Mijn ŠKODA app per 9 november 2021 gecanceled

Tees

Donateur
Bluetooth dongles (welke dan ook) moet je eigenlijk sowieso niet permanent in de auto hebben hangen, precies wat @ertromp aangeeft. Via de OBD poort kan feitelijk alles in een auto. En hoe goed is bluetooth beveiligd? Ik heb m'n twijfels...
 

CharlesTucker

Forumguru
@ertromp Ik mag toch hopen dat een vag dongel in een vag auto veilig is.
Dat mag je zeker hopen, maar als ik zo op het forum zaken lees over software in moderne VAG autos, en de puinhoop die ze van de diverse apps gemaakt hebben zie, blijft het bij mij wel bij hopen. Het wordt vooralsnog geen vertrouwen.
 

Michel

Forumguru
Gisteren kreeg ik de email van Skoda Nederland dat de Mijn Skoda app per 12 juli 2021 helaas niet meer beschikbaar zal zijn voor mijn Octavia. Voor de zekerheid heb ik nog even naar mijn kalender/horloge etc. gekeken, maar het was gisteren toch echt al 26 oktober 2021. En hij doet het nog, maar voor hoe lang nog?

Hier en daar had ik al gelezen dat deze mogelijkheid op termijn zou stoppen. Naar de reden blijft het gissen, al heeft het in de afgelopen 3,5 jaar bij mij niet altijd optimaal gewerkt. Het is wel handig, al was het maar als geheugensteuntje om de ritten te registreren die ik heb gemaakt, want ik moet een sluitende km-registratie bijhouden voor de Belastingdienst, omdat ik geen bijtelling voor deze lease-Octavia wil betalen.
Het alternatief is maar een slap aftreksel van een oplossing die ook al niet optimaal was. Ik ga dan ook geen afspraak maken om die dongle te laten plaatsen, temeer omdat verwacht dat mijn Octavia begin volgend jaar uit de lease gaat.

Qua ondersteuning doet Kia dat toch wel stukken beter. Onze privé Kia Xceed is uitgerust met een ingebouwde SIM-oplossing waarvan de fabrikant en importeur aangeven dat ze deze gedurende de garantieperiode - en zoals bekend is deze een royale 7 jaar - blijven ondersteunen.

Even los van deze aderlating vind ik Skoda er de laatste tijd qua mogelijkheden, afwerking en betrouwbaarheid op achteruit is gegaan, terwijl het ook niet direct prijspakkers meer zijn. Ik rijd inmiddels bijna 20 jaar Skoda (2 * Fabia, 2 * Octavia en 1 * Superb), maar ik vermoed dat ik volgend jaar weleens een leaseauto van een ander merk zou kunnen gaan bestellen.

Mijn overwegingen na deze laatste Skoda Octavia:
- Minder goede stoelen
- Afwerking algemeen: binnenkant portieren afgewerkt met keihard plastic in een auto van € 36.000,-..., het horen klotsen van de benzine in de tank als je net hebt getankt, gekraak vanuit de voortrein (heeft bijna iedere Skoda last van), het lawaai dat je hoort als het start-stop-systeem zijn werk doet (in de Kia XCeed gaat dat een stuk subtieler) etc.
- Minder geraffineerde achtervering: onze Xceed heeft een betere multilink achterwielophanging dan deze Octavia, die "slechts" een semi-onafhankelijke achterwielophanging heeft. Dat is echt wel te merken bij bepaalde soorten wegdekken
- Minder stabiel multimedia systeem: bijna iedere twee weken mag ik hem resetten omdat bijvoorbeeld Apple Carplay niet werkt. In de afgelopen 6 maanden nog geen een keer hoeven doen in onze Kia

Als ik dat dan combineer met de huidige VAG filosofie om afscheid te nemen van een degelijke ergonomie door alles in touchscreens en menu's onder te brengen, waarbij de ondersteunende software blijkbaar ook niet altijd even stabiel werkt, dan neig ik ernaar om toch maar eens verder om me heen te gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan