Leon-cupra's BMW M3 touring aka "der Transporter"

leon-cupra

Forumguru
Technologie van Tesla is imo ook al niet heel erg bijzonder meer anno 2025. Zijn toch links en rechts ingehaald. Al blijft het nog steeds een fijne auto.
noem mij 1 Europees merk dat zo efficiënt is zoals een Tesla. Geen enkel. Schoonbroer heeft tijdje geleden een nieuwe A6 etron meegekregen voor een weekendje (ging hem eigenlijk één bestellen als bedrijfswagen), heeft na dat weekendje héél vriendelijk bedankt. Met een bak van 120k waar ze pretenderen +500km te kunnen rijden nog geen 300km te halen is gewoon bedroevend. Op dat vlak maakt Tesla de verwachtingen veel beter waar. Mercedes is niet slecht bezig, BMW heeft ook wel goede EVs maar absoluut niet zo efficiënt als een Tesla. Skoda, VW .. allemaal hetzelfde. En dan spreken we nog niet over het gebruiksgemak van de software en updates.

Denk dat de Chinese merken nog de grootste concurrent zijn op vlak van technologie voor Tesla, maja, die hebben nog een serieuze weg te gaan in EU om 'aanvaard' te worden.

Waar Tesla gewoon meer op moet werken is het algemene comfort. Merkt dat nu heel hard met mijn M3. Als je daar in zit, of je zit in de Tesla, tja, dan weet je waar zo achterop hinken. (rij je continue met een Tesla merk je dat minder op)

leon-cupra

Forumguru
De luxe van bij een luxe-merk te werken : “geachte heer, op dit moment is er bij de aankoop van een nieuwe Range Rover GEEN korting” :sterretjes:

Kzou zeggen “welkom bij de grote jongens” :pieker:

leon-cupra

Forumguru
Als Pasen op een maandag valt zeker? Geen idee. Ze hadden wel een stockdeal. Wagens uit stock waarbij bepaalde opties gratis waren. Kwam hierdoor ook paar 1000€ goedkoper uit dan mijn configuratie, maja, niet de korting die je toch zou verwachten ... Soit, 2becontinued (of helemaal niet)

Tman0961

Forumguru
Ik zou kijken of je met deze dealer, of anders een andere zoeken, kan kijken en wachten op een zelfde soort persoon als jij; @leon-cupra, maar die dan zijn RR wil inruilen. Toegegeven dan moet je een beetje mazzel hebben qua kleur, uitvoering en uitrusting, maar dan kan je wellicht soort van gelijk oversteken. Van jouw BMW is de kop eraf die ruil je dan in voor een RR waar de kop vanaf is.

leon-cupra

Forumguru
Maar jij hebt toch iets speciaals tegenover te zetten? Een unieke M3
Is dat uniek, een M3?? :pieker:

In de verkoop heb je meestal twee zaken, de nieuwe wagen en eventueel inruil. De inruil bemoeilijkt gewoon het aankoopprijs want daar is meestal het grootste meningsverschil.

Heb nu gewoon gevraagd wat de korting is bij aankoop van een nieuwe wagen, los van eventuele overname. Een M3 daar tegenoverstellen gaat de verkoper niet warm maken.

leon-cupra

Forumguru
Ik zou kijken of je met deze dealer, of anders een andere zoeken, kan kijken en wachten op een zelfde soort persoon als jij; @leon-cupra, maar die dan zijn RR wil inruilen. Toegegeven dan moet je een beetje mazzel hebben qua kleur, uitvoering en uitrusting, maar dan kan je wellicht soort van gelijk oversteken. Van jouw BMW is de kop eraf die ruil je dan in voor een RR waar de kop vanaf is.
2 zaken:
- tegen dat ik zo iemand vind die die oversteek wilt maken van een RR naar een M3, tegen dan ben ik al 3 wagens verder
- gelijk oversteken zal moeilijk gaan. Een RR met de uitrusting, leeftijd en kilometers die ik voor ogen heb is nog steeds 30-40k duurder dan een M3
;)

Tman0961

Forumguru
Dan begrijp je me verkeerd, niet zozeer dat de verkoper van de RR jouw BMW overneemt. Ik bedoelde ik zou kijken naar een RR waar de kop van af. Wellicht kun je via de dealer kijken naar een geschikte occasion die van 1 of 2 jaar oud. Bij voorkeur van een vorige eigenaar die een passie voor auto’s heeft, maar na 1-2 jaar iets anders wil. Ergo zoals jij @leon-cupra. Dan betaal je niet de hoofdprijs van een nieuwe wagen en de afschrijving van 2 nieuwe wagens; de BMW en RR.

leon-cupra

Forumguru
Na de euforie volgt meestal de ontnuchtering zeker?? Beetje frisse lucht, een mooie wandeling, toekomstplannen, geen oneindige portemonnaie en ... tegenwind van de madam zorgen misschien toch wel dat de euforie zich omzet in realisme. Ja, een RR is financieel haalbaar maar tegen welke prijs. Hoef mij er geen pijn voor te doen, maar hoofdvraag is dan ook: is het het allemaal waard. In alle eerlijkheid: neen. Aan de andere kant is het echt wel hoe ik mij een wagen voorstel: pure luxe, uitstraling .. iets "uitzonderlijk". Maar dat prijskaartje hé. Blijft nog altijd wel ergens een beetje skoda-gevoelens hangen in mijn brein die toch gaat voor "value for money" en dan scoort zo een RR zeer laag. Blijkt ook hoe Land Rover tegenover RR klanten staat: geen korting .. een RR koop je zonder aan je portemonnaie te denken. En tweedehands, betaal je nog steeds de hoofdprijs.

Vandaag ook zitten denk, maar als we dan toch eventueel overschakelen naar hybride, tja, dan komen er wel andere modellen in the picture. X5, GLE, Q8 , .... fantastische wagens maar zo alledaags geworden. Daar gaat de M3 zeker niet voor weg.
Loop je verder het rijtje af ... eentje die ik eigenlijk 4x per dag passeer en iedere keer draai ik mijn nek wel een keer om ernaar te zien : Porsche Cayenne ... en ook verkrijgbaar in E-hybride. Even zitten zien naar de tweedehandsmarkt en nieuw. Nieuw gaat net niet interessant genoeg zijn financieel, tweedehands ... aanvaardbaar. Misschien wel een wagen die van alle markten thuis is: beetje exclusiviteit, sportief, porsche look en feel, praktisch, comfortabel .. en facelift (dus allerlaatste design van porsche in het interieur - vind ik persoonlijk heel belangrijk).

Daarnet wel mooie tegengekomen die hier aant zeetje staat bij een Porsche dealer: net de kop af, dus eerste zware afschrijving reeds gebeurd en financieel interessanter om een switch te maken. Kleur: Algarve Blue Metallic
1754684273788.png
1754684443443.png
1754684456882.png
1754684475462.png
Voor een advertentie mogen ze toch wel een echte foto gebruiken. Als je dan een echte foto opzoekt ... waawww wat een kleur (beetje vergelijkbaar met de M3 maar iets meer donkere tint en meer blauw, M3 zit meer een paarse tint in)

1754684355267.png

Spijtig dat het een zwart interieur is, maar voor een P misschien wel de beste keuze.

Dus ... next best thing of toch nog maar eens een wandelingetje morgen doen?

leon-cupra

Forumguru
Dan begrijp je me verkeerd, niet zozeer dat de verkoper van de RR jouw BMW overneemt. Ik bedoelde ik zou kijken naar een RR waar de kop van af. Wellicht kun je via de dealer kijken naar een geschikte occasion die van 1 of 2 jaar oud. Bij voorkeur van een vorige eigenaar die een passie voor auto’s heeft, maar na 1-2 jaar iets anders wil. Ergo zoals jij @leon-cupra. Dan betaal je niet de hoofdprijs van een nieuwe wagen en de afschrijving van 2 nieuwe wagens; de BMW en RR.
Wat denk je dat ik de voorbije dagen heb gedaan ... zou eigenlijk wat moeten werken voor mijn gasveren, maar de sites van autoscout en de car configurator van LR hebben al meer open gestaan dan de interface van mijn webwinkel ;)
Heb eigenlijk prijs gevraagd voor een nieuwe omdat mij opviel dat er ook advertenties tussen zaten met 0km die eigenlijk goedkoper zijn dan bepaalde okkazie-advertenties. Dus dacht ik van 'ahhh, M3 gevalletje? (mijn M3 was 1000€ dan een okkazie van 6 maanden en 6000km) ... maar dat was dus buiten LR gerekend.

Dus terug naar af ... verder zien op de tweedehands sites, maar dan kom je gewoon tot de conclusie dat al die handelaars de hoofdprijs vragen voor een RR. Wil je al iets af wat afschrijving weerzien in de prijs, dan ga je naar een wagen van 2j met 40.000km (ok, voor velen is dat nog nieuw , voor mij niet meer) en als je dan ziet dat een nieuwe 20k meer kost ... tja, dan vind ik dat niet interessant genoeg. Ga je naar eentje van max 1 jaar, scheelt het tov nieuw 10.000€ maar dan zit je met een prijs waarbij het eigenlijk niet meer interessant is voor mezelf om de switch te maken (te veel opleg en te veel verlies op mijn 2 wagens). Daarnaast stelde mijn madam ook heel beetje haar veto voor de verkoop van de Tesla (is nog van ons beide geld).

Dus tja ... conclusie: zie vorig bericht. Ooit, misschien ooit komt er wel eens een RR.

Arjan1985

Forumguru
Die Cayenne is mooi kan ik je vertellen. Je zit achterin als een koning. Wel wat hard maar zal zijn omdat er niet vaak mensen achterin zitten. En dat panorama dak is waanzinnig.

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Je zit achterin als een koning.
Wie zit er nu achterin in een Porsche .. ik alleszins niet moest het mijn eigen wagen zijn :pieker: 'bob' heb ik ook niet nodig aangezien ik mij nooit lazarus drink
Wel wat hard maar zal zijn omdat er niet vaak mensen achterin zitten. En dat panorama dak is waanzinnig.
panodak is maar voor de achterpassagiers interessant en voor het ruimtegevoel vanachter. Als bestuurder heb je daar weinig geniet van .. alleen, eentje dat open kan .. dat vind ik wel interessant. (ben meer en meer voor 'open' rijden)

1754688158029.png

Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
@SuperBeeb klopt inderdaad. Ooit wordt het een 911 cabrio. Dat staat al jaren vast. Maar spijtig zakelijk kost dat elke jaar twee ribben uit jouw lijf. En mijn grootste vermogen zit zakelijk. Overhevelen naar de privé is geen optie.
Gisteren nog eens wat filmpjes gezien van de cayenne. Lijkt mij best wel een wagen die veel beter bij mij past dan een RR (op het gebied van rijden).

@JeSko absoluut enorme fan van de panamera, eigenlijk al vanaf het eerste model. Maar beetje hetzelfde verhaal als de RR. Financieel niet interessant gezien mijn plannen voor volgend jaar. Volgend jaar wil ik namelijk mijn businessplan dat al jaren in mijn hoofd zit testen: oude huisjes kopen, totaalrenovatie en erachter verkoper. Aangezien ik ook al op pensioen-termijn zie, was het toch nog de bedoeling om vastgoed te kopen om te verhuren. Dus volgend jaar bedoeling om twee vliegen in 1 klap te realiseren, business case testen en pensioen-investering (dat doe klojos in Brussel maar de pensioenleeftijd optrekken. Ik ga voor mezelf wel zorgen dat ik die datum zelf kan bepalen). Dus vandaar dat budget toch nog wel effe telt. ;)
Misschien is een SUV ook wel een betere keuze omdat die minder uitnodigt om heel sportief te rijden. Gisteren nog eens een ritje gedaan met de M3. Vind dat moeilijk uit te leggen maar met de M3 heb ik vaak het gevoel een ralley te willen rijden (met de Tesla heb ik dat gevoel absoluut niet). Openbare weg is dan niet voor gemaakt voor op die manier te rijden met een overpowerde M3.

leon-cupra

Forumguru
Madam was vandaag in haar nopjes. Ik zei al lachend dat we op weg naar huis gingen passeren aan de tweedehandshandelaar. Moesten nog achter onze 3de 'baby' (doggy) bij oma, dus was het eerst een nee. Eens thuis stelde ze voor om nog eens te passeren langs de handelaar omdat we toch achter onze frietjes moesten. Tja, dat laat ik geen twee keer zeggen.

Heel interessant bezoekje, ondanks de handelaar niet open was. De wagens waar ik een beetje naar het zien ben stonden daar allemaal mooi netjes naast elkaar.

De Range Rover : stond daar in iets donkere kleuren. Lel van een wagen (in cm), maar zo het imposante wagen vond ik het nu niet direct. Donkere kleur 'verkleint' alles. In de toonzaal zelf stond dan een lichte kleur met licht interieur. Dan kwamen de afmetingen serieus naar voor. Madam was niet onder de indruk van de Range Rover.

Daarnaast stond een Range Rover Sport, in een lichte grijs kleur met een mooi velgje en zwart dak. Best wel knap. Maar weer, die achterkant toont te elegant en afgevlakt. Eigenlijk wel gecharmeerd van deze uitvoering.

1754849349581.png
1754849389661.png

Daarnaast nog een Q7 en dan een reeks X5-en, de facelift. De X5 heeft eigenlijk wel dat imposante dat ik toch wel iets miste in de Range Rover. Ook duidelijk een scherper lijnenspel in al die panelen en een achterkant die de wagen echt wel optisch verbreedt (daar waar de RR eigenlijk versmalt). Bij de uitleg over het lijnenspel haakte de madam wel af ... dat ging haar te ver.

Dan, eentje die ik hier ook al vernoemde, de Cayenne. Daar waar het vroeger een kolos van een wagen was (je kon er niet naast zien) is de huidige Cayenne precies een uitgerokken mini-wagentjes. Stuk eleganter dan de andere, maar het is niet meer dat innemende model. Mijn madam vroeger ook wel 100 keer 'ben je zeker dat dit een Cayenne is en niet dat kleiner model (Macan)'. Op de duur was ik zelf ook aan het twijfelen. Maar was wel effectief de Cayenne. Stond wel een hele mooie uitvoering. Grijstintje met allemaal wat sportievere accenten (voorlichten in een zwarttint, achterlichten niet met een rode lichtbar maar wit), daarnaast stond een cayenne met niet die accenten. Wereld van verschil.

1754849174915.png $

Voorlopige conclusie: RR is me te duur wetende dat ik niet 10j met een wagen zal rijden, de Sport in die lichtgrijze configuratie is echt wel knap, maar die achterkant is dat net niet en voor dat bedrag mag het plaatje wel kloppen. De X5 leunt eigenlijk wel enorm dicht aan bij mijn smaak, maar 2x heel veel ingrediënten hetzelfde, pas ik voor. De Cayenne heeft niet meer de uitstraling van een +100.000€ auto, wat heel spijtig is. Ben wel eens benieuwd naar de look en feel van de RR en de Cayenne qua interieur en het rijden. Misschien is dat iets doorslaggevender.

Stond ook nog een Panamera ... huidig model, ... das is wel 200% mijn smaak. Maar qua budget op het niveau van de RR en dat is mij op vandaag wat te veel.

Captain Hook

Forumguru
Wederom komen er weer heel wat kostbare rijdmachines voorbij.
De één nog duurder dan de ander. Daar zullen we het dan verder maar niet over hebben.

Maar wel een serieuze vraag voor @leon-cupra :
Ga je echt wel eens op pad met de auto's die je nu al hebt?
En dan bedoel bijvoorbeeld een lang stuk over de Autobahn, om te ervaren hoe zo'n bolide zich daar gedraagt. En dan niet alleen een paar minuutjes vol gas. Maar echt honderden kilometers reizen. Dus langere stukken met flinke snelheden, maar ook met de onvermijdelijke Baustelles & Staus. Dus hoe gedraagt zo'n auto zich dan?
Ben je dan als bestuurder nog een beetje aanspreekbaar of helemaal afgepeigerd?
En rijd eens wat bergpassen. Hoe bevalt dat dan? Dan praat je over het 'echte' rijwerk, daar waar die auto's voor gemaakt zijn.

sitechris

Donateur
In een Panamera, RS6, BMW M5 kun je uitmuntende langere afstanden reizen. Dat zijn juist ook comfortabele auto’s met geweldige stoelen, briljante automaten en heel veel luxe. De luchtvering van de Panamera is de beste vering die ik ooit ervaren heb. Subliem bij 250 plus. Maar je kan er ook prima gewoon mee rijden ook in stad en file. Een BMW X5 is sws niet erg sportief en volledig op comfort afgesteld. De ZF-8 automaat is briljant en ook de X5 heeft luchtvering.

Mijn M2 is juist in de stad of in file veel nerveuzer dan bovengenoemde auto’s maar is ook nog wel goed te doen (mits motor in ecostand staat voor minder nerveuze gasrespons)

Als je toch op Autobahn gaat knallen (goed advies!), kies dan vooral de juiste momenten en route uit voor die funrit. Zodat je ook even je topsnelheid kunt uitproberen. Juist met een dergelijke auto moet je dat een keer uitproberen.

Bovenaan Onderaan