Levensduur Fabia Greenline motor

Kogamyata

Senior Member
@Cordoba. Dat zal ik zeker doen, hoewel mijn auto bij het vernieuwen van de banden begin 2018 nog volledig is uitgelijnd. Het gekke is dat de voorbanden zowel aan de binnen- als buitenkant waren afgesleten. Ik heb dat helaas niet op tijd geïnspecteerd omdat ik redeneerde "Pas nog uitgelijnd" maar wel 50000 km verder.

Binnen- en buitenkant slijtage zou ontstaan door slappe banden, maar het waarschuwingslichtje bleef uit. Spanning altijd op 2,5. Controleer 6 x p/jaar. Dat was eerder ook zo en die gingen zonder scheef aflopen ca 90.000 km mee.

Vraag is dan kan het aan de banden gelegen hebben.
 

AGTon

Forumguru
Peter-036 Je hebt gelijk, maar de EGR, hier veel beschreven, deed 'n zeer negatieve duit in 't zakje. Er zijn meerdere diesels die korte ritjes reden en toch veel minder problemen hadden, zoals straatventers, gemeente en overheidswagens e.d.

Eens. De 1.2 tdi een een mooi maar gevoelig motortje.

De door jou genoemde doelgroep is er een die zelf de kosten niet hoeft te dragen. Zal een ambtenaar of politieagent bommen dat de auto stuk is. Er staan er nog 5 andere in de garage waar ze zo in kunnen stappen.

Ik heb thuis een RR 1.2 tsi staan en een F2 TDI. Grappig om te zien hoe groot het verschil is tussen deze twee wagens qua schakelen, optrekken etc.
Indien wij de snelweg op moeten, dan pakken wij de tdi. Blijven wij in de stad, dan pakken wij de tsi. De tsi pakt namelijk veel lekkerder op bij stoplicht etc. Maar de tdi is een snoepje voor op de snelweg.
 

Cordoba

Forumguru
@Kogamyata binnen- en buitenzijde versleten en midden van de band in orde is inderdaad geen uitlijnprobleem maar te zachte banden. De bandenspanning waarschuwt in de praktijk alleen als er verschil is in bandenspanning tussen de verschillende banden, als de banden gelijkmatig druk verliezen kun je in principe zelfs op lege banden rondrijden zonder waarschuwing. In mijn F3 merk ik zachte banden (0,1 á 0,2 bar verlies) aan een hoger brandstofverbruik, en als er 1 band 0,2 bar druk verliest (had er een keer een schroef in) waarschuwt ie wel. In de laatste weken wanneer de buitentemperatuur zakt, zakt automatisch de bandendruk ook wat, dus als de temperatuur een graad of 5 zakt, gewoon opnieuw de bandendruk checken, ook al heb je ze een week terug opgepompt.

Ik heb mijn banden standaard op 2,45 bar staan, bij 2,5 bar krijgen ze de neiging om te gaan cuppen, dus heb mijn compressor iets lager ingesteld.
 
Laatst bewerkt:

Vlaar032

Senior Member
de mijne eerste generatie greenline motoren heeft na 318.000km een vastloper gehad. einde oefening. auto altijd goed onderhouden, geen enkel signaal vooraf, dus net groot onderhoud gedaan. distrubutieriem, schokbrekers en koppeling vervangen. flink balen uiteraard. maar ik heb er ruim 7 jaar en bijna 200.000 km met plezier mee gereden.
Dat was zeker een oude 1,4 tdi? Ik denk een gebroken oliepomp/balans-as ketting. Die moet je mee doen bij elke 2e keer distributie riem 180.ooo km. Die zit achter het onderste distributie tandwiel in het blok.
Bij de nieuwe 1,4 tdi is dat ketting gedoe inmiddels vervangen door tandwielen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan