Levensduur Fabia Greenline motor

Mag ik vragen wat je beweegreden(en) was om voor de navi te gaan? Ze zijn schreeuwend duur, en behoorlijk diefstal gevoelig.

Persoonlijk ben ik voor wat andere opties gegaan en een los navigatiessyteem.
Ik heb hem er ook bij gedaan, vooral omdat ik het een mooier systeem vind in de auto (ook voor radio en muziek enz).
Maar vooral omdat ik dan niet meer hoef na te denken om een navi mee te nemen. Meteen TMC erbij.
En ik heb geen losse kabels of telefoonhouders meer in de auto.

Zoals hierboven ook al staat kaarten zijn gewoon via internet te downloaden, niet makkelijk maar wel te doen.
 

cali05

Forumguru
Denk eens aan de pioneer AVIC 9210 BT. Die is speciaal voor VAG, kost €995,- bij de dealer en direct verbinding met je ipod, dvd's kijken, als je zou willen etc etc. Mooier en beter systeem dan Amundsen.
Beetje offtopic :grin:
 

cali05

Forumguru
Niet als je dezelfde functionaliteit wilt hebben met een koppeling met je iphone e.d.via bluetooth en MDI. Dan is de Amundsen even duur of duurder
 
Dieselmotoren gaan over het algemeen langer mee omdat ze een veel steviger constructie hebben. Die meer solide bouw is nodig omdat in een dieselmotor met veel hogere drukken wordt gewerkt. Verder worden dieselmotoren over het algemeen minder gebruikt voor allerlei korte ritje, m.a.w. minder koude km's.
Je verhaal over toerentallen gaat steeds minder op; moderne diesels draaien makkelijker hoge toeren dan blokken van zo'n 20 jaar terug en moderne turbo benzinemotoren hebben bij een zeer laag toerental (vaak zelfs lager dan bij een vergelijkbare diesel) een prachtig hoog koppel, waardoor toeren maken overbodig is om vlot op te schieten. Met mijn huidige 1.2 TSI en mijn voorgaande 1.4 TSI kom en kwam ik zelden boven de 2500 tpm.


Hoeft niet de 2.0 vag diesel willen na 100.000 km nog al eens haarscheuren vertonen, met als gevolg lekkage van koelvloeistof, overhitting etc.
 

hemi24

Forumguru
Hoeft niet de 2.0 vag diesel willen na 100.000 km nog al eens haarscheuren vertonen, met als gevolg lekkage van koelvloeistof, overhitting etc.

Broodje aap: dit was een serie uit 2004, die koppen hadden gietfouten, waardoor inderdaad de koelvloeistof 'verdween'. Een kennis had een A4 met een blok uit deze serie, na vervanging verder geen problemen gehad (ondanks powerbox met 199pk op de rollenbank, toch 3 ton volgehouden).
 

turboturbo

Forumguru
Kijk zo hoort het, een diesel met 4 ton - zelfs een drie cilinder - mag niet zo bijzonder zijn tegenwoordig toch?

Km standen van 3 ton en hoger van benzine motoren is ook al geen uitzondering meer...
 
Inmiddels 303K op de teller. Egr zal geen problemen meer kunnen geven in de toekomst, dus dat is al verholpen. Ik rijd enkel vrij rustige snelweg km's. Mijn Aziatische 4-seizoenen banden zitten er inmiddels 120K onder. Dat geeft wel aan dat de auto niet veel te lijden heeft.
Ik ga voor de 400K want daarna zal de distributie opnieuw vervangen moeten worden.
 
Het begon met Duncan77 die zich afvroeg hoelang de 1.2 TDI motor meeging (25-4-2011)...
Mijn 1.2 TDI staat op 339.000 km (37.000 per jaar) en dit zonder noemenswaardige problemen... en weinig tot normaal olieverbruik.
Wel is bekend dat kleine stukjes rijden niet best is en problemen met de EGR / roetfilter / etc in de hand werkt.. Hij had het destijds over 25 km enkele reis woon-werk. En dat is mijn inziens te weinig voor een diesel auto.
 

Niels83

Forumguru
de mijne eerste generatie greenline motoren heeft na 318.000km een vastloper gehad. einde oefening. auto altijd goed onderhouden, geen enkel signaal vooraf, dus net groot onderhoud gedaan. distrubutieriem, schokbrekers en koppeling vervangen. flink balen uiteraard. maar ik heb er ruim 7 jaar en bijna 200.000 km met plezier mee gereden.
 

AGTon

Forumguru
Alles kan plotseling de geest geven, maar goed onderhoud en warm rijden zal in mijn optiek de kans verkleinen dat iets plots de geest geeft.

Vorig jaar juni mijn GL uit 2011 gekocht met 77K op de teller. Bij ongeveer 125K heeft een verstuiver het begeven en een andere was slecht, duur grapje. Er staat nu ongeveer 133K op de teller en ik hoop dat hij nog lang mee gaat.
Gezien het aantal km dat ik per dag maak (75km enkele reis) en rustig warm rijden, ga ik daar wel vanuit. Binnenkort de EGR weg schrijven en dan hoop ik op niet al te grote problemen.
 

laagvlieger

Forumguru
Is gewoon betrouwbaar motortje
Wel is bekend dat kleine stukjes rijden niet best is en problemen met de EGR / roetfilter / etc in de hand werkt.. Hij had het destijds over 25 km enkele reis woon-werk. En dat is mijn inziens te weinig voor een diesel auto.

Dat is ook de 'doodsteek' geweest voor 80% van deze auto's, ze werden bestempeld als onbetrouwbaar. Maar het grote probleem was het verkeerd gebruik dat in de hand werd gewerkt door belastingvrij rijden.
 

laagvlieger

Forumguru
de mijne eerste generatie greenline motoren heeft na 318.000km een vastloper gehad. einde oefening. auto altijd goed onderhouden, geen enkel signaal vooraf, dus net groot onderhoud gedaan. distrubutieriem, schokbrekers en koppeling vervangen. flink balen uiteraard. maar ik heb er ruim 7 jaar en bijna 200.000 km met plezier mee gereden.

Gewoon een prima kilometerstand voor een kleine turbomotor. Het mag natuurlijk altijd meer zijn maar het zijn 'helaas' geen onverslijtbare stinkblokken meer die met minimaal onderhoud het miljoen aantikken zoals de 2.4 diesel van Mercedes 30-40 jaar geleden.
 

Niels83

Forumguru
ik klaag ook niet. of nou ja het was wel mooi ruk natuurlijk. maar we wisten dat de motor niet meer nieuw was. omdat we nooit iets van klachten over de motor hadden, hadden we helaas wel net ca 1500 geinvesteerd. dat is balen. maar jahbhet is niet anders.
 

Kogamyata

Senior Member
De mijne van 11-2010 heeft inmiddels 283000 km gelopen. Enkele maanden terug kon ik plotseling niet meer schakelen. Gelukkig zat ik op 'n afrit van de A67 en kon in 't gras parkeren en wachten op wegenwacht. Bleken 3 vingers van de diafragmaveer gebroken te zijn. Nieuwe koppeling € 450,- er in en karren weer. Eind 2018 is ij getuned en tegelijk de EGR weggeschreven (VAG Nuenen) en opgewaardeerd naar 100 pk en 225 Nam. Nu onlangs APK gehad en behalve de voorbanden die iets schuin afgesleten waren, goedgekeurd. Nieuwe banden gemonteerd en goedkeur.
Ik lig nog ver achter bij de vorige schrijvers maar meen toch te moeten melden dat ie het zo slecht nog niet doet.
 

Cordoba

Forumguru
@Kogamyata Bij schuin afgesleten voorbanden wel de uitlijning laten controleren en checken of de fuseekogels en draagarmrubbers nog in orde zijn, of dat ze vervangen moeten worden.
 

Lau

Lid
Is gewoon betrouwbaar motortje


Dat is ook de 'doodsteek' geweest voor 80% van deze auto's, ze werden bestempeld als onbetrouwbaar. Maar het grote probleem was het verkeerd gebruik dat in de hand werd gewerkt door belastingvrij rijden.

@laagvlieger: De opmerking (met name belastingvrij) begrijp ik niet helemaal. Kun je die uitleggen?
 

Kogamyata

Senior Member
Peter-036 Je hebt gelijk, maar de EGR, hier veel beschreven, deed 'n zeer negatieve duit in 't zakje. Er zijn meerdere diesels die korte ritjes reden en toch veel minder problemen hadden, zoals straatventers, gemeente en overheidswagens e.d.
 
Bovenaan Onderaan