Meeting & Tuning @ 28/09/2013, Place2B @ TVS Engineering / DSG Dokter @ Varsseveld NL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord26

Forumguru
Nu merk ik eigenlijk in de praktijk geen verschil tussen 95 of 98. Maar als dat wel zo zou zijn na tuning, doelde ik er meer op dat 98 niet altijd voorhanden is al we weer eens in Spanje of Frankrijk zitten met de auto.

• Leuk
Waarderingen: CDK

RayDelft

Forumguru
Waar halen jullie die 98 vandaan? Ikzie het nergens. Ik tank wel Ultimate, Excellium en Vpower, dus de premium benzines ( allemaal onzin misschien) maar 98 zie ik nergens. Althans niet bij de pompen binnen de bebouwde kom van Shell, Total en BP.

• Leuk

CDK

Forumguru
@Ray, in het kort waarom ik de dsg aan heb laten passen..., te hoge versnelling in D bij stadsverkeer, nu niet meer, rijd nu ook niet meer standaard te hard in de bebouwde kom, als je de dsg in S zet schakelt hij 2 versnellingen terug, wat nergens voor nodig is, dus D en S zijn beide bruikbaarder gemaakt

greetz Corné

CDK

Forumguru
Waar halen jullie die 98 vandaan? Ikzie het nergens. Ik tank wel Ultimate, Excellium en Vpower, dus de premium benzines ( allemaal onzin misschien) maar 98 zie ik nergens. Althans niet bij de pompen binnen de bebouwde kom van Shell, Total en BP.
BP is de enige in NL die RON98 verkoopt, namelijk BP Ultimate :)

CDK

Forumguru
Nu merk ik eigenlijk in de praktijk geen verschil tussen 95 of 98. Maar als dat wel zo zou zijn na tuning, doelde ik er meer op dat 98 niet altijd voorhanden is al we weer eens in Spanje of Frankrijk zitten met de auto.
is ook geen absolute vereiste, maar afstellen is makkelijker op RON98, dus voor de tuning 2x Bp Ultimate tanken zou top zijn

Canon-Eye

Forumguru
als je de dsg in S zet schakelt hij 2 versnellingen terug
De DSG-6 in m'n vorige koets schakelde altijd maar 1 versnelling terug bij overgaan van D naar S.
Is handig als je op een 100km weg achter een vrachtauto zit en er komt een gat aan dat groot genoeg is om even vlot in te halen zonder de kickdown te activeren (waardoor hij er dan nóg een terug zou gaan met alle herrie van dien, inderdaad niet nodig). Verder gebruikte ik dat nooit.

CDK

Forumguru
wil je dan zeggen dat al die andere duurdere benzines octaan 95 zijn? Hier kan je in elk tankstation 95; 98 en diesel tanken plus al die dure namen bij de grote merken. (vpower en excellium enzo)
Nedelandse V-Power is RON97 helaas, anders was dat beslist de beste benzine! in Duitsland is RON 102 verkrijgbaar

CDK

Forumguru
De DSG-6 in m'n vorige koets schakelde altijd maar 1 versnelling terug bij overgaan van D naar S.
Is handig als je op een 100km weg achter een vrachtauto zit en er komt een gat aan dat groot genoeg is om even vlot in te halen zonder de kickdown te activeren (waardoor hij er dan nóg een terug zou gaan met alle herrie van dien, inderdaad niet nodig). Verder gebruikte ik dat nooit.
als ik hem voor de tuning in S zette, was het direct meer dan 5000rpm en dat is echt onnodig

Noord26

Forumguru
Kun je wellicht beter Aral 102 in Duitsland bestellen?

Overigens zijn er een aantal Gulf stations waar ze in NL Octaan 100 verkopen. Vraag is of dat dan wel echte Octaan 100 is en je niet gewoon naar de BP voor 98 kunt rijden.

Edit: we kunnen natuurlijk onderweg een stukje door DE rijden. Zou hooguit 10km omrijden zijn om even in het plaatsje Elten de tank vol te gooien met Aral Ultimate (102).

Velen moeten de A50 af en dan de A18 op. Als je de A50 een klein stukje door rijdt naar de volgende afslag zit je al in Elten. Volgens de Aral.de website verkoopt dat station ook Aral Ultimate.

http://www.aral.de/tankstelle/emmerich/kattegatweg/20179700.html

:D

CDK

Forumguru
ik ben makkelijk over te halen hoor, alleen om verschil te merken moet je tank zo leeg mogelijk zijn, maar met een stukje blazen op de autobahn en met die bijbehorende draaikolk in mijn tank komt dat best goed :)

edit: en nog ruim €0.05/liter voordeliger als de Ultimate in mijn woonplaats!

Cordoba

Forumguru
@Joske: in Nederland heet het wel euro98 bij de meeste tankstations, maar het haalt de RON98 niet.
(Overigens vandaag maar weer eens getankt, vorige tankbeurt was in Belgie 4 weken terug, en 5 weken haal ik net niet denk ik, want 1000 km op een tank Euro95 lijkt me net iets te optimistisch.

Noord26

Forumguru
Ik ga gewoon op de kalender schrijven dat er vanaf september Euro98 in moet. Dan is dat wel doorgewerkt als het einde van de maand is. En dan onderweg een tussenstopje in DE voor een peut Aral Ultimate kan nooit kwaad.

Tanken is er toch al goedkoper als bij de BP stoppen voor 98, plus een beter resultaat in Varsseveld! Win-win situatie noemt men dat?

:)

• Leuk

Cordoba

Forumguru
Andere optie is om er wat bio-ethanol bij te gooien voor juiste RON-getal. Ik dacht dat Race Eend (Mark van JD) daar wel eens iets over had gepost.

Noord26

Forumguru
Dat heb ik Mark zelf ook zien doen tijdens de JD-groepsaankoop die ik opgezet had. Bij iemand met een Yeti 1.2TSI die op euro95 stond. De eigenaar stond versteld hoeveel het uit maakte tijdens de 2e proefrit..

Maar idd ook een optie natuurlijk, thnx voor de hint!

Echter waar haal je dat zo vandaan? Is de ene bio-ethanol de andere?

Cordoba

Forumguru
Voor iets van 1,60 de liter haal je het bij de Action (dus goedkoper dan benzine!!)

Bio-ethanol is ethanol van biologische oorsprong, alleen de zuiverheid is dan nog een verschil. Bio-ethanol is volgens mij normaal iets van 96% zuiver, bij gewone ethanol (ook onder andere chemische namen bekend zoals ethylalcohol ketanus of zoiets) kom je ook zuiverheden van rond de 70% tegen.

Noord26

Forumguru
Ik zag dat ze het overigens hier ook verkopen bij de TamOil aan de overkant van de straat: E85. Maar dat is dan 85% bio ethanol en 15% benzine. Dan wordt het even rekenen als je circa 15% bio ethanol erbij wilt in de tank naast Euro95.

100% zuivere bio ethanol is vrijwel niet zoveel duurder als 96% zuiverheid. Zal wel 1 klein proces extra bij komen kijken.

En hoe zit het dan met E10? Dat zou 10% ethanol zijn met E95. Alleen waar verkoopt men dat? Ook alleen in Duitsland? Goedkoper als E95, betere klopvastheid..

Persoonlijk wil ik niet moeilijk gaan lopen doen met telkens handmatig Bio-Ethanol erbij gooien. Er zitten hier meerdere BP's in de buurt. Dus de volgende tank gaat er gewoon Ultimate in. Eens kijken of dat lekkerder rijdt. Daarna de auto nog een grote beurt laten geven ergens in augustus en waarschijnlijk onderweg naar Varsseveld aftanken onderweg met Aral 102.

• Leuk
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan