Skoda Octavia Combi Elegance 1.4 TSI
Op de teller: 6000 km
Ik heb mijn hele leven Volkswagen gereden, polootjes en de golf 4 en de golf 5.
Er is een kleine op komst, zoekt een ruime nieuwe auto en de Volkswagen dealer geeft je 3500 euro minder terug voor je golf dan de Skoda dealer, de golf 6 variant is weer een stuk duurder en dus is de keuze gauw gemaakt.
Het werd een Octavia Combi Elegance 1.4 tsi.
Het model is in mijn ogen gedateerd, maar het betreft een facelift dus dat heb je al gauw. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lijnen van de wagen mooier en mooier begin te vinden. Ik krijg zelfs al opmerkingen van collega's waarom ik in vredesnaam altijd zo lang na het uitstappen naar de auto blijf kijken...
Het rijden:
De wagen doet het goed op de weg, redelijk stug en ik voel goed aan hoe de weg loopt.
In de bochten is het geen held, maar het blijft dan ook een combi die hoog op de pootjes staat.
In bochten krijg ik de wagen op hogere snelheid ook niet zenuwachtig, wat uiteraard een goed punt is.
Motor:
Ik lees in vele topics dat iedereen zo blij is met de power van de 1.4.
Deze valt mij gewoonweg erg tegen. Mijn golfje 5 1.9tdi met 105 pk was vele malen sneller. (uiteraard begrijp ik dat de diesels meer koppel hebben)
Ik heb de handgeschakelde 6 bak en moet voor een vlot inhaal moment toch echt terug naar de vijfde. Soms voor een explosievere actie zelfs naar de vierde.
Het is en blijft een 1.4 met een turbotje dus ook dit is niet verwonderlijk.
Het doet wat het doen moet maar een chip gaat er zeer zeker komen.
Verbruik:
In één woord dramatisch.
Ik weet dat ik een vlotte rijder ben maar Duitsland snelheden rij ik nooit.
Ik kom gemiddeld uit op 1 op 12.
Ik rij altijd rustig de motor warm tot 80 a 90 graden en rij dan vlotjes door en dit bijna 95% van de tijd op de snelweg.
1 op 12 vind ik dan echt geen stijl.
Als ik als een zondagsrijder ga rondtuffen komt dit mijn verbruik ten goede maar nog steeds geen zuinigheidswonder.
Ik moet bekennen dat voor ik de Octavia had ik met de Golf vlot naar Parijs moest, cruisesnelheid rond de 140 en ik heb de heen en terugreis toen op één tankje gedaan! Vandaar dat jullie begrijpen dat als ik weer met de Octavia moet tanken dit elke keer pijn in mijn hart doet...
Gebruikte materialen:
Materialen zijn allemaal uit de Volkswagen stal, simpel maar doeltreffend.
Minpuntje vind ik dan meteen weer dat de motorkap met een stang moet worden open gehouden. Ergens zal het prijsverschil vandaan moeten komen.
Na 100 km had ik al vocht achter één van mijn koplampen, slechte zaak.
Na 2000 km kwam er geen ruitenwisvloeistof meer tevoorschijn, die bleek lop te zijn. Er is geen enkel lampje gaan branden op het dashboard. Conclusie, of Skoda gebruikt hier geen waarschuwingslampje voor of deze is kapot. Ik zal het boekje er eens op naslaan.
Radio Swing:
Hij doet wat ie moet doen.
Het geluid heb ik meerdere malen bijgesteld maar nog steeds niet tot mijn tevredenheid. Conclusie, andere boxen erin, dit zal zeker positief zijn voor de geluiservaring.
Conclusie na 6000 km
Voordelen:
+ Goedkoop in aanschaf
+ Gedateerd maar intrigerend design
+ Ruimte, ruimte, ruimte
Nadelen:
- Verbruik
- Verbruik
- Verbruik
Sebas
ps: Mogelijk dat ik dit verhaal moet laten bezinken en nog meer aanvullingen zal doen.
