Lekkage, zoek het lek

nakharry

Forumguru
Ik ook onze auto destijds mee volgezet, maar was welliswaar in de zomer.

Bij de Action heb je ze voor een "habbekrats"
 

Tees

Donateur
Tuurlijk zal die opvangbak gevuld zijn op bepaald moment met water, maar een wagen is altijd van binnen vochtig in de herfst en wintermaanden !
En ik vraag me dan altijd al af welk vocht ik dan uiteindelijk afvang ?

Vocht uit de lucht ;). Maar zonder gekkigheid, natuurlijk vang je ook een deel vocht van buiten af. Maar door de luchtvochtigheid in de auto te verlagen, verdampt t vocht in je bekleding e.d. sneller, wat vervolgens weer afgevangen wordt, enz. Idealiter is een auto volledig luchtdicht, zodat je geen vocht van buiten naar binnen krijgt, maar dat is niet zo. Maar ik kan je garanderen dat het echt wel werkt!

In de scheikunde zetten we dit soort droogspul (en dan meestal nog wat aggressiever) onder vacuum in een afgesloten pot om iets te drogen (en dan is t binnen 24u meestal wel droog) maar dat is voor je auto zo'n gedoe :maakmegek:
 

EdK

Forumguru
Maar door de luchtvochtigheid in de auto te verlagen, verdampt t vocht in je bekleding e.d. sneller, wat vervolgens weer afgevangen wordt, enz.

Wil er niet een hele wetenschappelijke discussie van gaan maken.
Maar wanneer verlaag je de luchtvochtigheid ? Volgens mij tijdens het rijden !
En deels als hij in zonnetje staat en het raam op kier staat.
Maar met afgelopen week in het achterhoofd genomen zal dan werkelijk die vochtvreter het water wat nu in de wagen staat door de lekkage verminderen ?
Mijn inziens mag je blij wezen als het vochtniveau dan gelijk blijft.

Ik wil niet zeggen dat het geheel niet werkt, maar soms word het de wereld in geprezen dat je de hele wagen ermee droogtrekt, en dan ben ik van mening dat dit onjuist is.
Alle kleine beetjes helpen zeker...
 

Canon-Eye

Forumguru
Vochtvreter: gewoon zo'n navulbare van Bison halen bij de bouwmarkt. Die heb ik 's winters in de caravan staan die overwintert in een droge schuur (voormalige constructiewerkplaats). Evengoed ververs ik na een maand of 3 de vulling en dan zit er toch wel een litertje water in de opvangbak.
 

Jevalo

Lid
Het zal een beetje helpen maar het zal tijd nodig hebben. Nu schijnt de zon in west brabant dus alles open en de boel weer in elkaar zetten.
 

Tees

Donateur
Maar Ed, wetenschappelijke discussies zijn de leukste die er zijn!
Tis wel zeker zo dat airco véél beter werkt dan die vochtvreters, dat gaat tenslotte droge lucht rondblazen en de vochtige lucht weer drogen. Dus zeker als je warme lucht rondblaast (en dat 17u lang) gaat t best snel.

Maar als je auto stilstaat (en dat staan de meeste autos toch het merendeel van de tijd), helpen die vochtvreters wel.
Met een raampje open krijg je nooit lagere luchtvochtigheid binnen dan buiten de auto (en in dit seizoen is die buiten behoorlijk hoog). Met een vochtvreter verlaag je wel de luchtvochtigheid binnen de auto tot een lager niveau dan buiten (wat als effect heeft dat er ook vochtigheid van buiten aangetrokken wordt, maar als het goed is langzamer dan vanuit de vochtige panelen binnen).

Brrrr, dat water uit die vochtvreters, ik zou er niet aandurven dat op te drinken...:neenee:
 

EdK

Forumguru
Maar Ed, wetenschappelijke discussies zijn de leukste die er zijn!
Voor jou waarschijnlijk wel met je achtergrond !
Maar ik ben iemand die uit praktijk komt ( ander vakgebied ) en mijn ervaring is dat theorie en praktijk heel vaak botsen !!
Wil ik nu hiermee niet mee zeggen dat iemand van ons ongelijk heeft of juist gelijk....:pieker::koffie:
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je bij de stilstaande auto in dit vochtige weer de ventilatieopeningen zoveel mogelijk dicht houdt, heb je vermoedelijk het meeste aan de vochtvreters omdat er dan weinig tot geen vocht van buitenaf wordt aangetrokken.
Rijdend kun je 't dan toch beter overlaten aan de airco die vocht onttrekt aan de van buiten komende lucht die door de auto heen wordt geblazen en dus het resterende vocht uit de bekleding etc. mee af kan voeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Forumguru
Auto onder carport, raampjes op kier en electrische ventilator erin.

Hielp bij mij erg goed nadat ik de lekkage van de ex-Pinda van mijn vrouw gevonden had.
 

Jessedew

Senior Member
Wat een ellende. Fijn dat je het lek boven hebt! Hopelijk blijft het droog. Vochtvreters hebben idd een dubieuze reputatie, ze trekken namelijk ook vocht aan. Zodra de zon schijnt gewoon de raampjes op een kier zetten zal al veel helpen denk ik (als je ze erna ook weer dicht doet:D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan