LED achterknipperlichten Roomster

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
@Gieliovd: ik neem aan dat je bedoelt "... weinig weerstand"? ipv "... te veel weerstand"

Want (te) hoge weerstand zou juist GEEN probleem zijn.
Kortsluiting = geen weerstand
Onderbreking = oneindige weerstand. :smirk:

Nee, een regelbare voeding heb ik helaas op dit moment niet bij de hand.

Volgens het boekje van de auto, wordt de desbetreffende zekering gebruikt voor de knipperlichten en de remlichten.
Als je de auto start (bij een DSG) houd je normaliter je voet op de rem, m.a.w. dan gaan de remlichten ook aan.

Theoretisch praat je dan over:
3 x knipperlicht (2 x 21W + 1 x 5W) = 46W
2 x remlicht (LED remlicht is verwaarloosbaar) 2 x 21W = 42W
Tezamen 88W, bij 13,6V zou een stroom van ca. 6,5A betekenen. Ruimschoots onder de 15A waarde.
 

Captain Hook

Forumguru
@O2_1.2TSI:
Wat denk je? Anders zou een vermogens belastingsweerstand geen zin hebben... :ahum:

Het is geen voorschakelweerstand die je in serie met een enkel LEDje plaatst om een spanningsval te bewerkstelligen. Maar je wilt een fake belasting simuleren om de CAN bus check voor de gek te houden.

Staat ook in een eerdere posting: "...en daarover parallel de belastingsweerstand schakelen."
 

O2_1.2TSI

Actief lid
@Captain Hook: ja, ja, ja rustig maar... ik zou net mijn posting wijzigen nadat ik je foto's nader bestudeerd had.
Mijn gevoel zegt toch dat de hogere harmonischen(komende van de dynamo) in het boordnet een rol spelen. Tuurlijk wordt de dynamo wel ontstoord maar helemaal kwijt raak je ze niet. Daarnaast zou ik me voor kunnen stellen dat de ene groep in de auto (bijv radio, boordcomputer e.d.) beter ontstoord wordt met filters dan een vrij simpele verlichtingsgroep. 'T is maar een idee...
 

Gieliovd

Forumguru
Een beetje rare zin veranderd.

En als er ergens sluiting optreedt dan knallen je zekeringen ook.

Als je hem onderbreekt, dan heb je geen weerstand, geen stroom en geen spanning. Nee, dat is wel fijn. Als ze er dan uitvliegen is het magisch.

Ik lees net dat de stroom exponentieel toeneemt bij verhoging van de spanning.... zo leer je nog eens wat.

Verder: als de weerstand parallel staat, de LED's allemaal prima functioneren op "het droge" en de gemeten stromen allemaal binnen de marges zijn dan sta ik ook verbaasd hoor....

Rest alleen nog droogtesten op een hoger voltage en het doormeten van de setup.
 

guitar_billy

Senior Member
:eek: er gaat iets mis met die LED knipperlichten.

Ik heb uitgebreid getest met de alarmknipperlichten aan, ze doen het alle zes. 2 voor (=gloeilamp), 2 zij (=gloeilamp), 2 achter (=LED + belastingsweerstand).
Laat ik de belastingsweerstanden weg, dan foutmelding en geen knipperlicht meer. Dat is dus de welbekende CAN bus check.

Draai de sleutel half om, probeer knipper naar links; alles werken aan de linkerzijde. Probeer knipper naar rechts; alles werken naar de rechterzijde.
Nogmaals alarmknipperlichten aan; alle zes werken!

Maar nu, ik start de auto, rijd weg en pats, geen knipperlichten meer. Foutlampje in dashboard gaat aan dat er een lamp stuk is. He? Da's vreemd, geen enkel knipperlicht doet het meer.
En ja hoor, de zekering is door! (???)
Ok, zekering vervangen, alles weer getest, alles doet het weer.
Maar als je de auto weer start en de allereerste keer een knipperlicht probeert te gebruiken; ho maar. Zekering weer door!

<SNIP>

Iemand ideeën?

ideeen zat, maar oplossingen????


1) hoelang heb je met motor uit de alarmlichten laten knipperen? 10x? 1minuut? half uur??

2) kun je even bevestigen WANNEER PRECIES de zekering eruit knalt?
- tijdens/na het starten van de auto?
- of na het gestart hebben en dan voor het eerst gebruiken van de knippers?

3) ik geloof niet relevant voor je probleem maar wat zit er trouwens op die LED's ? ik bedoel de extra componenten naast de rij LED's. zijn dat een transistor en weerstand? misschien even een super detail foto plaatsen?
ik denk dat het een stroombron is die de LED's met constante stroom aanstuurt. dat is erg gebruikelijk voor LED's maar zou ook voorkomen dat de stroom met toenemende spanning zo exponentieel toeneemt.

4) de weerstand is een 50W exemplaar zie ik. de verstookte hitte met lamp aan is 12*12/10=14.4W. met 13.8V wordt dat bijna 20W. ervanuitgaand dat je knippertijd half-aan-half-uit is, wordt er tijdens knipperen gemiddeld 10W verstookt. hoe heet wordt de weerstand?
ook dit kan niet echt relevant zijn als de zekering al bij de eerste "knipper" doorbrand !


het is in je voordeel dat de zekering er concequent uit springt, je probleem is "reproduceerbaar". ik denk dat er niets anders op zit dan een process van eliminatie uit te voeren, en zoek-de-10-verschillen in geval van motor uit vs motor starten/draaien.


TIP VAN DE DAG : je zou eens een 12V gloeilamp in plaats van de zekering kunnen gebruiken. die licht dan op bij kortsluiting.
 

Captain Hook

Forumguru
[iedereen bedankt voor het meedenken]

:cheer:Zo te zien heb ik het gevonden (denk ik). In ieder geval, het werkt nu.

Ben weer helemaal opnieuw begonnen. De draden van de belastingsweerstand opnieuw ingekort. Verbinding tussen de LED en de weerstand opnieuw gesoldeerd (keurige strakke krimpkousjes over de las). De uitstekende montage ogen van de vermogensweerstand afgezaagd (die zitten toch in de weg) en zijn niet bruikbaar in dit geval. Ook de weerstand in een bovenmaatse krimpkous geplaatst en rondom dichtgekrompen.

Vervolgens alles weer op z'n plek in die achterlicht module geplaatst en voila, alles funktioneert nu!

Blijkbaar (denk ik nu achteraf) heeft die belastingsweerstand toch sluiting gemaakt tegen die grondplaat van de achterlichtmodule aan. Ondanks dat die op een laag isolatiemateriaal geplaatst was. En dat op het moment dat de lichtmodules weer strak vastgeschroefd zaten in de auto er net te veel druk werd uitgeoefend, waardoor er sluiting optrad. Meer kan ik er niet van maken. Ik heb minitieus het isolatiemateriaal bekeken en/of draden beschadigingen vertoonden, maar kon niks vinden.

Leermomentjes:
-Door de beperkte speelruimte was de montage toch iets kritischer dan ik in eerste instantie vermoedde.
-Het is handig als je wat van elektronika af weet.
-Technische raadsels kunnen ook leuk zijn om op te lossen.
-Het is raadzaam e.e.a. zodanig te monteren dat je makkelijk terug kunt naar de oorspronkelijke situatie.

Wat wel zeer spijtig is, is dat de CAN-bus check niet zodanig te herprogrammeren valt (met tools zoals VCDS/VAG-com) dat een lampcheck aangepast kan worden aan een veel lager stroomverbruik in het geval van LEDs. Het is van de zotte dat je een software matige check voor de gek moet houden door een grootverbruiker (in casu de vermogens-belastingsweerstand) te introduceren om de oorspronkelijke belastingswaarde te simuleren.

Als alle verlichting als LEDs werd uitgevoerd betekende dit minder zware vermogenselektronika om deze verlichting aan te sturen, minder dikke bedrading, minder zware zekeringen, geen gloeidraden die door mechanische belasting/trillingen sneuvelen, langere levensduur van de verlichting, minder (piek)stroomverbruik. En zelfs nog fraktioneel sneller oplichtende lampen. Immers LEDs zijn direct aan, i.t.t. een gloeilamp die ff moet opwarmen. Vandaar dat 3de remlichten vaak wel al als LED zijn uitgevoerd.
 

guitar_billy

Senior Member
mooi dat het werkt.
die strips op de grondplaat voor de andere lampen kun je heel goed zien in je foto's maar diezelfde fotos hadden mij overtuigd dat het geheel "degelijk" in elkaar zat.

zo zie je maar weer dat het op afstand vaak moeilijk oplossen is, maar je hebt zelf goed aangepakt.

mbt je opmerkingen over het CAN check systeem is idd van de zotte dat je geen zuinige lampen kan gebruiken.
mijn bandenspanning monitor systeem kun je op elke band "uitnullen" dan wordt dat als goed gezien en elke afwijking daarna veroorzaakt een lampje en piep. zoiets zouden ze voor de lampjes ook moeten doen.


heb je toevallig nog een foto van wat er op die lampjes aan andere componenten zit ??
 

GJS

Senior Member
Wat wel zeer spijtig is, is dat de CAN-bus check niet zodanig te herprogrammeren valt (met tools zoals VCDS/VAG-com) dat een lampcheck aangepast kan worden aan een veel lager stroomverbruik in het geval van LEDs.

Gelukkig dat je het probleem hebt gevonden.

Ik heb wel op een ander forum gelezen dat dit bij b.v. de Passat wel aangepast kan worden met vagcom, maar of dit ook in de Roomster, Fabia of enige andere Skoda kan?
 

Tallguy

Forumguru
Ik vind het wel gaaf dat je dit soort dingen aan het proberen bent man! respect!
Wat ik me wel al een poos afvraag is waarom Skoda niet als producent meer LED toepast, maar ja...het zij zo.

Over de foto's maken: het zal lastig zijn maar heb je niet een camera die een zgn burst mode heeft die 10 foto's achter elkaar kan nemen? Ik ben echt benieuwd naar het resultaat. Zou ook mooi zijn voor de Yeti zoiets :grin:
 

EdK

Forumguru
Ik en nog een paar leden hebben het voorracht gehad om dit te mogen aanschouwen in het echt en het ziet er gewoonweg gelikt uit.
En zodra me Yeti in nederland is en ook in mijn eigendom, ben ik zeker van plan om bepaalde units ook van LED te gaan voorzien.
En indien het dan wenselijk is voor Yeti rijders wil ik daar zeker ook een verslag van maken
Maar of de foto's de kwaliteit van onze captain LED zullen hebben...... ben bang van niet.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb in Duitsland nog meer LEDs besteld. Die zullen er begin volgende week wel zijn.
Dan laat ik jullie wel weten wat er dan nog meer is aangepast... :)
 

EdK

Forumguru
Voor de zekerheid wel zekeringen op voorraad ?
Maar zoals je weet ben ik geintereseerd naar het vervolg.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik ben echt benieuwd naar het resultaat.
Zoiets:
KnipperLed.gif

Geeft dit genoeg een indruk?

ps: of de knipperfrequentie helemaal correct overkomt, hangt een beetje er vanaf hoe je computer het moving GIF plaatje toont... :ahum:
 

EdK

Forumguru
Nou ik krijg er een kwijlend bekkie van en een hard stokkie met kriebelende wasballetjes.
En hij knippert echt op de juiste frequentie , heb me laptop ff naast me RR gehouden.
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Ah mooi dat je de oorzaak hebt gevonden.
Wat wel vreemd blijft is dat je blijkbaar zowel links als rechts een kortsluiting had...een installatiefoutje ok, maar beide zijden :confused:
Maar met motor aan en gewoon links of rechts knipperen heeft tot gevolg dat de zekering doorbrandt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan