Maximale daklast van 75Kg, hoe strikt naleven (wil dakkoffer kopen)

EdK

Forumguru
Dus in de lengterichting van de auto is dit de beste optie.
180 graden gedraaid is dan toch ook in de lengte richting ???
Maar het kastje is weer erg laag uitgevoerd en ik had niet voor niets een tekst in kleine letters neergezet....
 

Canon-Eye

Forumguru
180 graden gedraaid is dan toch ook in de lengte richting ???
En daar zou het dan beter van worden? :nono:
Als het linker blad plat achter ligt met de bolle kant boven, dan komt van het rechter blad de iets langere/rechtere bovenrand onder te liggen. Dat gaat meer luchtweerstand opleveren vanwege de rijwind die op die plek langs de voorruit omhoog komt. Ik heb dat vele jaren geleden al eens gemerkt aan de mate waarin de peddel soms kan verschuiven (doordat het blad op zich niet vlak is) als het voorste sjorbandje niet strak genoeg zit.
Of het verschil groot genoeg is om bv. in het verbruik te merken betwijfel ik - maar zoals gezegd: daar is al over nagedacht en een bewuste keuze in gemaakt.



Ik kom uit het transportvak, hè...
 

Canon-Eye

Forumguru
@Jese8 De kajak zelf weegt maar 19kg (carbonversterkt, dat scheelt een kilo of 10, 11 bij die maat), de rest van de uitrusting buiten de dakdragers zal een kilo of 2, 3 zijn: transport- en spatzeil, peddel, zwemvestje. Er blijft nog aardig wat capaciteit over in de kuip en in het 'vrachtruim' onder het ovale deksel. Maar, net als bij gewone dakkoffers, nooit echt zware spullen erin. Wel dingen als laarzen, klompen, slaapzakken en zo.

De boot ligt niet in het midden, dus toen ik nog een antenne had moest ik alleen bij het op- en afladen even uitkijken. Maar ik heb al jaren een haaievinnetje, dus sowieso geen problemen meer.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Hé, zo'n foto heb ik ook
't Is dat je hem al verkocht hebt, anders zou ik je de raad geven om 'm wat naar achteren te leggen zodat de voorpunt iets lager komt te liggen dan de achterpunt. Dat komt de bestuurbaarheid en wegligging ten goede, vooral als je op de snelweg toch een beetje mee wil komen: beetje downforce ipv de neiging om op te stijgen...
 

Wijnand850

Forumguru
@Canon-Eye : Klopt. Op de Octavia heeft de kano alleen gelegen bij de verkoop. Daarvoor lag 'ie regelmatig op een 850 estate, waarbij de dakdragers verder uit elkaar stonden. Dan lag de kayak vanzelf met de punt wat naar beneden.
 
wauw, met zo een ding op mijn dak zou ik niet sneller dan 80km/u durven rijden en op een rotonde 15km/u rijden. Of zie ik dat verkeerd?
Overigens gebeld ivm de vin op het dak; de dakkoffer in kwestie die mij interesseerd heeft groeven in de bodem voor de stevigheid en die zou daar mooi in passen mocht het echt zo hoog komen.
Vandaag ook even die dakdragers van de Lidl geprobeerd, ze gaan fluiten vanaf +- 70km/u.
Ergens online had ik de magische tip gevonden om de gleuf aan de onderkant met wat duct tape dicht te plakken en op de snelweg dan 130km/u gereden zonder enig lawaai.
Die gleuf dient om in breedte te kunnen varieren afhankelijk van hoever de rails op je dak uiteen staan maar je hoeft die natuurlijk maar 1 keer op de juiste positie te zetten en daarna kan je de rest afplakken.
Ik ga dan vanavond maar is die dakkoffer bestellen.
Bedankt voor de vele reacties
 

Wijnand850

Forumguru
wauw, met zo een ding op mijn dak zou ik niet sneller dan 80km/u durven rijden en op een rotonde 15km/u rijden. Of zie ik dat verkeerd?
:D. Zo'n ding ligt er behoorlijk stabiel op. Op de snelweg is 120 geen enkel probleem, en ook bij rotondes zit je niet met samengeknepen billen achter het stuur. Ik ben een keer met vrienden naar het Spreewald geweest (onder Berlijn). Toen lagen er drie kayaks op het dak van de 850 (twee op de kant en één plat ertussen). Maar toen konden we vanwege de aanhanger niet harder dan 90/100 op de autobahn. En dat ging ook zonder enig wanklank. Als het maar goed vastgesnoerd zit, is er niets aan de hand.

