Mijn eerste Skoda!

ArjanHoek

Forumguru
Heb de mijne er al 3x afgehaald en op gezet gebeurt niks mee.
Alleen wel je andere hand op basis zetten en aan het dikke stukje antenne omhoog trekken.

Vandaag is de Yatour geïnstalleerd. Nu kan ik eindelijk genieten van een USB-poort, aux-aansluiting en poort voor een SD-kaart in plaats van enkel en alleen de radio omdat ik tegenwoordig geen enkele "normale" cd meer heb.

Nu ik de Yatour erin heb zitten en m'n eigen muziek luister in plaats van de radio, wordt overigens wel pijnlijk duidelijk hoe matig de standaard boxen zijn. Als ik alleen naar de radio luisterde viel dat eerlijk gezegd niet eens zo heel erg op, maar nu ik een middagje naar muziek via de Yatour heb zitten luisteren merk je dat de muziek vrij "leeg" is. De boxen zijn dus absoluut een punt dat aangepakt gaat worden in de toekomst!

Verder heb ik inmiddels ook een reclameloze kentekenplaathouder en een glas voor het achterlicht binnen. Inmiddels is het te donker om daar naar te gaan kijken, dus dat ga ik morgen doen. Dat moet zelfs mij nog wel lukken, heb voor de kentekenplaathouder al een beschrijving van een kennis gekregen hoe dat te doen :D
Het glas voor het licht moet ik nog even naar kijken, maar zo op het eerste gezicht ziet dat ook niet al te lastig eruit.

Ook heb ik via diezelfde kennis een linkje gekregen naar een nieuw slot voor de middenarmsteun, dus die is ook besteld. Via ebay voor een tientje, stuk goedkoper dan een compleet nieuwe armsteun. Die gaat dus ook binnenkort gefixed worden. Dan zijn wat mij betreft de meest urgente dingen aangepakt. Het stuur laat ik denk ik zo en voor de bestuurdersstoel blijf ik met een schuin oog rondkijken, maar ik denk dat het nog lastig kan worden om er eentje te vinden waarbij de stoelverwarming blijft werken. En dat vind ik toch wel een erg fijne optie hoor.... Die wil ik niet kwijt dus!

Daarna ga ik rondkijken naar leuke updates in plaats van nodige updates. Daar is inmiddels ook wel een lijstje voor. In willekeurige volgorde:

• Nieuwe boxen
    • Parkeersensoren achter
    • Comfortknippers
    • "Zweedse" verlichting

Misschien nog weer later een originele Skoda dubbeldin navigatie, zoals die van het plaatje, maar ik denk dat dat nog wel eens prijzig kan gaan worden. Als ik er überhaupt al eentje vind...
navigatie-originala-skoda-octavia-dd21b158af1d04d6fa-0-0-0-0-0.jpg

Laatst bewerkt:

H@RM

Senior Member
Scheurtje in de stoel is redelijk goed zelf te maken. Het enige wat zichtbaar achterblijft is een klein "litteken"

Octavia1.6i

Forumguru
Verder heb ik inmiddels ook een reclameloze kentekenplaathouder en een glas voor het achterlicht binnen. Inmiddels is het te donker om daar naar te gaan kijken, dus dat ga ik morgen doen. Dat moet zelfs mij nog wel lukken, heb voor de kentekenplaathouder al een beschrijving van een kennis gekregen hoe dat te doen :D
Het glas voor het licht moet ik nog even naar kijken, maar zo op het eerste gezicht ziet dat ook niet al te lastig eruit.

Ook heb ik via diezelfde kennis een linkje gekregen naar een nieuw slot voor de middenarmsteun, dus die is ook besteld. Via ebay voor een tientje, stuk goedkoper dan een compleet nieuwe armsteun. Die gaat dus ook binnenkort gefixed worden. Dan zijn wat mij betreft de meest urgente dingen aangepakt. Het stuur laat ik denk ik zo en voor de bestuurdersstoel blijf ik met een schuin oog rondkijken, maar ik denk dat het nog lastig kan worden om er eentje te vinden waarbij de stoelverwarming blijft werken. En dat vind ik toch wel een erg fijne optie hoor.... Die wil ik niet kwijt dus!

Neem de hele bende maar mee als je hier bent de 31e, desnoods help ik je er mee ;)

Oh en hopelijk zitten dan bij ons de parkeersensoren er in, kun je even testen hoe dat werkt :)

Het is vrij lang stil geweest rond de RS. Hij tuft gewoon lekker rustig door zonder enige problemen, waar ik ook heen ga. Dagje Duitsland gedaan en hele stukken met kruissnelheden van ver boven de 200: geen enkel probleem. Het dagelijks woonwerkverkeer: geen centje pijn.
Het enige is dat het lampje van het motormanagement nog steeds een beetje een eigen willetje heeft. Af en toe brandt ie, af en toe staat ie uit. Inmiddels is het lampje al bijna 3 weken uit, dus dat is prima!

Kortom, er was weinig te melden over Octo, zoals hij inmiddels gedoopt is. Tot vanavond dan. De doos met spullen begon toch behoorlijk in de weg te staan, dus ondanks mijn 2 linkerhanden heb ik toch een gereedschapskist uit de schuur gepakt en ben aan de slag gegaan.
Als eerste heb ik er nieuwe ruitenwisser opgezet, maar dat vond ik niet interessant genoeg om te fotograferen

Vervolgens een ander klusje wat ik binnen enkele minuten af had: een naamloze kentekenplaat.
Voor:
DSC_0371_zps49d2e2ba.jpg

Na:
IMG-20150420-WA0052_zpsp138aucz.jpeg

Vervolgens werden mijn "kwaliteiten" pas echt op de proef gesteld: ik ging de unit van de achterlamp verwisselen!

Even ter herinnering, dit was de reden dat ik hem wilde vervangen:
DSC_0372_zpsb2269f79.jpg

Eerst de bekleding los halen en de lampjes eruit halen. Dat ging overigens vrij gemakkelijk, dat is gewoon een kliksysteem.
DSC_0399_zpsbxrcexvo.jpg

Daarna een stuk beschermstrip eraf halen zodat je bij de schroeven van de unit kunt:
DSC_0400_zpsrmsaqgyh.jpg

4 bouten losdraaien en de unit zat los:
DSC_0401_zpsaseuneh0.jpg

Beetje duwen en trekken en hij was eruit:
IMG-20150420-WA0058_zpsc0iuiqhk.jpeg

DSC_0402_zps4etxkrp7.jpg

DSC_0403_zps7zlphphx.jpg

Vervolgens een kwestie van alles weer in omgekeerde volgorde doen. Oftewel, nieuwe unit erin:

DSC_0404_zpsb7juprmd.jpg

IMG-20150420-WA0060_zpsmq4nkkho.jpeg

En na het aandraaien van de schoefjes:

DSC_0405_zps6yvi23p5.jpg

Vervolgens lampen weer aansluiten en even kijken of ze het nog wel deden natuurlijk!

DSC_0407_zps05vza5qv.jpg

DSC_0408_zpsifz5jwjk.jpg

Beschermstrip en bekleding er weer op:
DSC_0410_zpszbhspzqs.jpg

DSC_0414_zpshp7qe196.jpg

En je hebt weer een schadevrije achterlampunit erin zitten!
IMG-20150420-WA0062_zpsgv8w9wtn.jpeg

Ter vergelijk, de rechterunit die inmiddels dus 13 jaar oud is. Verschil in helderheid valt me reuze mee:
IMG-20150420-WA0064_zpsftzqvm3v.jpeg

Ondanks mijn inschatting vooraf vond ik het een vrij simpele klus die behoorlijk voorspoedig ging! Al moet ik er volgende keer iets eerder aan beginnen, want de foto's verraden al dat het vrij snel donker wordt.
Al met al blij met het eindresultaat!

Al heel lang geen updates meer over de Octavia geplaatst, maar daar gaan we eens verandering in brengen! Inmiddels staat er op een haar na 2 ton op de teller, dus ik heb er al weer ruim 20k opzitten in de RS. Véél meer dan ik van te voren had verwacht dat ik zou rijden, maar hij heeft nog geen kilometer verveeld!

In ieder geval moet hij om de 15k in een beurt, dus dat is ie een maand of 2 geleden geweest. Een kleine dit keer. Buiten de reguliere dingen die er bij zo'n beurt gebeuren, waren er nog een paar vloeistoffen en er is een nieuwe multiriem in gezet. Verder was de auto prima in orde, al gaf de monteur wel nog als dringend advies mee dat de distributieriem vervangen moest gaan worden. Die zat er 8,5 jaar en 120k omheen. Hij kan 10 jaar en 180k mee volgens de dealer, maar dat risico wil je niet lopen natuurlijk!

Buiten de distributieriem kon hij volgens de monteur er nu weer jarenlang tegenaan, dus dat was mooi nieuws. Echter ging ik een paar weken na de beurt op vakantie. Dat betekende van elke dag rijden naar 3 weken stil staan. Toen ik terug was bleek de accu zo dood als een pier te zijn. Hij was zo leeg, dat de deuren zelfs niet met het draaien van de sleutel open konden. Kortom, die was echt heel erg leeg. De achterbak kon nog wel open, dus via daar naar binnen geklommen en de motorkap geopend. Met wat startkabels in de weer gegaan en de motor sloeg weer aan (en de deuren konden weer open!). Echter toen de startkabels eraf gingen, ik de auto van de handrem afhaalde en wilde gaan rollen om een blokje om te gaan sloeg hij gelijk weer af en was ie met geen mogelijkheid meer te starten. Toen de ANWB gebeld, die zeiden dat ze krachtiger startkabels hebben, dus daarmee aan de slag gegaan. Toen bleef ie wel draaien, ben ik een blokje om gegaan en alles leek weer goed.

Tot de volgende ochtend. De deuren gingen dit keer wel open, maar de accu was nu alweer te leeg om te starten. Uiteindelijk de ANWB weer gebeld wegens mijn linkerhanden. Er kwam nu iemand anders, die concludeerden al heel snel dat de accu niet goed meer was. Het bleek ook nog de originele, 13 jaar oude accu te zijn. Omdat ik de auto elke dag gebruikte had hij de kans niet om leeg te gaan en viel het dus niet op dat de accu niet goed meer was, maar mijn 3 weken vakantie deden dat dus wel
Uiteindelijk een nieuwe accu erin gezet, dus die is nu ook weer up-to-date.

Toen besloot ik een paar weken geleden dat het tijd was voor de distributieriem. Toch een vrij belangrijk onderdeel waar ik geen risico mee wilde nemen. Omdat je tegenwoordig 2 maanden voor de vervaldatum je APK kan laten keuren, maar de originele vervaldatum kan aanhouden, besloot ik maar gelijk een APK te doen (vervalt op 10 december). Verder dus de hele distributieset vervangen, inclusief waterpomp en spanrollen. De APK ging verder prima, hij is zonder opmerkingen, reperaties of adviespunten goedgekeurd. Dus nu met een nieuwe multiriem, accu en distributieset kan ik voorlopig weer jarenlang zorgeloos planken!! :D

Vanmiddag ook maar even gedaan. Een maat van me had een nieuwe gekocht (een 206RC uit 2004), dus we moesten natuurlijk even kijken welke nou sneller was :D
Uiteindelijk een paar landweggetjes opgezocht en een beetje rondgecrosst, met dit als resultaat:

M'n auto was blinkend schoon toen ik thuis vertrok, dus ik was door deze aanblik te geschokt om te denken aan wat overzichtplaatjes met de 206 :D

Al met al verder een leuke middag. Smerige auto en op dat ene kleine ritje een kwart tank leeg gereden, maar het was gezellig

jbl92

Actief lid
Super mooie bak man! Dat probleem met de armsteun heb ik trouwens ook! Heb jij dit nog op kunnen lossen?

Weer een tijdje geen updates geplaatst, maar inmiddels zitten de volgende 15k er weer op. Bijna 208k op de teller dus en het was weer tijd voor een beurt. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niks met de thermostaat had gedaan. Het lampje van het motormanagement was ook maandenlang niet meer gaan branden, de temperatuur kwam altijd wel op minimaal 80-85 graden uit en ik merkte niks met rijden, dus ik vond het goed. De laatste weken brandt het lampje echter weer. Met Valentijnsweekend heb ik m'n vriendin meegenomen naar Luxemburg en op die rit van bijna 4 uur is de temperatuur niet hoger gekomen dan 70-75 graden. Dat vond ik toch wél erg koud worden en in combinatie met het lampje dat maar niet uit wilde blijven, besloot ik toch dan het dan maar tijd was om er wat aan te gaan doen. Het was ook weer bijna tijd voor een beurt en die is begin deze week gebeurd.

Ik heb toen ook meteen aangegeven dat het lampje al sinds ik de auto in bezit heb dan weer wel en dan weer niet brandt en dat ik het vermoeden had dat het aan de thermostaat lag. Uitgelegd dat de temperatuur ook wel erg laag bleef onderweg naar Luxemburg en dat ie eigenlijk nooit 90 graden bereikt (al was ie nog nooit zo koud gebleven als het weekend). Rond lunchtijd werd ik gebeld door de garage: ze hadden de auto uitgelezen en de foutcode bleek inderdaad te zitten in het koelsysteem. Dat had van alles kunnen zijn, maar in combinatie met mijn verhaal over mijn rit in het weekend concludeerde de garage dat het inderdaad de thermostaat moest zijn. Die is dus vervangen en sindsdien staat de temperatuur strak op de 90 en is het lampje weer uit. Ben ook wel benieuwd wat dat met het verbruik gaat doen!

Verder geen problemen gevonden met de auto en dus alleen de gebruikelijke werkzaamheden gebeurd, al hebben mijn voorbanden nog maar tussen de 2,5 en 3 millimeter profiel. Die moeten dus binnenkort vervangen gaan worden. Achter zit er nog ruim 4,5mm op, dus misschien dat die omgewisseld kunnen worden, maar dat zie ik te zijner tijd wel.

Volgende week roadtripje Duitsland met m'n vriendin, dan zal ik wel weer eens wat plaatjes van de auto schieten!

@jbl92 Ik heb daar nog niet naar gekeken moet ik eerlijk zeggen. In principe rij ik altijd met de armsteun naar beneden, dus ik stoor me er eigenlijk niet echt aan. Al heb ik wel ooit deze link gekregen van iemand, kan je voor een tientje zo'n klikding kopen: http://www.ebay.com/itm/Mittelarmle...ra-Rommster-/180816415798?hash=item2a197f8c36

Vorige week met m'n vriendin naar Duitsland geweest voor een paar stedentrips. We hadden Hamburg, Berlijn en Münster op het programma staan. Uiteindelijk ook nog een middag naar Hannover geweest omdat dat precies halverwege op de route van Berlijn naar Münster lag. Heel veel gezien en dus ook heel veel gereden! Uiteindelijk zo'n 1200km afgelegd met de Skoda.

Pluspunt: met de nieuwe thermostaat lijkt ie inderdaad een heel stuk zuiniger te zijn. Normaal had ik moeite om zuiniger dan 10L/100km te rijden, maar op de snelweg hier in Nederland met de cruisecontrol op een tellersnelheid van tussen de 120 en 140 (afhankelijk van de Vmax) rij ik nu tussen de 7,5 - 8L/100km. Zelfs in Duitsland met een gemiddelde kruissnelheid van tussen de 160 en 170 op de teller zit ik nu rond de 9 - 9,5L.
Daarnaast lijkt ie ook wat beter te trekken. Op een rustig stuk tussen Hamburg en Berlijn 260 op de teller (253 op de GPS) gekregen! En toen werd ik ingehaald door een VW Touareg :shocked:
Overigens verbruik ik bij die snelheden 32 - 33L/100km, dus dat was geen gewoonte:D

Anyways, foto's die ik onderweg geschoten heb. We begonnen met een belangrijk detail dat je in Duitsland nodig hebt. Ik kreeg nog een groene ook, terwijl ik eigenlijk een gele verwacht had (waar ik dan toch niks aan had gehad, aangezien de Umweltzone in Berlijn, Hannover en Münster alleen voor groene stickers te betreden zijn, dus dan had ik hem uiteraard niet gekocht).

Vervolgens de achterbank volgeladen met de broodnodige versnaperingen voor onderweg en wat landkaarten en tevens flink gebruik maken de Yatour!

En toen konden we gaan rijden, met uiteraard de nodige stops onderweg.

Om na een weekje stedentrippen weer veilig thuis in de straat te parkeren!

De oplettende kijker heeft misschien al een issue kunnen opmerken. Bij de beurt voor de roadtrip werd al gezegd dat er een lekje in de uitlaat zit en dat ie op termijn waarschijnlijk vervangen moet gaan worden. Ze zeiden er ook direct bij dat een originele Skoda-uitlaat me ongeveer 500 euro zou gaan kosten, dus ik had zoiets van "het is nu niet storend, dus ik kijk het voorlopig nog wel even aan". Echter in de week roadtrippen is de uitlaat er behoorlijk zielig bij gaan hangen en komt er een gigantische takkeherrie uit, niet te zuinig. Ik vrees dus dat ik een heel stuk sneller dan ik gehoopt had aan de nieuwe uitlaat mag.

Leuk detail trouwens, ik kocht de groene sticker plaatselijk bij de ATU in Duitsland. Die man die me hielp was gelijk helemaal enthousiast, die had ook een Octavia RS uit 2002. Hij legde gelijk helemaal uit wat hij ermee gedaan had en dat hij nu op 250pk zit. Met mijn steenkolenduits kreeg ik het niet 100% mee, maar was zeker gezellig!

Slecht nieuws... Vandaag in de file de auto voor me een kusje gegeven. Op een of andere manier gleed mijn voet van de koppeling. Ik weet het zelf niet eens meer, omdat ik een hele aparte dag achter de rug heb. België uiteraard, maar ook slecht nieuws in de privésfeer. In ieder geval was het resultaat dat ik in de file naar voren reed en de VW Caddy voor me een kusje heb gegeven.

Het ging gelukkig heel zachtjes en had de Caddy een trekhaak. De Caddy-meneer kon dus zonder enige schade zijn weg vervolgen en ik heb alleen een kromme kentekenplaat aan de voorzijde. Direct even langs de AGO gereden dus en binnen een kwartiertje stond ik weer met een geheel verse kentekenplaat buiten, die inmiddels ook op de auto zit. Verder zit er (uiteraard) een deukje achter de kentekenplaat, maar dat zie je niet aangezien de plaat daarvoor zit. Ik heb ook nog even onder de kap gekeken, maar er zit niks direct achter de bumper, dus dat zit allemaal goed. Ook ben ik na de aanrijding nog zo'n 20 kilometer naar huis gereden (waarvan 15 snelweg) en dat leverde geen raar weggedrag op of iets dergelijks. De techniek lijkt dus allemaal nog prima in orde te zijn dus. Op het eerste gezicht is er verder ook geen grote optische schade, al lijkt de naad bij de lampunit rechts íets te zijn gaan wijken. Wellicht kan ik dat terugklikken op een of andere manier, maar daar heb ik vandaag even totaal geen puf meer in..

Zal morgen een paar foto's van de "schade" schieten!

Bovenaan Onderaan