Mijn bevindingen Skoda Octavia Elegance na 6000 km

Een kleine update mbt de snelheid van de Octavia.

Ik heb vandaag een paar runs gehouden tegen een collega van me.
Zijn auto: Vw Polo gti 1.6 16v 125 pk uit 1997. (licht dus erg vlot)
Vanaf stilstand absoluut niet bij te houden.
Vanaf 80 km/pu ook echt niet bij te houden.
Vanaf 120 km/pu enigzins bij te houden maar loopt nog enigzins uit. (niet heel vlot!)
Uiteraard zijn beide voertuigen niet te vergelijken maar toch leuk dat de Octavia vanaf de 120 km aardig bij kan blijven!

Om toch nog even snel terug te komen op de 1.9 tdi 105 pk. Deze hield de polo met gemak bij en op de snelweg ging de gti geen centimeter uitlopen tot de 180 km/pu want dat was echt de max van de golf.
Uiteraard gemeten op de Deutsche Autobahn ;)

Conclusie: Octavia is zeker vanaf de 3000 toeren echt vlot te noemen voor het gewicht van de wagen en de gedownsizde motor.
Petje af!

Sebas
 

michelover

Forumguru
Vind het toch vreemd dat zoveel mensen steeds een TSI met een TDI willen vergelijken.
Je kan ze niet vergelijken m.b.t het verbruik en ook niet met de acceleratie.
Wil je ze vergelijken neem dan op zijn minst nog twee modellen met nagenoeg de zelfde cilinderinhoud en gewicht.
Rij zelf met een 1.8TSI gechipt door JD en ondanks mijn relatief stevige rijstijl haal ik nog ruim 680km op een tank ongeveer 55ltr.
Testen tegen een Polo GTI is ook niet echt een eerlijke test. Verhouding van de versnelling is anders dan bij een auto die gebouwd is om "zuinig" te rijden. Probeer met mijn wagen ook geen RS bij te houden, pk's heb ik genoeg alleen de versnellingsbak is bij de Superb meer op comfort dan op snelheid gemaakt.
Verder goed om te horen dat ondanks de "probleempjes" de keuze toch goed bevalt.
 

Ronnie

Forumguru
Is dus appels en peren vergelijken......

Ik heb al eens vaker op het forum gevraagd of mensen in de handtekening het type auto en de motorisering (met name benz. of diesel!) willen vermelden, scheelt een hoop zoekwerk en misverstanden!
 
Heren Michelover en Ronnie,

ik wil jullie niet voor de voeten trappen maar lees nou eens een keer goed.
Ik vergelijk geen appels en peren, ik zet mijn bevindingen neer mbt mijn vorige en mijn huidige auto.
Deze sectie is daar namenlijk voor zoals jullie weten.

Ook heb ik al vermeld in deze thread dat ik BEGRIJP en WEET dat een benzine en diesels geheel anders zijn en andere prestaties neerzetten.
Ik haal deze punten aan om mijn punten te verduidelijken en aan te geven wat mij opvalt.
Ik begrijp dat een diesel zuiniger is. Ik begrijp dat een diesel meer koppel heeft.
Ik geef alleen weer dat als ik Parijs op en neer doe met diesel op één tankje en ik daarna op een volle Octavia benzine tank 500 km kan rijden dit mij tegen valt.

Dus aub niet reageren over het appels en peren verhaal, dit is reeds meerdere malen gedaan.
Waarvan akte:),

Sebas
 

Ronnie

Forumguru
Nou, nou, Ik wilde alleen maar zeggen dat veel forummers dit vaak niet aangeven, daardoor ontstaan er bij andere mensen, welke misschien niet zo technisch onderlegd zijn, vaak misverstanden.
 
No hard feelings, ik doelde alleen op je eerste zin mbt het appels en peren vergelijken.
Wat betreft het onderschrift aanvullen ben ik de eerste die je gelijk geeft.
Ik ga het zelfs meteen proberen ;)

Sebas
 

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]En laten wij het nu weer hebben over de bevindingen van een Skoda Octavia Elegance [/MODERATORBREAK]
 
Ik heb een Octavia Combi 1.2TSI Ambiente.

Wil even reageren op het verbruik - waarbij ik weet dat ik een 1.2TSI heb en de TS een 1.4TSI. Ik haal na 17.000 km gereden te hebben in de winter ca. 1:15.5, mix binnenwegen en snelweg, dagelijks 35 km x 2. Motor wordt dus goed warm, snelheden op snelweg 120-130 km/u afhankelijk van verkeer (waar niet in NL).

Met een 1.4TSI mag je onder vergelijkbare omstandigheden daar niet zover vanaf zitten. Ik lees 1:14.5, dat lijkt me heel realistisch, tenzij je van flink gassen houdt. Ik merk (en weet) wel dat zo'n TSI zuinig is als je lage toeren draait en rustig rijdt. Ga je de motor flink belasten loopt het verbruik sneller op.

Dan heb je het met een diesel beter, verbrandingswaarde diesel tov benzine ca. 10-15% meer, bovendien rendement diesel ik schat ca. 10-15% beter tov moderne TSI. Dus dat scheelt ca. 20-30% per liter, dus kom je op 1:18 tot 1:20 of nog meer. Maar bij flink gassen met een diesel kom je ook slechter uit - zeker weten!

Ik zie wel vaker de wedstrijd welke auto het snelste is. Maakt het iets uit? Ben je lekker snel van het stoplicht, even verder moet je weer wachten voor de rot-onde of de verkeers-k*t-drempel of ander overheidsgezeik. Sorry...
 
Crapton bedankt voor je info.
Ik begrijp uit sommige reacties dat het verhaal uit zijn verband is getrokken.
Sprintjes zijn neergezet om de power van de vorige auto aan te duiden en gedeeltelijk die van de Octi.
Dat gezegd hebbende:
Ik heb vorige week zeer rustig warm gereden en mij overal netjes aan de snelheid gehouden en kwam net uit op de 1:13.2 (op een hele tank gemeten)
Ik ga er vooralsnog van uit dat het zijn tijd nodig heeft.
Neemt niet weg dat de wagen voor de rest geweldig is!

Sebas
 

WillemJan

Forumguru
@Groen: toevallig kwam ik dit artikel van je tegen. Goed verhaal! Ik ga in een F2 1.2TSI 7DSG rijden. Ik heb er nu al zin in!
Zijn er na 17 januari jl. nog ontwikkelingen?

Alvast bedankt voor je aanvullingen!
Met vriendelijke groeten... Willem-Jan
 

Darkside

Forumguru
Ik heb een o2 ebl met 1.2 TSI en DSG en heb er nu meer dan 15.000 km op zitten.
En rij op de snelweg meestal met de CC op 125 km/u (of je nu 100 of 120 mag).
En op binnenwegen zet ik hem op 90 a 100.
Rij dagelijks op de a1 en de a50 naar en van mijn werk met in totaal zo'n 70km.
En mijn totale verbruik over de gehele periode is nu zo'n 1:14.6.

Maar de dagelijkse ritjes haal ik makkelijk 1:15,5 of zelfs 1:17.
Het is vaak een stukje file of de soms kleine ritjes in het weekend die roet in het eten gooien over het week verbruik. Maar de laatste tijd niet onder de 1:15 geweest.

Nee het is niet de 1:16,9 die skoda aangeeft. Maar vindt het verbuik prima. Daarbij trek ik nog best rap op ook.
 
Bovenaan Onderaan