Mijn bevindingen Skoda Octavia Elegance na 6000 km

Skoda Octavia Combi Elegance 1.4 TSI
Op de teller: 6000 km

Ik heb mijn hele leven Volkswagen gereden, polootjes en de golf 4 en de golf 5.
Er is een kleine op komst, zoekt een ruime nieuwe auto en de Volkswagen dealer geeft je 3500 euro minder terug voor je golf dan de Skoda dealer, de golf 6 variant is weer een stuk duurder en dus is de keuze gauw gemaakt.
Het werd een Octavia Combi Elegance 1.4 tsi.

Het model is in mijn ogen gedateerd, maar het betreft een facelift dus dat heb je al gauw. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lijnen van de wagen mooier en mooier begin te vinden. Ik krijg zelfs al opmerkingen van collega's waarom ik in vredesnaam altijd zo lang na het uitstappen naar de auto blijf kijken...

Het rijden:
De wagen doet het goed op de weg, redelijk stug en ik voel goed aan hoe de weg loopt.
In de bochten is het geen held, maar het blijft dan ook een combi die hoog op de pootjes staat.
In bochten krijg ik de wagen op hogere snelheid ook niet zenuwachtig, wat uiteraard een goed punt is.

Motor:
Ik lees in vele topics dat iedereen zo blij is met de power van de 1.4.
Deze valt mij gewoonweg erg tegen. Mijn golfje 5 1.9tdi met 105 pk was vele malen sneller. (uiteraard begrijp ik dat de diesels meer koppel hebben)
Ik heb de handgeschakelde 6 bak en moet voor een vlot inhaal moment toch echt terug naar de vijfde. Soms voor een explosievere actie zelfs naar de vierde.
Het is en blijft een 1.4 met een turbotje dus ook dit is niet verwonderlijk.
Het doet wat het doen moet maar een chip gaat er zeer zeker komen.

Verbruik:
In één woord dramatisch.
Ik weet dat ik een vlotte rijder ben maar Duitsland snelheden rij ik nooit.
Ik kom gemiddeld uit op 1 op 12.
Ik rij altijd rustig de motor warm tot 80 a 90 graden en rij dan vlotjes door en dit bijna 95% van de tijd op de snelweg.
1 op 12 vind ik dan echt geen stijl.
Als ik als een zondagsrijder ga rondtuffen komt dit mijn verbruik ten goede maar nog steeds geen zuinigheidswonder.

Ik moet bekennen dat voor ik de Octavia had ik met de Golf vlot naar Parijs moest, cruisesnelheid rond de 140 en ik heb de heen en terugreis toen op één tankje gedaan! Vandaar dat jullie begrijpen dat als ik weer met de Octavia moet tanken dit elke keer pijn in mijn hart doet...

Gebruikte materialen:
Materialen zijn allemaal uit de Volkswagen stal, simpel maar doeltreffend.
Minpuntje vind ik dan meteen weer dat de motorkap met een stang moet worden open gehouden. Ergens zal het prijsverschil vandaan moeten komen.
Na 100 km had ik al vocht achter één van mijn koplampen, slechte zaak.
Na 2000 km kwam er geen ruitenwisvloeistof meer tevoorschijn, die bleek lop te zijn. Er is geen enkel lampje gaan branden op het dashboard. Conclusie, of Skoda gebruikt hier geen waarschuwingslampje voor of deze is kapot. Ik zal het boekje er eens op naslaan.

Radio Swing:
Hij doet wat ie moet doen.
Het geluid heb ik meerdere malen bijgesteld maar nog steeds niet tot mijn tevredenheid. Conclusie, andere boxen erin, dit zal zeker positief zijn voor de geluiservaring.

Conclusie na 6000 km

Voordelen:
+ Goedkoop in aanschaf
+ Gedateerd maar intrigerend design
+ Ruimte, ruimte, ruimte

Nadelen:
- Verbruik
- Verbruik
- Verbruik

Sebas

ps: Mogelijk dat ik dit verhaal moet laten bezinken en nog meer aanvullingen zal doen.
Hoe dan ook, ik hoop dat iemand er wat mee kan:545:
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo Sebas, goede review hoor. Bij mij gaat het lampje wel branden als mijn vloeistof op is van de ruitensproeiers? Ik heb een Elegance Businessline ter info.
Enne, chippen maar, genoeg info hier te vinden toch?
 
Verbruik van een 1.4TSI (benzine) kun je eigenlijk niet vergelijken met een 1.9TDI (diesel).
Het is logisch dat je met je vorige auto veel meer KM's op een tank reed.
1 op 12 is idd niet heel erg zuinig, als ik redelijk wat snelweg rijd is dat ook ongeveer m'n gemiddelde, maar dan wel met een 1.8TSI.

Ik heb proefgereden in een 1.4TSI, maar uiteindelijk toch voor de 1.8 gekozen. Toch 35PK en 50NM meer, heb je net weer even wat meer power.
Maar zoals ook al aangegeven door Wasmachineman, als je hem laat chiptunen heb je ongeveer gelijkwaardige waardes als een 1.8.
 

bobby45

Actief lid
Ik heb ook en 14 tsi Ja 1 op 16 /15 is best tehalen op de N wegen.
1 op 10 met caravan en flink gassen.
snel weg zit ik 1 op 13 en dan rij ik echt 130 km/u
 

Falcon

Donateur
Van een 1.9TDI naar 1.4TSI en dan zeuren over verbruik? Als je een beetje onderzoek had gedaan wist je dat de auto 1 op 12 zou gaan rijden. Ik snap ook niet waarom je niet de Greenline hebt aangeschaft? :)
 

Michel

Forumguru
Het verbruik van de 1.4 TSI is, zoals bij vrijwel alle motoren, vooral afhankelijk van het gedrag van de rechtervoet. Ik rijd gemiddeld 90-95% van de tijd op de autosnelweg en dan rijd ik fors door, maar in de winter weet ik toch nog altijd een verbruik van 1:14,5 te realiseren. In de zomermaanden gaat het verbruik, ondanks intensiever gebruik van de airo nog een tikkie omlaag, want dan weet ik relatief eenvoudig een verbruik van 1:15. Ik ben daar erg tevreden over. Met mijn Fabia 2.0 met ongeveer hetzelfde prestatieniveau kon ik deze cijfers vergeten. Gemiddeld genomen lag het verbruik bij die auto meer in de buurt van 1:13 met een identieke rijstijl. Mijn ervaring is wel dat de motor zuiniger wordt naarmate hij meer heeft gelopen. De mijne heeft inmiddels 70.000 km gereden.

Ik ben wel tevreden met de krachtsontwikkeling van de 1.4 motor. Je moet natuurlijk alleen niet een explosieve acceleratie verwachten als je volgas geeft bij 80 km/u in de zesde versnelling. In die gevallen schakel ik ook één of twee versnellingen terug. Toch zijn de prestaties echt niet verkeerd. Mijn vorige Fabia, met zoals gezegd een 2.0 liter motor (115 PK en 175 nm) was toch minder vlot, ondanks de grotere cilinderinhoud.
 

deusjevo

Forumguru
Tja, mijn Octavia 1.2 TSI zou zelfs al sneller moeten zijn dan een Golf 5 1.9 TDI.
Misschien gevoelskwestie?
 
Bedankt voor jullie reacties, een paar kanttekeningen:

Ik heb in mijn beginpost proberen weer te geven dat ik begrijp dat een diesel zuiniger is, ik ben uiteraard niet achterlijk. (Falcon :D
Waarom geen Greenline? als ik die meerprijs van de Greenline zou doorberekenen met de km's die ik rij zou ik toch duurder uit komen, en ik blijf een Hollander.

@ Deusjevo: Op papier zegt men wel vaker altijd rare prestaties, ik verwijs maar weer even naar mijn verbruik hahaha.
Ik had een goed losgereden 1.9 tdi met 105 pk en heb toendertijd meerdere metingen verricht. Ik zat met een goede run op 9 seconden rond aan de honderd.
De wagen is niet gechipt (rollenbank geweest) dus ik denk gewoon dat ik geluk heb gehad. Ik moet eerlijk bekennen dat iedereen die wel een mee had gereden wilde weten hoeveel pk die wel niet had...

Maar wat nog veel erger is, ik ben wat vergeten te melden in mijn beginpost en wel vocht in de wagen.
Ik had, na hem pas twee weken in bezit te hebben, plotseling stralen water aan de binnenzijde van de voorruit.
Het regende die tijd flink, maar ik ben niet met kletsnatte kleding in de auto gaan zitten.
Ik heb nu nog steeds een vochtvreter in de wagen staan en moet binnenkort eens de vochtstrepen weghalen.
Vreemde zaak iig...

Sebas
 

yal

Lid
Het verbruik valt ons ook tegen, wij hebben een 1,8tsi met net 18.000km.
De fabrieksopgave halen ook wij bij lange na niet, onze andere auto is een JD getunede bora tdi (rode di) met +/- 160pk haalde voor en na de chip wel makkelijk 1:19/1:20.

Dat de auto heel snel vochtig van binnen is hebben wij ook net als beslagen kop&mistlampen, schijnt normaal te zijn.
Niet eerder ervaren in mijn vorige auto's.

Ik heb ook gereden in een demo 1,4 tsi en die konden wij niet snel noemen, de 1,8 tsi ook niet.
Deze mist vooral koppel als je beladen op weg bent.

De ruimte is het grootste pluspunt vind ik en de vele mogelijke extra's.
Mooi is de zwart metallic lak, alleen enorm kras gevoelig.
Het sound system icm de columbus is een mooie combi alleen resoneren de deuren als een gek.

Jammer dat het bandengeluid zo hinderlijk aanwezig is.
Lampje van de ruitenwisser vloeistof doet het bij ons wel, is ook zo leeg met de xenon koplamp sproeiers.

Wij hebben helaas veel pech met de auto, leek waar voor je geld....de tijd zal het ons leren.

Grtn yal
 

bobby45

Actief lid
@ groen

Lpg iets voor je? ik rij 35000 km perjaar en ga dus op lpg rijden.

http://www.autogasrijders.nl/lpg-omslagpunt-berekenen/

Deze 2800 euro lpg instalatie kan uit bij 4 jaar en na 16000km perjaar heb je je omslag punt.
kijk maar op dit forum bij nieuws 1.4 tsi op gas.

Groen schrijft'
Ik heb in mijn beginpost proberen weer te geven dat ik begrijp dat een diesel zuiniger is, ik ben uiteraard niet achterlijk. (Falcon :D
Waarom geen Greenline? als ik die meerprijs van de Greenline zou doorberekenen met de km's die ik rij zou ik toch duurder uit komen, en ik blijf een Hollander.

Voordeelberekening


LPG
Auto
Skoda Octavia combi 5-deurs 1.4tsi ambition business €. 23850,-
Periode
8 jaar
Km per jaar
35000
Omslagpunt
Omslagpunt t.o.v. benzine 13931 km.




Aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

Autogegevens, AGI-prijzen en berekeningsmethode gerealiseerd door
A&A Automobiel Advies BV, Haarlem. Copyright 2011.
 
Bobby, bedankt voor je moeite!
Ik had in mijn golf 4 1.8 20V een gastankje liggen en daar heb ik zeer veel problemen mee gehad.
Met de tank wel te verstaan en niet met de Golf :) De inspuiting die bij de set zat zorgde elke keer voor problemen.
Vandaar dat ik lekker op gas blijf koken en niet meer op rijden.

