Levensduur Fabia Greenline motor

Hallo,

Vorige week dinsdag 19-4 mijn Fabia Greenline besteld. Toen ik een paar dagen geleden terug ging naar dealer om de gordijn airbaigs te bestellen vroeg ik de verkoper wat de vermoedelijke levensduur van de 1.2L motor was en de verkoper gaf aan 160.000 km. Hier schrik ik wel een beetje van. Nou begrijp ik wel dat je rijstijl ook wel een beetje meespeelt maar ik had toch zo'n 250.000 km verwacht.

Praat de verkoper onzin of zijn die kleine motortjes inderdaad zo snel op.

Graag jullie reacties.

Gr Duncan
 

Noord26

Forumguru
Dat lijkt mij pure onzin. Betrouwbaarheid en levensduur is niet afhankelijk van hoe groot de cilinders in je blok zijn.

Is meer afhankelijk van de gebruiker en onderhoud. Of je nu een 3.0 TDI meteen op zijn staart trapt als het blok koud is of een 1.2TDI zal meer invloed hebben.

250Dkm voor een goed onderhouden diesel auto is toch al erg weinig (de GL heeft om de 15Dkm een beurt nodig).
 
Mee eens, absolute onzin wat mij betreft!

De Volkswagen Polo uit 1997 (1.2 benzine) heb ik bij de dealer achtergelaten met ruim 315.000 op de teller. Duurzaamheid van een motorblok heeft alles te maken met gebruik en onderhoud. Omdat dieselblokken langer mee zouden moeten gaan dan benzineblokken heb ik het idee dat datzelfde aantal ook wel haalbaar moet zijn met GL.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat die verkoper eens weer een paar jaar naar school moet......
Zoiets vraag je ook niet aan een verkoper, maar aan een monteur.
Het toerental van een diesel ligt (bij normaal gebruik!) ongeveer de helft lager dan een benzine auto, dus de zuigersnelheid is in m/sec. ook zo'n beetje de helft.
Logisch gevolg is dat een diesel dus zo'n beetje de dubbele draaiuren (Km's) aankan.
Mijn Fabia 1.4 16V benzine/LPG is bijna aan de 200.000 km en nog lang niet aan z'n eind.
Dus bij normaal gebruik zou een Diesel theoretisch zo'n 500.000 km moeten kunnen draaien!
 

Fabia

† In Memoriam
Wat een onzinnig antwoord. Juist een goed bereden dieselblok moet toch een paar ton probleemloos kunnen lopen.
 

Noord26

Forumguru
Die verkoper wilde gewoon bij 160Dkm je een nieuwe Skoda verkopen. Dan is de huidige nog makkelijk verkoopbaar, omdat de km-stand dan laag is voor een diesel..

:confused:
 
Dat was in Heerlen.

Net weer langs geweest en navi bijbesteld. Had nog wat discussie met hem over de onderhoudsinterval. Bij de GL is dit 15.000km. Hier kan ik uiteraard niks aan veranderen maar een beetje moderne diesel heeft toch op zijn minst de interval op 20K of 30K. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat de onderhoudsprijzen bij Skoda gemiddeld gezien een stuk goedkoper zijn als bij andere merken.

Al met al ben ik toch blij dat ik voor de Fabia Greenline heb gekozen. Kreeg wel te horen dat de leverdatum ergens begin sept zal zijn ivm de Amundsen die uit Japan komt :mad:
 

Noord26

Forumguru
Mag ik vragen wat je beweegreden(en) was om voor de navi te gaan? Ze zijn schreeuwend duur, en behoorlijk diefstal gevoelig.

Persoonlijk ben ik voor wat andere opties gegaan en een los navigatiessyteem.
 

NielsW

Lid
Ik heb dezelfde beweegreden als Noord gehad om het niet te doen.
Met name omdat de VAg groep ze universeel maakt voor alle auto's zijn ze heel populair in het oostblok.

Voor die prijs koop je een uitgebreide Tom Tom, leren stuurwiel en parkeersensoren.
 
Hoi,

We hebben alle opties die in de Greenline folder staan al erbij besteld en daarnaast nog een afneembare trekhaak. De navi vonden we eerst niet nodig voornamelijk omdat de kaarten erg duur zijn (129,- per land).

Ook hebben we nog een TomTom liggen. Maar mijn vrouw had zo'n hekel aan die zuignap vlekken, het spontaan loslaten en die kabel over het dashboard heen dat ik nog een keer op het internet ben gaan snuffelen naar kaartmateriaal en dit hoeft geen 129,00 euro per land te kosten

De 520 euro die de Amundsen kost is natuurlijk niet goedkoop maar ook niet super duur. Ik had het idee dat ik er toch spijt van zou krijgen als we het niet zouden doen. Vind wel dat navi erg laag zit in het dashboard maar gelukkig komen de aanwijzigingen ook op het Maxidot display. De andere aftermarket navi's doen dit niet met uitzonder van de Zenner (of zoiets).

Door die Admundsen is de levertijd wel met ruim een maand verlengd.

Gr Duncan
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat die verkoper eens weer een paar jaar naar school moet......
Zoiets vraag je ook niet aan een verkoper, maar aan een monteur.
Het toerental van een diesel ligt (bij normaal gebruik!) ongeveer de helft lager dan een benzine auto, dus de zuigersnelheid is in m/sec. ook zo'n beetje de helft.
Logisch gevolg is dat een diesel dus zo'n beetje de dubbele draaiuren (Km's) aankan.
Mijn Fabia 1.4 16V benzine/LPG is bijna aan de 200.000 km en nog lang niet aan z'n eind.
Dus bij normaal gebruik zou een Diesel theoretisch zo'n 500.000 km moeten kunnen draaien!

Ronnie, bij deze reactie van je wil ik toch een paar kanttekeningen plaatsen:
- toerental bij benzine ligt naar mijn schatting maar anderhalf maar hoog als bij een dieselmotor, en niet twee maal zo hoog. (6000 resp. 4000 rpm lijken mij typische max toerentallen)
- opvallend dat je de zuigersnelheid als maatstaf neemt of eigenlijk het aantal toeren dat een motor gedurende de levensduur maakt. Bij mijn opleiding kreeg ik juist het verhaal dat dieselblokken langer meegaan, doordat ze vaak lange stukken rijden, en dus per 1000 gereden km's veel minder koude starts maken. Het verhaal was dat juist de koude start enorme slijtage veroorzaakt, omdat dan alles even ronddraait zonder goede smering. Bij een warme start heb je dit probleem niet zo, omdat er dan nog een oliefilm op de bewegende delen zit én omdat de olie dan nog dun is en dus direct doordringt tussen alle spleten van draaiende delen.

Daarnaast heb je natuurlijk nog allerlei randverschijnselen, zoals het robuustere ontwerp van een dieselblok omdat ie én een hogere compressie moet leveren én een hogere verbrandingstemperatuur voor zijn kiezen krijgt.
 
Bij normale Fabia's is het 600 euro. In combinatie met Greenline is het 520 euro. Check de prijslijst van de Greenline maar.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb hier mijn optielijst nog liggen van de GL en ik zie dat de nodige onderdelen goedkoper en duurder zijn geworden.
 
Beste Cordoba,

Wat denk jij dan dat een realistische levenduur is van deze 1.2 TDI bij normaal woon-werk verkeer (25 km enkel) en verder normaal gebruik, vakantie, boodschappen ed?
 

Cordoba

Forumguru
Beste Duncan, ik denk een levensduur van 250 dkm tot 350 dkm een normale levensduur is. Waar je bij de 160d km die de verkoper noemde misschien wel tegen aan loopt, is dat je mogelijk een turbo moet vervangen/reviseren. Al is dat laatste ook sterk afhankelijk van het gebruik en het type wegen waar je rijdt. Bij het hele regeneratie systeem waarbij gassen weer teruggeleid worden naar de inlaat, heb je kans op sterke vervuiling van inlaat en turbo. Om dat effect zo klein mogelijk te houden, is het goed om zo af en toe in elk geval een lange rit te maken en bij voorkeur het blok ook een poosje echt aan het werk te zetten, zodat de boel 'schoon brandt'.

Verder moet je er wel bij in ogenschouw nemen dat levensduur een lastig begrip is:
- je hebt technische levensduur, waarbij iets gewoon absoluut vervangen moet worden
- je hebt economische levensduur, waarbij de kosten voor onderhoud zo hoog oplopen dat het economisch gezien voordeliger is, om motorblok en/of auto af te schrijven.
 

Mark

Banned
In mijn Dacia zit de echte 1.6 16V benzine Renault moter, dit blokje staat er om bekend bij normaal gebruik haast onverwoestbaar te zijn en kilometerstanden van 200000 tot 300000 kilometers op lpg zonder revisie zijn met deze moter geen uitzondering. Als een benzine moter dit haalt, moet dit voor een moderne diesel bij een normale rijstijl toch helemaal geen probleem zijn.
 

FabiaGL

Actief lid
Waarom zou VAG een distributie interval van 210.000km/10 jaar adviseren als men er vanuit gaat dat het blok maar 160.000km kan hebben?
 
Het toerental van een diesel ligt (bij normaal gebruik!) ongeveer de helft lager dan een benzine auto, dus de zuigersnelheid is in m/sec. ook zo'n beetje de helft.
Logisch gevolg is dat een diesel dus zo'n beetje de dubbele draaiuren (Km's) aankan.

Dieselmotoren gaan over het algemeen langer mee omdat ze een veel steviger constructie hebben. Die meer solide bouw is nodig omdat in een dieselmotor met veel hogere drukken wordt gewerkt. Verder worden dieselmotoren over het algemeen minder gebruikt voor allerlei korte ritje, m.a.w. minder koude km's.
Je verhaal over toerentallen gaat steeds minder op; moderne diesels draaien makkelijker hoge toeren dan blokken van zo'n 20 jaar terug en moderne turbo benzinemotoren hebben bij een zeer laag toerental (vaak zelfs lager dan bij een vergelijkbare diesel) een prachtig hoog koppel, waardoor toeren maken overbodig is om vlot op te schieten. Met mijn huidige 1.2 TSI en mijn voorgaande 1.4 TSI kom en kwam ik zelden boven de 2500 tpm.
 
Bovenaan Onderaan