Led of xenon in projector koplampen van de Fabia 3

Ronnie

Forumguru
Nou, vandaag moest het er van komen, het was mooi weer en de temperatuur redelijk aangenaam, ideaal om het led-dimlicht in te bouwen dacht ik zo. Ik ben begonnen aan de linkerkant, dat leek mij de moeilijkste.......
Nadat ik het kapje linksvoor in de wielkuip had verwijderd om toegang tot de projectorlamp te krijgen zag ik al dat het een krappe werkruimte was....
Na een half uurtje gepruts om de led lamp erin te krijgen (de H7 halogeen was er nog wel een keertje uit), toch maar besloten om de accu eruit te halen. Dit gaf een beetje meer ruimte en een half uurtje later zit de lamp erin inclusief de elektronicamodule. De meeste tijd vergde het aanbrengen van de meebestelde adapterring voor de bevestiging, wat een gepruts om de ring goed op de plek te krijgen en te vergrendelen!
Daarna was in mijn ogen de rechterzijde (volgens mij was dit de makkelijke) aan de beurt.
Ook hier was de ruimte zeer beperkt, zo'n 3 cm, en moest ik het koelvloeistofreservoir uitbouwen om iets meer ruimte te creëren. Het grote probleem was ook hier de bevestigingsring! met een spiegeltje, een stukje handgemaakt gereedschap
en zeer veel geduld is het uiteindelijk toch gelukt.
Het resultaat mag er zijn, een prachtig lichtbeeld, helder wit (6000k) ik ben er dan ook zeer content mee ook al heeft het me in totaal 3 uur gekost! (maar ik heb tijd in overvloed).
Toen ook maar even de bestelde naafkapjes van 60 mm gemonteerd op de lichtmetaal winterwielen (van een forumlid overgenomen) Het was even werk want alle vier wielen moesten eraf, maar dan heb je ook wat!
 

EdK

Forumguru
proberen de foto's beter te plaatsen.
Zit er ook toevallig een foto bij van hoe de adapter ring gemonteerd zit ?
Verwacht niet dat je de lamp er voor gaat demonteren hoor ....:D
Maar dat scheelt mij het wiel nogmaals uitvinden.. :thumbsup:
 

Freeze-o

Senior Member
Normaal zit de lamp met 2 pootjes in de koplamp gedraait. met de adapter krijg je een losse ring met 2 pootjes.
De Led lamp schuif je uit elkaar en de adapter komt er dan tussen.
Omdat de ledlamp aan de achterkant zo lomp groot is lukt het bijna niet om alles in het geheel te plaatsen. Je moet dus de voorste ring van de ledlamp en de adapter er eerst in klikken voordat je de ledlamp erin schuift.
Gedoe...
 

EdK

Forumguru
@Freeze-o bedankt voor je poging tot uitleggen.
En ligt niet aan jou, maar kan me er eigenlijk nog niets bij voorstellen.
Ben bang dat ik het eerst moet zien, voor ik het begrijp.
Ben al eens thuis bezig geweest met die ring en de lamp en ligt uiteraard aan mij maar zie niet hoe één en ander in mekaar steekt..
En dan durf ik rustig te zeggen dat ik geen linker handen heb...

Snap ook niet dat de lampvoet bij de LEDS niet gewoon gemaakt worden zodat ze zonder een hulpring gewoon passen..
Maar misschien dat dit ook wel aan mij ligt...
 

Freeze-o

Senior Member
H7-LED-Bulb-Adapter-Retainers-for-VW-Skoda-_1.jpg

deze kwam ik op google tegen. Dit is dan wel een andere maat lamp, maar het pricipe is hetzelfde.
De schuift de ring van de ledlamp af, plaatst de adapter en vervolgens de ring weer terug.
De ledlampen zijn "universeel" en passen dus op adapters voor alle auto`s.
Skoda heeft het meest vervelende kliksysteem met 2 vleugeltjes die in de koplamp schuiven. met H4 en H7 is het al irritant. laat staan met zo`n ledlamp adapter.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ahhhh , nu heb ik er een beetje een beeld bij.
De boel toch maar weer eens bij elkaar pakken en gaan passen en uiteindelijk plaatsen.
 

Ronnie

Forumguru
Nu ik de ring weer zie krijg ik alweer een beetje flauw gevoel.....
Is inderdaad dezelfde adapterring.
Ik heb er helaas geen foto's van gemaakt, was veel te druk met proberen.....
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Ted

Forumguru
Ik heb led geplaatst bij mijn vrouw's Citigo en daar is het lichtbeeld ook super. Veel scherper dan xenon en bij de standaard H4 meer licht. Bij de apk beslist geen problemen. Ik heb wel een 1000 micronFarad condensator (elco) parallel gezet om knipperen te moeten voorkomen.
 

Berrychello

Forumguru
Ik rij al een paar jaar met led in proejctoren. Ze zullen je echt niet van de weg plukken hoor...
Bijzonder dat elke fabrikant zijn h7 anders bevestigt. Bij mijn Ford had ik ook een adapter nodig, uiteraard een andere dan bij Skoda...
 

EdK

Forumguru
HAd niet anders verwacht hoor Ronnie, als ze maar goed afgesteld staan dan ga je ze niet horen.
Of je moet echt een mierenne#ker vaneen keuringsmeester hebben
 

bobracing

Forumguru
Het makkelijkste is gewoon de lamp unit eruit en dan die ringen erin zetten. Nu is het lastig omdat je er heel lastig bij komt en omdat je met 2 losse dingen.....
 

Skoda_plezier

Actief lid
Behalve dat de lampen niet toegestaan zijn op de openbare weg? https://www.xenonlamp.nl/eu-verordering:koffie:

Ik was even nieuwsgierig en heb de site van het RDW er op nageslagen, bij de rubriek van APK keuringseisen. Bij hoofdstuk 5.2.15 (https://apk-handboek.rdw.nl/persone...estand-verplichte-lichten-en-retroreflectoren) staat dat de LED verlichting voor 25% gedoofd mag zijn, maar nergens staat beschreven dat LED verlichting niet is toegestaan. Althans, ik heb het op de site van de RDW niet kunnen vinden.

Die 25% slaat op het aantal ledjes van de gehele unit (“lamp”) in 1 houder.

Als iemand andere informatie heeft, lees ik dat graag. Ik ben geen pro op auto-gebied, slechts een Skoda genieter.
 

Skoda_plezier

Actief lid
Ah, oke. Maar moet je auto dan een type goedkeuring hebben voor LED licht of “neem je het risico op APK-afkeur” als je een LED lamp installeert?
Het is jammer dat het zoveel werk is voor mensen die wellicht best handig zijn, anders zou ik dat ook wel willen aanpassen.
 

Tees

Donateur
De LED lamp die je installeert moet een E- (of ECE-) keur hebben voor het type auto waarin je m wil installeren.
Ik meen me te herinneren dat er in de afgelopen maanden een keer een topic is geweest over de eerste aftermarket LED projectorlamp met E-keur, maar kan m ff niet terugvinden.
 
Bovenaan Onderaan