Levensgevaarlijke situaties meegemaakt vandaag...

Cordoba

Forumguru
Wat ik een allen kan aanraden met regenachtige en mistige dagen is een bril met gele glazen er in !
Je krijgt een veel beter zicht op de weg en in de verte !
En kosten hoeft het niet te wezen, in ijzerhandels hebben ze veiligheids brillen met gele glazen voor 10 a 20 eurie

Klopt dat wordt in de (zwart-wit) fotografie ook al vele decennia gebruikt ter verhoging van het contrast (alleen dan in de vorm van een filter i.p.v. bril). Overigens heeft een niet te donkere zonnebril met polaroid glazen dit effect ook voor een deel. Verder een belangrijke tip: in de mist moet je niet kijken of je lichten ziet, maar opletten of je schaduwen ziet. Vooral bij gewone achterverlichting of de niet overduidelijke achterlichten van sommige vrachtauto's zie de omtrek (donkere schaduw) al veel eerder dan de achterlichten.
 

Bakkertje

Forumguru
Vanmorgen van de regio Nijmegen naar Amsterdam gereden en sorry dat ik het zeg, maar er is absoluut geen noodzaak om met dit weer jezelf druk te gaan maken over je verlichting. Gewoon lampen en ruitenwissers aan en normaal rijden. Gewoon afstand houden zoals je dat altijd al hoort te doen.

Het zicht is op de hele rit meer geweest dan 100m. Achter mistlicht is dan sowieso niet toegestaan. Mistlampen aan de voorkant geven over het algemeen ook meer verblinding van overige weggebruikers dan dat je er zelf wat mee opschiet. En dan heb je nog de hordes mannen die nu eindelijk de mistlampen voor mogen gebruiken en dan de gewone verlichting op stadslicht zetten met de mistlampen erbij.

Dan heb je nog de categorie after market Xenon, als die mensen nu nog niet in de gaten hebben dat ze last hebben van strooilicht weet ik het ook niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat dat nou echt zo fijn rijd met zo'n groot wit vlak voor je neus..

Blijkbaar moet je met mist overigens ook nog zoveel mogelijk links rijden (is mij nooit geleerd bij de rijlessen, maar goed). Mijn hemel wat een kranten op de weg zeg. Als je met mist / regen niet kan of durft te rijden: ga lekker met het OV..

Zo, da's deruit, wat overigens wel grappi is, is om te zien hoe de lichtbundel door de AFS gestuurd wordt ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Als je een bril voor dit soort weersomstandigheden overweegt, kijk dan eens naar een fietsbril. Voor 3 tientjes heb je perfecte brillen met verwisselbare glazen (neutraal, geel en bruin glas). Dat is echt ideaal!

En voor wat betreft de verlichting: ik heb in al die jaren nog nooit mijn automatische stand gebruikt, mijn licht staat gewoon altijd aan. Ik hoef nooit aan de knop te zitten (tenzij de auto in de garage is geweest, daar wordt'ie altijd uit gezet). Die automaatstand is leuk, maar wat mij betreft niet perse de meest veilige oplossing. Zet gewoon alijd je lichten aan, ze gaan (bij de nieuwere auto's) toch vanzelf uit. Da's wel zo veilig!

En trouwens, werd het binnenkort ook niet verplicht dat nieuwe auto's altijd het licht aan hebben? Dan is het alleen nog de vraag of dagrijverlichting daar onder valt.
 
gisteren kon niets zien bij drunen _ heusden , komt een golf inhalen helemaal zonder licht . niet vloeken ronald .
 

CharlesTucker

Forumguru
En trouwens, werd het binnenkort ook niet verplicht dat nieuwe auto's altijd het licht aan hebben? Dan is het alleen nog de vraag of dagrijverlichting daar onder valt.
Dat is al verplicht sinds januari van dit jaar, alleen geldt het niet voor nieuwe auto's, maar voor nieuwe autotypes. Dagrijverlichting valt daar onder, als ik het goed lees is het zelfs de dagrijverlichting die verplicht is. Dat alles volgens onze rijksoverheid (zie hier)

"Vanaf 2011 moeten alle nieuw op de markt te brengen autotypes in Europa uitgerust zijn met dagrijlampen. Deze lampen gaan automatisch branden wanneer u de auto start."
 

michiel9876

Nieuw lid
Vandaag stond er een file in de tegengestelde richting. Hordes mensen die in de file zowel voor als achter mistlichten gebruiken. Mensen die dat doen begrijpen compleet niet waar een mist licht voor dient...
 

