Al heel lang geen updates meer over de Octavia geplaatst, maar daar gaan we eens verandering in brengen! Inmiddels staat er op een haar na 2 ton op de teller, dus ik heb er al weer ruim 20k opzitten in de RS. Véél meer dan ik van te voren had verwacht dat ik zou rijden, maar hij heeft nog geen kilometer verveeld!
In ieder geval moet hij om de 15k in een beurt, dus dat is ie een maand of 2 geleden geweest. Een kleine dit keer. Buiten de reguliere dingen die er bij zo'n beurt gebeuren, waren er nog een paar vloeistoffen en er is een nieuwe multiriem in gezet. Verder was de auto prima in orde, al gaf de monteur wel nog als dringend advies mee dat de distributieriem vervangen moest gaan worden. Die zat er 8,5 jaar en 120k omheen. Hij kan 10 jaar en 180k mee volgens de dealer, maar dat risico wil je niet lopen natuurlijk!
Buiten de distributieriem kon hij volgens de monteur er nu weer jarenlang tegenaan, dus dat was mooi nieuws. Echter ging ik een paar weken na de beurt op vakantie. Dat betekende van elke dag rijden naar 3 weken stil staan. Toen ik terug was bleek de accu zo dood als een pier te zijn. Hij was zo leeg, dat de deuren zelfs niet met het draaien van de sleutel open konden. Kortom, die was echt heel erg leeg. De achterbak kon nog wel open, dus via daar naar binnen geklommen en de motorkap geopend. Met wat startkabels in de weer gegaan en de motor sloeg weer aan (en de deuren konden weer open!). Echter toen de startkabels eraf gingen, ik de auto van de handrem afhaalde en wilde gaan rollen om een blokje om te gaan sloeg hij gelijk weer af en was ie met geen mogelijkheid meer te starten. Toen de ANWB gebeld, die zeiden dat ze krachtiger startkabels hebben, dus daarmee aan de slag gegaan. Toen bleef ie wel draaien, ben ik een blokje om gegaan en alles leek weer goed.
Tot de volgende ochtend. De deuren gingen dit keer wel open, maar de accu was nu alweer te leeg om te starten. Uiteindelijk de ANWB weer gebeld wegens mijn linkerhanden. Er kwam nu iemand anders, die concludeerden al heel snel dat de accu niet goed meer was. Het bleek ook nog de originele, 13 jaar oude accu te zijn. Omdat ik de auto elke dag gebruikte had hij de kans niet om leeg te gaan en viel het dus niet op dat de accu niet goed meer was, maar mijn 3 weken vakantie deden dat dus wel
Uiteindelijk een nieuwe accu erin gezet, dus die is nu ook weer up-to-date.
Toen besloot ik een paar weken geleden dat het tijd was voor de distributieriem. Toch een vrij belangrijk onderdeel waar ik geen risico mee wilde nemen. Omdat je tegenwoordig 2 maanden voor de vervaldatum je APK kan laten keuren, maar de originele vervaldatum kan aanhouden, besloot ik maar gelijk een APK te doen (vervalt op 10 december). Verder dus de hele distributieset vervangen, inclusief waterpomp en spanrollen. De APK ging verder prima, hij is zonder opmerkingen, reperaties of adviespunten goedgekeurd. Dus nu met een nieuwe multiriem, accu en distributieset kan ik voorlopig weer jarenlang zorgeloos planken!!
Vanmiddag ook maar even gedaan. Een maat van me had een nieuwe gekocht (een 206RC uit 2004), dus we moesten natuurlijk even kijken welke nou sneller was

Uiteindelijk een paar landweggetjes opgezocht en een beetje rondgecrosst, met dit als resultaat:
M'n auto was blinkend schoon toen ik thuis vertrok, dus ik was door deze aanblik te geschokt om te denken aan wat overzichtplaatjes met de 206
Al met al verder een leuke middag. Smerige auto en op dat ene kleine ritje een kwart tank leeg gereden, maar het was gezellig