Hallo,
Na een weekendje centerparcs merk ik dat met 2 kinderen de auto toch aardig vol zit.
We gaan later nog aan gezinsuitbreiding doen en dus lijkt een dakkoffer me geen overbodige luxe.
Ik wilde de Farad Marlin F3 kopen omdat het de grootste is die ik kon vinden en hij online voor €345 inclusief verzendkosten te koop is.
Net bij de Lidl voor €40 aluminium dakrails gekocht dus voor nog geen €400 ben ik dan klaar.
Echter heb ik de volgende hoofdvraag:
Volgens het instructieboekje is de maximale daklast op de Octavia 3 Combi 75Kg. Als ik daar het gewicht van de dakkoffer zelf en de dakrails af haal blijft er nog ongeveer 50kg over.
50kg voor 680 liter baggage is niet erg veel. Zit daar in de praktijk veel marge op die limiet van 75kg (ook al omdat niemand echt gaat wegen wat hij allemaal in de dakkoffer zet) of is dat toch best strikt na te leven wegens kantelgevaar of iets dergelijks?
Bonusvraag:
Ik heb de 105pk 77Kw 1.2TSI benzinemotor van toen de Octavia III net uitkwam in 2013 (Ik heb op het forum gezien dat die ondertussen is geupgrade naar 81Kw 110Pk en binennkort vervangen wordt door een 1.0 TSI 85Kw 115Pk).
Voor mij voldoet deze best in de praktijk (op de snelweg in 6e versnelling geef ik wel regelmatig plankgas bij het versnellen). Heeft er iemand praktijkervaring om met dat motortje te rijden met een dakkoffer en een volgeladen auto?
Mijn vermoeden is dat ik in die situatie toch regelmatig zal moeten terugschakelen naar 5e als ik wil versnellen op een bergop op de snelweg.
Na een weekendje centerparcs merk ik dat met 2 kinderen de auto toch aardig vol zit.
We gaan later nog aan gezinsuitbreiding doen en dus lijkt een dakkoffer me geen overbodige luxe.
Ik wilde de Farad Marlin F3 kopen omdat het de grootste is die ik kon vinden en hij online voor €345 inclusief verzendkosten te koop is.
Net bij de Lidl voor €40 aluminium dakrails gekocht dus voor nog geen €400 ben ik dan klaar.
Echter heb ik de volgende hoofdvraag:
Volgens het instructieboekje is de maximale daklast op de Octavia 3 Combi 75Kg. Als ik daar het gewicht van de dakkoffer zelf en de dakrails af haal blijft er nog ongeveer 50kg over.
50kg voor 680 liter baggage is niet erg veel. Zit daar in de praktijk veel marge op die limiet van 75kg (ook al omdat niemand echt gaat wegen wat hij allemaal in de dakkoffer zet) of is dat toch best strikt na te leven wegens kantelgevaar of iets dergelijks?
Bonusvraag:
Ik heb de 105pk 77Kw 1.2TSI benzinemotor van toen de Octavia III net uitkwam in 2013 (Ik heb op het forum gezien dat die ondertussen is geupgrade naar 81Kw 110Pk en binennkort vervangen wordt door een 1.0 TSI 85Kw 115Pk).
Voor mij voldoet deze best in de praktijk (op de snelweg in 6e versnelling geef ik wel regelmatig plankgas bij het versnellen). Heeft er iemand praktijkervaring om met dat motortje te rijden met een dakkoffer en een volgeladen auto?
Mijn vermoeden is dat ik in die situatie toch regelmatig zal moeten terugschakelen naar 5e als ik wil versnellen op een bergop op de snelweg.