Meeting & Tuning @ 28/09/2013, Place2B @ TVS Engineering / DSG Dokter @ Varsseveld NL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pendragon

Donateur
En was is dan de definitie van echte 98 :)
Autoradam zit alleen in Amsterdam en Almere en die hebben aande pomp: Euro95, Euro98 en Diesel. Ik mag dan toch aannemen dat die Euro98 ook echte 98 is, anders mogen ze dat toch niet zo verkopen? Op hun website vermelden ze dat ze Premium fuels hebben. Wat dat precies inhoud weet ik ook niet, behalve dat ze zeggen dat het zuiniger is, de motor schoner wordt/blijft etc. Ik heb de vraag bij ze staan om mij te vertellen wat hun Euro98 precie is.

CDK

Forumguru
@Pendragon, als het EURO98 heet of Super Plus, dan zou het RON98 moeten zijn, dat ga je dan waarschijnlijk ook te horen krijgen, komt dan hoogstwaarschijnlijk bij BP vandaan of afkeur partijen van Gulf of een mengsel daarvan.

Octaangetal wordt in RON ‘research octane number’ uitgedrukt. Daarbij wordt de klopvastheid van de brandstof in de CFR-controlemotor vastgesteld zonder voorverwarming bij 600 toeren per minuut. Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (pingelen).

Normaal loodvrij—91 RON
Euro loodvrij—95 RON
Super (plus)—98 RON
LPG—104-108
Alcohol—111 RON

Greetz Corné

Pendragon

Donateur
Bedankt voor de uitleg Corné! Ik heb ze ook gevraagd of ze me kunnen vertellen waar hun benzine vandaan komt. Misschien krijg ik een antwoord, maar betwijfel het. Gisteren 98 getankt en blijf ik nu doen.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Pendragon

Donateur
Hierbij het antwoord van Autoradam: Naar aanleiding van uw email kunnen wij u het volgende meedelen. Volgens de laatste stand der zaken verkopen van de major oliemaatschappijen alleen Total en Texaco nog Superplus 98. Binnen Almere zijn naast Texaco alleen wij die dit product verkopen. De 98 slaat op het octaangehalte van 98 wat een betere klopvastheid van de brandstof inhoudt. Afhankelijk van het type motor is er een voorkeur voor 98 of 95. Wij adviseren u hier informatie in te winnen bij uw dealer.

Aan al onze brandstoffen (excl. LPG) hebben wij een premium toevoeging toegepast welke te vergelijken is qua werking met de V-power van Shell, etc. Onze brandstof wordt door een vaste en betrouwbare partner geleverd uit dezelfde depots als de grote major maatschappijen.

CDK

Forumguru
@Pendragon, ik had al zo'n reactie verwacht, de ene keer komt het bij de ene maatschappij vandaan en de andere keer bij de andere, in mijn optiek dus nooit een stabiele brandstof....... maar ook zij claimen dus een eigen blend te hebben.... ik kan daar niet over oordelen maar dat trek ik wel enigszins in twijfel..... ze hebben maar 2 locaties, daar zijn ze volgens mij echt veel te klein voor! maar geloof wel dat wat ze als 98 verkopen ook echt 98 is.

Greetz Corné

Pendragon

Donateur
Er staat, vaste en betrouwbare partner, dus niet meerdere. En we waren samen al tot de conclusie gekomen dat de benzine standaard van iedereen hetzelfde is en dat de toevoeging het verschil maakt. Ik geloof ze ook wel. Ik zal het wel merken als ik wat langer 98 tank.

CDK

Forumguru
goed lezen!! de LEVERING wordt gedaan door een vaste partner, ofwel elke keer hetzelfde transportbedrijf, niet elke keer de zelfde producent!!

Noord26

Forumguru
Hier na een eerste tank met BP98 is dat de auto beter op pakt en we kunnen (toch vrij representatief ivm veelal dezelfde route) iets meer op een tank doen. Ik zeg aanrader. Op naar eind september!

nounou

Lid
Heft zich dat nog een beetje op? De meerprijs van 98 en het aantal xtra km's t.o.v. 95? (M.a.w. is de prijs per gereden km gelijk?)

