Captain Hook
Forumguru
Skoda is dan wellicht wel clever, maar nog niet zo clever dat ze hun auto's al uitrusten met LED verlichting (zie ook het andere topic over de binnenverlichting)
Ik had bij hypercolor.de twee stuks oranje knipperLEDs besteld. Aangezien op dit soort verlichting wel CAN-bus check zit, heb ik ook twee stuks belastingsweerstanden laten meekomen.
Daarnaast heb je nog twee kroonsteentjes nodig. De bestaande steker/connector die hypercolor meelevert is niet echt geschikt voor de Roomster. Je hebt maar een beperkte ruimte om de belastingsweerstand kwijt te kunnen. M.a.w. je moet deze draden afknippen en korter maken.
Dit zijn de benodigdheden:
Heb uiteraard vantevoren uitgezocht of het allemaal zou passen. Ik wilde ook absoluut geen gaten, extra openingen of wat dan ook in mijn Roomster hebben. Alles is gemonteerd zodanig dat het zonder sporen na te laten ook weer te verwijderen is!
De achterlichtunits van de Roomster zijn heel gemakkelijk te demonteren (zie het boekje). Twee torx-schroeven losdraaien, connector losklikken en de hele lampunit voorzichting uit de rubberen nokken trekken.
Leg de unit altijd op een zachte, vlakke ondergrond om beschadigingen te voorkomen.
Vervolgens verwijder je de bevestigingsplaat waarop de lampjes zijn ingestoken. Dit staat wederom in de handleiding van de Roomster beschreven; 3 x torx schroeven losdraaien. Vergeet ook niet de twee stadslichtjes los te halen (kwart slag draaien), anders heb je niet voldoende werkruimte.
Nu kun je de oranje gekleurde gloeilamp verwijderen en de LED uitvoering er in draaien (bajonet vatting). In een uitsparing is net genoeg ruimte om de belastingsweerstand met kroonsteen kwijt te kunnen. Ik heb op de onderkant van de vermogensweerstand nog een stuk zelfklevend isolatieschuim geplakt, zodat je de draden en het kroonsteentje ook kunt fixeren. Alles past net aan in die uitsparing, zodanig dat je de lampunit ook weer kunt monteren (alles in omgekeerde volgorde)
Het resultaat? Twee achterknipperLEDs die keurig fel oranje funktioneren. Verschil is dat een LED echt 'strak' aan en uit gaat en niet, zoals een gloeilamp 'zachtjes' aan en uit gaat. Bijkomend voordeel zou de langere levensduur moeten zijn.
Nou alleen nog in de toekomst die achterlijke CAN-bus check kunnen aanpassen dat deze wel correct LEDs (= verlichting met een minimaal stroomverbruik) detecteert. Dan zou die verkwistende belastingsweerstand ook kunnen vervallen.
Ik had bij hypercolor.de twee stuks oranje knipperLEDs besteld. Aangezien op dit soort verlichting wel CAN-bus check zit, heb ik ook twee stuks belastingsweerstanden laten meekomen.
Daarnaast heb je nog twee kroonsteentjes nodig. De bestaande steker/connector die hypercolor meelevert is niet echt geschikt voor de Roomster. Je hebt maar een beperkte ruimte om de belastingsweerstand kwijt te kunnen. M.a.w. je moet deze draden afknippen en korter maken.
Dit zijn de benodigdheden:

Heb uiteraard vantevoren uitgezocht of het allemaal zou passen. Ik wilde ook absoluut geen gaten, extra openingen of wat dan ook in mijn Roomster hebben. Alles is gemonteerd zodanig dat het zonder sporen na te laten ook weer te verwijderen is!
De achterlichtunits van de Roomster zijn heel gemakkelijk te demonteren (zie het boekje). Twee torx-schroeven losdraaien, connector losklikken en de hele lampunit voorzichting uit de rubberen nokken trekken.
Leg de unit altijd op een zachte, vlakke ondergrond om beschadigingen te voorkomen.

Vervolgens verwijder je de bevestigingsplaat waarop de lampjes zijn ingestoken. Dit staat wederom in de handleiding van de Roomster beschreven; 3 x torx schroeven losdraaien. Vergeet ook niet de twee stadslichtjes los te halen (kwart slag draaien), anders heb je niet voldoende werkruimte.
Nu kun je de oranje gekleurde gloeilamp verwijderen en de LED uitvoering er in draaien (bajonet vatting). In een uitsparing is net genoeg ruimte om de belastingsweerstand met kroonsteen kwijt te kunnen. Ik heb op de onderkant van de vermogensweerstand nog een stuk zelfklevend isolatieschuim geplakt, zodat je de draden en het kroonsteentje ook kunt fixeren. Alles past net aan in die uitsparing, zodanig dat je de lampunit ook weer kunt monteren (alles in omgekeerde volgorde)

Het resultaat? Twee achterknipperLEDs die keurig fel oranje funktioneren. Verschil is dat een LED echt 'strak' aan en uit gaat en niet, zoals een gloeilamp 'zachtjes' aan en uit gaat. Bijkomend voordeel zou de langere levensduur moeten zijn.
Nou alleen nog in de toekomst die achterlijke CAN-bus check kunnen aanpassen dat deze wel correct LEDs (= verlichting met een minimaal stroomverbruik) detecteert. Dan zou die verkwistende belastingsweerstand ook kunnen vervallen.