Ehm...Tim...wil je nou beweren dat jij een M3 nodig hebt voor je bedrijfsactiviteiten?
Heb ik een wagen nodig om mijn bedrijfsactiviteiten uit te voeren ... absoluut. Hoe zou ik mijn pakjes moeten wegvoeren, hoe zou ik naar mijn leveranciers moeten kunnen gaan, ... Moet het een M3 zijn? Uiteraard niet. Kan evengoed met een Dacia van 20.000€ of een tweedehandse wagen van 5.000€. Alleen, de wet heeft daar geen beperkingen op op het vlak van hoeveel die bedrijfswagen dient te kosten. Dus als ik mij een M3 kan kopen, waarom zou ik hem dan niet kopen als een dergelijke wagen fiscaal interessant is.
Je geeft zelf aan dat de auto een hobby is, en dat je 'm niet zou kunnen/willen betalen als 'ie niet onder de onderneming kan. Dan is de conclusie niet zo heel moeilijk: de Belgische belastingbetaler financieert jouw hobby.
de M3 is inderdaad een hobby, maar ook een werkmiddel. Of je dat nu graag hoort of niet, i don't care. En wanneer ik mijn vennootschapsmiddelen naar mijn privé kan trekken op een fiscaal interessante manier, dan houdt er mij weinig tegen om een 911 privé te kopen. Op vandaag een dergelijk fiscaal oninteressante wagen kopen, tja, dat zou gewoon héél stom zijn. Kan ik beter een paar jaar wachten en privé zoiets kopen. En dan wordt hij niet betaald door de belastingbetaler.
En dat de belastingbetaler mijn hobby financiert ... tja, dan zou ik graag ook al mijn geld terug willen van al die profiteurs (beroepsdopper, beroepszieken, OCMW-ers die te lui zijn om te werken, ...) die IK betaal met de 10.000den euro aan belastingen die ik betaal per jaar omdat ik een goed draaiende vennootschap heb. Om de 3 maand +/- 15.000€ aan BTW , belastingen op winst : +/- 25.000€/j, middelen onttrekken van de vennootschap naar privé: 15.000€/j .... dat vloeit ook allemaal naar profiteurs ....
Ik betaal +/-40.000€ per jaar aan belastingen terwijl ik ieder jaar 8.000€ (in het geval van de M3) 'voordeel' doe. Moest ik morgen geen bijberoep meer hebben, dan zijn beide bedragen 0€ !!! In welke situatie heeft de belastingbetaler voordeel denk je???