Maximale daklast van 75Kg, hoe strikt naleven (wil dakkoffer kopen)

Hallo,
Na een weekendje centerparcs merk ik dat met 2 kinderen de auto toch aardig vol zit.
We gaan later nog aan gezinsuitbreiding doen en dus lijkt een dakkoffer me geen overbodige luxe.
Ik wilde de Farad Marlin F3 kopen omdat het de grootste is die ik kon vinden en hij online voor €345 inclusief verzendkosten te koop is.
Net bij de Lidl voor €40 aluminium dakrails gekocht dus voor nog geen €400 ben ik dan klaar.

Echter heb ik de volgende hoofdvraag:
Volgens het instructieboekje is de maximale daklast op de Octavia 3 Combi 75Kg. Als ik daar het gewicht van de dakkoffer zelf en de dakrails af haal blijft er nog ongeveer 50kg over.
50kg voor 680 liter baggage is niet erg veel. Zit daar in de praktijk veel marge op die limiet van 75kg (ook al omdat niemand echt gaat wegen wat hij allemaal in de dakkoffer zet) of is dat toch best strikt na te leven wegens kantelgevaar of iets dergelijks?

Bonusvraag:
Ik heb de 105pk 77Kw 1.2TSI benzinemotor van toen de Octavia III net uitkwam in 2013 (Ik heb op het forum gezien dat die ondertussen is geupgrade naar 81Kw 110Pk en binennkort vervangen wordt door een 1.0 TSI 85Kw 115Pk).
Voor mij voldoet deze best in de praktijk (op de snelweg in 6e versnelling geef ik wel regelmatig plankgas bij het versnellen). Heeft er iemand praktijkervaring om met dat motortje te rijden met een dakkoffer en een volgeladen auto?
Mijn vermoeden is dat ik in die situatie toch regelmatig zal moeten terugschakelen naar 5e als ik wil versnellen op een bergop op de snelweg.
 

oco1979

Forumguru
Ne dakkoffer zelf sta er aan de binnenkant hoeveel kg deze mag laden.
Zou daar niet in overdrijven,van volume oke,maar zware dingen neen.

Je zwartepunt van de wagen is hierdoor iets veranderd.

Niet dat deze nu direct zal kantelen.

Mogelijke andere optie is,soort koffer die je op trekhaak kan monteren

Thule heeft zo multisysteem.
Deze kan je ombouwen,naar gelang wat je mee doe.

Auto 5 ook zo systeem.
 

edero

Forumguru
Mogelijke andere optie is,soort koffer die je op trekhaak kan monteren
Dit zal geen optie voor de TS zijn. Deze zal nooit 680 liter kunnen bevatten, en normaal gesproken kan een trekhaak
maar 50 kg aan.
Ikzelf heb heel wat afgereden met een dakkoffer van ca. 700 liter, maar nooit op de kilo's gelet. Gewoon geladen tot
hij vol zat, de zwaardere spullen in de auto en mijn rijgedrag aangepast.
 

Testedoene

Forumguru
Koop een 2dehandse Thule Ocean ofzo? Ik kocht de mijne (200-model) voor 125 euro dacht ik.
In mijn dakkoffer gooi ik handdoeken, zwemgerief, een picknickmand, de vroegere buggy, onze hoofdkussens (rugpatiënt), de vuile was in't terugkeren, ...
Ik heb geen idee hoeveel kg er op mijn dak ligt maar volgens mij kom ik niet aan de 75kg (koffer incl).
De dakkoffer is een super investering die ik reeds jaren gebruik (sedert 2008) in combinatie met (eveneens 2dehandse) Thule-dakdragers.
In de praktijk voel ik -behalve een meerverbruik van pakweg 0,5-0,8 liter (Thule erop en koffer volledig gevuld, 2 kids op de achterbank)- heel weinig qua verandering.
Uiteraard reageert je wagen net iets lomper, "zompiger" en wat trager maar goed, ik heb nog nooit problemen ervaren om eerlijk te zijn.

Enige wat je wel moet in de gaten houden: met de Ocean 200 geraak je NET in de meeste parkings binnen. Best neem je je koffer af van zodra je ter plaatse bent want in mijn geval kwam het op een centimetertje of 2 aan!
 

Jese8

Ex-lid
Hoe hard kan je met een dakkoffer?

Heb ooit een 1.2 gereden, ik vond het verschrikkelijk met de dakkoffer erop. Nu met de O3 RS TSI voel ik hem geen eens. Ik zou maar de meest gestroomlijnde nemen die je kan vinden.

Ik ben in Duitsland een stukje 170 gegaan met de dakkoffer, na dat verteld te hebben aan diverse mensen bleek ik een complete mafkees te blijken:pieker:. Iemand ervaring wat wel kan?
 
  • Leuk
Waarderingen: RREL

Yeti2015

Forumguru
Met een dakkoffer op mijn passat reed ik rustig rond de 180 in Duitsland.
Had wel een paar extra spanbanden om de dakkoffer en de dak rail.
Kost wel wat extra brandstof.
 

Canon-Eye

Forumguru
50kg voor 680 liter baggage is niet erg veel
  1. Die dakkoffer alleen is toch zeker geen 680 liter?
  2. Stop in de dakkoffer alleen de volumineuze (lichte) zaken en hou het massieve spul onderin de achterbak. Dat houdt niet alleen het zwaartepunt laag, maar verkleint ook de kans dat je dakkoffer 'voor zichzelf begint' ingeval van een noodstop of erger.
Ik zou op die manier onder de 75 kg op het dak willen blijven. Krijg je dan nog steeds niet alles mee, dan heb je twee opties:
  • strenger selecteren wat er mee mag, of
  • een karretje erachter...
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst één van de gevolgen van een dakkoffer is dat het zwaartepunt van de auto hoger komt te liggen, daarom dus vooral volumespullen in de dakkoffer en geen zware zaken. Daarnaast is het ook zo, dat tijdens het rijden op hogere snelheid normaal gesproken de aerodynamica ook de koffer naar beneden drukt, dat heeft op dat moment dus het zelfde effect als een zwaardere dakkoffer.

Tenslotte de belangrijkste reden voor een begrenzing van de daklast, is niet zozeer het kantelgevaar, maar overbelasting van de dakconstructie op het punt waar het gewicht van de dakkoffer opgevangen moet worden. In het verleden waar alles in een dakgootje stond dat aan de constructie was gelast, was de daklast vaak beperkt tot 50 kg en soms zelfs nog lager. Bedenk bij dit alles, dat het gewicht op het dak onder álle omstandigheden op zijn plaats moet blijven, dus ook bij een noodstop, lichte aanrijding of eigenlijk te snel genomen bocht. Als je met 3G een bocht door gaat, dan trekt er bij 75 kg dakbelasting dus zo'n 225 kg in horizontale richting aan het dak, plus de verticale belasting van 75 kg.
 

CDO

Forumguru
ik heb een collega al eens terug zien komen met een vervormd dakpaneel. Veroorzaakt door combinatie van te hoge belasting en te hoge snelheid. Eindresultaat: deuken in het dak. het betrof een Saab 93 Sedan
 
Ne dakkoffer zelf sta er aan de binnenkant hoeveel kg deze mag laden.
Ja dat is bij die dakkoffer die ik vermelde 75kg, echter dien je in principe te voldoen aan 3 limieten:
- Die van je auto
- Die van je dakdragers
- Die van je dakkoffer

Dit zal geen optie voor de TS zijn. Deze zal nooit 680 liter kunnen bevatten, en normaal gesproken kan een trekhaak
maar 50 kg aan.
Ikzelf heb heel wat afgereden met een dakkoffer van ca. 700 liter, maar nooit op de kilo's gelet. Gewoon geladen tot
hij vol zat, de zwaardere spullen in de auto en mijn rijgedrag aangepast.
Welke dakkoffer is dat dan? Die van 680L die ik vermeldde is de grootste die ik kan vinden.

In de praktijk voel ik -behalve een meerverbruik van pakweg 0,5-0,8 liter (Thule erop en koffer volledig gevuld, 2 kids op de achterbank)- heel weinig qua verandering.
Uiteraard reageert je wagen net iets lomper, "zompiger" en wat trager maar goed, ik heb nog nooit problemen ervaren om eerlijk te zijn.
Fijn om te horen dat jij de 1.2TSI fijn vind rijden met dakkoffer.

Hoe hard kan je met een dakkoffer?

Heb ooit een 1.2 gereden, ik vond het verschrikkelijk met de dakkoffer erop. Nu met de O3 RS TSI voel ik hem geen eens. Ik zou maar de meest gestroomlijnde nemen die je kan vinden.

Ik ben in Duitsland een stukje 170 gegaan met de dakkoffer, na dat verteld te hebben aan diverse mensen bleek ik een complete mafkees te blijken:pieker:. Iemand ervaring wat wel kan?
Vermits jij met een RS rijdt vermoedt ik dat jij een kleine motor al sneller verschrikkelijk zal vinden dan ik :)

Die is 210 cm lang. Heb je geen last van de vin op je dak?
Ik vermoed dat de koffer nog boven die vin zal zitten. Er bestaan dakdragers die zeer laag liggen en die zouden mogelijks wel een probleem hebben ivm de vin.
  1. Die dakkoffer alleen is toch zeker geen 680 liter?
Zoals ik al zei, het is de grootste die ik kon vinden, dus jawel de inhoud is 680 liter :)
 

edero

Forumguru
Welke dakkoffer is dat dan?
Ik heb er meerdere gehad, en geen idee meer welke, maar was er volgens mij destijds één van de Ikea. Maar is lang geleden toen de kinderen nog klein waren, dus zeker al meer dan 20 jaar geleden.
Had wel het idee dat ik met een halve kip caravan (sorry @kansberg ;)) op het dak reed, maar oh wat een gemak met zo'n bak.
 

Jese8

Ex-lid
Met je vin zal je geen probleem hebben, je zal ook he kofferbak open moeten kunnen maken, dus die ruimte heb je wel. De vin is overigens niet hoger dan je drager.
 

EdK

Forumguru
Ik zou alvast gaan omkijken naar een grotere wagen of aanhanger voor de vakantie's als er nog een gezinslid bijkomt.
Want dan ga je het niet redden met de ene dakkoffer en twee naast elkander gaat alleen bij een hummer....

Wat ik probeer te zeggen is, kijk eens bij een volgende vakantie wat je van al de meegenomen spullen nu daadwerkelijk hebt gebruikt en hoeveel keer en of je het hebt gebruikt omdat je het nu toevallig meehad !?
Dan kom je er vaak achter dat je veel troep meezeult van A naar B en weer van B naar A zonder dat je het daadwerkelijk hebt gebruikt.
En als je die dingen nu thuislaat dan blijk je vaak een zee van ruimte over te houden in de wagen...

Drie weken vakantie met de motor met de tent samen met vriendin, beide 1 koffer van 20liter voor persoonlijke dingen.
Tanktas en bagagerek was voor de algemene dingen.
Zie mevrouw nog kijken met een gezicht van 20 liter .....?
Wel het is haar gelukt en ze heeft niets gemist, maar goed ik was natuurlijk mee....:D
 

Jese8

Ex-lid
Met kinderwagens, bedjes, steppies, koellbox, kleding (kinderen verbruiken wat meer) zit alles al snel vol. Ik gebruik de dakkoffer omdat ik mn auto niet tjokvol wil hebben, en niet wil graaien en zoeken naar spullen. Nu ze wat ouder worden zijn de kinderwagens en bedjes gelukkig de deur uit, dus bij mij kan de dakkoffer volgend jaar wel weg :jaja:.
 
Met je vin zal je geen probleem hebben, je zal ook he kofferbak open moeten kunnen maken, dus die ruimte heb je wel. De vin is overigens niet hoger dan je drager.
Ik ga toch maar is bellen naar Farad want ik heb het even nagemeten en er is maar 5.5cm speling tussen de bovenkant van de vin en hetgeen bovenop de dakdrager geplaatst wordt. Echter heeft de dakkoffer die ik op het oog heb een inspringing voor de dakdragers en mocht deze dieper zijn dan 5.5cm heb ik een probleem.
Ik zou alvast gaan omkijken naar een grotere wagen of aanhanger voor de vakantie's als er nog een gezinslid bijkomt.
Want dan ga je het niet redden met de ene dakkoffer en twee naast elkander gaat alleen bij een hummer....

Wat ik probeer te zeggen is, kijk eens bij een volgende vakantie wat je van al de meegenomen spullen nu daadwerkelijk hebt gebruikt en hoeveel keer en of je het hebt gebruikt omdat je het nu toevallig meehad !?
Dan kom je er vaak achter dat je veel troep meezeult van A naar B en weer van B naar A zonder dat je het daadwerkelijk hebt gebruikt.
En als je die dingen nu thuislaat dan blijk je vaak een zee van ruimte over te houden in de wagen...

Drie weken vakantie met de motor met de tent samen met vriendin, beide 1 koffer van 20liter voor persoonlijke dingen.
Tanktas en bagagerek was voor de algemene dingen.
Zie mevrouw nog kijken met een gezicht van 20 liter .....?
Wel het is haar gelukt en ze heeft niets gemist, maar goed ik was natuurlijk mee....:D
Wel als wij op vakantie gaan nemen we ongeveer dubbel zoveel mee voor de kinderen als voor onszelf.
Ze zijn nogal onvoorspelbaar. Afgelopen weekend in center parcs bvb heeft ons zieke zoontje het bed ondergeplast en de volgende dag ondergekotst en ook zijn eigen kleren veelvuldig beplast.
 

Jese8

Ex-lid
Ik heb "verlaagde" dakdragers van Thule, en een dakkoffer die in dezelfde lijn valt als de onderkant van de dakdrager (bodem is daardoor glad zeg maar). En raak mijn vin niet. Komt vast goed :jaja:
 

EdK

Forumguru
Tsja alleen zou ik dan weer die bladen van de roeispanen / peddels weer naar achter monteren ipv hoe ze er nu opstaan....

jaja ik weet het mierenneuken is ook een vak.....
 

Canon-Eye

Forumguru
bladen van de roeispanen / peddels! weer naar achter monteren ipv hoe ze er nu opstaan
Wat brengt je op die gedachte? Het is een ondeelbare peddel waarvan de bladen in het verlengde van de steel liggen en onder een bijna rechte hoek t.o.v. elkaar staan. Dus in de lengterichting van de auto is dit de beste optie.

Het voorste (= linker) blad snijdt vrijwel verticaal met het kleinst mogelijke frontoppervlak door de rijwind die van onderen over motorkap en voorruit komt aanwaaien (al zit er wel een kleine bolling in het blad), het rechter blad ligt achteraan zo goed als vlak en krijgt daarmee het karakter van een smalle maar vrij lange dakspoiler met zo'n zelfde lichte bolling omhoog, die op dakdragerhoogte iets voorbij de dakrand/achterklep steekt. Dat peddelblad buigt dus a.h.w. mee met de luchtstroom die toch al achter het dak naar beneden wil buigen.
Kortom: geen extra luchtweerstand van enige betekenis; elke andere positie van de peddel geeft meer windgeruis en belast de peddel ook veel zwaarder bij het voorste blad. De dakdragers zelf geven trouwens al meer weerstand dan heel die peddel...
Er is heus wel over nagedacht - mede op basis van zowat 35 jaar praktijkervaring hiermee... :pardon:


(je hebt de verkeerde mier te pakken...)



Het verschil tussen roeien (met roeispanen, of liever: riemen) en kanovaren is trouwens dat roeiers doorgaans geen idee hebben waar ze naartoe gaan tenzij ze steeds omkijken... :D

Even terug on topic: deze kajak weegt 19 kilo (carbonvezel), het transportzeil en verdere uitrusting (spatzeil, zwemvestje, peddel en sjorbanden) samen ook nog een kilo of 2, 3 - dus er blijft nog aardig wat capaciteit over in de kuip en het "vrachtruim" onder dat ovale deksel.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan