Mijn Skoda App issues

Beauri

Forumguru
Heb met verbazing de ellende in dit topic gelezen en enkel medelijden met de mensen die de mijn skoda module en de daarbij behorende bagger software over zich heen moeten laten komen omdat zij geen eigenaar van de auto zijn(LM) en van beroepswegen met zo'n auto van de baas moeten rondrijden.

Kan me niet voorstellen dat als de bovenkamer en het bijbehorend geheugenmoduul goed werken, je vrijwillig zo'n kastje van PON in je privé bezit wilt hebben dat zoveel mogelijk gegevens aan PON overbrieft die dit gebruikt naar believen en zegt dat zij dat doen zonder er persoonsgegevens aan te koppelen en dat laatste zou ik dan nog kunnen geloven, maar het feit dat zij dat wel kunnen......

Wat ik toch ook wel ongewenst vind....... dat ze van afstand je module kunnen benaderen, dingen aan of uit zetten - en al helemaal als je hier de horrorverhalen hebt gelezen.

Het nut van de PON module is zo goed als nihil, je bent toch zelf nog wel in staat om te denken toch, als de benzinemeter het rode vakje nadert heb je toch geen berichtje nodig om je te vertellen dat je binnenkort moet gaan tanken? Ook andere zaken meld de auto je op je dashboard..... daar heb je lijkt mij toch geen app voor nodig, al is het wel zo dat de jeugd van tegenwoordig compleet telefoon verslaafd is als ik de geluiden om me heen moet geloven....... voor die verslaafden is het dan misschien een troost, maar nuttig is toch anders lijkt mij.

Je zou bijna denken dat je vrachtwagen chauffeur bent met zo'n kastje aan boord dat de baas keurig vertelt waar je precies bent en of je wel aan de snelheid houd, geen excuus van ik had storing..... het kastje kijkt mee en brieft alles over aan de baas, te lang geparkeert, had je je verslapen etc etc, weg privé.

Als je al niet meer weet waar je je auto laat...... hoe zit het dan met je phone,,,,, en je bent je pin vergeten.... :D

Ga dacht ik best wel met mijn tijd mee, maar wat ze tegenwoordig voor smoezen verzinnen om je onder controle te houden, je zou bijna denken dat ze je toch wel een dom schaap vinden:sleep:

Nu rijd ik zelf particulier zoals ze dat noemen, ja ik moet alles zelf betalen, de aankoop, onderhoud, de benzine de verzekering, de wegenbelasting en eventuele onvoorziene kosten voor het geval de zakelijke rijders nog iets vergeten waren;) Met andere woorden het is MIJN auto en NIET PON's auto en ondanks dat ik nooit die App zou nemen, heb ik tevens verboden dat de module door de dealer geplaatst zou worden, immers kastje, code, auto en VIN zijn bekent en via de kentekenregistratie is de eigenaar te bepalen, met andere woorden 1 en 1 is ....dag meneer PON:tongue:

Vraag me af of er hier mensen zijn die me 1 goede reden kunnen geven waarom ik die module wel zou hebben moeten laten plaatsen?
 

De Stip

Forumguru
Bij de aankoop van de auto heb ik geen keuze voorgelegd gekregen, of ik die module al dan niet zou willen hebben. Word die module bij de importeur in Leusden ingebouwd, of geschied dat bij de dealer?
 

anoppe

Actief lid
Heb met verbazing de ellende in dit topic gelezen en enkel medelijden met de mensen die de mijn skoda module en de daarbij behorende bagger software over zich heen moeten laten komen omdat zij geen eigenaar van de auto zijn(LM) en van beroepswegen met zo'n auto van de baas moeten rondrijden.
Je hebt altijd de keuze in het gebruik, ook als je een wagen van de leasemaatschappij rijdt... rittenregistratie kan ook met andere middelen.

Vraag me af of er hier mensen zijn die me 1 goede reden kunnen geven waarom ik die module wel zou hebben moeten laten plaatsen?
Restwaarde wellicht, want de auto is niet ‘connected’?

Klopt. De eerste paar 100 KM kun je niet registeren.
Dit is onzin, ik heb het bij aflevering bij de dealer meteen ingeregeld...

Meh, ik kom niet eens voorbij het registratieproces. Volgende week een nieuwe auto, dan nog maar eens proberen....

Starten en lopen. Ook de ‘Mijn Skoda’-app....!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Japanese Power

Donateur
Dit is onzin...
Ik praat geen onzin. Pas na de eerste honderden KM kon ik het pas invullen en werd het geaccepteerd. Maar goed. Ik zat bij de generatie die aan de wieg stond van de hele Skoda App soap. Wellicht is er ondertussen toch ‘iets’ verbeterd ;).

P.S. Heb het overigens 2 dagen gebruikt om daarna alle Skoda apps te deactiveren...
 

Pendragon

Forumguru
Ik praat geen onzin. Pas na de eerste honderden KM kon ik het pas invullen en werd het geaccepteerd. Maar goed. Ik zat bij de generatie die aan de wieg stond van de hele Skoda App soap. Wellicht is er ondertussen toch ‘iets’ verbeterd ;).

P.S. Heb het overigens 2 dagen gebruikt om daarna alle Skoda apps te deactiveren...
Apart. Had het in de O3 en nu ook in de Karoq. Werkte (voor zover je het werken kunt noemen) gelijk bij aflevering.
 

mib

Nieuw lid
Hallo, ik ben bezig met het aanmaken van een connect acount na het scannen van de qr code vraagt hij om.de km stand. Als.ik dit invul krijg ik de melsing dat dit niet klopt.... iemand ervaring mee?

Klopt het trouwens dat je infotainmend systeem.in de auto via deze app update? (Niet de navi maar de amundsen software)

Probeer eens 10, 50 of 100km Dat was bij mij ook bij de eerste registratie was het ook niet 0km
 

Beauri

Forumguru
Bij de aankoop van de auto heb ik geen keuze voorgelegd gekregen, of ik die module al dan niet zou willen hebben. Word die module bij de importeur in Leusden ingebouwd, of geschied dat bij de dealer?

Wordt bij de dealer ingebouwd volgens mijn dealer, vandaar dat ik hen ook kon opdragen om hem niet in te bouwen, anders had ik de opdracht moeten geven om hem te verwijderen:)

Het wordt je ook niet gevraagd of je hem wil hebben, het lijkt wel of het je door PON wordt opgedrongen, ze willen je gewoon heel graag in de gaten houden en doen net alsof het iets geweldigs is terwijl het in weze geen drol voorstelt, alleen wel voor PON, de gegevens die je PON aanlevert zijn ze goud waard. Dat ze er dan ook nog geld voor durven vragen is best wel een knap staaltje van brutaliteit, lekker gegevens verzamelen over het gebruik en je dan laten meebetalen aan de kosten, ja eigenlijk best wel heel simply clever:D


Je hebt altijd de keuze in het gebruik, ook als je een wagen van de leasemaatschappij rijdt... rittenregistratie kan ook met andere middelen.


Restwaarde wellicht, want de auto is niet ‘connected’?

Ik denk dat je je ten zeerste vergist over de keuze in het gebruik, je hebt er namelijk zelf helemaal geen invloed op en dat is misschien wel wat mij nog het meeste tegenstaat aan die module, je kan het namelijk zelf helemaal niet uitschakelen de module staat gewoon altijd aan, tenminste zolang de voeding ervan nog een greintje puf heeft. Ook al neem je zelf de App niet om de gegevens op te vragen die de module constant verzameld, de module geeft wel alle verzamelde gegevens door aan PON, dus ook zonder jouw medeweten.

Restwaarde? Omdat die spionage module er niet inzit gaat je restwaarde omlaag...... of zou hij voor een ander toch veel meer waard zijn, een auto zonder verleden;) Als ik mijn auto over een paar jaar wil inruilen ben ik niet bang voor die module die er niet inzit..... althans dat mag ik hopen, zou ik hem wel aantreffen, dan heb ik de dealer beloofd dat ie hem op een voor hem minder fraaie manier terugkrijgt. Je restwaarde..... wat onze regering van plan is met die zero uitstoot(Klimaatakkoord) en allerlei belasting fratsen om het schoonste jongetje van de klas te worden gaat meer van invloed zijn op de restwaarde...... over een paar jaar wil waarschijnlijk niemand meer zoveel belasting betalen voor een vervuiler en je schuld aanpraten omdat je nog zo'n ding hebt. We gaan denk ik een lastige periode tegemoet en daarbij wens ik niet in de gaten gehouden te worden door PON en andere belangstellenden.

Restwaarde is dan ook geen reden voor mij om de module wel of niet te willen hebben
 

De Stip

Forumguru
Daarom zit er in de Nederlandse Karoq (en wellicht andere Skoda modellen), geen knopjes aan het plafond om alarm te slaan of technische hulp in te roepen. In andere landen zie je die knopjes wel. Het is toch een door Europa opgelegde verlichting? Dus of het systeem van Pon, of het af fabriek systeem zoals in andere ons omringende landen?
 

Okki

Donateur
Dat knopje zag ik wel zitten in de nieuwe Scala...volgens de verkopert kan je dit of zelf indrukken of wordt het systeem geactiveerd bij een aanrijding (als de airbags afgaan)
 

Beauri

Forumguru
Daarom zit er in de Nederlandse Karoq (en wellicht andere Skoda modellen), geen knopjes aan het plafond om alarm te slaan of technische hulp in te roepen. In andere landen zie je die knopjes wel. Het is toch een door Europa opgelegde verlichting? Dus of het systeem van Pon, of het af fabriek systeem zoals in andere ons omringende landen?

Waarom er in de NL Karoq geen knopjes zitten tbv E Call zouden we aan PON moeten vragen, maar denk bij voorbaat al dat we een bla bla bla antwoord gaan krijgen, zal wel te maken hebben met kostenbesparing. Persoonlijk vind ik het uitermate teleurstellend dat de knopjes er niet inzitten, doch het is niet verplicht dat er knopjes nodig zijn voor het systeem, als het er maar inzit. De E Call gaat dan werken op het moment dat bepaalde veiligheidssystemen in werking treden(airbags)

Helaas is de openheid van PON over de technische werking van de Mijn Skoda module zeer teleurstellend en daarom lees je ook zoveel verschillende berichten van mensen die aannames maken over de werking ervan.

Ik heb het vermoeden dat PON met zijn Mijn Skoda module balanceert op het randje van de Privacy wetgeving, maar zij zullen wel heel goede advocaten en smoezen hebben om eea goed te praten als het toch niet loopt zoals ze zelf denken te kunnen handelen. Nu heb ik zelf dat kastje/die module van Mijn Skoda niet, maar maak me ook niet al teveel zorgen of ik dan ook geen E Call zou hebben, rijd al ruim 40 jaar zonder en het systeem werkt ook alleen maar als er een GSM bereik is.

Ik had de app vanwege issues verwijderd van mijn telefoon, en hem laatst weer opnieuw proberen te koppelen: “Er is een onverwachte kilometerstand ingevoerd”. (Of iets van die strekking)
Afgelopen maandag toch maar eens bij de dealer binnengestapt omdat ik in de buurt was en zij hebben ‘iets’ nagevraagd en de mail die ik later kreeg van de dealer terug schreef:

Goedemiddag,

Ik heb contact gehad met de leverancier van dit systeem.

Ze hebben op af stand instellingen veranderd van het systeem in uw auto.
Het regelapparaat in de auto heeft 2 a 3 dagen nodig omzichzelf opnieuw in te leren en bepaalde instelling over te nemen.
Na woensdag zou u de app kunnen aanmelden met de recente km stand.

Mochten er dan alsnog problemen zijn als waarschijnlijk het regelapparaatje vervangen worden.

Met vriendelijke groet,



Morgen het advies maar eens opvolgen en hopen dat hij dan wel werkt....

Vind het zeer verontrustend om hier te moeten lezen dat MIND(PON) op afstand kan "inbreken" in je auto software, om te rommelen aan je systeem, als zij dat kunnen, hoelang duurt het dan dat de georganiseerde misdaad dat ook lukt? Wil overigens ook niet dat "men" ongevraagd dingen aan mijn auto veranderd, die zogenaamde Updates zijn vaak een bron van ellende en in mijn ervaring wordt er vaak meer van je afgepakt dan dat er iets verbetert:( Als je er nog even verder over nadenkt..... een ander heeft contact gehad met de leverancier en die heeft het voor je geregeld...... vind persoonlijk zoiets niet echt fijn, wat kunnen zij wel niet allemaal regelen? Nog iemand die voor mij een reden heeft waarom ik dat kastje toch zou hebben moeten laten plaatsen?

Het is bijvoorbeeld denk ik niet Simply Clever om aan te nemen dat als je een Appje van je Phone verwijderd bij PON het licht uit zal gaan als je begrijpt wat ik bedoel:sleep:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ieder zijn keuze om de MijnSkoda-module te gebruiken of niet, of hem zelfs uit te laten bouwen als je denkt dat On er gegevens van krijgt ook als hij niet geactiveerd is (in tegenstelling tot de belofte). En Pon zou inderdaad iets opener kunnen zijn over hoe de module werkt en waarom ze er op staan het in te bouwen terwijl Skoda zelf als Skoda Connect heeft. E-call en de MijnSkoda-module zijn overigens twee verschillende dingen.E-call is (als het er zit) af-fabriek in de auto, MijnSkoda is van Pon.

Het verhaal van @Beauri vind ik dan wel weer overdreven. Dat Pon “balanceert op het randje van de Privacy wetgeving” en dat verbloemt met smoezen en advocaten? Tja.

Dat ingrijpen in de auto via de MijnSkoda-module lees ik anders. Pon kan waarschijnlijk de module resetten of zoiets (vandaar het opnieuw inleren). Maar de module kan alleen zaken uitlezen en niet in de auto aanpassen (bijvoorbeeld op slot doen of zo). Dit overigens in tegenstelling tot Skoda Connect.

Ook je verhaal over updates als bron van ellende en “afpakken” vind ik wat argwanend overkomen......
 

Beauri

Forumguru
@Rallye Al te goed is buurmans gek is een gezegde die niet helemaal de lading dekt, maar men kan ook te goedgelovig zijn.

Zou me al teveel tijd kosten om alle apparaten die ik heb/heb gehad te beschrijven en wat er na een update niet meer functineerde allemaal te benoemen, maar ook in dit topic wordt het meermalen benoemd.

Lees de privacy voorwaarden maar eens goed en hoe ze uitzonderingen benoemen.

Updates die mislukken en niet werken, ik dacht dat het er hier vol mee staat met alle frustatries vandien.,

Als je argwanend bedoeld als in kritisch, JA, maar liever dat dan alles voor zoete koek slikken en niet verder kijken dan die paar cm die iemands neus lang is beter dan alles maar aannemen zonder er verder zelf ook nog eens even bij stil te staan.

Beetje zelf nadenken heeft nog nooit iemand pijn gedaan en kan soms slimmer zijn dan overal een computer voor nodig te hebben die je zogenaamd het werk uit handen neemt terwijl dat toch niet het geval is.

Al zal mijn post alleen maar een beetje geholpen hebben om mensen bewust te maken van hoe je tegenwoordig in de gaten gehouden wordt, dan vind ik het de moeite al waard, maar ik ben dan ook 60 plus en zie wel wat er om heen gebeurt zonder oogkleppen op te hebben of mijn kop in het zand te willen steken.

Het is niet alles zonneschijn al zou je dat vandaag niet zeggen, iedereen een prettig weekend toegewenst.:thumbsup:
 

Pendragon

Forumguru
@Beauri, soms vraag ik me echt af waarom je op dit forum bent. Je schrijft ellenlange verhalen die vooral erg negatief zijn. Wat jij vind of goed /fout vind wil niet zeggen dat iedereen dat vind. Daarbij doe je aannames die nergens op gestoeld zijn. Zoals de Mijn Skoda module. Als je een nieuwe auto koopt wordt deze module door Pon ingebouwd, niet door de dealer. Daarbij, je hoeft hem niet te activeren, maar je kunt hem wel laten plaatsen. Anderen, zoals ik, vinden de module wel handig (als hij goed werkt).

Ik zeg, maak je niet zo druk over Pon etc en geniet gewoon van je auto.
 
Bovenaan Onderaan