ventovice
Senior Member
Hallo Skoda-lovers,
Nu mijn motorstoringslampje voor de derde keer aan staat (beide vorige keren 'vanzelf' weer uit), is het tijd om lambdasonde en/of luchtmassameter maar eens te vervangen.
Op een bepaalde site zijn de onderdelen te vinden van verschillende merken; ik prefereer Bosch (zit tussen m'n oren...)
Luchtmassameter: http://www.mister-auto.nl/fl/luchtmassameter/bosch-0-986-280-205_g3926_a0300!986!280!205.html
Lambdasonde: http://www.mister-auto.nl/fl/lambdasonde/bosch-0-258-006-978_g3922_a0300!258!006!978.html
Nu heb ik twee vragen:
1)
Ik zie op de site van beide onderdelen meerdere versies, van 'BOLK' tot 'Bosch' en 'Hella'.
Hierbij zie ik grote prijsverschillen; zeg maar grofweg van 70 tot 200 eu (!)
Hoe kan dit? Wat is het verschil? Ik begrijp nog dat een B-merk goedkoper is...
2)
Dit gaat meer over het montage-verhaal:
Een luchtmassameter vervangen, lijkt mij geen 'rocket-science', maar een lambdasonde wèl...
Dwz: ik verwacht, doordat de uitlaat steeds heet-koud wordt, dat de lambdasonde nogal vast kàn zitten.
Zijn er van jullie kant goede tips (van bijv. eventuele ervaringsdeskundigen) voor deze klus?
Als de lambdasonde zou afbreken, betekent dat een nog veel groter probleem... (uitlaatdeel vervangen?)
Alle info over dit onderwerp is welkom !!!!
Nu mijn motorstoringslampje voor de derde keer aan staat (beide vorige keren 'vanzelf' weer uit), is het tijd om lambdasonde en/of luchtmassameter maar eens te vervangen.
Op een bepaalde site zijn de onderdelen te vinden van verschillende merken; ik prefereer Bosch (zit tussen m'n oren...)
Luchtmassameter: http://www.mister-auto.nl/fl/luchtmassameter/bosch-0-986-280-205_g3926_a0300!986!280!205.html
Lambdasonde: http://www.mister-auto.nl/fl/lambdasonde/bosch-0-258-006-978_g3922_a0300!258!006!978.html
Nu heb ik twee vragen:
1)
Ik zie op de site van beide onderdelen meerdere versies, van 'BOLK' tot 'Bosch' en 'Hella'.
Hierbij zie ik grote prijsverschillen; zeg maar grofweg van 70 tot 200 eu (!)
Hoe kan dit? Wat is het verschil? Ik begrijp nog dat een B-merk goedkoper is...
2)
Dit gaat meer over het montage-verhaal:
Een luchtmassameter vervangen, lijkt mij geen 'rocket-science', maar een lambdasonde wèl...
Dwz: ik verwacht, doordat de uitlaat steeds heet-koud wordt, dat de lambdasonde nogal vast kàn zitten.
Zijn er van jullie kant goede tips (van bijv. eventuele ervaringsdeskundigen) voor deze klus?
Als de lambdasonde zou afbreken, betekent dat een nog veel groter probleem... (uitlaatdeel vervangen?)
Alle info over dit onderwerp is welkom !!!!