Twijfel? Die is er helemaal niet. Regeltjes zorgen ervoor dat ik het op vandaag niet doe.Nog 6 jaar twijfel en forumvervuiling bedoel je?
![]()

ik vat het op als een compliment ... zal zijn door al die wijze woorden dat ik 'verspreid' op het forumGrappig, ik heb altijd het idee gehad dat jij 60+ was. Geen idee waarom.

Heb ik een wagen nodig om mijn bedrijfsactiviteiten uit te voeren ... absoluut. Hoe zou ik mijn pakjes moeten wegvoeren, hoe zou ik naar mijn leveranciers moeten kunnen gaan, ... Moet het een M3 zijn? Uiteraard niet. Kan evengoed met een Dacia van 20.000€ of een tweedehandse wagen van 5.000€. Alleen, de wet heeft daar geen beperkingen op op het vlak van hoeveel die bedrijfswagen dient te kosten. Dus als ik mij een M3 kan kopen, waarom zou ik hem dan niet kopen als een dergelijke wagen fiscaal interessant is.Ehm...Tim...wil je nou beweren dat jij een M3 nodig hebt voor je bedrijfsactiviteiten?
de M3 is inderdaad een hobby, maar ook een werkmiddel. Of je dat nu graag hoort of niet, i don't care. En wanneer ik mijn vennootschapsmiddelen naar mijn privé kan trekken op een fiscaal interessante manier, dan houdt er mij weinig tegen om een 911 privé te kopen. Op vandaag een dergelijk fiscaal oninteressante wagen kopen, tja, dat zou gewoon héél stom zijn. Kan ik beter een paar jaar wachten en privé zoiets kopen. En dan wordt hij niet betaald door de belastingbetaler.Je geeft zelf aan dat de auto een hobby is, en dat je 'm niet zou kunnen/willen betalen als 'ie niet onder de onderneming kan. Dan is de conclusie niet zo heel moeilijk: de Belgische belastingbetaler financieert jouw hobby.
economie is een stuk complexer dan enkel 'regelingen hun doel behoorlijk voorbij schieten'. Jij vindt het dus behoorlijk over de schreef dat ik zakelijk en fiscaal interessant een wagen van 100K kan rijden. Die wagen komt daar niet zomaar. Om deze wagen te kunnen kopen heb ik zoals in mijn eerdere reactie reeds 50K aan belastingen betaald. Daarnaast breng ik 100k terug in de economie waardoor andere mensen weer middelen hebben om een wagen te produceren, mensen aan het werk te zetten en gans de economie draaiende te houden.Maar ik heb ook oog genoeg voor het systeem en de samenleving als geheel om te constateren dat bepaalde regelingen hun doel behoorlijk voorbij schieten.
misschien verhuizen naar een communistisch land ... maar dat werk ook niet 100% eerlijk.Ander voorbeeld, uit NL: ik zou het als privépersoon niet erg vinden als de accijnzen op brandstof verlaagd worden, mooi meegenomen. Maar vind ik als burger in een samenleving dat een extreem slecht idee, omdat de financiële voordelen daarvan overgrotendeels terecht komen bij de mensen die het financieel niet persé nodig hebben.
Ik ook, juist omdat zowel de keuze qua auto’s als de manier van overwegen en handelen ver weg staat van wat de meeste Skodarijders doen. Ik vind de manier waarop Tim doet waar hij zin in heeft leuk om ter volgen, en dat ik het zelf soms totaal anders zou doen doet er niet toe. Gelukkig hoeft Tim immers helemaal niets met mijn mening of die van anderen te doenIk vind het wel een leuke discussie overigens.

).

uiteindelijk eens te zien naar de 911 als daily. Komt op vlak van tijdschema ook net voor mijn 50ste

). Laatste dagen nog wat constructies zitten bedenken om een 911 fiscaal interessant te maken (is wat rustiger op het werk, dus er er is nog wat capaciteit over om te denken
) maja, dat is een beetje de kantjes eraf lopen en dat zou niet een mooie gedachten zijn voor de belastingbetaler, hé @Tees
.Kantjes eraf lopen (maar nog wel op een redelijke legale manier) is wel een risico en kan op termijn heel duur worden(wanneer je controle krijgt en de controleur niet akkoord is met de werkwijze - moet ik het echt wel waterdicht krijgen). Madam met haar fiscale kennis ook aan het werk gezet. We zouden een 911 als 'kunstobject' (auto kan als kunstobject bezien worden wanneer het zijn waarde kan behouden of stijgt in waarde) kunnen aankopen (zijn de grootste nadelen weggewerkt in de fiscaliteit), betaalt de belastingbetaler er niets extra aan en kan ik zonder gedoe de liquide middelen gebruiken vanuit de vennootschap. Voor een autoliefhebber is een 911 een kunstobject en wanneer je op het goede moment koopt, stijgt meestal nog de waarde , maja ... gaat een belastingscontroleur dat ook zo zien ... en daar vrees ik dan ook voor, wat bij controle +10.000 euro kan kosten (te zien wanneer ze controleren). Mijn eigen gedacht vind ik persoonlijk nog het beste (ga ik hier wel niet verkondigen) ... dus tja .. 1) nemen we het risico 2) zouden we zoveel geld uitgeven want in die constructie blijft ook de M3