Longlife olie & onderhoud 1.2 TDI GL

VWim

Forumguru
Heb Goodyear gehad in 205/55/16. Fijne band, beter dan de Michelin Primacy HP daarna. Extreem lang mee gedaan, bijna 90k op de vooras!
 

83-RGP-1

Nieuw lid
In de Consumentengids van november staat een artikel over autobanden en dat online bestellen veel goedkoper is. Er zijn leveranciers die 12% onder het gemiddelde prijsniveau zitten. Volgens het artikel kun je bij online bestellen al gauw 40% besparen. Als je geen Consumentengids hebt..... je kunt hem ook lezen in de bibliotheek (gratis)
 

wanderer

Senior Member
sjonge, jonge.....ik dacht dat dit een topic was over olie....maar nee hoor er wordt over banden gezeverd, terwijl daarover al draadjes lopen..
 

83-RGP-1

Nieuw lid
Ik dacht dat dit topic "olie en onderhoud" heette. Aanvankelijk las ik ook e.e.a. over beurten en kosten van beurten. Ik ben hier nog niet zo lang en weet niet dat er al veel geschreven is over banden. Persoonlijk vind ik het onderwerp wel van belang.
 

dlmh

Senior Member
Om dit topic maar weer eens tot leven te wekken: mijn eigen garage heeft bij de laatste (grote) beurt 5w40 in de Faab gedaan. Ik realiseer me nu pas dat er 5w30 LL olie in moet en zou graag de olie voortijds willen laten verversen. Bij mijn zoektocht stuit ik vaak op Shell Helix 5w30 voor VAG motoren, echter op de productpagina van o.a. www.deolieconcurrent.nl staat dat deze sinds 2015 vervangen is voor 0w30.

Is het verstandig om dit nu al te laten doen terwijl de Faab in juli voor een kleine beurt en APK naar de garage moet?

Verder was ik benieuwd hoe het anno 2017 nou zit met die VOI. Ik rijd ongeveer 20k-22k per jaar waardoor ik met de huidig ingestelde 15k interval net te kort kom. Het liefst zou ik gewoon elk jaar met de APK een kleine danwel grote beurt laten uitvoeren. (inmiddels heb ik genoeg vertrouwen in mijn vaardigheden om in ieder geval zelf het lucht- en interieurfilter te vervangen. :tongue:)
 
@dlmh ik rij al jaren op onderhouds interval variabel max 30.000 of 2 jaar met longlife en dat geeft geen problemen. De dealer Versluis heeft deze op verzoek gewijzigd zonder problemen. Ik stond ook 2 keer per jaar in de garage voor een onderhouds beurt. Standaard heeft de greenline longlife en de onderhouds interval is gewoon een verkapte prijs indexatie volgens de dealer
 

MacManiac78

Forumguru
@dlmh ik rij al jaren op onderhouds interval variabel max 30.000 of 2 jaar met longlife en dat geeft geen problemen. De dealer Versluis heeft deze op verzoek gewijzigd zonder problemen. Ik stond ook 2 keer per jaar in de garage voor een onderhouds beurt. Standaard heeft de greenline longlife en de onderhouds interval is gewoon een verkapte prijs indexatie volgens de dealer


Inderdaad gemeuk die 15k interval. 0W30 kan wel, maar 5W40 kan echt niet in de Greenline!
Het getal VOOR de W staat voor de viscositeit bij koud weer, het getal erachter staat voor de viscositeit bij bedrijfstemperatuur. Als de auto slecht start en daarbij veel geluid maakt, is het raadzaam 0W30 bij te mengen. Het hogere getal NA de W zorgt ervoor dat de olie onder hogere temperatuur dikker blijft. AFRADER!
 

dlmh

Senior Member
@MacManiac78 dank! Ik heb inmiddels Shell Ultra Helix 0W30 besteld en zal mijn garage vragen dit te verwisselen. Ik heb overigens geen probleem met starten maar ben wel van mening dat de Faab rustiger klinkt als ie koud is en eenmaal opgewarmd wat meer van zich laat horen. Kan dit daarvan de oorzaak zijn of is dit "normaal"?

@Muis_man mooi, ik ga vragen of mijn garage het interval kan aanpassen of anders weet ik nog wel een adresje via Marktplaats ;)
 

MacManiac78

Forumguru
@dlmh Dat rustiger starten zal komen omdat het nieuwe olie is, gok ik. Met 0W30 zal de auto NOG mooier starten. 0W30 is zo dun als water. Dat heeft dus ook het nadeel dat het sneller van de te smeren onderdelen afloopt. Vandaar mijn opmerking. In de winter verdunnen naar 0W en zomers eigenlijk gewoon niet anders dan 5W30. Maar wie vervangt zijn olie nu 2x per jaar? 0W40 is een absolute NO NO. Dit had er niet in gemogen. *garages doen het wel eens als de auto olie gaat verbruiken*
 

dlmh

Senior Member
@Chatslet 5w40 is een volsyntheet, dus het kan geen kwaad. Maar ik neem aan dat een generieke garage niet 10 verschillende olien op voorraad heeft voor alle soorten motoren, dus ze hebben er wat iets in gedaan wat goed is, maar niet het beste.

@MacManiac78 met 20k per jaar zou ik elke 10k mijn olie moeten verversen, of de oude olie moeten bewaren, maar dat lijkt me ook niet zo'n tof idee. De olie die VAG adviseert zou voor alle omstandigheden moeten gelden, tenzij je in de wat extremere gebieden woont. In zo'n gematigd klimaat als Nederland zou je geen twee verschillende olien hoeven te gebruiken, me dunkt.
 
Bovenaan Onderaan