Levensduur van een DSG

Topic in 'Octavia II' gestart door ElScorpione, 18-02-2015.

  1. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Die update heb ik bewust niet laten uitvoeren omdat het een probleem oploste dat alleen in warme en vochtige klimaatomstandigheden optrad.
    Mijn Fabia is in oktober 2013 geleverd, in februari 2014 bij TVS geholpen, en die update is van eind '14 of 1e helft '15.
    Er is in die periode ook over geschreven in het forum.
     

  2. EdK

    EdK Forumguru

    Als je echt wil dat je DSG optimaal werkt dan zou ik met TVS een afspraak maken.
    Alle updates van je dealer wel of niet gedaan verhelpen niet het schakelgemak / levensduur wat TVS creëert ..
     
  3. Beste Mensen,

    Hartelijk bedankt voor de tips allemaal!

    Ik ga komende periode verder “wennen” aan de auto en kijken of ik nog zaken tegenkom die ik onder garantie moet laten verhelpen bij de dealer. Daarna is TVS/DSG-dokter zeker een optie.

    Overigens biedt Hartogh Tuning ook de “levensduur-verlengende” software-update aan, en die zit dichter bij mij in de buurt (en lijkt wat goedkoper). Zijn er hier ook mensen die hun DSG-update bij Hartogh hebben laten doen?

    Vr. Groet, Bas
     
  4. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Wel bij VAG techniek en eerder bij JD. Hartog valt onder dezelfde categorie betrouwbare, VAG gespecialiseerde bedrijven, dus ik neem aan dat je daar ook goed zit.
     
  5. Thanks Rosinfield!
    Ik ga na de garantie zeker de bekende update laten doen.


    Natuurlijk wil ik verstandig met de auto omgaan. Dus b.v. een onnodig slippende koppeling zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
    Een goede tip die ik veel op de fora tegenkom is om “kruipen” zoveel mogelijk te vermijden. Dus in de file niet heel langzaam rollen (want dan slipt/slippen de koppeling(en) continu), maar liever even stilstaan en dan weer een stukje rijden.
    Andere tips: bak in S, en/of in stand manual de eerste versnelling vasthouden totdat je een redelijke snelheid hebt.

    Na een beetje denkwerk hierover, nog twee vragen met betrekking tot de koppeling:
    1) ontkoppelt de DSG vanzelf direct zodra je stilstaat met voet op de rem? Of moet je b.v. ook steeds de elektronische handrem activeren?
    2) vanaf welke snelheid (ongeveer) zijn de koppelingen volledig dicht/aangedrukt (zonder slip)? Het lijkt me namelijk dat je in de file moet proberen om in elk geval boven die minimumsnelheid te “kruipen”, om onnodige slip te voorkomen.

    Sorry, misschien denk ik te moeilijk, ik ben nu eenmaal een pietje precies als het auto’s betreft :)

    Overigens leuk dat ik ook met mijn VW welkom ben hier. Dat zie je op sommige merken-fora weleens anders!

    Vriendelijke groet, en fijne avond allemaal.
    Bas
     
    VAG-man en Rosinfield vinden dit leuk.
  6. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Je hoeft niets met de handrem te doen. Bij veel langzaam filerijden is het denk ik met zo'n niet aangepaste DSG7 beter even in manual te gaan. Als hij is aangepast gaat het beter, omdat je dan weer een "echte 1" hebt. Uiteraard is veel filerijden niet het meest gezond voor de bak, maar dat heeft niet iedereen voor het kiezen helaas ;)
    Hier doet men idd niet zo moeilijk; ik ken inmiddels ook de nodige andere fora en daartegen steekt dit forum zeker in positieve zin af.
     
    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 vindt dit leuk.
  7. Beste Mensen,

    Nog een DSG vraagje.
    Het betreft bij mij de droge DSG-7 (1.4 tfsi CHPA blok).

    Mijne doet het met 120.000 km op de teller (nog) goed gelukkig, maar ik ben wel benieuwd hoe hij ervoor staat. Enerzijds kun je de bekende tests doen tijdens het rijden (zoals accelereren vanaf laag toerental in 2 of 4).
    Anderzijds kun je volgens mij met VCDS / VagCom uitlezen hoeveel mm “adaptatie” de koppeling al heeft gedaan. Klopt dat?
    Zo ja, kan ik dan (tegen vergoeding) contact zoeken met elke bezitter van VCDS / VagCom uit de bekende lijst?
    En zo ja, wat zijn de “grenswaarden”? Met andere woorden, een nieuwe bak heeft b.v. 0 mm adaptatie, en een totaal versleten bak .. mm?

    Dank alvast, en vriendelijke groet,
    Bas
     
  8. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    @VW Golf 1.4 tsi DSG-7 Er is een apart topic over DSG slijtage als ik me niet vergis, en daar is het precies in terug te vinden. Volgens mij hebben o.a. @ertromp en @andrehj zich behoorlijk verdiept in deze materie, dus mogelijk kunnen zij je ook antwoord geven.
     
    VW Golf 1.4 tsi DSG-7 en ertromp vinden dit leuk.
  9. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

  10. Hartelijk dank Cordoba en Ertromp!
    Ik had gezocht, maar deze info nog niet gevonden. Ik ga het bestuderen!
    Vr groet, Bas
     
  11. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Misschien kun je jezelf dan ook nog een keer voorstellen in de Meet & Greet..!
     
    Last edited by a moderator: 13-07-2020
  12. Hoi Hemi,
    Goed punt. Heb ik zojuist gedaan!
    Vr groet,
    Bas
     
    VAG-man, EdK en hemi24 vinden dit leuk.
  13. Hoi Ertromp,
    Ik heb het allemaal gelezen, dank!
    (Geen idee waarom ik het met de zoekfunctie niet was tegengekomen, maar goed, ik zal iets fout gedaan hebben.)

    Anyway. Ik zie dat je behoorlijk de diepte in moet hiervoor; met alleen een VagCom aansluiten ben je er dus nog niet.
    Is er ook iemand in regio Zuid-Holland die (tegen vergoeding) dit specifieke onderzoekje kan doen?

    Vr groet,
    Bas
     

Deel deze pagina