Melding koelvloeistof niveau tijdens vakantie superb 2.0 tsi 4x4 272pk

skodamichael

Senior Member
De auto is eindelijk weer thuis.
Er was een o ring kappot bij een verbindingsstuk bij de waterpomp.
Ze hebben er weer een dag aan moeten sleutelen voor een onderdeel van €12 je zou zeggen zoiets vervangen je preventief als je het toch uit elkaar hebt liggen maar helaas.
Gelukkig heb ik de auto nu na 1 week weer terug en was het wederom garantie.(loopt in de papieren voor de garage) het wordt wel telkens netjes zonder problemen opgelost.
Het is al wel een flinke lijst van reparaties.
- lekkage ruitenwisservloeistof
- koplampsproeier
- rammelende brandstofleiding
- dsg
- haldex
- waterpomp + thermostaat
- koelvloeistof lekkage
Nu heb ik nog 5 maanden garantie en we gaan in die tijd nog 2x naar Oostenrijk dus de auto kan zichzelf gaan bewijzen en hopelijk zijn de problemen nu opgelost en komt er niks nieuws bij.

skodamichael

Senior Member
Dat had ik ook al in gedachten maar op alle onderdelen waarvan je de stickers kan zien is de datum nog van het jaar van productie.
Ook de koplampen etc zijn nog de orginele gezien de stickers.

Fmoon

Forumguru
Nee is gewoon de ruk kwaliteit van VAG dat gebeid van het koelsysteem. Dat ringetje waar je het over hebt hadden ze bij mij destijds wel vervangen ook. Maar deze klus hebben ze wekelijks.

PizzaPieter

Donateur
Het komt er niet via de overstort uit
Deze is namelijk netjes schoon en waar het nat is op de oprit is aan de andere kant van de auto. Ook alle mogelijke slangen die je van bovenaf kan zien zijn droog en geen spoor van koelvloeistof te bekennen.
Het komt ook niet van de radiateur want daaronder is ook alles droog.
Vandaag heb ik nog niks gehoord van de garage dus het is afwachten.
Kleinigheidje, ondanks dat het nu opgelost is.

Je schrijft dat de plek op de oprit aan de andere kant van de auto is.

Ondanks dat de zwaartekracht altijd recht naar beneden trekt, kan vocht toch ergens uitkomen dan waar je het op de oprit zit liggen .

Bijvoorbeeld omdat de druppels eerst nog blijven 'kleven' aan leiding voor de loslaten of omdat het eerst op de motor-onderplaat valt om dáár het laagste punt te vinden.

Eltjo

Forumguru
Te hoge druk op koelsysteem kan ook lijden/leiden tot eerdere lekkage.
Die hogere druk kan komen door een kleine lekje vanuit cilinder naar koelsysteem.

Persoonlijk ervaring met mijn 1.9tdi uit 2000. Overal waar ik kwam en de symptomen voorlegde (elke morgen ontsnapt er overdruk uit het koude koelsysteem), dan was de reactie dat een lekke koppakking niet kon omdat ik er al 60 dkm mee rond reed (en de vorige eigenaar nog meer). Uiteindelijk is na 90 dkm in bezit de pakking vervangen en was het probleem over.
Wel lekkage van een o-ring in een slang op het verwarmingshuis en een waterpomp eerder moeten vervangen.

Een makkelijke test; dus 2 ochtenden met daartussen een flinke snellere rit even checken of er geen overdruk ontsnapt (was bij mij te horen en te zien aan het niveau in het kv tankje).

Laatst bewerkt:

skodamichael

Senior Member
Van overdruk is geen sprake gelukkig.
Ze hadden die oring gewoon moeten vervangen met montage van de nieuwe waterpomp/themostaathuis dat zou een hoop ellende bespaard hebben.
Nog contact gehad met de eigen garage en daar doen ze het altijd preventief bij dit soort reparaties

Bovenaan Onderaan