Leon-cupra's BMW M3 touring aka "der Transporter"

leon-cupra

Forumguru
Wederom komen er weer heel wat kostbare rijdmachines voorbij.
De één nog duurder dan de ander. Daar zullen we het dan verder maar niet over hebben.
Mag je gerust jouw mening over geven. Heb daar geen problemen mee. Ieder koopt naar zijn budget wat hij vindt dat in zijn mening verantwoord is. Ik heb nu de mogelijkheden om wagens van +100k te kopen. Tja, ik ga dat niet laten omdat iemand anders van mening is dat dit absoluut niet nodig is. En ergens is dat uiteraard zo. Zo een RR, Cayenne, X5, ... dat is pure luxe. Maar vind ook dat ik mezelf, gezien mijn inspanningen die ik lever, ook wel even mag belonen.
Maar wel een serieuze vraag voor @leon-cupra :
Ga je echt wel eens op pad met de auto's die je nu al hebt?
En dan bedoel bijvoorbeeld een lang stuk over de Autobahn, om te ervaren hoe zo'n bolide zich daar gedraagt.
+200 rijden zegt mij absoluut niets. Daarnet nog eens met de Tesla 180 gereden omdat ik een beetje aan het spelen was met een Cooper S. Maja, dan is het gezin mee en dan denk je snel 'als ik nu iets tegen kom ...', dus gaat, ondanks ik graag had gewonnen van Cooper S (ging in principe wel redelijk vlot gaan), de voet van het pedaal.
Hard rijden kan trouwens iedereen. Of je op de baan blijft ligt eerder aan het feit hoe goed of hoe slecht een wagen is op hoge snelheid (en factoren waar je geen invloed op hebt).

Ik hou eigenlijk eerder van onderstaande : bergpassen. Bochtjes achter elkaar, heftig remmen, stevig optrekken en dan zien hoe een wagen zich gedraagt. Heb dit 1 keer gedaan met de Cayman maar dan ook weer hé .. achteraf besef je hoe dom je bezig was. Was daar 140-150 op boerenbaantjes aan het rijden, bochten nemen tegen snelheden dat je hoopt je er door geraakt. Moet maar 1 klein iets gebeuren en ik en mijn vader hadden er nooit meer geweest.
Ben je dan als bestuurder nog een beetje aanspreekbaar of helemaal afgepeigerd?
heb vroeger heel veel lange ritten gedaan voor mijn werk. Nooit 'last' van gehad dat ik moe was of dergelijke. Op vandaag kan je mij daar echt niet enorm enthousiast voor maken. Rij al 20j ook het traject van thuis naar mijn ouders en terug. Met momenten ontzie ik mij dat. Ouder worden zeker.
En op dergelijke ritten merk ik wel dat ik met de Tesla veel relaxter rij dan vb met de passat. En dat gevoel is gewoon 100x aanwezig met de M3 door het vermogen van de wagen. Vrijdag ook, ritje met de M3, wil daar van in het begin tot het einde het vermogen van de M3 aanspreken. Zaterdag mijn pakjes weg doen. Heb nog een extra toertje rond gereden met de M3 omdat de wagen zich er toe uitnodigt , maar wederom gaat die pedaal veel dieper.
En rijd eens wat bergpassen. Hoe bevalt dat dan? Dan praat je over het 'echte' rijwerk, daar waar die auto's voor gemaakt zijn.
Zou dat inderdaad moeten doen, maar dat gaat niet altijd zomaar. M3 is maar 2 zitplaatsen, de vriendin is ook niet echt fan van het leuke stuurwerk (komt daar in de M3 echt mottig van), moest de M3 alsnog zijn 5 zitplaatsen hebben, ga jij dan even stoer doen op de bergpas met 3 inzittenden? Je zou dat met een liefhebber of alleen moeten doen, maar dat komt er ook gewoon niet van. Zou ook gewoon zo een verplaatsmachine willen dat je zipt naar de plaats waar je wilt. Zou veel fijner zijn. Onlangs ook eens in de ardennen geweest, wel met de passat. zijn daar ook heel veel leuke wegentjes maja, ken ze ook niet 100%, je zit met een gezin in de wagen , tja, dan hou je ook in.

Ben mezelf er ook wel van bewust dat ik absoluut niet een Max Verstappen ben. Mijn skills zijn vb ook niet in verhouding met wat de M3 zou aankunnen. Zou dat wel heel graag kunnen, maar je moet gewoon beseffen dat dat niet binnen jouw mogelijkheden dan ligt. Zou dat wss wel kunnen verbeteren met rijcursussen , maja, komt er ook niet van. Misschien is dat ook wel de zoektocht die al jaren aan de gang is. Een plezante wagen , die dromen vervult maar die wel binnen mijn eigen kunnen ligt.

Arjan1985

Forumguru
Je zocht toch uiteindelijk een 911 GT3? Welk bouwjaar moet dat zijn? Als je het model 2003 neemt die is minder heftig dan je M3 denk ik maar wel wat spartaanser net een kart. Maar wel een GT3.

leon-cupra

Forumguru
@Arjan1985 , neen, nooit gezocht naar een 911 GT3. Is wel een wagen die ik ooit graag zou hebben. Maar wss is dat ook een wagen zoals de M3. Potentie haal je er nooit uit als leek en zeker niet op de openbare weg. Maja, tegen dat we dat kunnen kopen, hoop ik vermogend genoeg te zijn om een collectie aan te leggen ;)

Zou wel graag binnen paar jaar een 911 cabrio kopen. Mag gewoon basismodel zijn. Is vlot genoeg. Beetje cruizen met kapje open, tegen dan geen kids die mee willen of moeten. Met ons tweetjes (en eventueel de hond) op stap. Op het gemakje, ideaal.;)

leon-cupra

Forumguru
In een Panamera, RS6, BMW M5 kun je uitmuntende langere afstanden reizen. Dat zijn juist ook comfortabele auto’s met geweldige stoelen, briljante automaten en heel veel luxe. De luchtvering van de Panamera is de beste vering die ik ooit ervaren heb. Subliem bij 250 plus. Maar je kan er ook prima gewoon mee rijden ook in stad en file. Een BMW X5 is sws niet erg sportief en volledig op comfort afgesteld. De ZF-8 automaat is briljant en ook de X5 heeft luchtvering.

Mijn M2 is juist in de stad of in file veel nerveuzer dan bovengenoemde auto’s maar is ook nog wel goed te doen (mits motor in ecostand staat voor minder nerveuze gasrespons)

Als je toch op Autobahn gaat knallen (goed advies!), kies dan vooral de juiste momenten en route uit voor die funrit. Zodat je ook even je topsnelheid kunt uitproberen. Juist met een dergelijke auto moet je dat een keer uitproberen.
Mijn M3 is ook absoluut niet nerveus. Mijn vorige M2 was dat ook veel meer. Op dat vlak is de M3 eigenlijk een heel goed uitgebalanceerde wagen. Perfect als daily maar ook om rondritjes te doen en de hooligan uit te halen.

Okki

Forumguru
en een achterkant die de wagen echt wel optisch verbreedt ........Bij de uitleg over het lijnenspel haakte de madam wel af ... dat ging haar te ver.

Tsja, je moet bij vrouwen ook niet beginnen over de maten van een derriere. Voor je het weet vragen ze of je vindt dat ze een dikke kont hebben.... :shutup:

leon-cupra

Forumguru
Het lijnenspel ging over de zijkant , niet over het derriere ;)

Na 43j weet je ondertussen wel dat je niet moet praten over maten en gewichten bij een vrouw :pieker:

LT83

Forumguru
Nieuwe Cayenne oogt inderdaad stuk ranker. Vind het wel een mooie auto moet ik bekennen.
Beetje chique kleur pakken dan....geen black edition oid. In mijn ogen een betere optie dan de RR.

leon-cupra

Forumguru
Vind het ook een prachtige wagen, maar oogt zo klein. Weet niet hoe het komt.
Gisteren nog wat reviews zitten bekijken van de Cayenne. Stuurt best wel heel goed voor een SUV.
Aan t zeetje staat een hele mooie. Redelijke prijs , jonge leeftijd en in een mooi kleurtje. Juist spijtig van het zwart interieur. Een beige interieur had heel chique gestaan.
IMG_4950.jpeg IMG_4951.jpeg IMG_4952.jpeg IMG_4953.jpeg

JeSko

Forumguru
Eens Porsche over Range Rover anyday. Die Range rovers zijn ook heel onbetrouwbaar, hoe mooi ik ze ook vind die Ranges.

leon-cupra

Forumguru
Hele mooie auto zo!! Past jou veel beter dan de RR.
Een Cayenne is een “jongere, sportieve, slankere, …” wagen. Een RR een “oude l*llen, lompe, zwaargewicht , onsportief,..”.
Je hebt gelijk, een Cayenne is veel meer een afspiegeling van mezelf en past hierdoor veel beter bij mij :deuk::deuk::D
En mevrouw is ook blij....win/win
Waarom is de madam blij en vanwaar de win/win? Voor haar maakt het heel weinig uit wat ik doe zolang 1) de tesla blijft (want die wordt voor haar) 2) er geen privé geld in de wagen wordt gestopt ( is ook niet de bedoeling en ook niet nodig).