On topic: ik heb zelf de grootste probox (600 liter +) en dat gaat prima op de Octavia. Ding ligt vast als een huis. Ik zorg wel dat het zware spul in de auto ligt, maar de koffer is wel altijd vol.
 

Schep

Forumguru
Iemand ervaring wat wel kan?
Ja hoor, blijft gewoon zitten ...

VB9LxYk.jpg

nL38ylU.jpg


Boven de 230 km/h werd ie wat zoekerig in de neus. Maar alles tot 230 km/h ging uitstekend.
 
Laatst bewerkt:

Jese8

Ex-lid
Haha meen je? Zal ik even de 250 aantikken :-) Nee zonder gekheid 170-180 moet gewoon kunnen dus. Zeker als u 230 aantikt.
 

newwolf84

Forumguru
Zelf in het bezit van een O2 1.2 TSI, 2011 en we hebben volgens mij de grootste Thule Altlantis, de 900: afmetingen 235x90x46 inhoud 650 l.
Nooit echt op het gewicht gelet, maar idd zoals al vernoemd, de lichte dingen ( kleding, handdoeken dat soort dingen ) bovenin, achterin de auto de kratten. Nu al 5 jaar mee gereden en nog nooit problemen gehad, cruise snelheid rond de 140/150. Hiervoor zat hij op een caddy en het afgelopen jaar dus op de Skoda.
Wel is het zo dat ik de antenne eraf moest draaien want die zit wél in de weg in tegenstelling tot de vin.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij wel vreselijk lomp is op de Skoda, steekt voor iets uit en met de kofferbak open tikt hij de achterruit aan. Maar bevalt qua ruimte zeer goed, deze heb ik toen van marktplaats van iemand over kunnen nemen.
 

EdK

Forumguru
bak een paar honderd meter voor de auto van het asfalt schrapen....

Behalve als er een superb station voor rijd met kofferbakklep open.
Dan schuift die koffer daar zo naar binnen zonder problemen...
 

Jese8

Ex-lid
Zie niet waarom die van het dak af zou schieten. Dan moet mn volledige rails eraf vliegen. De dragers (thule wingbar edgen) en dakkoffer (met masterfix) zit muurvast.
 

micky

Forumguru
Maximum snelheid met dakkofer is in het algemeen 120. Dit wordt dan vaak door de fabrikant opgegeven.
:pieker: wij rijden in Duitsland rustig 200+ met de thule (de grootste skibox die ze hebben), de box is inmiddels zo'n 15 jaar oud en voldoet nog steeds, nooit een snelheid zien staan op de box om eerlijk te zijn, wel al jaren 2 bandjes om de box om eerlijk te zijn..
 

micky

Forumguru
Zie niet waarom die van het dak af zou schieten. Dan moet mn volledige rails eraf vliegen. De dragers (thule wingbar edgen) en dakkoffer (met masterfix) zit muurvast.
Tuurlijk, helemaal mee eens hoor:jaja:, dat (hierboven) zijn van die uitspraken die nergens op gebaseerd zijn, als je bij 40 een aanrijding zou krijgen is de kracht op een box veel hoger dan snel afremmen bij welke snelheid dan ook (de snelheid maakt immers NIETS uit, het gaat om de vertraging en die is bij 100km.h bij vol remmen theoretisch natuurlijk het zelfde als bij 200 :D

Zoals ik schreef, ook wij rijden al vele jaren door Duitsland heen en terug van de wintersport met dergelijke snelheden, de box houdt het al 15 jaar vol (oke, de laatste 2 jaar met de 1.6 was het wat matiger, maar daar komt met 3 weken weer verandering in:D)
 
Bovenaan Onderaan