Levensgevaarlijke situaties meegemaakt vandaag...

RefleCs

Forumguru
Het was mistig vandaag..... Al met al niks spannends. Ritje Amersfoort -> Rossum en weer terug heeft een 30 tal idioten opgeleverd. Mensen die niet snappen wat ze met mist moeten doen.

Met zicht van minder dan 100m alleen met dagrijverlichting rijden of zelfs helemaal zonder! Ik zeg 1000 euro boete per afgelegde meter zonder de juiste verlichting te voeren!

Op de binnenwegen bij rossum waar het zicht maar 30m was op de provinciale weg maarliefst 5 auto's totaal zonder verlichting tegengekomen! Sterker nog op dat stuk was er zelfs een mongool zonder licht aan het inhalen!

Zo ik wist niet waar maar ik moest de opgedane frustratie even ergens kwijt! Wat mij betreft moet de politie hier heeeeeeele korte metten mee maken!
 

michelover

Forumguru
Ik geef je helemaal gelijk. Was hier in den helder e.o de hele week mistig en als je dan ziet hoeveel idioten zonder verlichting rijden waaronder ook fietsers en bromfietsers niet normaal.
 

EdK

Forumguru
Maar reflecs nu je weer wat rustiger bent !

Zijn die figuren die geen verlichting voeren of alleen met DLR aan zich er van bewust ?
We krijgen met zijn allen meer en meer techniek in de wagen gepropt en één ervan is een schakelaar voor verlichting met Auto van .......... juist automatisch
En wat een heleboel mensen dan gaan denken is ohhhh hij staat op auto dus het wordt aangepast aan de weersomstandigheden.
En rijden dus vrolijk en van geen kwaad bewust rond zoals je net schetst in je verhaal.

Dus gaat het er op lijken dat elke vooruitgang geen verbetering is blijkbaar, en het kan er dus beter uitgesloopt worden.
Of de fabrikanten moeten er maar een regencensor bij zetten en die softwarematig koppelen met de verlichtng
Dus als raam nat is dat de DLR niet meer aangaat maar meteen op gewone verlichting !

En diegene die geheel zonder verlichting rijden daar is maar één straf voor , rijbewijs in de wintermaanden afnemen !
Heb ze snachts op snelwegen zien rijden zonder verlichting en dan sein je en seint men rustig terug en gaat vervolgens zonder verlichting aan te zetten door met de rit !
 

RefleCs

Forumguru
Helemaal mee eens ik had het er even bij moeten zetten. DLR of afschaffen of alleen aan incl achterlichten. Ik begrijp sowieso het nut niet van DLR zonder achterlichten. Ja van de voorzijde ben je zichtbaarder bij laagstaande zon bijvoorbeeld. Maar de achterkant is mijn insziens (en helemaal bij mist of grauw weer) net zo belangrijk. De geleerden in europa moeten maar eens gauw terug naar de tekentafel.

Zelf voer ik ten alle tijde mijn normale verlichting (DLR = Bij de Scout gewoon volwaardige verlichting alleen dan zonder dash verlichting). Maar goed voor mij geen automatische verlichting. Ik denk liever zelf na.
 

sitechris

Donateur
Viel mij vandaag ook op dat met name de (Audi) rijders met LED-jes voor niet graag hun lichten aanzetten omdat ze liever met hun LED-jes pronken. Niet erg handig.
 

michelover

Forumguru
Weet niet maar bij een Superb gaan de lichten gewoon aan in de stand AUTO. Mist zorgt er namelijk voor dat het donkerder wordt en dan gaan althans bij mij de lichten aan.
En alles afschuiven op de techniek is wel heel makkelijk. Mensen zijn en blijven eindverantwoordelijke en ja die maken fouten. Dus als je in de auto stapt blijven nadenken.
 

sitechris

Donateur
Ik heb ze ook voor ;). Maar in dit soort omstandigheden moet je gewoon volle bak je lichten aan doen (dus ook mistlampen voor en achter) en je tempon/afstand tot voorligger aanpassen.
 

RefleCs

Forumguru
@michelover: Klopt met je eens altijd zelf na blijven denken. Maar als het de veiligheid ten goede komt dan is er ook wat te zeggen voor het aanpassen van de regels. Want het blijkt maar weer dat er altijd mensen zijn die niet nadenken en maar gewoon met het verstand op 0 in de auto stappen. Op de weg maak je niet alleen beslissingen voor jezelf maar ook voor anderen.
 

Cordoba

Forumguru
Brandende achterlichten, zeker bij fel zonlicht, verminderen de zichtbaarheid van de remlichten bij veel auto's. Dus vanuit dat oogpunt, is DRL zonder achterlichten niet zo vreemd. Gezien de meeste auto vooruit rijden, is de zichtbaarheid van de voorkant het belangrijkste (bij inhalen op bijvoorbeeld provinciale wegen, of oversteken op een weg waar het verkeer in de schaduw van bijvoorbeeld bomen rijdt).

Afgelopen week is het mij overigens ook opgevallen dat ik in de spits veel verkeer zonder licht tegen kwam, zowel in als buiten de bebouwde kom, terwijl het vaak nog half donker en mistig was.
 

CharlesTucker

Forumguru
Eigenlijk ben ik wel een voorstander van de automatische verlichting. Je hebt twee soorten mensen op de weg, diegenen die wel zelf na kunnen denken, en diegenen die dat niet kunnen. Voor eerste groep, waar ik mezelf ook toe reken, zit die automatische stand niet in de weg, het sluit het zelf nadenken gelukkig niet uit :). Bij mij staat ie standaard op automatisch en verifieer ik zeer regelmatig wat de automaat aan het doen is. Over het algemeen doet de automaat precies wat ik zelf ook zou doen, als dat onverhoopt niet zo is (zoals vandaag!), dan zet ik hem alsnog handmatig aan. Voor de niet-nadenkers, die kunnen met een handmatige bediening waarschijnlijk ook niet nadenken, en zullen regelmatig helemaal vergeten het licht aan te doen. Een automaat corrigeert dat dan vaak gelukkig nog wel, dus per saldo heb je denk ik nu meer mensen met de juiste verlichting rondrijden dan toen de auto-stand nog niet bestond. Neemt niet weg dat ik het verder volledig met jullie eens ben, ook ik heb vandaag een stukje gereden en ben de nodige mafkezen tegengekomen (ook ernstig: op een tweebaansweg met minder dan 100 meter zicht in het donker je tegemoet komen met groot licht aan, dan zie je allebei niks meer).
 

Fabia

† In Memoriam
Ik ben vandaag ook genoeg auto's tegen gekomen zonder licht. Ik vind dat heel erg onverantwoordelijk. Ik rij altijd met licht aan.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag is mij in de mist duidelijk op gevallen dat lichtkleur veel doet icm Xenon. Zelf met 4300K onderweg en terug in een auto met 6000K. Mate van mist was hetzelfde en meteen viel mij op dat de 4300K door de lichtgele uitstraling een beter zicht gaf (vehogend contrast door gelig effect?).

Alleen viel mij ook op dat anderen al heel snel hun achter-mistlamp aan hadden staan. Die zijn dan met slechts matige mist dermate fel dat je amper kunt zien of de auto remt. Je ziet het alleen aan een 3e remlicht. Waar ik ook van stond te kijken zijn de auto's met dubbele achter-mistlamp. Werkt nogal verwarrend. Is dat wel toegestaan?
 

Cordoba

Forumguru
3e remlicht is mede geïntroduceerd omdat sinds de jaren 90? 2e mistachterlicht is toegestaan. Op mijn vorige auto had ik ook 2 mistachterlichten, maar het stekkertje van het rechtermistachterlicht losgetrokken van de fitting en afgetaped met isolatietape (om kortsluiting te voorkomen). Tijdens de APK trouwens wel een paar keer een opmerking over gehad.
 

RefleCs

Forumguru
De exacte regel:

een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1995 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
 

turboturbo

Forumguru
Ik volg alleen even niet waarom sommige lieden zonder licht rijden..... Hebben ze dan last van hun eigen lichtbundel, of iets dergelijks? (die als een lichtwolk voor je hangt bij dichte mist)
 

EdK

Forumguru
Wat ik een allen kan aanraden met regenachtige en mistige dagen is een bril met gele glazen er in !
Je krijgt een veel beter zicht op de weg en in de verte !
En kosten hoeft het niet te wezen, in ijzerhandels hebben ze veiligheids brillen met gele glazen voor 10 a 20 eurie
 

andrehj

Forumguru
Weet niet maar bij een Superb gaan de lichten gewoon aan in de stand AUTO. Mist zorgt er namelijk voor dat het donkerder wordt en dan gaan althans bij mij de lichten aan.
Bij mij (Superb, MJ 2012) ging het vandaag dus als volgt: Auto gestart, was nog zonnig dus DRL's aan. Reed de BBK uit, toen ineens mist en daardoor donkerder, direct gingen de gewone koplampen aan. Dit viel me op, dus ik dacht mooi, stand Auto is goed. Maar toen ik even later op de snelweg zat (en niet meer onder de bomen reed) was het blijkbaar weer wat lichter en waren mijn gewone koplampen ineens weer uitgegaan. Dus de rest van de dag maar de koplampen met de schakelaar "aan" gezet, want met dit weer wil je echt niet zonder achterlichten (en met alleen DRL) rijden!
 

Noord26

Forumguru
Shit, EdK, dat ik daar niet aan gedacht heb. Heb zelf wel 2 verschillende helmen met verschillende vizieren. Eentje met wat donkerder glas (voor zomerdagen ritjes) en eentje met licht gele/bruine tint voor herfst- en donkere ritjes. Alleen zie ik mijzelf niet een veiligheidsbril in de auto leggen..

Wat mij betreft mogen die dubbele achtermistlampen verboden worden..
 
Bovenaan Onderaan