Lambdasonde en/of luchtmassameter vervangen: tips!

ventovice

Senior Member
Hallo Skoda-lovers,

Nu mijn motorstoringslampje voor de derde keer aan staat (beide vorige keren 'vanzelf' weer uit), is het tijd om lambdasonde en/of luchtmassameter maar eens te vervangen.
Op een bepaalde site zijn de onderdelen te vinden van verschillende merken; ik prefereer Bosch (zit tussen m'n oren...)
Luchtmassameter: http://www.mister-auto.nl/fl/luchtmassameter/bosch-0-986-280-205_g3926_a0300!986!280!205.html
Lambdasonde: http://www.mister-auto.nl/fl/lambdasonde/bosch-0-258-006-978_g3922_a0300!258!006!978.html

Nu heb ik twee vragen:

1)
Ik zie op de site van beide onderdelen meerdere versies, van 'BOLK' tot 'Bosch' en 'Hella'.
Hierbij zie ik grote prijsverschillen; zeg maar grofweg van 70 tot 200 eu (!)
Hoe kan dit? Wat is het verschil? Ik begrijp nog dat een B-merk goedkoper is...

2)
Dit gaat meer over het montage-verhaal:
Een luchtmassameter vervangen, lijkt mij geen 'rocket-science', maar een lambdasonde wèl...
Dwz: ik verwacht, doordat de uitlaat steeds heet-koud wordt, dat de lambdasonde nogal vast kàn zitten.
Zijn er van jullie kant goede tips (van bijv. eventuele ervaringsdeskundigen) voor deze klus?

Als de lambdasonde zou afbreken, betekent dat een nog veel groter probleem... (uitlaatdeel vervangen?)

Alle info over dit onderwerp is welkom !!!!
 

Huibert

Forumguru
Heb je de auto al kunnen uitlezen? Zomaar op gevoel onderdelen vervangen levert niet altijd op wat je wil. Verschil tussen ogenschijnlijk dezelfde onderdelen is niet altijd goed te zien en daardoor ook niet zonder kennis te doen. Van Bosch en Hella weet ik dat het betrouwbare merken zijn, Bolk is naar mijn weten geen merk maar een sticker plakker. Hiermee bedoel ik dat niet echt weet welk merk je krijgt, heb wel eens remblokjes van Bolk gebruikt en dat was toen wel goed spul voor weinig geld. Verder bij het vervangen van de luchtmassameter moet die, zover ik weet, wel ingeleverd worden.
 

Joske

Forumguru
@Cordoba heeft tijd terug zijn lambdasonde vervangen als ik het mij nog goed voorheb

Voor merk zou IK persoonlijk steeds voor een A merk gaan. :)
 

ventovice

Senior Member
*allereerst: bedankt voor het meedenken!


@Huibert :
De computer is (vanmiddag) idd uitgelezen; daar kwam iig de lambdasonde naar voren.

Verschil tussen ogenschijnlijk dezelfde onderdelen is idd niet altijd goed te zien, maar ik heb op de bewuste site (uiteraard...) eerst mijn kenteken in moeten voeren, zodat de daarna getoonde onderdelen allemaal geschikt zouden moeten zijn voor specifiek mijn auto (kenteken 30-DJ-SK; Skoda Octavia 2.0 met AQY-motor uit 1999)
En toch zie ik dan meerdere opties, maar wèl met best grote prijsverschillen...

Idd geldt in sommige gevallen bij het kopen van een luchtmassameter een soort van 'statiegeld-regeling', totdat je de oude lmm hebt ingeleverd ;)


@Joske :
Ik zou van @Cordoba dan graag zijn ervaringen horen!


@Iedereen :
Zoals ik zelf ook al zei:
Mijn voorkeur, qua merk, gaat (zeker voor electronica-onderdelen) uit naar BOSCH-onderdelen, wat bij 'mister-auto punt nl' nog niet eens zo gek veel duurder is dan hun budget-sticker-plakker-merk 'Bolk' ;)

Zijn er nog mensen met montagetips voor wat betreft de lambda-sonde?
 

Cordoba

Forumguru
@Joske heeft het al gevonden. Prijsverschillen zegt niet alles: ik heb mijn lambdasonde vervangen door die van het BBY-blok met een VW-verpakking. Verschil ten opzichte van een Skoda-verpakking zo'n 60 euro. Ik heb geen enkel probleem met de nieuwe sonde, en ook de oude niet in hoeven leveren (is volgens mij nooit zo dat je geld terugkrijgt voor een oude lambdasonde). Het enige verschil dat ik merk is brandstofverbruik dat naar mijn idee fractioneel hoger is (iets van 3-5%), maar bij de oude liep de motor aan de arme kant, dus dat kan wel kloppen.

Ik heb 'm overigens bij Vagtechniek besteld, en na een aantal dagen netjes pakketje thuisgekregen.
 

jbl92

Actief lid
Hoi!

Ik heb momenteel voor de 2de keer dat motormanagement lampje aan, ook t.a.v. de lambda sonde (De welbekende Foutmelding 1651). Let wel: Bij Bosch moet je wel even goed kijken welke je koopt, want er is er ook een in omloop die prut is. Google weet vast welk type dat precies is.

