LPG Installaties voor TSI motoren

Ik schat in dat mijn tank 67ltr is, als m`n tank geheel leeg is tank in ongeveer 52-53ltr dit is 80% vulling dus omgerekend zou dat uitkomen op
zo`n 67 ltr.
Met deze 52-53 ltr rijd ik met mijn 1.4 TSI greentech ongeveer 650km.
 

bobby45

Actief lid
ik weet het niet maar hij zij dat hij 71 liter was laats heeft hij en nw pomp gekregen en tien ging er 61 liter in.
ik rij zo,n 650 km tot 720 km op 1 tank , ik tank bij 1 blokje dan gaat er zo,n 55 liter in
 

Greenarctic

Donateur
Bedankt voor de reacties, zal het toch nog even navragen bij Been. Qua ruimte maakt het geen verschil tenslotte. In de 1.2 tsi en 1.4 tsi is de ruimte voor het reservewiel even groot. In beide gevallen betekend het gewoon dat ik om de drie dagen moeten tanken...:grin:van het zomer zal het meevallen maar van het winter wordt het anders...
 

bobby45

Actief lid
Doe Klaas de groete ze hebben ook en ander fabrikant voor jou systeem.

Klaas Been en zoon vertrouw ik mijn auto,s toe wat ik zelf niet kan (dat is niet veel ) doen hun voor mij:xyxthumbs: gasten zijn goed doe hem de groeten bob uit meeden
 

Greenarctic

Donateur
Met DMI gebeld, zij moesten de motorcode weten, deze doorgegeven. Ook gevraagd waar de vulopening kwam. In de bumper. Naast de benzinedop was ook mogelijk (mooi weggewerkt). Maar dan zou ik van het winter wel gaan kou lijden, het blijkt dat er dan een dunnere leiding (8mm) wordt geplaatst. Bij de bumper is de leiding forser (plusminus 16mm) wat betekent dat het pompen sneller gedaan kan worden.

En uit de commentaren van de diverse gasrijders heb ik al begrepen dat je best wel vaak bij de pomp staat, om van het winter voor LPG dus als :santa: gekleed te gaan is niet mijn favoriete tijdsbesteding.
 

bobby45

Actief lid
Ik sta om de 700 tot 650 km bij de pomp ik rij mijn tank nooit leeg (dit is niet goed voor je pomp) zorg voor dat je zo,n groot mogelijke tank krijg Klaas Been weet Wel welke past bij mij zijn we aan het meten geweest.
Ik vind zo,n gat in de bumper niet erg vult best snel.

Ben je prive rijder? Ik wel ik rij zo,n 35000km per jaar dus.
waar komt je auto weg?
 

Greenarctic

Donateur
De tank bij de Vialle is 67 liter. Hoort bij de complete set. Ik rij dagelijks ruim 200 kilometer en soms iets meer en soms veel meer. Veel snelweg en weinig binnenweg. Het zijn vooral zakelijke kilometers, maar aangezien ik een wat luxere auto wou, koop ik in plaats van lease. Heb uitgerekend dat dat uit kan. De auto komt bij van Heukelem weg, heb hem nu bijna 3 week en er zit al 3800 km op. Met de huidige benzine prijzen zal ik blij zijn als de LPG tank er in zit. Wordt begin juni, dan heb ik er tijd voor.
 
Ik heb net alle 147 voorgaande berichten doorgenomen omdat ik ook LPG overweeg… :) Zelf rij ik niet met een skoda, maar met een Seat Leon 1.2 TSI 105 PK. Ik heb mijn wagen nu net een jaar en heb er 22 000 km mee afgelegd. Volgende maand verander ik echter van werkgever, waardoor ik hoogstwaarschijnlijk minder kilometers zal doen het komende jaar - ik doe dus relatief weinig kilometers. Langs de andere kant plan ik die wagen wel behoorlijk lang te houden, toch nog minstens 5 jaar, en als ik hem tegen dan nog niet beu ben blijft hij tot hij niet meer door de keuring geraakt.

Ik had nog enkele vragen:
1. Is de prijs voor de installatie ondertussen al omlaag gegaan? € 2 750 blijft behoorlijk duur, zeker gezien de kilometers die ik afleg. Valt er te onderhandelen met de installateur? Langs de andere kant wil ik hier ook zeker geen principieel punt van maken, want een goede professionele installatie van de installatie is wel erg belangrijk voor het rijcomfort heb ik mogen merken tijdens een vakantiejob als taxichauffeur…
2. Is het probleem met het starten er nog steeds? Dat lijkt me echt vervelend worden na een tijdje…
3. Seat levert absoluut niet de zuinigste auto's, maar ik verwacht toch een gemiddeld verbruik van 8 à 8,5 l/100km - ± 1 op 12 dus voor de NLers :) Is dit realistisch? Ik haal nu zo rond tussen de 6,5 à 7 l/100km - 1 op 14 à 15.
4. Ik ben nogal een geluidsfreak. Ik vind mijn Seat nogal luid op het slechte Belgische wegdek en denk eraan om hier en daar wat geluidsisolatie aan te brengen. Als daar dan een luide pomp van de LPG installatie bij komt, dan ga ik dat probleem zeker willen aanpakken… Werkt de oplossing met de geluidsabsorberende sok om de tank goed genoeg om het geluid van de pomp volledig weg te werken?
5. Ik lees hier enkel over het systeem van Vialle, maar Prins zou ook een systeem hebben voor TSI motoren. Heeft iemand daar ervaring mee? Mij werd altijd verteld dat Prins dé topkwaliteit inzake LPG systemen levert. Is dit nog steeds zo? En is hun systeem dan nóg duurder dan dat van Vialle?
6. Ik mis af en toe nog wat pit in mijn wagen, hoogstwaarschijnlijk laat ik hem wel eens chippen tot 130 pk en 204 Nm - maar geeft dat dan problemen met het LPG systeem? Laat ik dan best een systeem voor de 1.4 TSI installeren, of is dat helemaal geen goed idee?
7. Ik ben ook nogal gehecht aan de esthetiek van mijn wagen, dus zou voor de vuller willen gaan die in het bestaande tankkastje wordt gemonteerd. Maar hoe lang duurt het vullen dan zo ongeveer? Niet dat me dat echt veel uitmaakt…
8. Heeft zo'n LPG installatie nog een levensduur? Of mag ik er gewoon van uitgaan dat het ding netjes 10 jaar meegaat?
9. Bij die vakantiejob als taxichauffeur was het zo dat als ik met de taxi (Peugeot 308Sw op BRC G3 gasinstallatie) vanuit stilstand wou vertrekken, de motor soms ofwel stilviel ofwel onverwachts snel in toeren ging (en ik dus bvb met gierende banden aan het rood licht vertrok). Kortom, heel onvoorspelbaar gedrag in lage toeren… Dat is er bij de huidige systemen niet meer bij? Of lag zoiets aan een slechte installatie van het geheel? (er zat misschien ergens een knikje in de toevoerleidingen, of een slechte afstelling op de één of andere manier?) Samengevat: die Peugeots waren ondingen om mee te rijden! Misschien lag dat aan het merk, maar ik had het idee dat de LPG installatie er toch ook wel voor iets tussen zat. Dat wil ik mezelf natuurlijk niet aandoen.

Zouden de mensen die het systeem nu al enkele jaren / maanden hebben zitten, het ook aanraden aan anderen?

Wat ik overweeg te doen:
1. LPG installatie
2. Geluidsisolerende kous om de tank
3. Bougies vervangen door LPG bougies
4. Chippen naar een hoger vermogen
 

Greenarctic

Donateur
Bij mij wordt de inbouw een week later gedaan dan gepland omdat Vialle het systeem dan pas aan DMI levert. (Is begin april besteld, dus hou rekening met levertijd).

4. Toen ik er in maart achteraan ging had Prins alleen voor de 1.4 TSI een LPG systeem en dus niet voor de 1.2 TSI.

Aangezien ik verder nog geen ervaring heb laat ik de andere vragen over aan de overige forumleden
 
7. Ik had hem bij mijn Leon achter het nummerbord weggewerkt. Esthetisch mooi en wel grappig bij tankstation als mensen zien hoe je je nummerbord omklapt. Het vullen duurt vrij lang vergeleken met traditionele pomp.....zomers niet erg, maarmet -10 toch echt te lang!
 

Greenarctic

Donateur
Update: De gasinstallatie zit er sinds juni in. Inbouw bij DMI in Groningen duurde uiteindelijk 5 dagen. Je merkt qua rijden geen verschil tussen gas en benzine.

De tank steekt boven de reservewielhouder uit de en de inbouwer heeft een plaat MDF in de vorm van de bagageruimte ondersteund deur grote blokken schuimrubber er in gelegd. Daarop lag de oorspronkelijke mat. Er zat een stuk schuimplastic opgerold in de oog van de tank. Bij het starten en bij het versnellen hoorde je de pomp in tank duidelijk bijspringen. Bij thuiskomst de schuimblokken van de plaat afgehaald. Met vuren balken en frame op de plaat gezet. en die weer bekleed met geluiddempende schuimrubber platen. Ook nog wat restmateriaal van die platen rondom de tank ingedrukt. Dat bleek een goede vermindering op te leveren. Na op het forum gelezen te hebben dat er ook een hoes voor de tank beschikbaar is van Vialle deze bij de inbouwer opgevraagd. Werd direct door DMI besteld en kon hem binnen een week ophalen. Vialle blijkt ze dus niet standaard te leveren. (Aandachtspuntje voor diegenen die LPdI overwegen:regels:). Na Deze over de tank te hebben gedaan, met het opgerolde stuk schuimrubber in de binnenkant van de ring van de tank, is het geluid echt goed onderdrukt. Alleen bij het instappen hoor je de pomp aan slaan en bij hele lage snelheden.

Op het frame en versteviging aangebracht en daar twee metalen ogen op geplaatst waarin ik de reservebandhouder (de grote plastic moer) heb geplaatst. Heb meestal niet zoveel bagage bij me en vind een echte reserve band prettiger dan een bandenreparatieset. Als ik wel grote stukken moeten vervoeren heb ik altijd nog de bandenreparatieset die Vialle bij de installatie levert. (Alsook een bandenhoes). Ik kwam er wel achter dat het handig is om dan de krik wel in de auto te houden.

Ik heb er nu ruim elfduizend kilometer in een kleine drie maanden mee gereden. En het bevalt me, zeker als ik bij de pomp afreken. de laatste 2000 kilometer had ik wel dat de motor op de snelweg bij gas geven stoterig reageerde. Mail naar DMI gestuurd met het probleem en kreeg binnen een dag een reactie terug inclusief die van Vialle zelf dat het waarschijnlijk aan de de bougies lag. De ruimte zou te groot zijn. Ik kon door mijn werkzaamheden pas later bij de garage terecht en dat bleek dus het probleem te zijn.

Het enige minpunt is het starten, en dit gebeurt alleen de auto een aantal dagen heeft stilgestaan. Dan start hij soms slecht. In dat geval start ik na vier keer kort gestart te hebben, de motor op benzine. Na een kilometer gereden te hebben gaat hij weer probleemloos over op gas. Ook deze heb ik gemeld aan DMI en weer een snelle reactie terug inclusief die van Vialle. De software moest vervangen worden door een nieuwere versie. Dat is gedaan en daarna start hij goed, op een keer na toen de auto al een tijdje had stilgestaan en na een bloedhete dag, de auto gaf 36 graden aan, niet wou starten op gas.

