LPG Installaties voor TSI motoren

RogerS

Forumguru
Tja ik wil niet te negatief overkomen maar gas heeft toch echt een hoger meerverbruik dan 10%. Volgens de website van GasFX.nl "Autogas heeft minder energie dan benzine of diesel. Hierdoor ligt het brandstofverbruik van autogas ten opzichte van benzine gemiddeld tussen de 15 en 20% hoger. ". Mijn persoonlijke ervaring met een Peugeot 407 was toch eerder die 20%.

Daarnaast zou ik ook rekening mee houden dat je een klein deel ook nog op benzine rijdt (zo'n 5%) niet alleen voor het starten en tijdens het warmrijden van de motor maar ook dat je af en toe de benzinetank leegrijdt zodat de benzine niet te oud wordt en voor de smering van de motor. En als je naar het buitenland ga moet je ermee rekening houden dat je niet overal LPG kunt tanken.

Belangrijk is dat je nagaat of je de fabrieksgarantie op de motor blijft behouden!
 

Wijnand850

Forumguru
Volgens mij start een LPdi ook op LPG, in tegenstelling tot de Lpi systemen, die op benzine starten. Overigens ben ik wel benieuwd waar die extra onderhoudskosten op gebaseerd zijn. Ik heb een Vialle Lpi installatie gehad, die geen enkel onderhoud vergde. Als je een motor hebt met hydraulische klepstoters hoef je ook niet extra kleppen te stellen. Ik heb het idee dat er nogal wat stellingen worden neergezet op basis van ervaringen met de oude verdampersystemen, waar je inderdaad met enige regelmaat filters moest vervangen, en waarbij er ook sprake was van vermogensverlies. Bij de moderne systemen merk je echt niet meer of je op gas of benzine rijdt. En die 15% extra brandstof wegen niet op tegen het verschil in literprijs met benzine of diesel. Mijn Volvo 850 belandde ook in een hogere belastingschaal na inbouw, en toch was die installatie na 35000km volledig terug verdiend. En daarna heb ik er nog 115.000km lachend mee getankt!

Groet,
Wijnand.
 

RogerS

Forumguru
Minimaal de bougies moeten eerder worden vervangen. En de gasinstallatie is ook een extra onderdeel waarin defecten kunnen optreden. Vooral in het verleden ging de pomp in de gastank van een Vialle wel eens stuk.
 

Wijnand850

Forumguru
Bougies kosten je 25 euro per 4, lijkt me niet echt een kostenpost. Zeker niet in het geval van een Tsi, die sowieso nieuw wordt afgeleverd. Het probleem van de pompen (waar ik ook mee te maken heb gehad) is inmiddels ook verleden tijd.

Groet,
Wijnand.
 
Ik heb een TFSI 2.0 uit 2006, nu bijna een jaar in bezit. Heb vrijwel direct een LPG installatie laten installeren bij een knappe gasboer in Alkmaar. Er was net een nieuwe installatie uit voor deze motor van BRC. Deze verbruikt tijdens het rijden op LPG ook altijd wat benzine. Dit zorgt voor voldoende koeling van de kleppen. Ik rijd minimaal 10 LPG tanks leeg voor ik er weer een sloot benzine in moet gooien. Dit is voor mij eens in de 6-8 weken. Je merkt soms een klein schokje als je van benzine naar LPG overschakeld, verder merk je er niks van. Vermogen blijft hetzelfde evenals het verbruik.
Je leest veel verhalen over mensen die zeggen dat LPG vele nadelen heeft. Dat kan kloppen voor oudere LPG systemen, echter de nieuwe installaties voor de nieuwere motoren hebben bijna geen nadelen meer.
 
Ik heb mijn auto uit Duitsland gehaald, ik heb sowieso geen garantie genomen.
In principe kan er ook niks stuk gaan aan de gasinstallatie (zei mijn gasboer, ik heb de installatie nog geen jaar dus wat niet is kan nog komen, maar ik heb er alle vertrouwen in). Ik ben alleen een keer terug gegaan om de indicatorlampjes te laten resetten omdat ze aangaven dat de tank niet helemaal vol zat terwijl ik net getankt had.
 

rolls

Lid
Ik rij in een Superb combi 1.4tsi. Het leek mij geweldig om met de nieuwe lpg installatie van Vialle te rijden. Ik ben echter wel van de prijs van deze installatie. Pas na 5 jaar, bij 20.000km/jaar, verdien je hem terug. Eerst 2795,- voor een lpdi installatie uitgeven om goedkoper te kunnen tanken. Dit lijkt mij gekkenwerk. Over het verbruik is nog niets bekend. Men denkt 10% meer dan op benzine. Voor de particuliere rijder is dit niet weggelegd.
 

rolls

Lid
Na lang wikken en wegen laat ik woensdag een LPDI installatie installeren.
Ik doe dit particulier. ca.25.000km per jaar. Ik heb hem in ca 3 jaar teug verdiend. Nu maar hopen dat de gas-prijs niet te hard gaat stijgen.
 

Multi1100

Actief lid
Rolls, ik zit er ook serieus over na te denken (en te rekenen..) dacht dat ik net onder de overstap grens zou blijven maar als het gaat zoals is lpg een optie. (ook particulier dus) Mag ik vragen welke installatie je neemt?
 

rolls

Lid
Beste multi1100,

Ik laat het LPDI van Vialle installeren. Ik ben veel aan het rekenen geweest. Tevens heb ik een goede prijs bedongen. Momenteel is het verschil tussen gas en benzine kleiner. Dit komt om dat door het koude weer er meer vraag is naar butaan en propaan.
In de Superb wil ik z'n 5 jaar blijven rijden. Dan rij ik de laatste twee jaar lekker goed koop. Ik weet het is een hele investering. Dat ben je gelukkig snel vergeten als je bij de pomp staat.

http://www.vialle.nl/producten/lpdi.html?L=0
 

Multi1100

Actief lid
Hallo Rolls, met mijn verbruik zou het omslagpunt 19000 km zijn bij afschrijving over 4 jaar, ben uitgegaan van 2750,= voor de installatie bij 64 ct LPG en 1,45 voor benzine.
Bij 3 jaar wordt het zeuren..dan zou het met 23000 km/jr net aan kunnen.
Van de week eens even buurten bij de lokale lpg bouwer..wie weet zitten ze om werk verlegen:winkie:

Bedankt voor je link en succes met de inbouw!
 

bobby45

Actief lid
de mijne is besteld bij dmi groningen

de mijne is besteld er komt en grote tank in 71 liter.
de prijs is 2700 euro ben hem 2 dageen kwijt.
in jan zal het plats vinden hoe ziy het met jullie garantie?
kunnen jullie foto,s maken van de tank dop en knopjes voor gas/benzine?
ze hebben er al 2 lopen met nu 50 000km op gas gaat prima.
 

rolls

Lid
Ik heb er een kleiner tank in laten plaatsen. Scheelt mij een hogere gewichts klasse bij de wegen belasting. De terug verdien tijd is dan korte. Sta echter wel wat vaker bij de pomp.ik schat z'n 450 a 500km te kunnen rijden met een volle tank.
Heb de vulnippel bij de benzine dop niet laten plaatsen. Je moet dan steeds een verloop op de nippel schroeven daarnaast gaat het vullen een stuk langzamer. Heb hem in de bumper laten monteren. Geen extra handeling en het vult sneller.
 

Bakkertje

Forumguru
Een TSI icm met LPG lijkt mij best een interessante lease combi. Heeft iemand een idee hoe de leasemij's hier tegenover staan? Blijft de garantie van PON gelden?
 

bobby45

Actief lid
rolls vraagje

@rolls

Hoe zit dat met jou gewicht klasse

De mijne zit zo op 1244 kg dus zal er 71 kg bij komen?
Maar ik zal toch niet met volle benzine tank rijden en zeker niet als hij op lpg start.
Ik hoop toch op 700 km zonder tanken.

denk dat het toch 3 jaar duurt voor de tank uit kan ik rij zo,n 30000 km.
hoe heb je dit berekend?
 

rolls

Lid
De lpg inbouwer meldt bij de rdw dat je auto zwaarder is geworden. Daarom moet je het kentekenbewijs inleveren. Zij nemen hier voor 80% van het maximale gewicht van de tank inhoud. Dus 80% van 71kg. Dit wordt bij het gewicht van de auto opgeteld. Daarna wordt de belastinggroep bepaald.

:(
 
Bovenaan Onderaan