage wenste ik ook meermaals dat het er al in zat....
Zie onderstaande toelichting ;)

Operatie stopcontact en USB poorten inbouwen afgerond. :tegek:
Past en werkt perfect, alles zit weer op z'n plek en rammelt niet. De montage verliep niet helemaal vlekkeloos.
Hoezo niet? Nou....ben weer prutswerk (als het goed is het laatste) van de persoon tegengekomen die de trekhaak heeft ingebouwd. :mad:

De demontage van alles wat volgens de inbouwinstructies van Skoda los moest verliep aardig snel totdat ik bij de zekeringkast linksonder in het dashboard uitkwam. Volgens de- en montage instructies van erWin is het plateau waar de zekeringen in zitten naar je toe los te halen zodat je er vervolgens gemakkelijk aan de achterkant bij kant. Nou, bij mijn auto dus niet. Ik kon het plateau precies anderhalve centimeter naar voren halen. Het was daarmee dus wel uit het frame waarin het gemonteerd zit maar verder kon het geen kant meer op.
Na veel gevloek en zoeken er achter gekomen dat de kabelboom van de trekhaak ervoor zorgde dat er geen beweging meer mogelijk was. Meneer had de kabel achterin het zekeringenplateau gemonteerd, het geheel op z'n plek gezet en vervolgens de kabels van achteren strak getrokken en verder klem gezet achter het blok stekkers wat onderaan de a-zuil (onder de hendel voor de ontgrendeling voor de motorkap) geplaatst is.

Netjes gezegd, ik was niet echt blij, had echt zoiets van "hou jij z'n oren ff vast, dan ram ik z'n kop er tussenuit..."

Ff pauze gehouden en vervolgens met een flinke dosis engelengeduld en veel pielen en friemelen het zekeringenplateau zo weten te manoeuvreren dat ik er wel enigszins bij kon. Draden daar geplaatst waar ze moeten zitten, accu weer aangesloten en meteen getest, alles werkt. :jaja::jaja:
Vervolgens weer met veel geduld en regelmatig ingeklemde vingers de boel weer op z'n plek gekregen.
Daarna de rest weer terugzetten was eigenlijk simpel. Heb er de tijd voor genomen maar was eigenlijk best snel weer voor elkaar.

Het resultaat, 1x 230v stopcontact en 2x USB oplaadpunt...:cool:

upload_2021-11-7_17-19-35.png
 

JPs_OC2

Donateur
Afgelopen week onderweg naar Black Friday. Aan de eettafel, beide aan het koekeloeren op een laptop. Ik op zoek naar spullen voor de auto en de ega naar .... schoenen..... daar kan je er nooit genoeg van hebben........

Nog wat gevonden?
"Nee, valt tegen. Alleen dit maar niet in mijn maat."
upload_2021-11-28_11-22-7.png

Hmm, jammer. Ik heb wel wat gezien, hetzelfde merk, kijk maar.
"Oh? Laat zien."

upload_2021-11-28_11-25-24.png
"O...haha...lolbroek...."
Kon net net de tik op m'n achterhoofd ontwijken ;);)

Maar goed . De Alaris velgen zitten er sinds gisteren dus weer onder met een set splinternieuwe Michelin Pilot Alpin 5 winterbanden. Zag eerder deze week een aanbieding die de naam Black Friday echt eer aan deed en dus meteen besteld.
Meteen ff een stuk gereden en de eerste indruk is prima. Stuurkarakter is direct zonder nerveus te zijn, goede grip en best stil voor winterbanden. Nou zeek het van de hemel dus hoe stil ze zijn als het droog is, is nog ff afwachten.
Tot zover in ieder geval tevreden.

Verder nog wat gedaan?

Een SSAM (Start Stop Automatik Module ) ingebouwd. Had het Start/Stop systeem een tijdje terug via OBD11 uitgezet maar dat beviel niet.
Om toch zelf meer controle te hebben over het systeem besloten zo’n module aan te schaffen. De inbouw is niet plug and play omdat er wat kabels van één van de stekkers van het ‘knoppenblok’ moeten worden omgezet maar dat was met de inbouwinstructies erbij goed te doen.

Eenvoudiger klusje > nieuwe ruitenwissers voor en achter.
upload_2021-11-28_11-31-44.png

Heb verder nog nieuwe H8 led lampen van Osram liggen om dat suffe geelachtige licht van de mistlampen meer richting Xenon te krijgen. Vervanging in led voor het stadslicht ligt ook klaar.
Misschien dat ik de Xenon lampen ook nog vervang maar kijk eerst ff wat het effect van de led upgrade is.
Achter zitten wel de led achterlichten maar de richtingaanwijzers en achteruitrijlichten zijn halogeen (?!) dus die gaan er binnenkort ook aan…
 

JPs_OC2

Donateur
foto van de auto op de Alaris wielen?

Oké dan. Is weinig spectaculair hoor ;)
En ja, ik weet 't, een wasbeurt zou ook mogen maar op het moment zit ie na 500 meter rijden alweer onder de bagger dus ik wacht tot het weer wat droger is.

upload_2021-11-28_16-13-3.png

upload_2021-11-28_16-15-20.png

upload_2021-11-28_16-16-23.png

Speel trouwens meer en meer met de gedachte om de boel te verlagen. Er zit wel erg veel ruimte in de wielkasten...
En dan niet alleen maar veren, maar een KW Street Comfort.
 

JeSko

Forumguru
Net winterwiel hoor! KW streetcomort dat is wel het van het natuurlijk! Wel flink aan de prijs, ik denk dat een half zo duur AP setje niet veel minder is, ik ben er alvast echt content van!

Misschien kan @s-line hierover wat meer kwijt, die kent beter de verschillen.


Nu ben ik wel benieuwd hoor, gaat mega dik staan, verlaging met schroef en nette wielen maken dat een auto echt apart komt te staan :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
Mijn ervaring met Eibach veren is dat het gewoon net niet is, vind zowiezo de combinatie met OEM dempers onaangenaam bij stadsverkeer, de OEM dempers kunnen de stroevere veerweg bij korte opstoten niet dempen, waardoor de auto naar mijn gevoel rare botsen maakt op drempels en verhoogde inrichtingen. Snelweg enzo is wel lekker met de veren alleen er onder, maar nog altijd niet wat een schroefset bied! Sommige steken dan Bilstein dempers, maar dan geef je geld uit waar je bijna een mooie schroefset voor kan kopen, en je blijft (te) hoog staan.

De looks, tja, was er in het begin vrij content mee, maar na een tijdje kriebelde het, en dan parkeer je je "verlaagde" Skoda naast een Ford ST line of iets in die trend, en die staat gewoon af fabriek een stuk lager. Het is dat Skoda's af fabriek zo hoog staan, alsof de transportblokken er nog onder zitten, daardoor vind ik de Eibach verlaging achteraf bekeken weggegooid geld als je tenminste echt die lagere look wilt, en aangezien je al aan het kijken bent naar schroefsetjes, ben je al over die, spreekwoordelijke ;) , drempel heen! :D De talloze reacties keer op keer; hoe, is dieje verlaagd?" Word je op den duur ook wel beu :tongue:
 

JPs_OC2

Donateur
eibach verlaagde Octavia icm alaris velgen
Thx! Dat is wel de richting qua verlaging die ik op zou willen.

flink aan de prijs, ik denk dat een half zo duur AP setje niet veel minder is
Mee eens @JeSko, KW is flink aan de prijs. Zou ook voor een ST (is ook KW) set kunnen gaan of inderdaad wat je aangeeft een set van AP.

Een tijdje terug gebabbeld met een Duitse tuner/leverancier over de steeds strikter wordende regelgeving in Duitsland vwb tuning. Het gaat sterk richting "Fast nür noch Fahrwerk/Felgen/Folien" of te wel alleen maar verlaging/velgen/folie dat nog betrekkelijk gemakkelijk binnen de regelgeving te doen is.
Maar goed, tijdens dat gesprek kwam het op de do's en dont's van verlagen/schokbrekers/veren en dergelijke. Met deze info in gedachten tot de conclusie gekomen dat ik niet alleen voor veren moet gaan. Veren met een andere karakteristiek op oudere schokbrekers is geen ideale combinatie.

Verder wil ik niets aan comfort en praktische bruikbaarheid verliezen dus superlaag gaat het voor mij ook niet worden. Heb, met het oog op een eventuele toekomstige verlaging, bijgehouden sinds we auto hebben hoe ver die aan de achterkant in de veren zakt bij verschillende belasting. Dus met de kofferbak vol/halfvol, achterbank naar beneden en dan vol/halfvol, aanhanger erachter met verschillende belading en ook weer combinaties van deze drie. Qua looks zag om en nabij de drie cm er het best uit maar ik merkte wel duidelijk dat er minder veerweg overbleef.

In ieder geval, allemaal persoonlijke overwegingen/bedenkingen. Voor de ene zijn veren genoeg en zijn daar heel tevreden mee. Anderen willen laaaagggg en ook dat ziet er in veel gevallen supermooi uit. Ik zoek iets in het midden waarbij je je afvraagt, is ie nou lager of niet, terwijl het een strakker sturende, praktisch bruikbare, comfortabele reisauto is en blijft.
 
Bovenaan Onderaan