Led of xenon in projector koplampen van de Fabia 3

Freeze-o

Senior Member
Ik denk dat je de werking van de Lens lampen moet begrijpen voordat je zo`n oordeel neerzet.
Een lenslamp pakt reflectie uit de reflector op en maakt hier een bruikbaar beeld van.
Het enige wat een lensbeeld kan verklooien zoals foto 5 is een ledlamp met een ledje voorop.
Als je ledlampen gebruikt die enkel opzij "branden" dan kan je nooit iemand verblinden omdat het beeld van de koplamp hetzelfde blijft, wellicht iets veller.
Voorbeeld: achteraf inbouwen van Xenon in een oud type lamp zonder lens = horror.
Dit zal je met vervangende LED lampen in een Lens koplamp nooit krijgen.
Ik ga een foto maken waarbij ik 1 kant vervang (zowel mist als dimlicht) en de andere kant standaard houd
 

Freeze-o

Senior Member
Ome ali gebruikt deze lampen denk ik ook in scooters. Soms zie ik ze rijden en heb ik zelf ook het gevoel dat de halve zon uit dat koplampje komt.
 

kylimo

Senior Member
Ja en nee, ja de warmte zal op zich wat moeilijker weg kunnen maar dit heeft een halogeen lamp ook en die word ook nog eens een stuk warmer.!
En indien je warmte hebt vanaf de leds dan zal dit ten goede komen om de condens in de koplamp te laten verdwijnen.
Dus uiteindelijk zal het best wel meevallen, en denk ook niet dat het de levensduur zal verminderen in deze.

De temperatuur heeft zeker invloed op de levensduur.
Ik werk in een museum waar ik in begin 2014 nieuwe spots mocht aanschaffen. Gekozen voor een amerikaanse led module in een engels armatuur. Het prototype moest toen teruggestuurd worden naar de fabrikant van de led module. Daar werd de afvoer van de warmte gemeten en aan de hand daarvan kreeg je x jaren extra garantie. Wij kregen op de standaard 2 jaren nog eens het maximale van 3 jaren extra garantie vanwege de goede, lees natuurlijke (zonder ventilatortjes), afvoer van de warmte. Tot op de dag van vandaag nog geen enkele uitval gehad :) Halogeen wordt zo wie zi veel warmer en is daar beter tegen bestand

Groeten Boy
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb de lampunits ook even bekeken, de rubber afdekkap aan de achterzijde van de unit levert geen inbouwproblemen op (er is nog zo,n 2 cm speling) en heb daarom ook maar een bestelling geplaatst:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001399513845.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.45e94c4d1KQhOe.
Ik ben voor een ander type led gegaan omdat de gebruikelijke COB led's een veel lagere lichtopbrengst hebben. Ik heb gezocht naar Cree leds, maar kon ze niet vinden als H7.
Daarom probeer ik deze maar eens......
Tevens aan iedereen een voorspoedig en vooral gezond 2021 toegewenst !
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Ted

Forumguru
Vag-man,
Dit type lamp (H4) heb ik 6 jaar geleden in mijn vrouw's Citigo met succes gemonteerd. Het lichtbeeld is heel strak en komt ook zonder enige opmerkingen door de apk. Wel minder opbrengst als mij Xenon (H7) in mijn Fabia 1 echter veel beter lichtbeeld en meer dan halogeen.
Was ook can bus compatible maar ik heb wel een 1000 micro F elco parallel moeten plaatsen om flikkering te moeten voorkomen. Heb wel speciaal een ventilator vrije lamp gekocht omdat deze alleen maar defect kan raken.
 

VAG-man

Forumguru
Ik zou ook niet snel een led lamp kopen met ventilator.
@Ted zou je nou niet meer terug willen naar xenon. Zo is er van OSRAM de Cool Blue Boost die veel feller is dan de oude traditionele xenons. Moet er wel bij zeggen dat ze officieel niet zijn toegestaan op de openbare weg, maar een keurmeester ziet dit nooit.
 

EdK

Forumguru
Ach wel of geen ventilator, in me PC's heb ik ook nooit een defecte ventilator gehad.
Dus ben er met deze ook niet zo bang voor, mits ze geen bagger fannetje gebruiken
 

EdK

Forumguru
Weer en wind ?
Zit toch droog in de lamp unit ?

Wij hebben PC's in buitenkasten draaien met fans en levensduur is nu korter dan normale PC hoor...
Dus tsja ik zie het probleem niet echt in deze.
En de Hilox blijven gewoon branden als fan het niet meer doet en lamp word te warm.
Alleen schakelt zichzelf wat terug en maw je hebt niet meer de volle lichtopbrengst
 

Freeze-o

Senior Member
Ik hoop niet dat ik je tegen kom als ik naar de 5e foto kijk.:pieker:
Serieus ik ben wel benieuwd naar het lichtbeeld. Kun je een vóór en ná foto maken?

Ik heb de lampunits ook even bekeken, de rubber afdekkap aan de achterzijde van de unit levert geen inbouwproblemen op (er is nog zo,n 2 cm speling) en heb daarom ook maar een bestelling geplaatst:
https://nl.aliexpress.com/item/1005001399513845.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.45e94c4d1KQhOe.
Ik ben voor een ander type led gegaan omdat de gebruikelijke COB led's een veel lagere lichtopbrengst hebben. Ik heb gezocht naar Cree leds, maar kon ze niet vinden als H7.
Daarom probeer ik deze maar eens......
Tevens aan iedereen een voorspoedig en vooral gezond 2021 toegewenst !

Vandaag was de dag :) lampjes inbouwen! Met frisse moed stond ik in de 2 graden buiten te springen om te gaan bouwen.
Ik trok de Bijrijders H7 low-beam eruit en klikte de stekker uit de houder.
Vervolgens pakte ik mijn Ali lamp en zag al direct dat de lamp te dik is voor onze skoda houder. Ook viel mij op dat er 2 kleiner houders op zitten die in de rand van een H7 lamp vallen. Deze paste ook niet lekker in de nieuwe Lamp.
Ik had de houder kunnen uitboren, alleen wil ik het niet riskeren om lamploos te moeten rijden.
De H7 high en Low-beam moet ik dus even parkeren.

Zowel voor Ronnie als VAG-Man. de door jullie uitgezochte lampen hebben 100% zeker hetzelfde probleem. de skoda houders is echt heel smal, "normaal" zit een H7 met twee veertjes geklemt. Bij skoda dus niet.
Ik las in de ALI reviews dat er adaptertjes te krijgen zijn. Ik ga de verkoper eens mailen.
Nog een opmerking voor jullie beide.... beide lampen die jullie hebben uitgezocht hebben ventilatoren, alleen verbergd ali de foto`s voor je... dit is namelijk de enige reden dat er een losse kabel met stekker bij zit.

Wel heb ik de mistlampen kunnen vervangen en HOLY COW wat een verschil! van waxinelichtje naar zonlicht in 2 minuten werk! Tegen de garagedeur was het beeld prima, een mooie nette lijn is nog steeds zichtbaar.

Foto in de bijlage omdat mij het niet meer lukt foto`s in een album te uploaden.
 

Bijlagen

  • 20210102_161942.jpg
    20210102_161942.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 71

Freeze-o

Senior Member
Zoals ik al eerder in dit topic heb vermeld. De led lampen met LED voorop geven problemen bij keuring omdat die lichtbeeld verklooien. De leds die ik (en vagman en ronnie) hebben uitgezocht hebben enkel lampjes aan de zeikant waardoor de orignele reflectorplaat gewoon zijn werk doet.
 

Ronnie

Forumguru
@Freeze-o, Bedankt voor de link, ook meteen maar bijbesteld......

Trouwens de ingebouwde ventilatortjes zijn van het mag-lev type, dus geen mechanische kontaktvlakken zoals borstels, lagers, enz., werken dus puur op een magnetisch veld.
 

Freeze-o

Senior Member
Ik zag dat die jij besteld heb 5500k zijn, dat is ook mooi! ik ben fan van 5000k en dat limiteerd de keuze.
Wel moet ik melden dat de net geplaatste H8 lampjes wel heel erg vel zijn als mistlmap. ik moest net wat uit de auto pakken en Coming home staat op de mistlampen. Halve buurt wakker :pardon:
 
Bovenaan Onderaan