Levensduur van een DSG

ElScorpione

Forumguru
Beste leden,

Ik kon niet direct een algemeen onderdeel vinden op het forum, dus post ik deze vraag maar in het O2 topic. Ik rijd zelf zo'n auto.

Ik ben alvast eens aan het kijken naar een opvolger voor mijn huidige Octavia. Ik ben erg gecharmeerd van een automaat en een versie met DSG behoort dus tot de mogelijkheden. Nu vraag ik mij af wat de levensduur van zo'n DSG bak is. Ik koop meestal jong gebruikt met maximaal 50.000 km en ik rijd dan tot ca. 250.000 kilometer. Zijn er met deze standen problemen te verwachten? Zijn die kostbaar? Een collega van mij rijdt een Octavia met 3 ton op de teller en heeft nooit problemen gehad met de automaat. Een dealer beweerde echter dat er rond de 150.000 toch wel probleempjes kunnen komen.

Wat zijn de ervaringen hier?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat hangt er maar helemaal van af. Wanneer er veel mee file gereden is bv, zonder dat de dsg software is aangepast, zal de slijtage veel groter zijn. Met de standaard software rijd je nl nagenoeg in de 2 weg. Met een optimalisatie schakelt hij wat minder snel op in D en wat sneller in S. Komt het rijplezier ook zeer ten goede.
En het zal er wellicht ook van afhangen of van een DSG 6 of DSG 7 sprake is. De eerste is dacht ik wat robuuster.
 

CDK

Forumguru
Als er kosten komen zijn die bij een automatisch schakelende bak zoals een DSG altijd hoger als bij een handbak, je kan 250k probleemloos rijden en je kan bij 30k al ellende hebben, de DSG 7 zorgt voor de meeste problemen, dit is de variant met droge koppeling, na een optimalisatie door een vakman als bijvoorbeeld DSG-dokter / JD / VAG Techniek is dat grotendeels te voorkomen, de DSG6 kent veel minder problemen en is ook in staat om ruim 30% meer koppel te kunnen verwerken, deze variant heeft een natte koppeling en wordt op de grotere motoren geleverd.
 

Havana

Forumguru
Een DSG heeft altijd een 2 massavliegwiel en dat is in tegenstelling tot een handbak niet om te bouwen naar een vast vliegwiel.

Een 2MV heeft een levensduur van ongeveer 180-200k. Reken op 1200 euro reparatiekosten. Dit geldt ook voor handbakken met een 2MV, maar daar kun je in veel gevallen ombouwen naar een vast vliegwiel.
 

VEEJAY

Forumguru
Maak je geen zorgen over de DSG, er zijn nog veel meer dingen die stuk kunnen aan een auto die nog duurder kunnen uitpakken dan een vliegwiel of een koppeling. DSG6 is best goed mits je niet de eco versie heb die na 2009 op de markt kwamen, deze behoeven DSG software optimalisatie.

DSG7 zijn qua betrouwbaarheid niet zo goed als de DSG6 als ik anderen mag geloven, maar zelf geen ervaring mee.
 

Adoks

Senior Member
Heb een DSG-6 bak en die gaat al 300.240 km mee zonder problemen. Schakelt nog net zo soepel als de eerste meter.

Tweede massa vliegwiel is wel vervangen rond de 240.000 km bij VAG techniek. Was nog niet heel erg noodzakelijk, maar ik wilde de bak niet onnodig belasten door een slijtend vliegwiel.

Mijn rijstijl is vrij rustig en maak eigenlijk alleen lange ritten. Het wachten is nu tot de auto kapot gaat en dan is het tijd voor een nieuwe. Heb het gevoel dat dit nog wel even gaat duren ;)
 

delta

Actief lid
Octavia met ongeveer 140.000 gekocht iedere 40.000 nwe bakolie nu zonder trubbels op 285.000.
1.9tdi DSG is bij aankoop getuned bij Hartog.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Een 2MV heeft een levensduur van ongeveer 180-200k. Reken op 1200 euro reparatiekosten. Dit geldt ook voor handbakken met een 2MV, maar daar kun je in veel gevallen ombouwen naar een vast vliegwiel.
Dat ombouwen heb ik nooit begrepen. Een 2MV is veel comfortabeler dan een vast vliegwiel (ze zijn niet voor niets uitgevonden), en gaat zo'n 200.000 km mee. Als je rond die km-stand een kapot exemplaar hebt, laat je em toch gewoon vervangen door een nieuwe? Tegen de tijd dat ie weer kapot is, heeft 90% van de gebruikers zijn auto toch al weer verkocht.
 

Havana

Forumguru
Klopt maar een vast vliegwiel is wel goedkoper doordat het onderdeel zelf goedkoper is. Of je het verschil in comfort kan voelen lopen de meningen over uiteen.
 

delta

Actief lid
Een tweedehands DSG 7 zou ik voorzichtig mee zijn bak (koppeling) slijt snel door b.v. file rijden en dat soort slijtage kom je eigenlijk niet achter zonder alles uit te lezen.
Nieuw worden DSG7 het liefst meteen afgesteld door een specialist.
DSG6 is een meer robuuste bak die flink minder problemen kent en ook vooral bij de zwaardere motoren wordt toegepast.
Maw mijn volgende zou zo weer een DSG kunnen worden maar aangezien ik voor tweedehands ga wordt het we weer een DSG 6.
 

ertromp

Forumguru
Grappig topic dit.
Hier gaan van allerlei termen door elkaar:
"Robuuste bak"
"Bak (koppeling) slijt snel"

Wellicht voor de duidelijkheid een DSG transmissie kent 3 delen:

Het tandwielen gedeelte
De dubbele koppeling
Mechatronic

Punt van aandacht op de DSG 7 bj. 2009-2012 is de dubbele koppeling en dat komt vooral door het toegepaste plaatmateriaal in combinatie met de door VAG voorgeschreven software om emissie te beperken.

De Mechatronic op een DSG 7 kan sporadisch klachten geven op de in en uitgaande toerentalsensor. Ook vervuiling van die sensoren kan een probleem zijn.

Constructief kan de DSG 7 ook wel de DQ200 in VAG termen koppels tot zeker 350Nm verwerken en dat is meer dan menigeen hier draait met z'n standaard auto.

Ik heb nog geen problemen gehoord of gelezen van het tandwielen gedeelte.

Ook de DSG 6 heeft er last van dat bij lage snelheden te snel opgeschakeld wordt. Zo zijn er meer zaken op de DSG 6 die als minderprettig ervaren worden zie:

http://www.dsg-dokter.nl/producten/nl_customizing.htm

Tijdens een forummeeting in 2013 bij TVS (DSG Dokter) hebben we uitgebreid uitleg gehad over de DSG bakken en storingen. Ook in het magazijn daar de diverse defecte DSG-7 en DSG-6 bakken met hun typische mankementen gezien.

Het blijft een strak stukje techniek waarbij ik echt wel overtuigd ben van duurzaamheid mits er wat gedaan wordt aan die verkrachtende software van VAG zowel op de DSG 6 als 7
 

ertromp

Forumguru
Oh ja en slijtage van de koppelingen op zowel een DSG 7 als 6 merk je ook zonder uitlezen. Vaak de schokken van 1 naar de 2e versnelling en het doortrekken in 4 waarbij het toerental fluctueert zijn indicaties voor een versleten koppelingsset
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

auriga

Forumguru
Het blijft een strak stukje techniek waarbij ik echt wel overtuigd ben van duurzaamheid mits er wat gedaan wordt aan die verkrachtende software van VAG zowel op de DSG 6 als 7

Voor VAG is dit een win-win situatie. Dankzij die software halen ze de (theoretische) emmissienormen en verzekeren ze zich ook nog eens van inkomsten voor vervanging van onderdelen die vroegtijdig kapotgaan. Ze zouden wel gek zijn om die software aan te passen.
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Goedendag,
Mijn naam is Bas, ik heb geen Skoda maar een VW Golf 7, 1.4 tsi DSG-7. Uiteraard dezelfde aandrijflijn als ik vele Skoda’s.
Ik overweeg ook de software-update om de levensduur te verlengen.
Maar niet bij TVS of JD, maar bij een VAG merkdealer, aangezien ik nog VW (occasion) garantie heb en deze niet wil verspelen. Mijn eigen VW dealer zegt een dergelijke de software-update niet te kennen.
Vandaar mijn vraag: welke VAG (Skoda of VW) dealer heeft deze software update gedaan? Of kent iemand nog andere merkdealers die dit doen?
Dank bij voorbaat,
Bas
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Hoi Peter, hoi Allemaal,
Ik ben er inmiddels achter dat de ‘34H5’ terugroepactie (rond 2014) ook een software-update bevat (naast een wissel van synthetische naar minerale olie).
Weet iemand wat voor software aanpassing dit betreft?
Als dat jullie goed bevalt dan kan ik proberen of mijn VAG-dealer dat ook (onder garantie) voor mijn golf wil doen.
Vriendelijke groet,
Bas
 

VAG-man

Forumguru
Waarom zou dit al niet gedaan zijn bij jou auto? Bij een dealer onderhouden auto nemen ze dit mee in het onderhoud.

Wat is het bouwjaar eigenlijk?
 

VW Golf 1.4 tsi DSG-7

Senior Member
Goedemorgen VAG man,

Mijn wantrouwen komt doorat (1) ik er bij toeval bij een andere dealer achter kwam dat een andere “verplichte” terugroepactie ook vergeten bleek te zijn (lekkend panoramadak), en (2) doordat alle dealers/monteurs die ik spreek geen idee (zeggen te) hebben waar ik het over heb.
Als ik vanaf een forum meer informatie krijg dan van mijn eigen dealer, dan durf ik op de laatste niet meer 100% blind te vertrouwen.

Mijn Golf is uit okt. 2013. Volgens Autobild.de zijn vanaf ergens 2014 de 7-traps DSG’s vanaf de fabriek met de andere olie en software geleverd, dus mijn wagen zit nog net in het “schemergebied” helaas.

In elk geval bedankt voor het meedenken.
Vr. groet,
Bas
P.S. @ VAG man: iets anders, ik zie in jouw onderschrift staan dat je VCDS hebt; weet je toevallig of je de keyless entry ook kunt uit-programmeren? Voor mij persoonlijk heeft dat niet zoveel meerwaarde, terwijl het de kans op inbraak wel sterk vergroot.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je echt wil dat je DSG optimaal werkt dan zou ik met TVS een afspraak maken.
Alle updates van je dealer wel of niet gedaan verhelpen niet het schakelgemak / levensduur wat TVS creëert ..
 
Bovenaan Onderaan