Qua zuinigheid zit ik gemiddeld net onder de 1 op 14. Ik rij veel snelweg meestal zuinig en soms ook niet...Kortom ben tevreden met de auto en de lpg installatie. Mijn ervaring met de inbouwer DMI en Vialle zijn positief.

Mocht je LPDi overwegen reken het wel goed na want het is een forse investering, met mijn 40.000 km op meer per jaar kan het wel goed uit.
 

bobby45

Actief lid
van harte :aangenaam: starten gaat bij mij beter na een nw zwaarder pomp ,dit was en motivatie van de lpid en been junior heeft hem er in gezet.
Bij jou zal je wel en nw hebben
 

Greenarctic

Donateur
Waarschijnlijk niet, de monteur zei dat ik daar juist rekening mee moest houden. Krijg de indruk dat de 1.4 variant qua ontwikkeling iets voor uit loopt op die van de 1.2. Als ik start problemen hou, dan meld ik het weer bij DMI (Been) en heb er volste vertrouwen in dat het dan opgelost wordt.
 

bobby45

Actief lid
Nico been zet zich voor 100% in mijn tsi is naar Eindhoven geweest en dan hebben we het over 3 uur heen en 3 uur terug 2 uuur prutsen.

wel bellen dan weet hij wat er aan de hand is
 

bobby45

Actief lid
Het is weer winter en hij start weer slecht.Dus weer weg zetten op benzine ,overschakelen 2 km voor je hem uit zet.
Ook de nw pomp en software helpen niet.
Nu wordt er weer div dingen vervangen.Pomp Schakel blok software:crazy:

we zien wel
 

rolls

Lid
Goh, Ik rij dank zij Vialle en alle inspanningen van Olijve in Assen nu al 1,5 jaar probleemloos. Ik heb er nu meer dan 60.000km op gas op zitten.
Ik ben nu zeer tevreden. Zeker met de hoge benzine prijs. Nog een half jaar dan heb ik hem er uit. Een pluim voor Olijve in Assen!

Ik tank wel BK gas bij de Shell.
 

bobby45

Actief lid
rolls hoe startje? laat je de pomp draaien tot hij niet meer draait zo dat de druk er is?

DMI doet zijn best en dit gaat ook wel weer over.

ik heb nu 88000 km daar van 68000 km lpg.

Mijn versnelings bak is ook vervangen Ik denk dat mijn skoda geen zondags kind is:winkie:
 
Beste Bobby45,

Ik heb met mijn nieuwe Lpdi installatie ook veel problemen gehad, meerdere malen terug geweest naar Vialle.
Uiteindelijk ben ik de auto een keer 7weken kwijt geweest, stukken enz,enz. garantie viel onder vialle.
Toch hebben ze de oplossing sofware matig gevonden, ik had in het begin veel " EPC" meldingen na het starten+ het starten ging bar slecht.

Nu start de auto prima, in die zin de eerste start in de morgen laat ik de pomp even draaien, dan starten even een aantal keer rond laten gaan en
dan met wat gas geven start hij, warm of koud weer maakt nu niet meer zoveel uit.
Bij mij was het een raadsel omdat het systeem in feite ontworpen is op mijn motortype en toch deed hij het er niet goed op.
Ik weet wel dat de sensors in de motor van belang zijn, soms hebben 2 dezelfde motoren toch verschillende merk sensors(bijvb. van de watertemp.)
en dit geeft nog wel eens problemen.

Ik had de moed ook opgegeven maar er is toch een oplossing gevonden, maar die moet echt van Vialle komen.
Blijven aandringen zou ik zeggen.
 

Greenarctic

Donateur
In juni is de LPDI installatie door DMI in Groningen geïnstalleerd. Op een klein probleem na 8000 km op LPG dat aan de bougies lag tot aan de winter geen problemen gehad. Het probleem was dat als ik tijdens het rijden gas gaf met een warme motor was er een kleine hapering was waarna de motor alsnog oppakte. Dit aan DMI gemeld die contact opnamen met Vialle. De volgende dag stuurde DMI mij de reactie van Vialle dat de bougies bijgesteld moesten worden. Nadat de afstand was bijgesteld geen problemen meer.

Toen het eind september werd begonnen op koude dagen de "bekende" problemen. `s Ochtends 6 tot 10 keer starten en niet aanslaan. Proefondervindelijk vastgesteld dat 5 keer de pomp laten draaien zonder te starten en daarna starten betere resultaten opleverde. Als hij niet aansloeg bij de zesde of zevende poging een beetje gas bijgeven en de computer ondersteunen door als het toerental te ver wegzakte gas bij te geven. Na 10 a 15 seconden kon de computer het alleen af. Probleem weer neergelegd bij DMI. Die namen contact op en gaven het door Vialle. Dit keer duurde het wat langer. Vialle gaf aan dat de software moest worden aangepast en dat zodra deze gereed zou zijn ik een bericht zou krijgen. Dit duurde drie weken maar toen kon het geïnstalleerd worden en daarmee was het probleem grotendeels opgelost. Alleen als het onder de 4 graden is moest ik eerst 2 a 3 keer droog starten en daarna ga bijgeven. Dit ook weer teruggekoppeld aan DMI, dit moet nog opgelost maar zie ook onderstaande.

Voor de rest geen klachten totdat vrijdag voor een week. De motor is goed warm, bij het invoegen geef ik stevig gas, de auto accelereert goed, ik kan invoegen en terwijl ik dat doe slaat de motor af. Lampjes gaan aan en langzaam gaat de snelheid er af. De vluchtstrook op, terwijl ik de motor probeer te starten. Lukt niet. Gestopt, starten lukt nog steeds niet, noodprocedure, knop lpg ingedrukt houden en hij start op benzine. Even wachten, geen vreemde dingen en rij weg. Even later weer op LPG geschakeld, geen probleem. Motor reageert normaal op gas geven. In verband met drukte verder geen aan dacht besteed.

Afgelopen maandag tank ik de tank vol. Rij weg en 10 meter verder sta ik stil. Ook de noodprocedure werkt niet. Wegenwacht er bij, is op de hoogte van LPDI en de werkwijze. Hij constateert dat er geen druk wordt opgebouwd en geeft het op. Krijg een leenauto en de Skoda wordt de volgende dag naar DMI gebracht. Daar gaat die de vrachtauto af en start natuurlijk!!!
:smiley29:

Ik had ´s ochtends al contact gehad met DMI, telefonisch en per email een beschrijving van de gebeurtenissen gedaan. Zij zijn dus gaan zoeken en hebben ook met Vialle overlegd. De oorzaak bleek een verstopt brandstoffilter te zijn. Daarmee was ook de uitval van vrijdag verklaard. Aangezien dit systeem met hoge druk werkt wordt de leiding bij verhoging koud. Waarschijnlijk was het filter al zo verstopt dat er op zich op dat moment ijs vormde waardoor de resterende opening dichtging om daarna weer open te gaan. Maandagavond was het -2 graden dus ontdooide de verstopping niet meer.

Voorlopig is het filter er tussen uit en start die een stuk beter. DMI heeft het duidelijk uitgelegd wat er uitgezocht is en dat Vialle op dit moment naar het filter kijkt hoe dit opgelost kan worden. Ik ben niet de eerste was de mededeling van DMI.

Mijn ervaringen met DMI kan ik alleen maar beoordelen als positief, duidelijke communicatie en snel handelen.
Bij Vialle heb ik een ander gevoel, het feit dat je als gebruiker een onderdeel van de langeduurgebruikstest maakt je niet blij.

Zodra er duidelijkheid is over het filter zal ik het draadje weer oppakken.

 
Bovenaan Onderaan