Melding koelvloeistof niveau tijdens vakantie superb 2.0 tsi 4x4 272pk

Okki

Forumguru
Waar ik nog even benieuwd naar ben....de auto is aangeschaft met 29.000 km maar bij 18.000 km is de waterpomp al vervangen. Waarom?
 

skodamichael

Senior Member
Waar ik nog even benieuwd naar ben....de auto is aangeschaft met 29.000 km maar bij 18.000 km is de waterpomp al vervangen. Waarom?
De auto komt uit Duitsland en ik zie in de papieren die erbij zitten dat de waterpomp onder garantie is vervangen de reden weet ik niet. Wel weet ik dat er bij meerdere vag modellen problemen zijn geweest met de waterpomp zo zijn bij mijn vorige auto (audi a6) beide waterpompen vervangen als terugroepactie.
 

skodamichael

Senior Member
Ik zou gewoon even bij een VAG-dealer binnenstappen, krijg je gewoon direct het juiste…

Zitten in Oostenrijk nooit erg ver weg.
Of
Prijs kan het issue niet zijn, lijkt mij.
Onder mobiliteitsgarantie kan het zijn dat ze kostenloos bijvullen.
Gisteren nog bij 2 dealers geweest helaas beide gesloten. ( heb ik weer) Ook bij de benzinepomp geen G13 kunnen kopen ze hadden alleen een universele koelvloeistof en dat sla ik toch maar even over. Ik heb overigens nog ruim 300km gereden zonder problemen. We gaan dalijk verder richting Kroatië wellicht hebben ze langs de snelweg wel G13 koelvloeistof zo zeldzaam zal dat spul nou ook weer niet zijn lijkt me. En nee voor de prijs zou ik het niet laten want dan zou ik wel een andere auto gaan rijden deze drinkt namelijk nog meer als het baasje. Maar wat een genot is het elke x weer als ik ermee onderweg ben.
 

Fmoon

Forumguru
@Okki Bij mijn Octavia is destijds de waterpomp ook vervangen omdat het thermostaathuis lekte, was al bij ik meen 11.000km. Binnen de 100dkm is het overigens 3x lek geweest. Laatste keer was de druppel (letterlijk) en toen de auto mede daardoor weggedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

skodamichael

Senior Member
Inmiddels aangekomen in Kroatië en er zijn geen problemen meer geweest.
Ik heb geen melding meer gekregen en alles is netjes op temperatuur gebleven.
Helaas geen G13 meer kunnen scoren maar dat heb ik gelukkig niet nodig gehad.
Bedankt allemaal voor het meedenken! En voor nu ga ik ff lekker van de vakantie genieten
 

Eltjo

Forumguru
Je moet het niveau onder gelijke condities bekijken, b.v. na een nacht stilstaan. Anders kan je er weinig van zeggen.

Gaat het niveau omhoog tijdens het openen na de 2e nacht, dan komt er compressiedruk uit de cilinder(s). Is het niveau lager, heb je verlies.

Tijdens de proefrit van mijn 3B hoorde ik al iets typisch. 90 dkm later is uiteindelijk de koppakking vervangen. En dat bij een diesel die meer compressie heeft als een benzinemotor, dus dan eerder lek.
In NL geen last van het kleine lek vanuit de cilinder gehad; de snelheden waren niet vaak en nooit hoger dan 130 km/u. Tijdens de vakantie reed ik harder en tot 1000 km aaneen; dan had ik ca. 1 liter koelwaterverlies.
Elke morgen kon je na een rit de dag daarvoor, de dop losdraaien en ging het niveau omhoog. Er was waarschijnlijk eerder lekkage op een zwakker punt; b.v. op een o-ring of slechtere waterpomp.
 

skodamichael

Senior Member
Goedemorgen allemaal,
Inmiddels zijn we weer in Oostenrijk.
Afgelopen zondag na weer zo'n 1500km gereden te hebben tijdens een flinke afdaling weer de melding gekregen.
Die zondag 3 tankstations gehad maar helaas nergens de juiste koelvloeistof.
Gisterochtend even naar een skoda dealer gereden en ook daar was er geen g13. Ik heb g12 evo meegekregen en deze zou ik zonder problemen kunnen mengen. Voor de zekerheid heb ik nog even contact gehad met VAG techniek in Nuenen omdat ik daar altijd goede ervaringen heb gehad dus ff navraag gedaan voor de zekerheid.
Ook daar kreeg ik te horen dat ik de g12 evo erbij kon doen.
Vanochtend met koude motor dus toch maar even bijgevuld en er ging maarliefst 110ml bij
Ik heb hem tot halverwege min/max gevuld.
Er ging dus niet veel bij maar onder uitzonderlijke omstandigheden was het niveau waarschijnlijk net te laag om de sensor door te laten worden.
20250805_075843.jpg
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Maar een 'tekort' van (nog geen) koffiebekertje zou, zeker bij een warme motor, geen niveaumelding mogen triggeren.
Is er niets mis met de bedrading van die sensor, of de sensor zelf?

Op het totaal volume in zo'n koelsysteem zou minder dan 200 ml binnen de streepjes op het tankje moeten blijven.
 

EdK

Forumguru
Verlies zal wel loslopen.
Vaak zijn er ook hardnekkige luchtbellen die eindelijk loskomen en waardoor je een niveau daling krijgt in het vaatje.
Dus lekker aankijken en als de olie temp en koelvloeistof temp gewoon netjes zoals hoort blijven dan niet in de stress raken...
 

skodamichael

Senior Member
We zijn weer in Nederland en het koelvloeistof niveau is nog exact hetzelfde dus ik verwacht dat er geen verbruik is dus het zal een luchtbel of iets dergelijks geweest zijn.
Wel heb ik andere serieuze problemen met de auto gehad de laatste dagen van de vakantie en onderweg naar huis en het plezier begint er nu naar 4 maanden al vanaf te gaan. Ik rijdt normaal zo'n 4 jaar met dezelfde auto eigenlijk altijd zonder problemen. Nu heb ik veel geld uitgeven aan een auto met weinig km op de teller waar ik echt dacht plezier aan te gaan beleven maar dat valt tot nu toe erg tegen en het geeft vooral steeds meer stress.
Eigenlijk kan ik wel zeggen dat ik er misschien wel spijt van begin te krijgen......
 

Tees

Donateur
Met een nieuwe auto heb je wel vaker 'aanloop'-kwaaltjes. Schijnt te komen doordat er een andere bestuurder met een andere rijstijl in rijdt, waardoor sommige dingen kunnen bovenkomen.
Welke problemen heb je verder dan gehad? Heb hier volgens mij niet al te veel bijzonders gelezen?
 

skodamichael

Senior Member
Het haldex systeem begon lopende de vakantie steeds meer te vervelen rechter achterwiel lijkt te veel vermogen te krijgen en gaat bokken als je niet met een fluwelen voet gas geeft. En tot overmaat van ramp ging de dsg in noodloop en kon ik boven op een Bergpas met een weggetje van 2.5 m breed alleen de 1 3 5 7 nog gebruiken.
Naar een zeer stressvolle dag uiteindelijk beneden gekomen. De auto is uitgelezen er staat waslijst met foutcodes in deze zijn gereset en we zijn naar huis gereden op de autobahn tussen de vrachtwagens ik kan je vertellen dat is geen pretje.
Ik heb in principe nog 7 maanden garantie maar de desbetreffende handelaar is niet bereikbaar dus zal met vakantie zijn.
Dan is altijd nog maar de vraag wordt het opgelost en hoe wordt het opgelost.
Dus voor nu zit ik er nogal mee in mijn maag.
 

skodamichael

Senior Member
Geen idee hoe het systeem in elkaar zit maar ergens gaat er dus wat mis in de aandrijflijn. En dan tot overmaat van ramp ook nog de dsg ik weet niet of dit allemaal aan elkaar te linken is of dat het op zich zelf staande problemen zijn.
Ik heb een mail gestuurd naar de garage waar ik de auto gekocht heb dit zal ik ff moeten afwachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Met een nieuwe auto heb je wel vaker 'aanloop'-kwaaltjes. Schijnt te komen doordat er een andere bestuurder met een andere rijstijl in rijdt, waardoor sommige dingen kunnen bovenkomen.
Welke problemen heb je verder dan gehad? Heb hier volgens mij niet al te veel bijzonders gelezen?
Dit zijn toch geen “aanloop”-kwaaltjes. Dit lijkt mij gezien hetgeen wat allemaal naar boven komt een vorige eigenaar die al heel wat problemen tegen gekomen heeft (wss dezelfde) en zijn verlies genomen heeft om van de miserie verlost te zijn.Dat is nogal eens regelmatig het geval waarom dergelijke jonge okkazies te koop staan. (Niet allemaal natuurlijk )
 

hemi24

Forumguru
In principe is er óf iets mis met het differentieel in de achteras, of je remsysteem.
Voor zover ik weet zit er geen sper in het achterste differentieel en wordt slip gereguleerd door remingreep via de ABS sensoren.

Zou handig zijn als je die lijst met foutmeldingen op papier hebt en dat ze niet zomaar gewist zijn…

Met 4 versnellingen en 270pk hoef je toch niet tussen de vrachtwagens te sukkelen, tenzij je auto in de noodloop blijft natuurlijk…
 
Bovenaan Onderaan