Mijn eerste Skoda!

De radio zou je ook sd karten kunnen lezen door gebruik via radiofrequentie. Of Bluetooth module die ook via radiofrequentie gaat. Kosten paar tientjes. (fm-transmitter)
Dat laatste klinkt ook wel interessant! Sinds ik een premiumabonnement op Spotify heb, gebruik ik eigenlijk alleen nog maar m'n telefoon en bluetooth voor muziek in de auto (als de auto bluetooth heeft dan, maar dat heeft de auto van m'n pa (waar ik tot nu toe de meeste kilometers in weg tikte) wel).

Heb nog wel m'n mp3-collectie ergens ver weg gestopt op een externe HD, dus ouderwets cd'tjes branden blijft altijd een mogelijkheid:D
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed heb, kun je met Solisto gewoon MP3's vanaf een sticky spelen, en ik dacht dat daarvoor vaak de CD-wisselaar aansluiting wordt gebruikt. Vagtechniek waar je de Solisto heb gezien, is in elk geval een betrouwbaar adres: daar is de laatste forummeeting ook geweest, en ik kom er zelf ook al een jaar of 5.
 
@RicoVld , mocht je toch naar vagtechniek gaan, ze zijn daar ook gespecialiseerd in chiptuning, heben ook de zelfde rollenbank, kun je mss 2 vliegen in 1 slaan.
Ah, dat klinkt ook wel als een interessante optie dan inderdaad. Heb net een beetje rond zitten zoeken naar informatie over zo'n FM-transmitter, maar de werking daarvan spreekt mij niet heel erg aan. Dan lijkt zo'n Solisto mij een stuk fijner en betrouwbaarder werken.

Tevens zit ik nu te zoeken naar een verzekering voor m'n auto. Zit nu nog te twijfelen tussen AON (goedkoop te krijgen, met collectiviteitskorting via m'n werk) of AllSecur (iets duurder dan AON, maar een stuk betere reviews als je eens rondkijkt op internet).
 
@snapo6 Spike City is inderdaad in de buurt ja! Toevallig gisteren alvast dit ding besteld: http://www.carinterface.nl/skoda/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-skoda-autoradios_ytm06-vw8

Kan ik in ieder geval alles luisteren wat ik wil. Volgende stap is inderdaad nieuwe boxen, want ik had al her en der gelezen dat de standaardboxen van de Octavia matig zijn. Dus ik kom denk ik wel eens een keer bij je langs ja!!

Verder ook dit besteld, kon ik voor 8 euro niet laten liggen en staat een stuk netter dan zo'n lange antenne:
49e8334528.jpg

En mocht die het bereik nou enorm verkleinen zet ik gewoon die lange er weer op en ben ik 8 euro kwijt, so be it..
 
Zo, hij is binnen! Vanmiddag eens even foto's maken!

Plannen voor de komende tijd: paar kleine optische plekjes wegwerken, scheurtje in de bestuurdersstoel wegwerken, nieuwe middenarmsteun, nieuwe boxen, chippen naar 220pk.
Vanmiddag krijg ik de korte antenne binnen, morgen de Yatour.

Verder viel me op dat de koelwatertemperatuurmeter onderweg terug naar huis niet boven de ~80 graden is gekomen. In ieder geval heeft ie de 90 niet bereikt. Daar moet denk ik ook wat aan gedaan worden, al heb ik daar dan weer te weinig kennis voor vrees ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
koelwatertemperatuurmeter onderweg terug naar huis niet boven de ~80 graden is gekomen. In ieder geval heeft ie de 90 niet bereikt.
Kan ook aan de meter zelf (c.q. de sensor) liggen, dus ik zou direct na een lange rit eerst maar eens een goeie thermometer in het koelwaterreservoir steken (voorzichtig met openmaken!). Als daar iets tussen de 90 en 95 uitkomt, is de thermostaat geen hoofdverdachte meer...
 
Kleine update: Helaas is het in het weekend te slecht weer geweest om mooie foto's te maken en ga ik doordeweeks in het donker naar het werk en ben ik ook in het donker weer thuis... Eigen foto's houden jullie dus nog even tegoed!

Over die koelvloeistof, de meter blijft strak op deze waarde staan. Volgens een aantal vrienden van me is dit overigens prima:


Afgelopen zaterdagnacht meteen maar even de BOB gespeeld zodat ik op de terugweg kon profiteren van een lege snelweg
smilie5.gif
Toen ik boven de 160 reed steeg de koelvloeistof wel gewoon naar de 90 graden, maar hij daalde weer net zo hard naar de stand hierboven toen ik weer normale snelheden ging rijden.

Waar ik minder blij mee ben, is dat vanavond tijdens rustig cruisen op de snelweg ineens dit lampje (uitlaatgascontrolesysteem geloof ik) ging branden:
motorstoringslampje_zoom.jpeg


Als ik google lijkt dit overigens geen enkel probleem te zijn om mee door te rijden, maar ik ga zaterdag (eerder kan ik niet) toch even langs de garage denk ik.

Verder bevalt hij uitstekend. Kwam ook nog tussen de instructieboekjes een mooie verrasing tegen. In 2008 heeft ie op een rollenbank gestaan en toen had hij blijkbaar 235pk en 302nm! Lange tijd geleden gemeten natuurlijk, maar toch leuk:D
Heb hem ook nog niet zo vol open getrokken dat ik dat opgemerkt zou kunnen hebben, hoewel het geluid van de turbo wel héél erg aanwezig is.
 

TL@

Forumguru
Onze Golf IV had juist hetzelfde met de temperatuur meter. Uiteindelijk de thermostaat laten vervangen en nu is het terug goed. Kost niet zoveel.
We hebben ook een poelie moeten laten vervangen (eerste kosten buiten onderhoud in zijn 180.000km) omdat die lawaai maakte.

De VWs (en Skoda's) van eind jaren 90 waren nog gemaakt om lang mee te gaan (de huidige generatie toch veel minder heb ik de indruk)
 
Volgas naar de dealer komen er vanzelf lampjes bij waaronder blauwe die niet in de skoda app staan :D:D;)
Hehe, laten we die maar even buiten houden:D Is al lastig zat met deze auto, zaterdagnacht na ophalen meteen even de BOB gespeeld. Even iets te enthousiast op het gas gegaan op de terugweg en ik zat al op een snelheid die met een 2 begon...:bloos:
Onze Golf IV had juist hetzelfde met de temperatuur meter. Uiteindelijk de thermostaat laten vervangen en nu is het terug goed. Kost niet zoveel.
We hebben ook een poelie moeten laten vervangen (eerste kosten buiten onderhoud in zijn 180.000km) omdat die lawaai maakte.

De VWs (en Skoda's) van eind jaren 90 waren nog gemaakt om lang mee te gaan (de huidige generatie toch veel minder heb ik de indruk)

Misschien maar eens naar de thermostaat laten kijken dan, al is de waarde die hij nu bereikt volgens het boekje prima.

Het lampje is overigens daarnet net zo spontaan als dat hij aan ging weer uit gegaan, net nu ik maandag een afspraak bij de garage had.... Maar goed, gewoon maar erheen gaan en misschien gelijk even naar de thermostaat laten kijken dan.

Ga morgen in het licht even mooie foto's schieten!
 

Cordoba

Forumguru
Auto gewoon uit laten lezen op foutcodes (zorg dat je de nummers krijgt, de omschrijving kun je zo van internet plukken), en thermostaat wisselen is ook niet zo'n klus.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb onlangs ook de thermostaat van mijn O1 RS laten vervangen. Een handige monteur kan dit met het juiste gereedschap zonder demontage van dynamo, gaskleohuis etc. Voor paar tientjes weer klaar en altijd strak op 90°C. Veel plezier met de auto!
 
Ondanks dat het lampje weer uit was gegaan, vandaag toch even bij m'n afspraak met de dealer langs geweest. Die konden bij uitlezen helaas niks vinden en alles (inclusief thermostaat) werkte volgens de monteur naar behoren. Volgens hun was deze temperatuur op zich ook goed voor de kvs en dus kon ik volgens de dealer gewoon lekker verder genieten van de auto.

Daarom vanuit de dealer meteen maar even een paar honderd kilometers weggetikt om te vieren dat de kerstvakantie begonnen is. Klein stukje Autobahn gepakt ook, maar de omstandigheden waren helaas niet ideaal. Flinke wind en vrij druk. Ondanks dat op het kleine stukje waar heel even geen auto's reden de 230 aangetikt, maar toen moest ik weer van het gas af omdat er weer verkeer kwam. Had wel het idee dat er meer in zat overigens, maar daarvoor ga ik nog wel een keertje terug als er geen wind is :D

Verbruik is me overigens wel een beetje tegen gevallen: http://www.autoweek.nl/verbruik/14809/skoda-octavia-18-turbo-20v-rs-2002

Bij die eerste tank had ik weliswaar veel korte ritjes en veel stadsverkeer, maar daar heb ik niet achterlijk hard gereden ofzo. Vandaag dus met m'n rondje Autobahn ook een hele tank erdoorheen gejaagd en die was ondanks in Duitsland 160-180 als kruissnelheid een stuk zuiniger. In Nederland overigens wel de hele tijd op de cc gereden en dus deze volledige tank op de snelweg verreden, maar in Duitsland dus vlot doorgereden en hier in Nederland ook nog een paar keer stevig geaccelereerd.
Ach ja, er zijn ergere dingen en ik lig er ook weer niet wakker van ofzo! :D

Tevens had ik een korte antenne gekocht die mij een stuk netter leek staan dan de originele. Alleen wat blijkt?? Er zit een anti-diefstalbeveiliging op de originele antenne waardoor je hem niet uit de voet kan draaien.... Je kan hem wel losdraaien en plat leggen om door de wasstraat te gaan, maar meer dan dat ook niet. Nou heb ik hier op het forum wel gevonden dat je die beveiliging kan omzeilen als je een beetje kracht zet, maar ik wil niet het risico lopen de schroefdraad of de voet kapot te maken, deze antenne werkt prima. Hij is alleen een beetje lang..

Verder ook een aantal foto's gemaakt. Helaas heb ik alleen de beschikking over een mobiel (weliswaar een Sony met 20 megapixel camera, maar toch...) waardoor de auto nog steeds roze lijkt. Woensdag ga ik langs bij een kennis met een fatsoenlijke camera!

Eerst een paar algemene foto's van de auto:








En de aandachtspuntjes:


Stuur is een beetje versleten, maar is alleen aan de bovenkant. Heeft niet heel veel prioriteit wat mij betreft.


Slot van de middenarmsteun is kapot, waardoor dit gebeurt als ik hem opklap. Ondanks dat ik eigenlijk standaard met de armsteun naar beneden rij, wil ik dit wel graag fixen. Staat dus hoog op de to do-lijst!


Scheurtje in de bestuurdersstoel (die er sowieso niet supernetjes meer uitziet). Wil ik op zich wel fixen, maar moet niet ten koste gaan van de stoelverwarming. Dan laat ik liever deze stoel zitten om van de verwarming te profiteren. Tevens is dit ook iets wat ik met m'n 2 linkerhanden wss niet zelf kan


Klein hapje uit het glas van het achterlicht. Staat ook hoog op de to do-list.


Reclameloze kentekenplaathouder. Vind die BOVAG-logo's sowieso veel te opvallend. Platen met opgelegde letters heb ik dan weer wel! Staat ook hoog op de to do-lijst deze.

Kortom, to do van belangrijk naar minder belangrijk:


    • Glas voor achterlicht
    • Middenarmsteun
    • Reclameloze kentekenplaathouder
    • Nieuwe bestuurdersstoel
    • Nieuw stuur
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan