Led of in iedergeval meer licht

beste mede citigo rijders,

ik ben nu al dagen aan het google en aan het kijken op ons forum maar ben de draad helemaal kwijt.
heeft de auto nou wel of geen can-bus (weet niet eens wat het betekend ) volgens google is het iets dat elektrische apparaten met elkaar laat communiceren
laat ik voor opstellen ik ben niet technisch maar een lampje vervangen kan ik nog wel.

maar nu wil ik mijn

DRL
Stads/dim licht (zo i zo meer licht graag)
mistlampen
achteruitrijd licht (zo i zo meer licht graag)
interieurlampje
Kenteken verlichting

veranderen naar led
het liefste plug en play zo dat ik er verder geen omkijken meer naar heb maar wel meer licht haha

graag hoor ik van jullie

groetjes
Renaldo
 
Laatst bewerkt:

GJ M

Forumguru
Hallo Renaldo. Je kan dit makkelijk zelf testen door een lampje er uit te halen, dan contact er op, en vervolgens kijken of je een melding in het display krijgt. Indien wel: je auto is met canbus; indien niet: je auto is zonder canbus.

Gert-Jan
 

Zwapp

Forumguru
Even voor de duidelijkheid, canbus zit nu de dag in bijna iedere auto, dit zijn verschillende modules die met elkaar communiceren. Of je wel of geen lampcontrole kun je inderdaad zo testen, heb je de handleiding al eens bekeken??
 

kansberg

Forumguru
Een Citygo, Mii en Up hebben canbus. Behalve het dimlicht is alles goed om te zetten naar LED. Waar je op moet letten is, dat je 'canbus' of 'error free' (zoals de Chinezen het graag noemen) monteert. Dimlicht is eigenlijk niet aan te passen naar LED. De reden is dat deze functie aan heel veel randvoorwaarden moet voldoen om goed door de APK te komen. Denk hierbij aan lichtbeeld en lichtsterkte.
 

hemi24

Forumguru
dat er geen lampcontrole over een lampje zit wil niet zeggen dat je ongestoord een simpele led kunt toepassen...
zo had ik last van een zwak gedimd brandende led toen ik de kofferbakverlichting wilde vervangen; een versie met weerstanden bood uitkomst.
 

kansberg

Forumguru
@Renaldo.Online : Belangrijk om te weten is welk type lampjes je benodigd bent. Met deze informatie kun je gaan shoppen bij bijv. https://www.xenonlamp.nl/ Je kunt ook in China gaan shoppen bij bijv. Aliexpress, dan moet je echter wel precies weten welke lampen je wilt, hier worden er tienduizenden van aangeboden en zie je soms door de bomen het bos niet meer. Ook heb je een langere levertijd, 2 tot 6 weken en geen garantie (uiteraard). Daar is de prijs dan ook naar, erg voordelig.
 

kansberg

Forumguru
De gloeilampjes van de DRL's zijn W21/5W, fittingloze lampjes.
De gloeilampen in de mistverlichting zijn HB4 lampen.
De gloeilampen van de achteruitrijverlichting zijn R10W.
De gloeilampjes van de kentekenplaat en in het interieur zijn W5W, fittingloze lampjes.

De blauwe codes zijn belangrijk bij het zoeken, type in Google bijv. "HB4 canbus led" en je zult de resultaten zien. voorbeeld: bij www.xenonlamp is het dan https://www.xenonlamp.nl/canbus-led/mistlicht

Als je dit ook doet met de overige lampjes zul je een aardige indruk krijgen van wat er allemaal te koop is!

Nogmaals, je dim/grootlicht kun je niet ongestraft wijzigen in LED, technisch wel maar juridisch niet.

Mocht je nog vragen of drempels tegenkomen, schroom niet om hulp te roepen!
 

Oknot

Forumguru
@Renaldo.Online , als meer licht je doel is dan zou ik voor het dimlicht xenon kiezen. Enige voorwaarde hierbij is wel dat je koplamp een lens bevat anders is xenon nogal verblindend. Geen idee of de citigo dat heeft maar zo ja dan zou ik voor xenon gaan.
 

kansberg

Forumguru
Goede tip van @Oknot Heb het even opgezocht, maar Xenon is nu legaal te monteren, met deze regelgeving is in het verleden veel gerommeld, maar vanaf 1-4-2012 mag het dus gemonteerd worden.
 

turboturbo

Forumguru
@Renaldo.Online meer licht én witter licht is een lastig verhaal bij halogeen verlichting.

Je hebt bijv wel 'bij benadering' witte verlichting van bijv Thunder GP. Om het 'witte' effect te krijgen (ook wel xenon-look genoemd), wordt het gele licht geblokkeerd door het lampglas blauw te verven. Je ziet het wel eens aan een blauwe gloed / lampglaasje in de reflector van de koplamp bij auto's die deze lampjes geïnstalleerd hebben.

Feitelijk blokkeer je daarmee juist licht, en zal de licht opbrengst minder zijn vergeleken met wanneer het glas kleurloos is. Komt bij dat het menselijk oog minst gevoelig is voor de kleur blauw.

Halogeen lampen die claimen meer lichtopbrengst te realiseren, zijn de Osram Night Breaker en de Phillips Extreme vision. Het gloeidraad van deze lampen wordt wat heter, waardoor er meer lichtopbrengst wordt gerealiseerd en ook de kleur iets minder geel. Nadeel is dat dit een effect heeft op de levensduur - die wordt er mee verkort.
 
B

bijbeuner

Hoi zoals turboturbo al schreef kan je de Phillips Extreme vision nemen,
heb deze ook al gehad, geven duidelijk meer licht en vooral bij nat wegdek merk je dit goed.
Grote nadeel is de levensduur, bij mij minder dan een jaar (natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je met licht rijd ;) )
 

turboturbo

Forumguru
@bijbeuner Met de Osram Night Breaker's deed ik geloof ik ook maar een jaar (althans één lamp knapte na een jaar, de andere hield het paar maanden langer uit) en ik rij niet eens zoveel (12dKM per jaar) én haast nooit met verlichting aan.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Goede tip van @Oknot Heb het even opgezocht, maar Xenon is nu legaal te monteren, met deze regelgeving is in het verleden veel gerommeld, maar vanaf 1-4-2012 mag het dus gemonteerd worden.

Het is idd toegestaan zonder hoogte-regeling en wis/was-installatie.

Maar: artikel 5 gaat daarboven. Verblindende verlichting is nooit toegestaan. Het zou zelfs zo kunnen zijn als dat het geval is en je staande wordt gehouden het ter plaatse aangepast/gemaakt moet worden, anders kan je kenteken ingenomen worden.

En xenon icm reflector-koplampen is nooit een goede combinatie ivm het strooilicht wat je altijd krijgt door een andere lichtbron. Afgezien van de enkele auto's die af-fabriek met xenon in reflector-koplampen zijn voorzien.
 
Bovenaan Onderaan