LPG Installaties voor TSI motoren

bobby45

Actief lid
dit is ff schrikken? kunnen jullie dit volgen

http://www.autogasrijders.nl/2010/02...-lpg/#comments

Nieuwe Volkswagen, Seat, Skoda en Audi op LPG

Vanaf vandaag is het mogelijk om een lpg-installatie in te laten bouwen in een Volkswagen, Seat, Skoda of Audi. Deze merken hebben de primeur om met een Lpdi installatie van Vialle te kunnen worden uitgerust. Alle nieuw te leveren en eerder geleverde 1,4 liter direct ingespoten benzinemotoren komen hier voor in aanmerking.
Volkswagen-Polo-op-LPG.jpg
Volkswagen Polo met LPdi installatie

De inbouw kosten bedragen 2.300 euro. Al vanaf een omslagpunt van even ruim 7.000 km is het inbouwen van de Vialle LPdi installatie rendabel.
Vialle heeft het LPdi-systeem ontwikkeld waardoor het mogelijk is auto’s met een direct ingespoten benzinemotor op LPG te laten rijden. Daarbij is het voor het eerst mogelijk LPG direct in de cilinder te spuiten. Peter Rutten van Vialle verwacht dat tien procent van alle auto’s in Europa met een dergelijke motor van het systeem wordt voorzien. ‘Met LPdi blijven alle voordelen van een direct ingespoten benzinemotor overeind. Reken daarbij de overige voordelen van LPG, zoals lagere bijtelling en de prijs per liter, en mijn verwachting spreekt voor zich.` Vialle claimt dat er bij de installatie van het systeem geen wijzigingen aan het koelsysteem nodig zijn zodat het volledige vermogen beschikbaar blijft. Het rijden op LPG levert een CO2-reductie op tot twintig procent.


Posted in Laatste nieuws | admin 24 februari 2010

5 reacties

  • By Paul Kemp, 25 februari 2010 @ 23:05
    Nou, er is toch een hernieuwde interesse in lpg aan het ontstaan : Na lange tijd niet beschikbaar te zijn geweest, kun je nu weer LPG af-fabriek krijgen bij Ford, Opel en Volkswagen.
    Mocht de brandstofprijs weer ouderwets stijgen, dan zou dit wel eens tot veel overstappers kunnen leiden. Maar voor lange wachtrijen voor de lpg-pomp ben ik nog niet bang.
    [Plaats jouw reactie hierop]
    R.J. Douwes Reply:
    oktober 4th, 2010 at 21:36
    Als je bij de dealer van bovengenoemde merken vraagt naar een seat altea o.i.d op lpdi, dan wordt verteld dat de importeur het systeem nog niet heeft goed gekeurd!. wie weet hier meer over te vertellen ? .en wanneer zou het werkelijk tevrekrijgen zijn?
    [Plaats jouw reactie hierop]
    Eric Reply:
    oktober 4th, 2010 at 21:48
    Je zou eens kunnen navragen bij Vialle in Eindhoven. Zij zijn uiteindelijk de leverancier van de installatie.
    [Plaats jouw reactie hierop]
  • By peter evenhuis, 20 oktober 2010 @ 19:19
    Mooie verhalen over de LPDI. Rekent u even mee? Aanschaf in Octavia 14TSI 2750 Euro. Meerprijs wegenbelasting per maand 30 Euro, verbruik op LPDI tov benzine 1:9, benzine 1:15. 2500 km per maand.
    Kosten op de LPDI installatie, kostprijs lpg 7 ct per km, extra kosten wegenbelasting en verzekering 1.5 ct per km. Totaal 8.5 ct per km.
    Kosten op benzine 9.5 ct per km.
    Verschil 1ct per km! Het duurt 275000 km voor ik de LPDI instalatie terugverdient heb! In mijn geval ruim 9 jaar rijden. Niet aan beginnen het kost je dik geld!
    [Plaats jouw reactie hierop]
    Mo Casa Reply:
    oktober 20th, 2010 at 19:23
    Je hebt gelijk Peter!
    Vialle spreekt sprookjes! Niet aan beginnen, mijn Volkswagen op 14TSI heeft een verbruik van maar liefst 1:8 met de LPDI instalatie. Het scheelt je veel geld door dit niet te doen!
    Mo
    [Plaats jouw reactie hierop]
 

