Leon-cupra's BMW M3 touring aka "der Transporter"

Tees

Donateur
Dat de Belgische belastingbetaler iets anders ziet dan het in werkelijkheid is, maakt mijn conclusie niet incorrect. En dat er andere dingen ook anders ingericht zouden kunnen worden (in zowel NL als B) ook niet.

leon-cupra

Forumguru
Nog 6 jaar twijfel en forumvervuiling bedoel je? :shutup:

;);););););)
Twijfel? Die is er helemaal niet. Regeltjes zorgen ervoor dat ik het op vandaag niet doe.
Forumvervuiling? Net door het enorm aantal berichtje, traffic, ... gaan de reclame-inkomsten van Skodaforum een heel stuk omhoog ... help de beheerders zelf aan een Porsche :deuk:

En zelf na 6 jaar ga ik jullie blijven spammen ... er is leven na een 911 hoor ... we hebben nog nooit gesproken over Bentley, RR, Ferrari , Lamborghini .... af en toe hou ik eens de prijzen in het oog van een Bentley Continental GTC (dat is effectief iets voor binnen 10j als alles gaat zoals het nu gaat), net zoals een Ferrari (dat is na een 911 toch wel 'the next step').

Het summum van luxe ... machtig toch.

1775290795681.png

De Roma, knappe 'instapper'-ferrari.

1775290873361.png

:tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue::tongue:

leon-cupra

Forumguru
Ehm...Tim...wil je nou beweren dat jij een M3 nodig hebt voor je bedrijfsactiviteiten?
Heb ik een wagen nodig om mijn bedrijfsactiviteiten uit te voeren ... absoluut. Hoe zou ik mijn pakjes moeten wegvoeren, hoe zou ik naar mijn leveranciers moeten kunnen gaan, ... Moet het een M3 zijn? Uiteraard niet. Kan evengoed met een Dacia van 20.000€ of een tweedehandse wagen van 5.000€. Alleen, de wet heeft daar geen beperkingen op op het vlak van hoeveel die bedrijfswagen dient te kosten. Dus als ik mij een M3 kan kopen, waarom zou ik hem dan niet kopen als een dergelijke wagen fiscaal interessant is.
Je geeft zelf aan dat de auto een hobby is, en dat je 'm niet zou kunnen/willen betalen als 'ie niet onder de onderneming kan. Dan is de conclusie niet zo heel moeilijk: de Belgische belastingbetaler financieert jouw hobby.
de M3 is inderdaad een hobby, maar ook een werkmiddel. Of je dat nu graag hoort of niet, i don't care. En wanneer ik mijn vennootschapsmiddelen naar mijn privé kan trekken op een fiscaal interessante manier, dan houdt er mij weinig tegen om een 911 privé te kopen. Op vandaag een dergelijk fiscaal oninteressante wagen kopen, tja, dat zou gewoon héél stom zijn. Kan ik beter een paar jaar wachten en privé zoiets kopen. En dan wordt hij niet betaald door de belastingbetaler.

En dat de belastingbetaler mijn hobby financiert ... tja, dan zou ik graag ook al mijn geld terug willen van al die profiteurs (beroepsdopper, beroepszieken, OCMW-ers die te lui zijn om te werken, ...) die IK betaal met de 10.000den euro aan belastingen die ik betaal per jaar omdat ik een goed draaiende vennootschap heb. Om de 3 maand +/- 15.000€ aan BTW , belastingen op winst : +/- 25.000€/j, middelen onttrekken van de vennootschap naar privé: 15.000€/j .... dat vloeit ook allemaal naar profiteurs ....

Ik betaal +/-40.000€ per jaar aan belastingen terwijl ik ieder jaar 8.000€ (in het geval van de M3) 'voordeel' doe. Moest ik morgen geen bijberoep meer hebben, dan zijn beide bedragen 0€ !!! In welke situatie heeft de belastingbetaler voordeel denk je???

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Even voor de duidelijkheid (want zo lijkt het geinterpreteerd te worden): ik oordeel niet over dat jij gebruik maakt van de regelingen die er zijn, hè. Ik ben Hollander genoeg om daar ook gerust gebruik van te maken.

Maar ik heb ook oog genoeg voor het systeem en de samenleving als geheel om te constateren dat bepaalde regelingen hun doel behoorlijk voorbij schieten.

Ander voorbeeld, uit NL: ik zou het als privépersoon niet erg vinden als de accijnzen op brandstof verlaagd worden, mooi meegenomen. Maar vind ik als burger in een samenleving dat een extreem slecht idee, omdat de financiële voordelen daarvan overgrotendeels terecht komen bij de mensen die het financieel niet persé nodig hebben.

leon-cupra

Forumguru
Maar ik heb ook oog genoeg voor het systeem en de samenleving als geheel om te constateren dat bepaalde regelingen hun doel behoorlijk voorbij schieten.
economie is een stuk complexer dan enkel 'regelingen hun doel behoorlijk voorbij schieten'. Jij vindt het dus behoorlijk over de schreef dat ik zakelijk en fiscaal interessant een wagen van 100K kan rijden. Die wagen komt daar niet zomaar. Om deze wagen te kunnen kopen heb ik zoals in mijn eerdere reactie reeds 50K aan belastingen betaald. Daarnaast breng ik 100k terug in de economie waardoor andere mensen weer middelen hebben om een wagen te produceren, mensen aan het werk te zetten en gans de economie draaiende te houden.

En de overheid kan inderdaad zeggen 'we limiteren de bedragen, geen personenwagens meer, geen lichte vracht, ...' maar gezien mijn eerdere korte simpele berekening heeft de overheid geen enkel degelijk argument om dit alsnog op te leggen. Het voordeel is zoals ik ook reeds aangaf ook niet zodanig groot dan zoveel niet-ondernemers denken. Ik heb hier met mijn vader ook al 10tallen discussies over gehad ... "en al die bedrijfswagen zijn gratis en betaald door de belastingbetaler' .... 70k van de 100k betaal ik van de M3 nog steeds ZELF. Kan mij inderdaad veel beter een Dacia kopen van 20k en de rest in mijn zaken houden. Heb ik alleen er iets aan en de gemeenschap veel minder.
Ander voorbeeld, uit NL: ik zou het als privépersoon niet erg vinden als de accijnzen op brandstof verlaagd worden, mooi meegenomen. Maar vind ik als burger in een samenleving dat een extreem slecht idee, omdat de financiële voordelen daarvan overgrotendeels terecht komen bij de mensen die het financieel niet persé nodig hebben.
misschien verhuizen naar een communistisch land ... maar dat werk ook niet 100% eerlijk.
Die persoon die het financieel beter heeft, heeft waarschijnlijk wel al veel meer bijgedragen aan de staatskas dan de persoon die het wel nodig heeft. Zie ook mijn eerder voorbeeld 50k per jaar aan belastingen en dan zou ik als financieel 'betere' persoon ook geen voordeel mogen doen? Tja, dat is nu eenmaal de reden waarom je op vandaag héél veel hoort dat NL-welgestelden NL massaal ontvluchten ... de gunfactor ligt hééééééél laag voor welstellende mensen ...

MarcoO2

Forumguru
Ik vind het wel een leuke discussie overigens.
Ik ook, juist omdat zowel de keuze qua auto’s als de manier van overwegen en handelen ver weg staat van wat de meeste Skodarijders doen. Ik vind de manier waarop Tim doet waar hij zin in heeft leuk om ter volgen, en dat ik het zelf soms totaal anders zou doen doet er niet toe. Gelukkig hoeft Tim immers helemaal niets met mijn mening of die van anderen te doen ;)

Tees

Donateur
Laatste wat ik erover ga zeggen: belastingen zijn nou juist bedoeld voor de gemeenschap. In een democratisch land bepaalt de volksvertegenwoordiging wat zij een goede besteding van de binnengekomen gelden vindt, ten faveure van een zo groot mogelijk deel van de gemeenschap.

Wie hoeveel belasting heeft betaald heeft mijns inziens geen enkele relatie met hoeveel voordeel iemand van de belastingen hoort te hebben. Als je dat als definitie van eerlijk aanhoudt, dan kan je beter naar een niet-Westers land gaan waar ze geen verzorgingsstaat hebben en lage belastingen. Paraguay schijnt geliefd te zijn (de Nederlanders onder ons zullen de grap hiervan begrijpen ;)).

En als je serieus denkt dat wat ik zeg ook maar iets met communisme te maken heeft, dan heb je echt geen flauw idee wat communisme betekent.

Tenslotte: eens met @MarcoO2 :jaja:

Bovenaan Onderaan