Lekkage, zoek het lek

Jevalo

Lid
Beste mensen,

Eind vorige week trof ik een aquarium aan bij het reserve wiel. Er stond wel 7cm water in! Dat heb ik eruit gepomp echter moet het ergens lekken natuurlijk.

Voordat ik jullie deskundige hulp in wilde schakelen ben ik uiteraard zelf op zoek gegaan. Paravan is schoon, interieurfilter is droog, in beide a en b stijlen is het droog, alsmede de goot voor bekabeling.

Het lijkt wel van de onderkant te komen, het enige wat ik ook gevonden is is een druppel bij het panoramadak, linksachter de blauwe buis heeft ook druppels. Ik zal dus als het droog is de achterbumper eraf halen om de achter drains schoon te maken. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het dan helemaal naar voren gaat, onder de passagierskant is het het ergste. De auto staat gewoon recht geparkeerd.

Iemand nog ideeen?

20201005_163136.jpg 20201005_163125.jpg 20201005_163143.jpg 20201005_162943.jpg

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:

Jevalo

Lid
Trekhaak heb ik niet, die achterste afvoeren van het panoramadak zou ik alleen kunnen bereiken als ik de bumper eraf haal (volgens de handleiding). Alleen zit ik met het probleem dat ik dan eventueel vuil naar binnen duw ipv eruit. Die achterste 2 gaten van het panodak kun je volgens mij niet beriken omdat het een vast deel is. De voorkant komt mooi bloot te liggen als je het dak opendoet
 

Okki

Donateur
Bij mijn Touran had ik hetzelfde. Het bleek dat het rubber van de achterklep niet goed meer was c.q. niet goed gemonteerd was.
 

Jevalo

Lid
Ik heb nog snel voor het donker wat emmers water over de achterkant gedaan. Ik heb de a stijl open en daar kwam het eruit, normaal zie je dat niet, dat verklaard dus het wster onder de matten. Ik ga als het droog is alle afvoergaatjes langs met een kabeltje. Hopelijk is het dan opgelost.

Geluk bij een ongeluk, ik heb nu zoveel bloot liggen dat die achteruitrijcamera zo geplaatst is.

Ik heb hem voor de nacht en de rest van de week maar ingepakt onder een zeiltje.
 

Jevalo

Lid
Helaas heb ik geen carport, en de garage staat vol met troep. En het is nu droog, regen, droog, regen. Dat schiet ook niet op.

Ik ga vab het weekend eens een zeiltje spannen tussen de garage en het huis met de volgende plannen:

A, de afvoer gaatjes voor van het panodak schoonmaken.

B, achterbumper demonteren en dan de achter afvoer gaatjes schoonmaken

C, doe ik liever niet, de hemel eraf halen (sowieso een wonder dat die er nog goed uitziet) en de lekkage localiseren.

Het komt sowieso vanaf het dak maar waar...
 

Tees

Donateur
Als het niet van t panodak komt, zou ik als andere opties denken aan de antenne of de bevestiging van de dakrails. Het treurige van die 2 opties is dat de hemel er dan wel uit gaat moeten om dat te fixen...
 

Jevalo

Lid
Dank je, we gaan het zien. Ik "hoop" dat het toch dat dak is. Dat leuke VAG panoramadak waar op internet al veel over geschreven is.
 

EdK

Forumguru
EN als die niet meer lekt dan met een waterzuiger de boel zoveel mogelijk droogtrekken en hierna vele kranten dagelijks meerdere keren het vocht uit bekleding en dergelijke laten trekken
Doe je dat niet dan heb je binnen de kortste keren de Pado's op je matten groeien !
En die bende krijg je bijna niet meer schoon !
 

Monteurtje

Forumguru
Als je het panoramadak opent, is het gedeelte waar het windscherm zit ook nat? Als dat vol met water komt dan loopt het op een gegeven moment over een randje de auto in. Via een heel klein kiertje. Daar komt alleen water als de afvoeren verstopt zijn. Of de rail van de voorste glasplaat erg vervuild is. En water niet vlot doorstroomt richting de afvoer

Daarom wordt dus elke 60 dkm voorgeschreven om het schoon te maken en evt smeren. En elke 30 dkm de afvoeren controleren. Is soms niet altijd voldoende om lekkage te voorkomen.
 

Jevalo

Lid
Uiteraard ga ik de boel zo droog mogelijk maken.

Het windscherm is ook nat, er lijkt wat water in de staan dus het loopt niet weg. Hoe kan ik dat het beste schoon krijgen? Ik las ergens over een
"Bowden kabel" een soort remkabel van een fiets ofzo? Dat door de gaatjes naar beneden duwen?
 

SuperBeeb

Forumguru
Bij mijn S2 zat er een lekkage in de afvoer van t dak, midden onder (of eigenlijk boven) de dakhemel. Die was zelf droog, omdat de bovenkant ervan van plastic is. Water liep dus langs de D-stijl het aquarium in. Ook bleek er een modificatie te zijn in de afvoer die bij mij niet was gedaan, maar zo te zien komt de afvoer bij jou niet aan de bovenkant/buitenzijde van de D-stijl uit en is dat dus niet relevant.
Bij mij was t een gevalletje garantie, dat scheelde nogal. Maar dat je hemel niet nat is, kan dus kloppen.
 

Jevalo

Lid
Nu de zon schijnt in west brabant heb ik het niet kunnen laten om toch even de voorste afvoeren schoon te maken. Links (bestuurderskant) zat vol met viezigheid. De draad kwam niet eens in de paravan. Ik jeb het schoongeblazen en geprikt. Echter schoot de afvoerbuis los. Die hangt er nu losjes in. Buis terug proberen te stoppen en met een flesje water aan de gang gegaan maar het blijft lekken. Het zit ik precies in de hoek bij de voorruit.

De auto dan toch maar laten staan voor zaterdag om verder te gaan. Of de paravan los maken of het dashboard van de bovenkant om er bij te kunnen. Ik weet niet wat het makkelijkste is. Ik denk de paravan.

Auto vol gegooid met kranten en vochtvreters.
 
Laatst bewerkt:

Jevalo

Lid
Haha, aangepast. Het ruikt in ieder geval naar paddestoelen in de auto.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Onder invloed rijden mag niet hoor !! Dus niet teveel snuiven in die wagen...
 
Bovenaan Onderaan