Maakt me voor de rest niet uit hoor, mag toch geen 98 tanken met de tankpas.

CDK

Forumguru
Ik heb het nooit uitgerekend, Noord26 misschien wel? Maar ik verwacht dat je eerder op een zelfde of hogere km kostprijs uit komt als op een lagere ;)

Sk_Hans

Forumguru
En was is dan de definitie van echte 98 :)
Autoradam zit alleen in Amsterdam en Almere en die hebben aande pomp: Euro95, Euro98 en Diesel. Ik mag dan toch aannemen dat die Euro98 ook echte 98 is, anders mogen ze dat toch niet zo verkopen? Op hun website vermelden ze dat ze Premium fuels hebben. Wat dat precies inhoud weet ik ook niet, behalve dat ze zeggen dat het zuiniger is, de motor schoner wordt/blijft etc. Ik heb de vraag bij ze staan om mij te vertellen wat hun Euro98 precie is.
In Nederland (en ik neem aan ook België) mag men alleen benzine verkopen met een octaan (RON) aanduiding die de benzine ook daadwerkelijk heeft. Als een pomp dus Euro98 of Super98 oid aanbiedt, kun je er van uit gaan dat die inderdaad 98 RON is. De Shell V-power is bijvoorbeeld 97 RON en mag dus niet als Super 98 verkocht worden.

De toevoeging "premium" (of iets wat daar op lijkt) heeft te maken met toegevoegde stoffen die beter zouden zijn voor de motor. Premium kan dus zowel 95 of 98 zijn.

Omdat 98 hier bij ons belachelijk veel duurder is dan 95, tank ik altijd V-Power. Daarmee rijdt de auto net iets lekkerder dan met gewone euro95, en het prijsverschil is nog net redelijk te noemen. Op vakantie heb ik in Tsjechië en Duitsland 100 octaan getankt. Daarmee merk ik geen verschil met de 97 van Shell.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Heft zich dat nog een beetje op? De meerprijs van 98 en het aantal xtra km's t.o.v. 95? (M.a.w. is de prijs per gereden km gelijk?)

Maakt me voor de rest niet uit hoor, mag toch geen 98 tanken met de tankpas.

Nee het is niet goedkoper onder aan de streep per kilometer. Maar dat zeggen ze ook van tuning: zuiniger.. Echter heb je dat volledig zelf in de hand met je rechtervoet.

CDK

Forumguru
In mijn geval ben ik daadwerkelijk zuiniger gaan rijden, als ik 'normaal' rij haal ik meer km's uit een tank als voor de tuning, echter wanneer ik het extra vermogen aanspreek dan lust hij wel een borreltje..... vanmorgen weer getankt 1:9.39 voor korte ritjes, dat is voor mijn auto super zuinig. Maar 1:7 komt ook voor bij een zware rechtervoet :)

Greetz Corné

Antera

Donateur
98 is merkbaar en de motor loopt er lekkerder op ook ( lees soepeler) er zit een prijs verschil in maar of het in verhouding is verwacht ik niet. Ik maak me er niet zo druk om eerlijk gezegd en tank gewoon 98 omdat ik weet dat dit beter is dan de 95. Dan maar iets duurder maar wel beter voor het motortje waar ik nog vele jaren plezier aan wil hebben

Joske

Forumguru
V-power is goedkoper dan RON98 bij jullie? Bij ons is die duurder dan Super98?! :sterretjes: Daar ga ik morgenvroeg nog eens goed op letten, is maar bizar!

CDK

Forumguru
V-power is goedkoper dan RON98 bij jullie? Bij ons is die duurder dan Super98?! :sterretjes: Daar ga ik morgenvroeg nog eens goed op letten, is maar bizar!
misschien dat jullie Vpower RON 100 is net als in Duitsland, dat het daarom duurder is als 98???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan