Levensgevaarlijke situaties meegemaakt vandaag...

Fabia

† In Memoriam
Dan heb nog een brillenvakje nodig. Nu heb ik een zonnebril op sterkte daar inliggen en dan ook nog een nachtbril op sterkte.
 

EdK

Forumguru
En een opzetbril dan Fabia ?
Zo één die je op je normale bril klikt !
En dan praat ik even niet over prijzen hoor want daar ben ik niet mee op de hoogte.
 

Wijnand850

Forumguru
Het wordt inderdaad de hoogste tijd dat bij elke rijopleiding, wat mij betreft ook bij de grip/slip cursussen eens wat geleerd wordt over het gebruik van mistlampen. Het is net of iedereen blij is met de mist, mag eindelijk de feestverlichting aan! En geen idee hebben dat je er je achterliggers behoorlijk mee verblindt. Zeker als je in een rijtje auto's rijdt en niet de laatste bent, hoort die mistlamp gewoon uit.

Vanochtend reed ik ook achter zo'n typje dat met z'n tandjes in het stuur en witte knokkels er op door de mist reed. Natuurlijk veel te langzaam (ooeh, mist, eng...) en wel met de hele santekraam aan licht aan. De rode mistlamp verblindde mij behoorlijk, dus ik knipperde een paar keer met mijn mistlampen als teken/vraag of die rode lantaarn uit mocht. Dat signaal begreep 'ie natuurlijk niet, want meneer stampte bovenop de rem. Dus ik heb maar flink wat afstand genomen zodat die lamp niet meer zo hinderlijk schitterde. Bij het eerst volgende stoplicht waarbij ik naast hem stond (hij linksaf/ ik rechtdoor) was de man werkelijk de aggressiviteit zelve. De gebaren waren niet van de lucht, hij zou me wel even de auto uittrekken. Nu ben ik niet bang aangelegd, en hij is uiteindelijk gewoon in zijn auto blijven zitten, maar dat soort typjes hoort gewoon thuis te blijven met mist of met de bus te gaan.

Voor wat betreft de daglichtverlichting: de naam zegt het al, die zijn bedoeld voor gebruik bij daglicht. Daar is bij mist geen sprake van, dus in mijn ogen ben je onverantwoord bezig als je dan zonder brandende achterlichten gaat rijden. Ik heb die daglichtverlichting niet nodig, bij mij staat dimlicht altijd aan.
 

sitechris

Donateur
Ik zag vanavond trouwens opvallend veel mensen die op de vierbaans a2 het gas diep intrapten. Best wel aantal zelfs met 160 plus. Bizar!
 

Antera

Donateur
dan wil ik even zeggen dat ik *** ziek word van mensen die hun f*cking mistachterlichten aan hebben staan al ze in de stad rijden en daar waar het lang niet nodig is. <knip>

en dan druk ik me nog zachtjes uit
 

sitechris

Donateur
Het is volgens mij beter als licht ontvlambare types als jijzelf de weg niet opgaan? Je kunt ook overdrijven met dit soort 'stoere' praatjes. Gaat nergens over dat je begint over afschieten van automobilisten die hun mistlampje aan hebben.
 

Wijnand850

Forumguru
Zo... zou je niet even rustig gaan zitten een paar keer diep in en uitademen? Kom je vast tot rust. Want dit zijn natuurlijk geen teksten. Als je iemand al van de weg wilt schieten voor een mistlamp, hoor jij zéker niet op de weg.
 

Antera

Donateur
dank jullie wel voor de reactie weet ik dat het aan mij ligt :aangenaam: ik vind het behoorlijk irritant ja , blijkbaar is het normaal dat je hem aan hebt staan als je in een file rijd of in de stad met veel verkeerd :super:

ik laat de auto wel staan maar geniet van de reacties
 

Edwin

Lid
Als ik dit topic zo door lees dan klopt het dus inderdaad dat als je dagrijverlichting voert je achterlichten het niet doen. Dat dacht ik al eens eerder op dit forum gelezen te hebben... Maar ik ben er eens op gaan letten.. er zijn tal van andere automerken die ook zogenaamde dagrijverlichting voeren waarbij de achterlichten van de auto wel branden. Mag het nu wel of niet?? Bij mijn auto (een Octavia FL uit 2010) kan het iig niet. Dagrijverlichting = geen achterlichten....
Bij mijn Octavia FL 2009 branden de achterlichten wel in het geval van de dagrijverlichting. Initieel werkte het niet, dealer heeft het aangezet en op de Scandinavische stand gezet (voor en achter); Noord-Amerikaans is alleen voor (wat we blijkbaar vaker zien, maar wat niet handig is in mijn ogen).
 

hemi24

Forumguru
Leuke reacties, maar ik zit me nu toch echt af te vragen waar ik mij meer aan erger:
1. Mensen die in de mist met alleen dagrijverlichting (vóór) rijden omdat de lichtsensor niet reageerd op mist;
2. Mensen die denken dat ze bij elk mistvlaagje mistachterlicht moeten voeren;

Voorlopig houdt ik het maar op het tweede... Van mij mogen ze mistachterlicht bij wet verbieden!!! Minstens zo erg als verkeerd afgestelde koplampen, alleen gaan die voorbij en een voortsukkelende automobilist met 65 a 70 op een 80/100 km/h weg is domweg een verblindend obstakel voor je...

edit: ik heb nog een puntje 3:
3. Mensen die te lui zijn om een defect achterlicht of koplamp te vervangen, vooral aan de kant van de as van de weg, maar die je wel voor de 8e dag op rij voorbij cq tegenkomt!!!
 

Wijnand850

Forumguru
Verbieden van het achtermistlicht gaat mij weer een stapje te ver. Zeker als je in echt dichte mist rijdt en je bent de laatste auto, is het verstandig om dat mistlicht wel aan te hebben. Het mistlicht valt veel eerder op dan gewone achterlichten en is voor het anticiperen wel zo goed. Maar rijdt er dan weer iemand achter je, dan ben je erg hinderlijk bezig als je 'm aan laat staan. Dan mogen ze wat mij betreft inderdaad bij wet regelen dat 'ie uit moet.
 

RefleCs

Forumguru
@hemi24: Ik kies toch voor puntje 1. Mistachterlicht verbieden is volgens mij het domste wat je kan doen. Wel vind ik dat als het verkeer op de snelweg doorrijdt je het mistlicht moet mogen voeren vanaf 100m zicht. Dagrijverlichting alleen aan levert veel groter gevaar op vooral als die mensen 70 gaan rijden op de snelweg waar je 120 mag! Dan doemt zo iemand uit het niets voor je op.

Mistlicht verbieden in gebieden waar je 50 of langzamer mag is een beter idee. Want daar moet je ook al rekening houden met fietsers.

Ik ben het eens met je dat mensen het mistlicht uit moeten doen zodra er een ander dicht achter zit. Mensen zouden wat reactiever moeten zijn.

Als we dan mistlampen gaan verbieden dan de dubbele lampen achter. Die kunnen verwarrend werken!
 

EdK

Forumguru
Ja maar Hemi me wagen heeft net een service beurt gehad dus dan kan me licht echt niet stuk zijn hoor !
Wattttt hij doet het toch niet ? wat een p#kke monteur is dat el dat is de laatste keer dat ik bij die dealer kom !

En er is zeker een punt 4, dat mensen gewoon niets meer leren of weten mbt voeren van verlichting of vervangen van
Maar ze weten wel hoe de TT werkt want dat krijgt men heden ten dagen als rijschoolleraar
 

The bone collector

Senior Member
Strooilicht van Xenons en zonder verlichting rijden (zeker fietsers), daar kan ik me ook wel eens aan storen. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit last gehad van mistlichten voor of achter. Mijn vriendin draagt lenzen, en zij is wel veel sneller verblind dan ik, misschien is de ene persoon wat gevoeliger voor licht dan de andere?

Ik let er alvast in de toekomst beter op nu (niet dat ik er nu niet op let, maar je zou zo maar even neergeschoten worden en niet weten waarom :icon_smile_dead:)
 

Michel

Forumguru
Aan het eind van de middag reed ik op een redelijk drukke A4 richting onze hoofdstad. Ik stoorde me al behoorlijk aan al die mistlampen, maar nog veel erger vond ik de automobiliste die doodleuk geen enkele verlichting aan had. Maar ergerlijker was nog dat een politieauto haar gewoon passeerde en haar niet eens aan de kant dirigeerde om haar hierop aan te spreken.....
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zag vanavond trouwens opvallend veel mensen die op de vierbaans a2 het gas diep intrapten. Best wel aantal zelfs met 160 plus. Bizar!

Dan hebben ze wel lef gehad. Ik heb ze op 2 plekken zien controleren op de A2 :winkie:
Qua zicht vond ik het overigens reuze meevallen op de A2..
 

floyd2

Forumguru
Het grootste probleem is denk ik dat er heel veel mensen zijn die niet weten hoeveel 50 meter is.
Dit zou er op alle mogelijke manieren ingestampt moeten worden bij de rijopleiding.
En je zou een lichtsensor op iemands achterbumper kunnen maken die automatisch de mistlampen doet dimmen zodra er iemand dicht achter rijdt want ik geloof nooit dat de gemiddelde bestuurder zich geroepen voelt om het mistachterlicht telkens uit/aan te zetten zodra er iemand dicht achter 'm zit.
En voor de mistlampen aan de voorkant zouden ze ook eens een duidelijke regel moeten maken want zodra het een beetje heiig is vindt men het al nodig om die dingen aan te zetten.
 

Fabia

† In Memoriam
Ben net thuis maar vond het niet nodig om mijn mistlampen aan te zetten. Heb het wel ff gedaan om te kijken wat het effect was maar het was minimaal. Dus gewoon uit.
 

Antera

Donateur
er zijn dus genoeg anderen die zich net als ik irriteren aan de mistlamp. Het feit is inderdaad dat ze onnodig aan staan en veel mensen dus niet beseffen ondanks dat je ze er op attent maakt dat ze hem uit moeten doen. 175m zich is nog geen 50 en al zeker niet met druk verkeer wat je ook geleerd is met theorie dat je deze alleen als de omstandigheden dit toelaten hem mag gebruiken. En minste of geringste zon heb ik me zonnebril al op alleen in deze omstandigheden lijkt me dat niet verstandig

Daarnaast mistlampen voorzijde hebben meestal weinig nut en schijnen alleen kort voor de auto. Nadeel is alleen weer dat als ik me mistachterlicht aan wil hebben als het nodig mocht zijn me voorste mistlampen dan ook standaard aan staan.

wat ik daarnaast wel een mooie vinding vind tegen het ook nog van je mistlamp aanhebben ook al mist het dagen niet meer is dat de schakelaar van de verlichting vanzelf deze uitschakeld als je hem uit zet.
 
Bovenaan Onderaan