Wijnand850

Forumguru
Ik heb geen ervaring met zowel LPdi als met het gebruik van TSi motoren, maar ik vraag mij serieus af of iemand die op gas 1:9 rijdt, op benzine de 1;15 haalt. Mijn Volvo 850 had een Lpi installatie (ook van Vialle) en die reed 1:9 (LPG) en 1:11 (benzine), keurig volgens de opgave van Vialle. Met andere woorden: of de rijstijl speelt hier een belangrijke rol, of er wordt een theorieopgave (1:15) vergeleken met een praktijkwaarde (1:9). Beide geven een flink vertekend beeld. Ben benieuwd naar de reacties van de TSi rijders over hun gebruikscijfers.

Groet,
Wijnand.
 

Multi1100

Actief lid
Ben ook ooit LPG rijder geweest, met oude verdamper toestel nog, en vind het genoemde verschil ook meer dan riant! Vroeger kon je rekenen met 10-12% meer verbruik, volgens mij is dat met LPDi alleen maar beter (dus minder verschil) geworden.
@Bobby, bedankt voor de plaatsing
@Wijnand, kijk eens op spritmonitor.de voor de verbruiksgegevens (en de mijne hieronder)
 

bobby45

Actief lid
bob krijgt en 72 liter tank

dmi Groningen belde net met dat ze bij de gas bouwer en 72 liter tank gaan monteren.
deze moet besteld worden dus duurt ff 61 en 54 is op voorraad.

de bougie worden ook vervangen door nkg gas bougies:super:

Tips bij rijden op LPG

Autogasrijders.nl heeft ook een forum, kijk op het LPG forum voor nog meer informatie en ervaringen van andere autogasrijders.
Op verschillende forums en websites kom je tips tegen over het rijden op LPG. Deze tips zijn vooral bedoeld om lang plezier te hebben van een LPG-auto. Hieronder tref je een selectie van dergelijke tips aan.​
Mocht je zelf ook een tip hebben of weten waar deze tip te vinden is mail deze dan naar info@autgasrijders.nl. Ook andere suggesties en/of opmerkingen zijn welkom.
Warmere verbrandingsruimte LPG
In de kop van een LPG-motor wordt het ’1000 toeren warmer’.
Daarom moet je niet langdurig boven de 4000 tpm rijden.
In o.a. de Autoweek worden wel eens auto’s besproken die probleemloos al 4 a 8 ton gereden hebben. Dit zijn heel vaak LPG-auto’s waarvan de berijder zegt vooral lekker met het verkeer mee te dobberen, dus niet scheuren.
Zie hieronder informatie van NGK engeland over de temperatuur bij het rijden op LPG in verhouding tot die van benzine.
THE INFLUENCE OF LPG
An engine converted from petrol to L.P.G. (liquefied petroleum gas) will cause a change in the spark plug operating conditions. Therefore, some consideration should be made on the type of spark plug being installed.
As L.P.G. has different properties to petrol it influences the spark plug operating temperature and required voltage. The extent of this influence can be seen when comparisons are made on spark plugs which were fitted in an engine using L.P.G. and petrol.
Typical results are as follows :
1. Spark Plug Temperature
bulletins_T92-1_spark-plug_temp.gif
Bougie temperatuur bij rijden op lpg

Temperatures are higher with L.P.G.
compared to petrol. This occurs due
to L.P.G.’s reduced cooling effect. 2. Spark Plug Required Voltage
bulletins_T92-1_spark_plug_voltage.gif
Bougie voltage bij rijden op lpg

Required voltage increases with L.P.G.
because of the difference in the bonding
of gas particles between the two fuels.​
Recommendation
To eliminate the influence of L.P.G. and to obtain optimum spark plug performance, NGK recommends:
-The use of a spark plug with one heat range colder (if possible) than that listed in the catalogue: eg, BPR6EFS-13 (L.P.G.) instead of BPR5EFS-13 (petrol) for VN 6 Cylinder Commodore.
LPG-Bougies

LPG-Bougies zijn geoptimaliseerd voor het gebruik in LPG-motoren. Deze gaan langer mee en zorgen voor een betere verbranding. Op de nederlandse website van NGK is geen informatie te vinden over LPG-bougies. Op Duitse website is bijvoorbeeld wel informatie te vinden. Volg de onderstaande link en download het pdf-je “Gasbetriebene Motoren Zünd- und Abgastechnik”.
http://www.ngk.de/Download.4006.0.html


Heel veel of zelfs alle taxi’s in Japan (en Zuid-Korea) rijden op LPG.
Daarom loonde het de moeite voor NGK om voor veel voorkomende types een LPG-bougie te maken (Dit is voor het eerst in de geschiedenis want er bestonden nog geen LPG-bougies.)
 

Falcon

Donateur
Ik rij nu bijna 2 jaar op LPG Vialle (1.6MPI) en rustig rijden is niet mijn stijl. Nog 0,0 problemen met deze rijstijl in combi met de gasinstallatie gehad.
 

bobby45

Actief lid
wat is jou verbruik nu?

oke je hebt wel geen tsi maar je auto is net zo zwaar toch?

ik hoop dat ik 700 km kan rijden op 1 tank
 

Falcon

Donateur
No way. Daar zou ik voor tekenen. Ik zit nu rond de 450. Maar goed rij ook redelijk door (140 snelweg).

En even voor jou informatie. Die 71 liter tank wordt maar voor 51 liter gevuld. Dit heeft te maken met de druk in de tank. Dus rij je 1 op 10 kan je maximaal 510 kilometer rijden op de gastank.
 

bobby45

Actief lid
gas weer duurder

ga ik een gas installatie kopen gaat de prijs van lpg weer omhoog.

http://www.lpginfosite.nl/lpg-prijs/








LPG Prijs

Actuele LPG Prijs en Brandstof Prijzen

Laatste update brandstof prijzen: 15 december 2010

LPG Euro 95 Super Plus Diesel BP € 0,854 € 1,625 - € 1,299 Esso € 0,849 € 1,619 - € 1,289 Shell € 0,850 € 1,619 - € 1,299 Texaco € 0,849 € 1,619 € 1,679 € 1,299 Total € 0,849 € 1,619 € 1,689 € 1,289 G.L.A.P. € 0,850 € 1,622 € 1,684 € 1,295 G.L.A.P. = Gemiddelde landelijke Adviesprijs
De in bovenstaande tabel vermelde brandstofprijzen zijn de landelijke adviesprijzen van de genoemde brandstofmerken. Aan veel tankstations geldt een kortingsprijs op deze landelijke adviesprijzen van LPG en de brandstoffen. De G.L.A.P./ gemiddelde landelijke adviesprijs in de tabel is het ongewogen gemiddelde van de prijzen van de 5 genoemde brandstofmerken in de tabel.
De prijzen van brandstof zijn opgebouwd uit de prijs voor ruwe olie, opslag en vewerkingskosten etc en voor maar liefst tweederde deel bij Euro95 uit accijns, wettelijke heffingen en btw. Nederland heeft daarmee de hoogste belastingdruk op brandstof in de wereld. De prijs van ruwe olie wordt onder meer bepaald door de productieomvang, de dollarkoers, wereldgebeurtenissen, weersomstandigheden en marktsentiment. De accijns op LPG ligt aanzienlijk lager in Nederland wat met name het grote verschil in literprijs bepaalt. Sinds 1 januari zijn de accijnzen voor brandstoffen verhoogd. Voor LPG is nu energiebelasting ingebouwd in het accijnstarief. In totaal is LPG hierdoor zo’n 1,5 cent duurder geworden door accijnzen.
Tanken als het koud is

Wilt u het meeste waar voor u geld? Tank dan LPG op het koudst van de dag. LPG zet immers uit bij hogere temperaturen, dus hoe lager de temperatuur, des te meer liters voor je geld. In de winter bij koude temperaturen krijgt u dan ook met LPG voor uw geld dan in de zomer bij bijvoorbeeld 25 graden celcius (vandaar ook waarschijnlijk dat in de zomer de LPG prijzen altijd wat omlaag gaan (?)).
Tanken met Korting?

Wilt u besparen op uw brandstofkosten en tanken met korting? Vraag dan gratis de kortingspas aan bij United Consumers. 500 Tankstations in heel Nederland doen al hieraan mee. Meld u hier gratis aan om te tanken met korting.







107556ns.gif
 

rolls

Lid
De lpdi installatie is geplaatst op 3 december. De volgende ochtend wilde auto niet meer start. De temperatuur was toen ruim onder nul. Bij een temperatuur ruim boven nul geen probleem. Als de auto nog warm was ook geen probleem. Voorlopig advies auto ruim voor het stoppen overzetten naar benzine. Dit om te zorgen dat hij op benzine start. Dit is lastig, maar het werkte wel. Na een aantal metingen en veel communicatie tussen Vialle en Olijve is er besloten om nieuwe software en interface te plaatsen. Tevens is de bekabeling aangepast. Nu een dag laten start hij in een keer. Een pluim voor de mannen van Olijve.

Iets over het verbruik. De auto loopt nu ongeveer 1 op 10. Dit zijn geen gunstige omstandigheden. Elke auto verbruikt nu meer brandstof. Ik kan ongeveer 450km op een volle tank rijden.

Zoals het nu lijkt ben ik dik tevreden, ondanks de aanloop problemen.
 

Falcon

Donateur
Dank je wel Rolls. Nu zou ik alleen graag nog de installatie op een 1.2TSI zien gebeuren. Dan moet 1 op 12 toch echt wel mogelijk worden en meer kilometers op 1 tank.

Hebben de mannen bij Olijve daar al ervaring mee?
 

RogerS

Forumguru
Alleen op korte ritten zou de auto onzuiniger moeten zijn. Voor lang ritten maakt het niet zoveel uit als de motor op temperatuur is. Zeker onder huidige omstandigheden kun je zelfs zuiniger rijden omdat het op de autosnelweg allemaal iets langzamer gaat.
Zojuist teruggereden van Nijmegen naar Born (Limburg). Gemiddeld verbruik 1 op 15,9!
 

bobby45

Actief lid
veel te hoog lpg verbruik

1 op 10 is niet 20% toch?

ik rij nu 1 op 14 met deze koude dus verwacht ik zeker 1 op 12 van mijn gas systeem:super:

was het hun 1e skoda in assen die ze in bouwde?

Dmi in groningen heeft er al 2 gedaan:rockon: hoop dat het mij beter af ga.
 

Falcon

Donateur
Heel goed mogelijk Bobby. Want Rolls rijdt in een Superb Combi en die is toch echt wel een slag groter dan jouw Octavia.

Zou het fijn vinden als iedereen zijn ervaringen blijft melden. En PON geef nu eindelijk dat gassysteem op de 1.2TSI vrij voor de leasemaatschappijen!!!!
 

rolls

Lid
Beste Bobby45,

De gas samen stelling in de winter is anders dan in de zomer. Daarnaast is de calorische waarde lager tov benzine. Bij Olijve is dit de derde lpdi istallatie geweest. Een Golf 1.4tsi, een Octavia 1.4tsi en nu mij Superb. Het verbruik van de Superb in de hefst maanden was ongeveer 1 op 13,5. Alleen maar snelweg Assen Groningen. Met 's morgens file voor Groningen.

Het verbruik kan je volgen op:

http://www.autoverbruik.nl

De problemen die zijn ontstaan bij de inbouwen van de lpdi installatie heeft niets met de bouwer te maken. Dit heeft te maken met de modificatie die de Volkswagen-groep heeft door gevoerd. Als je geluk hebt weet je Vialle inbouwer hiervan en krijg jij de problemen die ik heb gehad niet. De service van Olijve is prima. Van Vialle moet ik nog steeds antwoord krijgen. Nooit één reactie gekregen op diverse mails.

:mad:
 

Wijnand850

Forumguru
Van Vialle moet ik nog steeds antwoord krijgen. Nooit één reactie gekregen op diverse mails.

:mad:

Klantvriendelijkheid is helaas niet de sterkste kant van Vialle. Ik heb in vier jaar Lpi rijden ook best wat problemen gehad met de pomp en een aantal verstuivers, maar Vialle gaf nooit thuis. Ik heb er formeel nog een keer (via een Vialle service station) een coulance verzoek neergelegd omdat de ellende vlak na de garantietermijn wel heel erg begon op te lopen en daar moet ik (2,5 jaar later) nog steeds een reactie op krijgen... Maar als de installaties storingsvrij zijn, is het wel een genot om mee te rijden!

Groet,
Wijnand.
 

Falcon

Donateur
Dat is toch ook wel een voordeel van een leaseauto. De leasemaatschappij kan veel meer druk zetten op Vialle dan iemand particulier. Niet goed trouwens.
 

bobby45

Actief lid
17 jan 2011 gaat hij onder het mes

@rolls

Is er nog iets wat DMI moet doen?
Of mijn dealer?
Wat is jou garantie? moet je dat bij kopen ?
Lees dat de dealers het zelf moeten oplossen wel gek maar je je koop het product ook bij hun dus dat klopt wel:koffie:

ik weet dat het verbranden van gas schoon is :super: werk op en centrale waar we dat doen:2133:
 

rolls

Lid
Bobby45,

Ik heb geen idee. Het kan zijn dat de problemen die er waren nu zijn opgelost. Inmiddels is de temperatuur weer hoger.
Olijve heeft bij de Octavia die zij hebben omgebouwd geen problemen gehad. Ik weet echter niet of dit het nieuwste type motor was. De motoren van VAG worden ook steeds geupdate, zowel software matig als hardware matig. De problemen die ik heb gehad hebben zij ook in Duitsland. Op een Duits forum worden problemen gemeld met een Altea. Hier is het probleem nog niet opgelost.

Bij mij gelukkig wel! Hij loopt als een zonnetje. Afgelopen week heeft hij 1 op 11.3 gelopen. Met deze temperaturen en gas samenstelling een prima resultaat.

Tot op heden ben ik zeer tevreden.:baby012:
 

bobby45

Actief lid
dmi heeft gebelt

Dmi heeft gebelt met mij over de mail van die ik bij vallie gemald had.
ja zij leveren en ik moet bij hun zijn.
ja garantie loopt ook via hun.
Nu vertrouw ik dmi goed maar de fabrikant komt er wel makelijk van af.
ze zullen ook ff met assen bellen:koffie:

dus nu wachten op de 17 jan 2011:aangenaam:

p.s rare lui daar in eindhoven:mad:
 

rolls

Lid
Bobby45,

Ben jij al een beetje wijzer geworden?

Het verbruik is momenteel ca 1 op 10,5. Dit valt mij niet mee. Ik had gehoopt dat het verbruik lager zou liggen. Ik weet de Superb een zware auto is. Hij weegt meer dan 1400kg. Motorisch loopt hij prima.
Door de dealer ben ik er fijntjes op gewezen dat de garantie op de motor is vervallen. Dit had ik niet verwacht. De vag-groep heeft de gas installaties van Vialle op een tsi motor nog niet vrij gegeven. Het is nog maar de vraag of VAG-Pon dit doet. De aanvullende garantie van Vialle dekt niet de lading. Vialle geeft alleen garantie op die delen die in aanraking komen met LPG.

Het starten verloopt redelijk. Zo nu en dan moet ik twee keer starten. Dit staat overigens in de gebruiksaanwijzing van de LPDI installatie.

Ik ben zeer benieuwd naar jou ervaringen.
 
Bovenaan Onderaan