@Yal, ik deel je mening.
Ik moet helaas tot de conclusie komen dat ik met deze NIEUWE auto al meer problemen heb gehad als met mijn 5 vorige auto's bij elkaar.
Ik hoop dat het alleen maar vanaf nu beter kan gaan!

Sebas
 

bobby45

Actief lid
Ja tis en blijft Lpg en gas geeft de beste verbranding en we stoken hier heel war gas door de gasturbines 60000Nm3/Hour keer 7, centrales http://nl.wikipedia.org/wiki/Eemscentrale dus Jouw stroom komt uit gas.

Ik hoop dat mijn gas inbouwer slimmer is dan die van jou, mijn auto hier voor 240.000 km zonder probleem.
 

Bakkertje

Forumguru
Het een en ander klinkt erg herkenbaar. Ik heb zelf ook altijd (op een enkele ford uitstap, waarvan ik nog veeeel meer spijt had na) auto's uit de VAG stal gereden. 2x Golf II (Beide GTI's..), een Passat 1.9 TDI (90 pk), een audi 80 en nu een Octavia. Het is even wennen en het duurt even voordat je de auto echt gaat waarderen, maar bij mij was dat vooral omdat ik moest wennen aan het idee dat het geen VW is ;). Als ik mijn O2 nu zie staan vind ik het nog altijd een mooie auto.

Wat het verschil 1.9 TDI vs 1.4 TSI betreft. Dat herken ik ook. Bij het uitzoeken van mijn auto heb ik proef gereden in een Golf Variant 1.9 TDI en die ging echt als de brandweer, duidelijk sneller dan mijn huidige O2 met dezelfde motor. Aan het eind van de proefrit was mijn eerste vraag of de auto gechipt was ;) Er zijn blijkbaar een aantal TDI die het beduidend beter doen dan andere. Overigens heb ik met een 1.4 TSI gereden (wel in combi met een DSG) en ik vond dat echt een hele fijne motor. Wellicht dat je eens na kunt gaan of je 1.4 wel levert wat ie moet leveren? (het zou wellicht ook een verklaring kunnen zijn voor je verbruik). Kwa verbruik kom ik met mijn 1.9 TDI ook niet veel verder dan 1 op 16 a 17 bij normaal gebruik. (in tegenstelling tot wat de boordcomputer je laat zien, dan zou ik 1 op 19 moeten rijden).

Wel jammer dat je zoveel problemen ervaart, aangezien het een nieuwe auto is ga ik ervan uit dat de problemen die je hebt gewoon binnen de garantie opgelost zullen worden.

Last but not least, wat je ervaart met het geluid had ik ook. Toen mijn O2 geleverd werd zat er een Columbus in en die heb ik nooit naar mijn zin afgesteld kunnen krijgen. Na de diefstal van de columbus heb ik nu een JVC en daarmee heb ik het wel naar mijn zin gekregen. (de JVC heeft een meer bands equalizer waarmee je het allemaal wat beter kunt regelen). De grootste oorzaak van het minder fijne geluid zit hem in de plek van de luidsprekers, aan de grond naast je stoel is niet de beste plek zullen we maar zeggen. Blijkbaar vind men een 1 liter flessenhouder belangrijker dan goed geluid ;)
 

Falcon

Donateur
Ik blijf het raar vinden dat jullie een TSI met een TDI vergelijken. Alleen al als je kijkt naar de cijfers.
 

sitechris

Donateur
Een collega van mij heeft een 1.9 TDI, ikzelf rijd in de 1.4 TSI. De 1.9 TDI lijkt sneller, vanwege explosieve karakter. Maar de 1.4 TSI is net wat sneller, als ik in auto van collega rijd dan merk ik het verschil wel. Natuurlijk niet bij lage toeren, maar schakel één of twee tandjes terug en de 1.4 TSI is net wat sneller. Topsnelheid van de 1.4 TSI is ook hoger, bijna op 2.0 TDI niveau. 212 op de teller!

Dat de topicstarter de 0-100 in 9 seconden klokt, lijkt me wat overdreven. Allereerst moet je een redelijke prof zijn om de opgegeven acceleratietijd te halen. De meeste mensen schakelen net wat minder snel, koppelen minder goed en weten met wielspin niet altijd even goed om te gaan. Ik behoor overigens ook bij deze groep. En......al is je 1.9 TDI goed ingereden, dat lijkt me toch echt eerder een uitzondering dan de regel.

Mbt verbruik: ik rijd gemiddeld 1 op 14,5 (veelal snelwegkilometers met snelheden tussen 130 en 160. Overigens wel bijna altijd in VI). Ik ben dus wel happy met verbruik. Trekkracht vind ik ook voldoende. Ik schakel nauwelijks terug. Zelfs hernemingen vanaf 80 kun je in VI nog wel nemen.

Grootste voordeel van de 1.4 TSI. Wat en rust en laufkultur in vergelijking met de rauwe en luidruchtige 1.9 TDI.
 
@ Bakkertje:

Fijn om te lezen dat jij precies hetzelfde ervaart als ex VW ganger.
Ook fijn om te lezen dat je je stoort aan dezelfde punten :)

@ Falcon:
Ik snap dat je de vergelijking nog steeds raar vindt.
Wij maken die vergelijking puur omdat onze vorige auto een TDI is.
Ik hoor nog steeds mensen die hun motor met auto's vergelijken, dat is pas raar.

@ SiteChris:

Eén kennis van mij werkt bij Ames, en die krijgt elke week een ander voertuig mee waarvan de meeste dieseltjes.
Uiteraard heb ik vaker runs gedaan tegen wat van deze Ames voertuigen.
Mijn Mk5 TDI hield "bijna" de 140 pk dieseltjes bij en dat wil toch echt wat zeggen.
Dat je mijn run van 9 seconden rond optimistisch vindt mag uiteraard. Je was er tenslot van rekening ook niet bij.
Ik zie alleen het nut er niet van om hier een andere uitkomst neer te zetten dan dat er werkelijk gereden is?

Vannacht schoot mij weer een punt binnen mbt de Octavia.
Sinds een maand piepen de twee voor portierdeuren.
Probleem had ik zo gevonden, geen druppeltje vet te vinden op de scharnieren.
Uiteraard snel opgelost maar wederom iets wat ik niet zou verwachten bij een splinternieuwe wagen.

Meteen ook nog wat positieve punten:
Ik ben blij dat ik het sportstuurtje heb besteld. Dit ligt heerlijk in de hand en geeft mij nog enigsinds een sportieve invloed :)
Waar ik ook zeer tevreden mee ben zijn de stoelen. Het duurt even voor je ze goed hebt ingesteld maar dan zitten ze heerlijk!

Sebas
 

Bakkertje

Forumguru
Wie weet ben je net als ik over een tijdje helemaal om ;)
Hoewel een VW altijd blijft lonken. (prive houden we dan ook de Golf IV en hebbe nwe nog een type I cabrio ;) )

Overigens zijn er genoeg TDI's die beter presteren dan wat ze op papier zouden moeten doen. Als je een goede TDI hebt gehad en nu een mindere TSI kan ik me best voorstellen dat het tegen valt. Misschien kan iemand hier nog wat toevoegen over hoe de TSI zich ontwikkelt als ie wat meer km-ers erop heeft zitten. De ford die ik heb gehad was bijvoorbeeld pas echt los bij 30 dkm (een 90pk 1.6 TDCI, wat een drama was dat zeg..)
 
Ik heb zojuist dit hele topic eens op m'n gemak zitten doorlezen en na het lezen van de openingspost sloeg de schrik me om het hart... (Ik rij nu een 1.9TDI 105 pk en ga zometeen, als het goed is, over naar een 1.2TSI)..

Een niet al te positieve review over een 1.4TSI... aiaiai...:1884: dan zal de 1.2tsi wel helemaal niks zijn... is dan mijn 1e gedachte...

Kan nog niet vergelijken, heb nog geen proefrit gemaakt in een 1.2TSI. Heb wel een week lang in een Golf 6 1.4TSI gereden en was toen aangenaam verrast... Vooral in de 3e versnelling ging die Golf als de brandweer. Terwijl ik toch kan zeggen dat mijn eigen Octavia met z'n 1.9TDI goed is ingereden. Ik ben 1e eigenaar en rij dagelijks lange afstanden met m'n auto en rij, als zeg ik het zelf, toch best pittig door.

Ik denk dat we conclusie kunnen trekken dat acceleratie/snelheid toch een persoonlijke beleving blijft. Voor de één valt het bar tegen en de ander ervaart het wel als positief. En misschien dat je ook een beetje geluk moet hebben met je motor.
 

Neptukker

Forumguru
Ben zelf in het bezit van een (getunede) OII combi 1.4 TSI en zit op 1:14,7. Volgens mij is de rechtervoet bij een bezineauto meer van invloed op het verbruik dan bij een diesel. We rijden echt niet als een oud wijf en spreken het vermogen aan als de verkeersomstandigheden er naar zijn. Bij druk verkeer gewoon rustig 'go with the flow'. Korte ritjes (<6 km) doen we liever bij voorkeur per fiets. Ik denk dat met een wat aangepaste rijstijl er een beter verbruik te realiseren moet zijn.
Dat de 1.4 tsi als traag wordt ervaren komt denk ik door de afgave van het vermogen. Mooi geleidelijk zonder pieken. De 1.9 tdi begint opeens als een dolle te trekken als de turbo wakker wordt om er dan ook weer snel mee te stoppen. Dit ervaar je als veel sneller maar of de stopwatch het met je eens is?
 
@ Bakkertje:

Om ben ik al hoor, ik heb geen geld om weer een ander te kopen hahaha.

@ Paulb1978:

NIETS AAN DE HAND, met de 1.2TSI of de 1.4TSI koop je echt geen kat in de zak.
Ik heb mijn bevindingen alleen op paier gezet om aan te geven wat mij is opgevallen, het is echt niet zo dat ik diep en diep treurig met de auto ben, integendeel. Ik ben alleen van mening dat ik eerlijk moet zijn wat ik ervaar en wil dit graag ook kenbaar maken.

Mijn buurman heeft (via de lease) een golf mk6 1.4 TSI en daar heb ik ook uiteraard in gereden.
Deze auto heeft er nu een kleine 30.000 km op zitten en is echt al een stuk loser gereden waardoor ik voor mijn gevoel de auto ook een pak sneller vind.
Mogelijk dat de golf ook lichter is? De buurman geeft iig aan dat het even duurt voor die wat beter op gang komt dus ik heb goede moed.

@Neptukker:

Ik denk dat jij de spijker op de kop slaat.
Ik weet wel zeker dat de turbo geleidelijk vermogen afgeeft wat dus een rustigere rijervaring geeft. (en dus wat langzamer qua gevoel)
Maar dat wil dus helemaal niet zeggen dat de wagen langzaam is.
Ik zal toch eens wat meer rustiger gaan rijden om te kijken of dit daadwerkelijk invloed heeft op mijn verbruik. Wie niet waagt, wie niet wint.

Zijn er trouwens al andere turbo's a la plug and play die voor de 1.4 tsi geschikt zijn? Of mogelijk zelfs de G-lader die vw's 180 pk versies laten draaien?
Ik zie nl. een grote bout aaan de boven/achterzijde van het motorblok, en daar hoort volgens mij die G-lader te zitten :)

Sebas
 
Bovenaan Onderaan