Hoe dan ook, ik hoop dat iemand er wat mee kan:545:
Op de teller: 6000 km
Ik heb mijn hele leven Volkswagen gereden, polootjes en de golf 4 en de golf 5.
Er is een kleine op komst, zoekt een ruime nieuwe auto en de Volkswagen dealer geeft je 3500 euro minder terug voor je golf dan de Skoda dealer, de golf 6 variant is weer een stuk duurder en dus is de keuze gauw gemaakt.
Het werd een Octavia Combi Elegance 1.4 tsi.
Het model is in mijn ogen gedateerd, maar het betreft een facelift dus dat heb je al gauw. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lijnen van de wagen mooier en mooier begin te vinden. Ik krijg zelfs al opmerkingen van collega's waarom ik in vredesnaam altijd zo lang na het uitstappen naar de auto blijf kijken...
Het rijden:
De wagen doet het goed op de weg, redelijk stug en ik voel goed aan hoe de weg loopt.
In de bochten is het geen held, maar het blijft dan ook een combi die hoog op de pootjes staat.
In bochten krijg ik de wagen op hogere snelheid ook niet zenuwachtig, wat uiteraard een goed punt is.
Motor:
Ik lees in vele topics dat iedereen zo blij is met de power van de 1.4.
Deze valt mij gewoonweg erg tegen. Mijn golfje 5 1.9tdi met 105 pk was vele malen sneller. (uiteraard begrijp ik dat de diesels meer koppel hebben)
Ik heb de handgeschakelde 6 bak en moet voor een vlot inhaal moment toch echt terug naar de vijfde. Soms voor een explosievere actie zelfs naar de vierde.
Het is en blijft een 1.4 met een turbotje dus ook dit is niet verwonderlijk.
Het doet wat het doen moet maar een chip gaat er zeer zeker komen.
Verbruik:
In één woord dramatisch.
Ik weet dat ik een vlotte rijder ben maar Duitsland snelheden rij ik nooit.
Ik kom gemiddeld uit op 1 op 12.
Ik rij altijd rustig de motor warm tot 80 a 90 graden en rij dan vlotjes door en dit bijna 95% van de tijd op de snelweg.
1 op 12 vind ik dan echt geen stijl.
Als ik als een zondagsrijder ga rondtuffen komt dit mijn verbruik ten goede maar nog steeds geen zuinigheidswonder.
Ik moet bekennen dat voor ik de Octavia had ik met de Golf vlot naar Parijs moest, cruisesnelheid rond de 140 en ik heb de heen en terugreis toen op één tankje gedaan! Vandaar dat jullie begrijpen dat als ik weer met de Octavia moet tanken dit elke keer pijn in mijn hart doet...
Gebruikte materialen:
Materialen zijn allemaal uit de Volkswagen stal, simpel maar doeltreffend.
Minpuntje vind ik dan meteen weer dat de motorkap met een stang moet worden open gehouden. Ergens zal het prijsverschil vandaan moeten komen.
Na 100 km had ik al vocht achter één van mijn koplampen, slechte zaak.
Na 2000 km kwam er geen ruitenwisvloeistof meer tevoorschijn, die bleek lop te zijn. Er is geen enkel lampje gaan branden op het dashboard. Conclusie, of Skoda gebruikt hier geen waarschuwingslampje voor of deze is kapot. Ik zal het boekje er eens op naslaan.
Radio Swing:
Hij doet wat ie moet doen.
Het geluid heb ik meerdere malen bijgesteld maar nog steeds niet tot mijn tevredenheid. Conclusie, andere boxen erin, dit zal zeker positief zijn voor de geluiservaring.
Conclusie na 6000 km
Voordelen:
+ Goedkoop in aanschaf
+ Gedateerd maar intrigerend design
+ Ruimte, ruimte, ruimte
Nadelen:
- Verbruik
- Verbruik
- Verbruik
Sebas
ps: Mogelijk dat ik dit verhaal moet laten bezinken en nog meer aanvullingen zal doen.
Hoe dan ook, ik hoop dat iemand er wat mee kan:545: