Lambdasonde en/of luchtmassameter vervangen: tips!

turboturbo

Forumguru
al heb ik niet meer de originele 150pk.
Ik denk dat de type motoren icm type en merk maf sensor bedoeld werd. Dat staat denk ik los van tuning. Zal met de ecu te maken hebben.
Deze standaard 150pk motoren zijn dacht ik tot ver over de 200pk te tunen (stage 1) maar bedenk wel dat de 180pk motoren van het RS model al af fabriek een iets andere/grotere turbo hebben.

Hier trouwens een interessante post over de verschillende onderdeel nummers van de maf sensor vwb de behuizing en dat de sensor zelf, verstopt achter 2 tamper-proof torx schroeven, een heel ander onderdeel nummer hebben en voor veel meer merken en modellen wordt gebruikt.
Voor een BMW kan Bosch op deze manier het ongemerkt maken om meer geld te vragen dan voor een VW.... :)

http://forum.expeditionportal.com/threads/31752-MAF-Sensor-Repair-In-Depth
 

oco1979

Forumguru
Dankzij jouw plaatje is me iets heel belangrijks opgevallen op mijn oude, @Sjabba !

Eerlijk gezegd vroeg ik me al af waarom ik geen sensor of weerstand kon zien en waar die 2 uitstekende 'vorkjes' voor dienden. Ik dacht dat de weerstand of sensor misschien nog in de plastic behuizing zou zitten. Nu ik er nog eens goed naar kijk, zie ik ook een tekening op de behuizing zitten, precies waar de sensor/weerstand zou moeten zitten.

Kortom, een of andere beunhaas heeft de sensor er ooit af gesloopt (was me al opgevallen dat de schroeven van de behuizing iets versleten waren, de lak was al iets beschadigd) óf de sensor is eraf gevallen en in de motor verdwenen (maar ik denk dat die dan nog achter het gaas van de behuizing had moeten blijven steken)

Heb er ook even in getekend voor de duidelijkheid:

Bekijk bijlage 56514

Kortom; deze is ook rijp voor de prullenbak. Denk dat ik 'm weg smijt hoewel iets in mij wil weten of zo'n sensor of weerstand nog los te verkrijgen is....

Las niet lang geleden nog op het audiforum om bij een 1.8T motor met 150 PK de originele van Bosch te gebruiken en niet de Pierburg (ondanks dat de Pierburg doorgaans beter presteert bij andere motoren en een langere levensduur heeft)
Ik heb dus goed gekozen.

De inkomende luchttemperatuur werd dus niet gemeten bij jou motor.
Kan een basis luchttemperatuur als reverentienemen(ecu).
Mogelijks met een nieuwe er in zal deze beter rijden.

Geen foutmeldingen by the way zonder die sensor ?
 

Neptukker

Forumguru
Heb aan mijn hobby auto een LMM (MAF) geralateerd probleem gehad. Tamper-proof 5-kant torx is te koop bij de Action zo heb ik geleerd (dus goedkoop). Er is speciale MAF cleaner te koop maar ik heb na een tip de sensor met een ontvetter (van de Wibra) gereinigd, afgespoeld, gedroogd en weer teruggeplaatst. Probleem verdwenen dus een quick fix.

Gebruik absoluut geen remmen reiniger zoals veel garages doen. Dat schijnt meer een oplossing voor de bühne te zijn. Je doet je best maar je weet dan zeker dat de MAF (LMM) er de brui aan geeft. Eigenlijk geef je de LMM het laatste zetje zo is mij verteld. Kan de garage je weer een nieuwe verkopen........
 

turboturbo

Forumguru
Tamper proof 5-kant Torx setje had Brezan voor me (na lang zoeken), vrij prijzig helaas.

Er is idd speciale MAF cleaner. Contact spray zou ook geschikt moeten zijn volgens ChrisFix.

@oco1979 als ik real time log met zo'n eBay dongle en appje op m'n telefoon, zie ik wel een inlaat temperatuur weergegeven worden...?
Ik had geen foutmelding of engine check lampje. Wel merkte ik dat de motor erg onrustig stationair draaide na koude start. Als ik de maf stekker afkoppelde draaide de motor merkbaar rustiger. En ging ook meteen weer een minuut lang onrustig draaien, zodra ik de stekker terug aan sloot (zelfs bij warme motor) Zo kan je uitsluiten of de MAF veroorzaker is...

Na plaatsen van een nieuwe was het onrustig stationair draaien grotendeels verdwenen. Om de motor echt rustig te krijgen moet ik denk ik het gasklephuis reinigen.
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Tamper proof 5-kant Torx setje had Brezan voor me (na lang zoeken), vrij prijzig helaas.

Er is idd speciale MAF cleaner. Contact spray zou ook geschikt moeten zijn volgens ChrisFix.

@oco1979 als ik real time log met zo'n eBay dongle en appje op m'n telefoon, zie ik wel een inlaat temperatuur weergegeven worden...?
Ik had geen foutmelding of engine check lampje. Wel merkte ik dat de motor erg onrustig stationair draaide na koude start. Als ik de maf stekker afkoppelde draaide de motor merkbaar rustiger. En ging ook meteen weer een minuut lang onrustig draaien, zodra ik de stekker terug aan sloot (zelfs bij warme motor) Zo kan je uitsluiten of de MAF veroorzaker is...

Na plaatsen van een nieuwe was het onrustig stationair draaien grotendeels verdwenen. Om de motor echt rustig te krijgen moet ik denk ik het gasklephuis reinigen.

Zie je ook de temperatuur schommelen, want als deze vaste waarde heeft klopt dat niet.
Gasklep reinigen kan inderdaad wel helpen.
Al eens compressietest gedaan, kan vervuilde kleppen zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Nee die schommelt niet. Blijft uit m'n hoofd rond 45°C zitten na verloop van tijd.

Compressie test nooit laten doen (ook geen aanleiding toe gehad)
 

turboturbo

Forumguru
Belangrijke update mbt het 'missen' van de sensor op de behuizing van de Luchtmassameter!

Ik heb inmiddels een setje 'tamperproof' torx bitjes aangeschaft, waarmee ik de nieuwe luchtmassa meter eens even tevoorschijn heb gehaald uit zijn behuizing..... en wat bleek? Ook dié heeft geen sensor op de buitenkant! Het betreft een splinternieuwe van Bosch die het overigens uitstekend doet (verschil met de oude is iig zeer merkbaar)

Ook als je online zoekt op het onderdeel nummer van de daadwerkelijke luchtmassameter die in de behuizing verstopt zit, zie je dat dit onderdeel los niet alleen goedkoper te vinden is, maar ook dat er geen sensor of draadje tussen de 2 contactpunten zit:
voorbeeld 1:
f00c2g2049-caudalimetro-vw-audi-seat-skoda.jpg


Voorbeeld 2:
oro-srauto-daviklis-f00c2g2049.jpg


Kortom; het lijkt erop dat bij dit type luchtmassameter bij deze motor, er geen sensor op de behuizing zit. Maar eea geschiedt met sensoren aan de binnenkant die niet zichtbaar zijn van buitenaf. Volgens mij heb ik in dit geval dan ook niks aan het busje mass air flow sensor cleaner wat ik gekocht heb....

Zou het te maken kunnen hebben met dat er ook nog een Intake Air Temperature sensor in deze motor zit?

Ik bedoel deze:
PB120570-1.jpg


058905379.jpg



Hier op Youtube heeft iemand het over plaatjes die binnenin zitten en gereinigd moeten worden:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn er verschillende meetprincipes voor MAF-sensoren (of MAP-sensor zoals ze in sommige gevallen worden genoemd):
- zoals hierboven waarbij een draad warm gestookt wordt door er stroom door te laten lopen, en de afkoeling van de draad door de luchtstroom is een maat voor de hoeveelheid lucht die de motor in gaat. Door even geen stroom door de draad te jagen, maar even de weerstand van de draad te meten, weet je door de speciale samenstelling van de draad de temperatuur van de draad.
- Een andere methode die ook wel wordt gebruikt is een drukmeting: door de druk te meten loodrecht op de luchtstroming weet je hoeveel lucht er langs stroomt (je weet de doorsnede van de luchtinlaat ter plekke, en een andere sensor meet de gewone luchtdruk 'buiten'). Via een membraam met daarop een rek-weerstandje meet je de luchtdruk en dus ook de luchtdoorstroming.

YouTube filmpje vind ik nogal vaag eerlijk gezegd.
 

turboturbo

Forumguru
Interessant @Cordoba ; ik kende alleen nog het eerste principe.

Kennelijk is het type dat Bosch voor deze auto's levert, van de 2e categorie.

En het verwarrende vind ik wel, dat er op de behuizing van deze MAF wel de mogelijkheid is om zo'n draadje / sensor te hebben zitten.....
 

turboturbo

Forumguru
Zag ik vandaag een YouTube filmpje nota bene van Bosch zelf waarin ze laten zien hoe zo'n MAF er vanbinnen uit ziet.....

In de rode cirkel de daadwerkelijke sensor. Knappe jongen als je daar bij kunt komen met je spuitbusje MAF sensor cleaner :pieker:

image.png

image.png image.png
 
Hoi, mijn Skoda heeft ook last van de motorstoringen (lambda sonde) en af en toe ook onregelmatig stationair draaien.
Ik heb eerder al eens bij een Opel Corsa een luchtmassameter vervangen, dat was recht-toe-recht-aan werk, kostte me toen nog geen 5 minuten. Bij de Opel was het er een van Bosch.
Moet bij een Skoda 1.6 MPI het systeem opnieuw "inleren", of is het een kwestie van de LMM vervangen en gaan?

In mijn auto zit de PBT-GF40. Welk Bosch onderdeel is dit?
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Zag ik vandaag een YouTube filmpje nota bene van Bosch zelf waarin ze laten zien hoe zo'n MAF er vanbinnen uit ziet.....

In de rode cirkel de daadwerkelijke sensor. Knappe jongen als je daar bij kunt komen met je spuitbusje MAF sensor cleaner :pieker:

Bekijk bijlage 59393

Bekijk bijlage 59392 Bekijk bijlage 59394

In mijn oude 1.8T (ik had de 180pk versie) zag je echt de sensor zelf zitten als je de MAF sensor uit de behuizing haalde. Zo'n plastic omhulsel zie ik hier nu voor het eerst. Die kun je idd niet schoonmaken. Die ik erin had zitten wel, je zag de sensor draadjes gewoon zitten.
 

turboturbo

Forumguru
Ja apart he?

Van wat ik er nu van gezien en begrepen heb, zijn er maf sensoren die met 2 meet systemen hebben; dat met dat draadje is een temperatuur meter. En dan de interne, 'verstopte' sensor, doet ook iets.
 

Spinal

Forumguru
In het verleden zijn er heel veel problemen geweest met de MAF sensoren, die gingen vaak stuk. Misschien dat dit een vernieuwde versie is. Met zo'n plastic omhulsel ziet het er wel wat degelijker uit dan die ik had, dat was op het oog maar een fragiel ding.
 

turboturbo

Forumguru
Zou best kunnen, klinkt iig aannemelijk. Hoewel het metalen plaatje binnenin bij mij roestvlekken vertoonde. Dus linksom of rechtsom - ik denk dat je best regelmatig (jaarlijks?) kan schoonmaken (met MAF sensor spray) en na een jaar of 8, 9 maar gewoon maar vervangt.

De daadwerkelijke, interne sensor (verstopt achter de tamper-proof schroeven) is goedkoper te vinden (heeft ook een ander part nr) dan de gehele variant met stukje buis erbij. Dus dat zijn de kosten dan ook niet meer....
 

turboturbo

Forumguru
Zo, voordat ik de oude lmm weg gooide, wilde ik 'm even open gemaakt hebben. Deze wijkt heel ietsje af van de beelden die ik al op internet gevonden had. Wat dus klopt is dat de buitenste 'vorkjes' niet gebruikt worden; daar zit geen sensor op. De daadwerkelijke sensor zit onderin de behuizing in een soort S-vormige tunnel waar de lucht doorheen gaat. De sensor zou een zgn. hotfilm techniek zijn.

Bij deze sensor kan je er dus op zich prima bij als je er met MAF cleaner in gaat spuiten. Alleen vraag ik me nu af, of dat de geschikte manier is om een dergelijke sensor te reinigen, gezien dat hotfilm verhaal. Dat is anders dan bijv zo'n weerstandje op een draadje, zoals ik ze altijd zie op plaatsen. Iemand die daar iets meer over weet?

image-2018-02-13.jpg

image-2018-02-13-2.jpg

image-2018-02-13-3.jpg
 
Bovenaan Onderaan