RefleCs

Forumguru
@Michiel9876: Ik ben het helemaal met je eens. In de file die dingen uit. (behalve achterste in de file). Maar aan de andere kant heb ik liever dat ze iets teveel gebruik maken van dat soort verlichting in de kleine wereld. Mensen die geen of te weinig verlichting voeren zijn een groter gevaar voor de verkeersveiligheid.
Dan wil ik nog wel een keer de vakantieman vragen of ik al bruin ben door die mooie rode lamp voor me. ;)
 

maartenv84

Senior Member
Mij viel vooral het aantal bestuurders op dat met file/erg drukke snelweg en zicht >100m gewoon hun mistachterlicht aan hebben. Erg irritant, vanochtend op bijv. de A28 tussen A'foort en Utrecht....Maar ook veel mensen die in de stad, waar het zicht ook gewoon redelijk goed was (>200m) vanochtend, gewoon mistlampen aan hebben...
 

RefleCs

Forumguru
En toch blijf ik bij mijn eerdere stelling. Ik heb liever dat ze een keer teveel een lamp aanhebben ipv te weinig en hele gevaarlijke situaties veroorzaken. Ja het irritant en niet goed. Maar toch...
 

MarcoO2

Forumguru
Ja, als ik moet kiezen tussen "teveel licht" en "te weinig licht" dan weet ik het ook wel. Maar hoe moeilijk is het om GOED LICHT te hebben.......
 

RefleCs

Forumguru
@MarcoO2: Ja dat is weer een heel ander verhaal. Ik moet ook zeggen dat de regels (die telkens worden aangepast) ook veel te slecht worden gecommuniceerd. Als ik in het algemeen kijk in de 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en wat er gecommuniceerd is aan verandering van belijning en bebording e.d. dan is dat nihil. Je moet er allemaal maar zelf achter zien te komen. Ik ben van mening dat de overheid of de wegbeheerder hier veel meer aandacht zou moeten besteden.

Misschien is het dan toch nog niet zo gek om de theorie eens in de x-jaar verplicht bij te moeten spijkeren. (om mee te beginnen)
 
Als ik dit topic zo door lees dan klopt het dus inderdaad dat als je dagrijverlichting voert je achterlichten het niet doen. Dat dacht ik al eens eerder op dit forum gelezen te hebben... Maar ik ben er eens op gaan letten.. er zijn tal van andere automerken die ook zogenaamde dagrijverlichting voeren waarbij de achterlichten van de auto wel branden. Mag het nu wel of niet?? Bij mijn auto (een Octavia FL uit 2010) kan het iig niet. Dagrijverlichting = geen achterlichten....

Zag ook een opmerking over een speciaal soort bril... Ik kan iedereen een nachtbril van Hans Different aanraden... Kost 35 euro (jaja incl glazen). Ik wilde er in eerste instantie niet aan maar ik ben al een aantal keren 's nachts naar Nice gereden en ik kan het echt aanraden. Het is een gewoon montuur maar met gele glazen. Het geeft een heel rustig beeld van de weg. Het rijdt gewoon een stuk relaxed. Gebruik 'em overigens in NL voor korte afstanden of 's avonds nooit.. Eigenlijk puur gekocht voor die lange rit naar Nice.
 

MarcoO2

Forumguru
Klopt helemaal EdK! die brillen kosten geen drol en geven een veel beter zicht. Een nachtbril (zeker van de genoemde prijs) is vaak ook niet veel meer dan een.... bril met gele glazen...
 

EdK

Forumguru
Ze hebben alleen één nadeel Marco, ze passen niet in het brillenvakje in de hemel van je wagen !
 

MarcoO2

Forumguru
De mijne (die fietsbril) past prima, Edk! :D Enne, Fabia, je hebt gelijk. Dan zul je aan de nachtbrillen op sterkte moeten, denk ik?
 
Bovenaan Onderaan