leon-cupra

Forumguru
Eens Porsche over Range Rover anyday.
Op vlak van het totaalplaatje mss. Maar zo een RR … in de juiste kleurenstelling … zet maar voor de deur.
Die Range rovers zijn ook heel onbetrouwbaar, hoe mooi ik ze ook vind die Ranges.
mijn broer heeft een collega die van land rover komt … mss niet altijd een correcte referentie omdat die alleen maar de slechte ervaringen zien maar blijkbaar kwamen de hybrides aan de lopende band binnen. Aan de andere kant zijn er ook veel RR rijders die alle generaties hebben gehad. Nemen die dan alles voor lief rekening houdend met het bedrag wat een RR kost? Paar klanten van mijn madam rijden ook al jaren RR. Bestellen keer op keer een RR. Dan kan het toch niet zo heel slecht zijn?
Lees bij Porsche ook wel dat problemen hoor.

JeSko

Forumguru
Je moet highpeakauto's op youtube maar eens volgen, das een Britse autohandelaar met een voorliefde voor Range Rover, die heeft heel wat RR's gehad of in bezit, die dingen kosten handenvol geld aan reparaties en onderhoud, de ene generatie is betrouwbaar qua motor maar niet qua elektriciteit, de andere weer andersom, ze lijken het bij Range Rover nooit 100% op orde te hebben, niet voor niets bungelen ze middenin tot onderaan bij alle betrouwbaarheidstabellen. RR is echt een niche merk, mensen willen dat om de naam, de dure reparaties en oh neem je er bij.

EdK

Forumguru
Na 43j weet je ondertussen wel dat je niet moet praten over maten en gewichten bij een vrouw :pieker:
Jaa...........
En dan krijg je opeens de vraag of die nieuwe broek niet dik afkleed .....

Zeg je nee dan krijg je de opmerking van dat zeg je om me een plezier te doen
EN tsja zeg je JA dan dan dan.............juist kom je te laat op de afspraak en moet je je maten uitleggen waarom ze zo humeurig kijkt....

En niets zeggen en doen of je niets hoort.................................??? werkt ook niet

Ooit samen spijkerbroeken gaan kopen, kwam ze er achter dat mijn tailemaat 2 maten kleiner was dan die van haar .....
Nou dat kon niet........
Dus als die kuipstoeltjes straks niet lekker zitten, dan zeg je gewoon dat ze wat klein uitvallen...... :koffie:

leon-cupra

Forumguru
@EdK :deuk: :deuk:
Ach , had het vorige week ook vlaggen. Paar weken geleden nieuwe batterijen in de weegschaal. Zegt ze : 'moooo, ben 4kg afgevallen met de nieuwe batterijen'. Twee weken later (ze gaat quasi iedere dag wandelen met de doggy), zegt ze 'mooooo, ben 4kg afgevallen sinds ik zo veel wandel met de doggy'. Ik met mijn stomme kop : lag dat niet aan de batterijen .... :banghead: Neenee, dat is van al dat wandelen .... ga regelmatig mee met haar ... een grootmoeder van 90 heeft nog een sneller tempo. Wandelen is bij haar 1m lopen, de hond wilt ruiken, minuutje blijven staan, hond gaat terug mee, 5m wandelen, hond ruikt weer een ander hondje aan dat grassprietje, gaat weer wat ruiken, weer minuutje wachten ... daar ga je echt niet mee afvallen :deuk:
Gelukkig niet te ver gedreven in mijn tegenargumentatie, had het redelijk snel door 'laat haar maar tevreden zijn met haar 'prestatie' :deuk::deuk:

@JeSko heeft idd wel wel heel wat ervaring met RR , spijtig genoeg wel met de vorige generaties. Beaamt wel de reputatie, maar geeft ook aan dat het eigenlijk niet zo erg gesteld is zoals velen beweren. Zegt ook in een bepaald filmpje: ze zijn niet minder betrouwbaarder dan vb een X5, Cayenne, ... Tja, ze hebben een slechte reputatie, maar uiteindelijk blijft het altijd een gok. Ik geloof ook niet dat wanneer ik een Cayenne zou kopen dat deze ook vrij zal zijn van mankementen. Ongeacht het merkt, ben daar wel "allergisch" aan en dat houdt mij ook wel wat tegen om een zo dure RR te kopen.

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

De twee laatste nieuwe generaties heeft hij ook gewoon hoor ;) en die hadden echt veel elektronica problemen. Maar idd het zal niet veel slechter zijn dan bv de X5 en dergelijke, hoe meer op zo'n auto zit, hoe meer er ook gewoon fout kan gaan.

leon-cupra

Forumguru
Kan er niet echt een filmpje van vinden. Hij had de vorige generatie van RR tot een jaar geleden maar voor de rest kan ik er niets van vinden.
Met die RR (witte) had hij wat problemen maar niet echt grote zaken.

leon-cupra

Forumguru
Net eens langs geweest bij de handelaar met de madam. Even in een Cayenne en een RR gezeten.

De Cayenne: dat specifieke Porsche gevoel is enorm aanwezig: cocoon, sportieve zitpositie, ademt sportiviteit uit.medewerker had hem ook even in de werkplaats gezet om hem gemakkelijker te kunnen bekijken. In een gesloten ruimte toont hij wel een stuk groter. Tussen de lompe bakken op de parking was het net het omgekeerde. Maar dan , vind dat echt Porsche onwaardig, … de kwaliteit van het leder. En wagen van 20k kilometers en dat leder toont echt niet meer mooi. Met mijn Cayman had je dat ook wel maja , dat is de instapversie en daar heb ik de helft van de Cayenne voor betaald. Vond dat toen al net op het randje van het aanvaardbare maar nu … voor een Cayenne van +100k, dat doet zo een afbreuk aan de wagen.
Was ook eentje met sportstoelen, dan zie je ook zo van die vouwen in het leder … stoorde mij daar zo mateloos aan. Zou daar niet dagelijks op kunnen kijken.
IMG_4957.jpeg

Als ik dan mijn M3 bekijk dan is de algemene look and feel gewoon een stap terug. Dus Cayenne … gaat het niet worden.

Dan de RR: tja, … alles wat de Cayenne niet was , was de RR wel. Pure luxe, kwalitatief leder, … een RR ademt gewoon luxe uit. Qua formaat een stuk groter dan een Cayenne (zeker optisch) maar dat zag je niet onmiddellijk in de binnenruimte. Wel een veel ruimtelijker gevoel maar achteraan qua beenruimte … geen superb-afmetingen.
Vind zo een RR wel een stap vooruit op vlak van look and feel tov de M3 (niet op vlak van sportiviteit uiteraard). Mijn eerste gevoel over een RR dat het een beginstap voor de absolute top (Bentley, RR, …) was is hierbij ook wel bevestigd maar dat zie je dan spijtig genoeg ook wel weer in de prijs. RR absoluut in een lichte kleurencombi, maakt hem zoveel mooier.

Maar dan … madam was uiteraard mee. Ze was een rondje aan het lopen tussen de wagens (wel met tegenzin), riep ze plots “dit is een mooie” … de nieuwe porsche Macan. Slag kleiner , EV … maar wel heel mooi uiteraard. Had toevallig gisteren tijdens een etentje ook zien staan en viel toen ook al positief op. Maar eerlijk gezegd, zie mezelf niet in een Macan rijden. Zie weinig meerwaarde tov de M3. Binnen 3j haar gaat Passat weg , zou dan vb een macan kunnen doorschuiven maar dat is nog 3j (ga niet 3j met iets rijden dat niet 100% mijn zin is ) en de waarde voor een tweede wagen is dan ook heel hoog.

Verkoper was vandaag ook niet aanwezig. Vriendelijk geholpen door een andere medewerker. Stelde dan ook voor om de gegeven/fotos van de M3 door te spelen en mij dan een voorstel door te geven voor overname van de M3 (gezien het assortiment een wagen die ze perfect zelf zouden verkopen). Dus dat maar eerst eens afwachten vooraleer we verder dromen/stappen zetten.

EdK

Forumguru
(ga niet 3j met iets rijden dat niet 100% mijn zin is )
Zover ik kan terugkijken dan rij jij ook geen 3 jaar met iets dat wel naar het zin is volgens mij !!??
Tsja het geld heb ik wel, maar vind het totaal onnodig om een range rover te kopen.
Maar als ik tussen die P of een RR zou moeten kiezen dan zou dat zonder twijfel een RR worden....

Heb vanuit de hobby 3 engelse vrienden die ook RR rijden en tsja in mijn ogen is het gewoon AF

Bovenaan Onderaan