Mijn ŠKODA app per 9 november 2021 gecanceled

limon

Lid
Ik kreeg zojuist deze e-mail:

Klik hier voor de online versie









Beste Lezer,

De Mijn ŠKODA app zal per 9 november 2021 helaas niet meer beschikbaar zijn voor jouw ŠKODA. Na deze datum zal jouw account en bijbehorende gegevens zo spoedig mogelijk worden verwijderd. Omdat we snappen dat je graag met je auto verbonden blijft, bieden wij je een alternatieve oplossing aan: ŠKODA Connect LITE. Met deze nieuwe app ben je helemaal klaar voor toekomstige ontwikkelingen en heb je inzicht in o.a. gemaakte ritten, locatie van je auto, brandstofkosten, de betekenis van waarschuwingslampjes en nog veel meer handige functies van jouw ŠKODA.

Hoe blijf ik met mijn ŠKODA verbonden?
De ŠKODA Connect LITE app werkt met een bluetooth DataPlug die met je smartphone communiceert. Deze DataPlug kan eenvoudig door je ŠKODA voorkeursdealer Auto Hoogenboom geïnstalleerd worden (duurt max. 10 minuten). Als gebruiker van de huidige Mijn ŠKODA app is dit helemaal gratis.

Voor het installeren van de ŠKODA Connect LITE DataPlug, maak je eenvoudig een afspraak via onze werkplaatsplanner.

Bereid je bezoek aan Auto Hoogenboom alvast voor:

  1. Download de ŠKODA Connect LITE app in de AppStore of Google Play Store.
  2. Open de app en doorloop de stappen. Om gebruik te kunnen maken van ŠKODA Connect LITE, maak je in de app een ŠKODA ID aan (gebruikersnaam en wachtwoord) of log je hiermee in als je deze al hebt. Volg de stappen in de app totdat er om de DataPlug connectie wordt gevraagd. Belangrijk: voor een goede werking van de app dien je de locatie-instelling voor deze app op ‘Altijd’ in te stellen.
Bij je bezoek installeert Auto Hoogenboom de DataPlug in je ŠKODA en zullen zij je helpen om verbinding te maken met de app. Belangrijk: zorg dat je de inloggegevens van jouw ŠKODA ID bij de hand hebt. Hier wordt tijdens het installatieproces om gevraagd.

Doorloop bovenstaande stappen tijdig, zodat je helemaal verbonden blijft met jouw ŠKODA!

© 2021 ŠKODA. All rights reserved
 

TDI_DSG

Senior Member
Deze kreeg ik ook. Maar als het via bleutooth werkt en mijn telefoon is niet in de buurt, omdat op dat moment mijn vrouw met de auto rijdt hoe werkt dat dan?
 

limon

Lid
Ik vind t allemaal n vreemd gebeuren. Wie weet de echte reden hierachter. Ik ben prima tevreden hoe t nu werkt, waarom moet dit allemaal weer veranderd worden. En zoals altijd aangekondigd met n juichmail, alles wordt beter witter dan wit enz. Ik moet het nog zien...
 

MartijnW

Actief lid
Maar de diensten in je auto zijn toch ook gekoppeld via dat account in de skoda app. Stoppen de online diensten dan ook vraag ik me af?
 

Alpha

Donateur
Grappig die Lite module kun je normaliter zelf installeren. Die gaat gewoon op de CANBUS.

305B9168-E4B4-4122-A404-660841358592.jpeg

Ik denk dat de afspraak meer is om stiekem de “mijn Skoda module” te laten verwijderen uit de auto.
 

jongetje

Forumguru
Maar de diensten in je auto zijn toch ook gekoppeld via dat account in de skoda app. Stoppen de online diensten dan ook vraag ik me af?
Dat is een andere module. Dit was al een eenweg systeem en blijkbaar verloopt de ondersteuning daarvan.
 

AiKoiN

Senior Member
Dat is knap lastig inderdaad…

niet meer zien of mijn auto;
Dicht is,
Verplaatst is,
Een alarmmelding maakt.

kunnen ze deze module niet opsturen?
Heb destijds moeten betalen omdat mijn auto geen “connect” had, productie maand was niet juist… dit was bijna hetzelfde 4 jaar later… einde.
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Huh, dat is vreemd ja. De ŠKODA Connect LITE was volgens mij meer bedoelt als after-market oplossing voor de voertuigen zonder ingebouwde navi.

