Melding koelvloeistof niveau tijdens vakantie superb 2.0 tsi 4x4 272pk

Okki

Forumguru
Waar ik nog even benieuwd naar ben....de auto is aangeschaft met 29.000 km maar bij 18.000 km is de waterpomp al vervangen. Waarom?
 

skodamichael

Senior Member
Waar ik nog even benieuwd naar ben....de auto is aangeschaft met 29.000 km maar bij 18.000 km is de waterpomp al vervangen. Waarom?
De auto komt uit Duitsland en ik zie in de papieren die erbij zitten dat de waterpomp onder garantie is vervangen de reden weet ik niet. Wel weet ik dat er bij meerdere vag modellen problemen zijn geweest met de waterpomp zo zijn bij mijn vorige auto (audi a6) beide waterpompen vervangen als terugroepactie.
 

skodamichael

Senior Member
Ik zou gewoon even bij een VAG-dealer binnenstappen, krijg je gewoon direct het juiste…

Zitten in Oostenrijk nooit erg ver weg.
Of
Prijs kan het issue niet zijn, lijkt mij.
Onder mobiliteitsgarantie kan het zijn dat ze kostenloos bijvullen.
Gisteren nog bij 2 dealers geweest helaas beide gesloten. ( heb ik weer) Ook bij de benzinepomp geen G13 kunnen kopen ze hadden alleen een universele koelvloeistof en dat sla ik toch maar even over. Ik heb overigens nog ruim 300km gereden zonder problemen. We gaan dalijk verder richting Kroatië wellicht hebben ze langs de snelweg wel G13 koelvloeistof zo zeldzaam zal dat spul nou ook weer niet zijn lijkt me. En nee voor de prijs zou ik het niet laten want dan zou ik wel een andere auto gaan rijden deze drinkt namelijk nog meer als het baasje. Maar wat een genot is het elke x weer als ik ermee onderweg ben.
 

Fmoon

Forumguru
@Okki Bij mijn Octavia is destijds de waterpomp ook vervangen omdat het thermostaathuis lekte, was al bij ik meen 11.000km. Binnen de 100dkm is het overigens 3x lek geweest. Laatste keer was de druppel (letterlijk) en toen de auto mede daardoor weggedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

skodamichael

Senior Member
Inmiddels aangekomen in Kroatië en er zijn geen problemen meer geweest.
Ik heb geen melding meer gekregen en alles is netjes op temperatuur gebleven.
Helaas geen G13 meer kunnen scoren maar dat heb ik gelukkig niet nodig gehad.
Bedankt allemaal voor het meedenken! En voor nu ga ik ff lekker van de vakantie genieten
 

Eltjo

Forumguru
Je moet het niveau onder gelijke condities bekijken, b.v. na een nacht stilstaan. Anders kan je er weinig van zeggen.

Gaat het niveau omhoog tijdens het openen na de 2e nacht, dan komt er compressiedruk uit de cilinder(s). Is het niveau lager, heb je verlies.

Tijdens de proefrit van mijn 3B hoorde ik al iets typisch. 90 dkm later is uiteindelijk de koppakking vervangen. En dat bij een diesel die meer compressie heeft als een benzinemotor, dus dan eerder lek.
In NL geen last van het kleine lek vanuit de cilinder gehad; de snelheden waren niet vaak en nooit hoger dan 130 km/u. Tijdens de vakantie reed ik harder en tot 1000 km aaneen; dan had ik ca. 1 liter koelwaterverlies.
Elke morgen kon je na een rit de dag daarvoor, de dop losdraaien en ging het niveau omhoog. Er was waarschijnlijk eerder lekkage op een zwakker punt; b.v. op een o-ring of slechtere waterpomp.
 
Bovenaan Onderaan