Mijn superb

MaxN

Donateur
Je zit idd met een statische en dynamische daklast.
Daktent gewicht auto
Maar is zo’n daktent dan niet te zwaar? In de handleiding van de auto kun je de maximale daklast opzoeken. Dat is het gewicht dat het dak van de auto volgens de fabrikant maximaal kan dragen als je rijdt. Dat noemen ze de dynamische daklast, dus rekening houdend met het rijden, weerstand van de wind, plotseling remmen etc. Deze dynamische daklast ligt bij de meeste auto’s meestal tussen 75 en 100 kilo.

Daarnaast is er echter de statische daklast, het gewicht dat het dak van de auto kan dragen bij stilstand. Deze ligt op zo’n 4 tot 5 keer de dynamische daklast. Als een tent 75 kilo weegt, kun je er dus met een gerust hart met meerdere personen in verblijven als de auto stil staat. Ik neem aan dat je niet van plan was in de tent te liggen terwijl je lekker over de snelweg zoeft.

De auto's waar je ze het meest op ziet is volgens mij de Defender, die heeft een max daklast van 150kg(oude model)/168kg(nwe model). Dat zou dus een tent met 1 (lichte)persoon maximaal betekenen, en daar kunnen hele gezinnen in volgens mij.
 

leon-cupra

Forumguru
Nog een ontdekking : jouw superb heeft ook een “auto” functie voor jouw airco/verwarming. Temperatuur instellen en de wagen doet de rest. ;);)
als ik in mijn partner haar superb stap, staat die functie altijd af (en bij jou ook blijkbaar, zie de foto). Je kan toch maar zo gemakkelijk zijn en is comfortverhogend. Altijd een constante temperatuur in de wagen. :arghh:
 

leon-cupra

Forumguru
Wat je zelf doet , doe je meestal beter. “Meestal” dus niet altijd ;)

heb jaren met een half automatische airco lange ritten gereden. Altijd te warm of te koud. Regelmatig aan de knoppen moeten draaien. Tot mijn eerste volautomatische … heerlijk gewoon. Kom je ook een stuk frisser uit de wagen. Nooit meer voor mij draaien aan de knoppen.

op korte ritten maakt het idd wel iets minder uit maar langere ritten, daar voel je toch wel effectief het nut van de auto-stand
 

JeSko

Forumguru
Heb hem soms wel eens per ongeluk op auto staan, maar dan gaat ie vaak te hard blazen naar men zin, zet hem altijd op het laagste zodat de ramen niet beslagen, das voldoende.
 

larsy

Forumguru
- ik gebruik de airco enkel in de zomer .
- en s’morgens koude dagen zoals nu is het 25*gr en meer en zetelverwarming op Max. Stand .
Blazers ook redelijk fel int begin.
zo een dikke 20min tot aan het werk
Nog nooit aan die knop “auto” gezeten . Ook niet bij stilgestaan wat het is of doet .
 

hemi24

Forumguru
@larsy : je hebt geen flauw idee wat je mist... Juist in de natte herfstperiode is het nuttig om de airco te gebruiken, omdat deze helpt je auto te ontvochtigen...

(misschien na 50d km toch maar eens beginnen te lezen met die handleiding..?)
 

larsy

Forumguru
Tja de wagen is echt het werkpaard geworden voor hobby s .

ja soms zet ik de airco wel eens op in de winter .

-Als je echt een auto hebt waar “niks” mag aankomen , dan ben je ook ens blij met zo een wagen die je normaal of slecht kan behandelen
En naar niks moet kijken dat gevoel heb ik nu.
Dat doet de Skoda prima :-)
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Is toch prima als iemand niet de auto stand wil gebruiken van zijn airconditioner :deuk:

Ik ben bi-polair, soms vind ik de auto stand helemaal gewelding en soms vind ik hem achterhaald en idioot.

Maargoed, of dat nou aan mij ligt of dat ik vind dat de auto stand niet altijd even goed werkt laat ik maar in het midden ;)

@larsy lekker he DAB+! Veel betere kwaliteit ook.
 

VAG-man

Forumguru
Heb hem soms wel eens per ongeluk op auto staan, maar dan gaat ie vaak te hard blazen naar men zin, zet hem altijd op het laagste zodat de ramen niet beslagen, das voldoende.

In het begin blaast het systeem even hard, daarna gaan er bij mij 2 tot max. 4 lampjes van de ventilator aan. Je weet dat er 2 standen Auto zijn? In mijn S2 staat het altijd op Auto. Niks te klagen.

Ja het geluid is beter (zenderaanbod ook veel beter).

Ik vind de ontvangst van DAB+ echt waardeloos in het oosten en noorden van het land. Overige delen van het land weet ik niet.
 

larsy

Forumguru
Tja ja … waarom ook …
Het was de bedoeling om deze lang te gebruiken .
Maar nu de prijzen weer wat duurder zijn …
Heb ik iets van ==> 2jaar rijden en dezelfde prijs terug krijgen waarom niet proberen .
Dus de verkoop in (en wie weet ).
niet weg ook , geen probleem dan genieten we er verder van …

maar ik heb wel een ander verlanglijstje … 43ACDA00-B383-444C-B922-C6EB2CFDF0ED.png B25CAB3C-3F5B-47FE-B9CE-8D6C00F34D20.png
 

leon-cupra

Forumguru
Duur verkopen en duurder aankopen.
Wil je echt voordeel doen met de huidige prijzen moet je nu verkopen en kopen ten vroegste binnen een jaar wanneer de levertermijnen van nieuwe autos terug genormaliseerd zijn.
 

JeSko

Forumguru
Oei dat is wel iets geheel anders! Eerlijk gezegd vind ik dit niet zo mooi, maar je zal er vast je redenen voor hebben? Zag deze onlangs passeren op youtube op HighPeak, die heeft een vrij goede review geplaatst, het interieur van deze Land Rover vind ik dan wel weer heel knap.

 
Bovenaan Onderaan