EDIT: Sowieso gekke app-ontwikkelingen bij Skoda: Skoda Connect, My Skoda, nu dit...

EDIT 2: Dit zegt de website https://www.skoda.nl/service/connectiviteit/connect-lite nu nog: Voor ŠKODA modellen (vanaf 2008) die niet zijn uitgerust met een fabrieks-connecitiviteitsfunctie, hebben we nu ŠKODA Connect LITE in combinatie met een achteraf te plaatsen DataPlug. Met de ŠKODA Connect LITE app kun je verbinding maken met jouw auto. Zo kun je ritten registreren en exporteren, je brandstofkosten analyseren, zien waar je ŠKODA geparkeerd staat en nog veel meer.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik vermoed dat er hier belangenspelletjes bezig zijn: als ik het goed heb is Mijn Skoda van Pon (en daar zit een aparte module voor ingebouwd die Pon erin zet), Skoda Connect (Lite) is van Skoda zelf. Het zou mij niet verbazen als VAG verordeneerd heeft aan de importeurs dat ze geen eigen modules/Connect software meer mogen aanbieden, en daarom dus Mijn Skoda (en Mijn VW) eruit gaan.

Overigens zou ik persoonlijk als eerste die module eruit rukken, ik hou helemaal niet van al dit soort connected onzin. Als ik wil weten of m'n auto dicht is, dan loop ik er even heen (of druk op de sluitenknop van de AB). Pon of VAG hoeft niet te weten waar m'n auto is en wat ik ermee doe.
 

Rallye

Forumguru
Pon heeft zelfs ooit het bedrijf achter de MijnSkoda-module overgenomen (gebruiskvoorwaaden app. - Volkswagen.nl). De hele MijnSkoda-zaak is al een paar jaar oud en dit soort ICT-dingen heeft een beperkte houdbaarheid. Maar het kan natuurlijk ook een VAG-opdracht zijn.

@Tees Die module doet niets als hij niet is aangemeld, zo belooft Pon (er loopt hier nog ergens een draadje over). Ik zou me daar niet druk over maken, tenzij je het bedrijf dat ook de remmen onder je auto controleert niet gelooft natuurlijk.....
 

Tees

Donateur
Geloof jij Pon op z'n blauwe ogen? Pon heeft nou niet bepaald de naam dat ze zich aan dingetjes zoals afspraken en garantie houden. Klantvriendelijkheid stopt bij hen zodra het geld op de rekening staat...

Als zij die module van afstand kunnen uitschakelen, kunnen ze die zeer waarschijnlijk van afstand ook aanschakelen.
 

Rallye

Forumguru
Als gezegd: deze discussie is ergens anders op het forum al gevoerd. Het gaat niet om "blauwe ogen" maar om een openlijke toezegging door een groot bedrijf.

Bij garantie (welke afspraken je bedoelt weet ik niet) zijn er altijd interpretatieverschillen mogelijk. Ik ben geneigd zo'n groot bedrijf te vertrouwen als het om dit soort beloften gaat, al was het maar omdat het in een pr-disaster zou belanden als zou blijken dat men zich hier niet aan hield. Bovendien: het systeem stopt nu juist. Om klanten stiekem te kunnen volgen zou je dus het hele systeem (alsnog) in de lucht moeten houden. Naast niet netjes, onaardig en onbetrouwbaar, zou het dus ook nog onhandig zijn. Ik zou mij drukker maken over function creep bij overheidsinstallaties (camera's langs de snelweg bijvoorbeeld), of Facebook of Google - die laatste twee zijn veel minder gevoelig voor een pr-disaster want voor velen onmisbaar.

Een andere reden om de module te verwijderen is de mogelijke storingen die zo'n achteraf toegevoegde module met zich mee zou kunnen brengen. Op dit forum zijn daar voorbeelden van te vinden.
 

hemi24

Forumguru
De LITE-app gebruikt een Dataplug van Texa.
Ik heb er eentje geplaatst in de Up van m’n schoonouders en daar werkt het via VW’s app WeConnectGo.
 

Canon-Eye

Forumguru
Naja, met o.a. Dieselgate heeft VW al aangetoond best wat risico's te willen nemen wat dat betreft.
Toen dacht VW nog dat ze ermee weg zouden komen omdat niemand het zou merken.
Inmiddels weten ze dat dit niet opgaat, dus de risico-inschatting zal allicht wat aangepast zijn...
 
Bovenaan Onderaan