De orginele van Beru zijn het beste, als je die kan krijgen. Echter weet ik sinds vandaag van mijn onderdelenboer dat daar niet heel makkelijk aan te komen is....
 

rxr

Lid
Bedenk je ook even welke lambda het is. Op mijn 1u2 heb ik er 2 waarvan de laatste alleen maar de werking van de cat registreerd. Deze stuurt dus niets bij maar geeft wel een storing. Zelf persoonlijk zou ik daar niet echt geld aan uit willen geven. Als de cat vol zit merk ik het wel en als hij niet zo goed filterd, tja.
 

turboturbo

Forumguru
Weet iemand wat voor bitje ik moet gebruiken om de schroeven van de luchtmassameter (LMM) los te krijgen? Ik heb nota bene 3 bitjes verzamelingen inmiddels en geen een lijkt te passen :mad:

Het lijkt Torx met zo'n puntje in de schroef (dus een uitsparing in het bitje nodig)

Edit: zelf even gegoogled; ik heb er al achter. Het is een soort Torx met 5 kantjes ipv 6. Geen wonder dat niets past. Als ik het zo lees, is de tip ze los te maken met een waterpomptang en te vervangen door andere standaard schroeven.

Plaatje van de schroefjes die ik bedoel:
file.php


Ik zag trouwens dat een BOSCH of Pierburg niet zo gek veel uit maken qua prijsverschil. Ik las ook dat een Pierburg iets anders meet en daardoor een langere levensduur heeft. Maar dat een Bosch het meest aan te raden is omdat die het meest dicht aan OEM kwaliteit zit (lees: VAG gebruikt zelf ook Bosch lmm?)

Voor mijn 1.8 20VT met AUM motorcode moet ik volgens de Bosch online catalogus het volgende Bosch onderdeelnummer hebben: 0 280 218 063
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
Lambdasonde raden ze om de +/- 80.000KM te vervangen.
Lmm komen véél minder voor dat deze stuk gaan,(bij jongere wagens),vroeger was dat anders.

preventief de Lmm en lambda vervangen is hierbij niet echt weggesmeten geld,gezien ze al wat van leeftijd/kmstand hebben.

Pas op ! bedrading kan ook de oorzaak zijn.
Stekkerverbindingen goed controleren.
 

turboturbo

Forumguru
Gisteren en vandaag even rondgereden (uurtje in totaal) met de luchtmassameter los gekoppeld (stekker eraf) Het was 100% merkbaar verschil. Stekker eraf: rustige koude start, mooie loop. Optrekken verloopt zonder horten en stoten. 2e koude start: idem. Horten en stoten blijft weg. Na 10 minuten stop ik de auto (motor nog maar half warm) en sluit de stekker weer aan. Resultaat: meteen weer horten en stoten, ik hoor de drukvulling af en aan opbouwen en weer afblazen, terwijl mijn voet het gaspedaal in dezelfde stand houdt (half gas) Kortom het is zeker weten dat de luchtmassameter niet meer goed is.

Nu heb ik gelezen over dat de lmm's van Pierburg op een andere manier meten en daardoor wat betere bedrijfszekerheid, performance en levensduur hebben (o.a. hier: http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=33458) Ze zijn ook wat duurder, maar soit, dat heb ik er dan wel voor over.

Wat ik alleen niet begrijp; de Pierburg heeft een aansluiting met 3 polen, terwijl de originele / Bosch een 5-polige aansluiting heeft. Hoe sluit je dan eigenlijk zo'n Pierburg aan? Weet iemand dat?
 

turboturbo

Forumguru
Inmiddels de luchtmassameter vervangen. Was een simpele klus moet ik zeggen, viel me alles mee. Ik heb een Bosch besteld met precies hetzelfde onderdeel nummer als dat er in zat. Dus eentje mét behuizing. Je hebt dan ook geen bitje nodig voor de tamper-proof 5-kant torx schroef, want dat is als je het gedeelte van de sensor echt uit de behuizing wil schroeven. Ik ga zo'n bitje nog wel een keer aanschaffen, want ik wil de sensor in de toekomst nog eens schoon kunnen maken (met speciale maf / sensor cleaner) en je kunt er via de behuizing absoluut niet bij (zit gaas voor)

Ik heb deze how-to gevolgd voor het verwisselen.


Wat me opviel, was dat de luchtslang vanaf de luchtmassameter richting de motor vanbinnen een heel klein beetje vettige aanslag heeft. Zeker vanaf voorbij de bocht (de ribbels) waar ook een vertakking van de slang op uit komt. Het is niet heel goed te zien op de foto, maar toch een poging:

luchtslang.jpg

Als dat vanwege carterdampen is (?), zou het me niet verbazen als de lmm daar ook last van heeft, van die vettige lucht....? Lijkt toch een soort aanslag achter te laten na verloop van tijd. Ik heb de plastic behuizing van het luchtfilter en de O-ring (die was ook ietsje vettig en vuil) goed schoongemaakt en ook de eerste centimeters van de luchtslang ontvet voorzover ik erbij kon.
 

oco1979

Forumguru
Zit er dik in dat deze vuilelaag van carterdamp komt.
carterdamp ombouwen of inlaat verlangen dat lmm iets verder van motor sta
 

turboturbo

Forumguru
Onlangs de oude luchtmassameter behuizing open gemaakt. Die had ik nog niet weggegooid omdat ik die even wilde bekijken. Dat ziet er zo uit. Ik had verwacht een soort sensor te kunnen ontwaren (die je eventueel ook kunt reinigen met contactspray zoals ik gelezen had) maar ik zie helemaal niets. Het lijkt alsnog alsof de sensor verpakt is in een behuizing die helemaal is dicht geklikt of gesmolten.

Het onderdeel nummer BOSCH F002C262049 krijg ik verder ook geen hits op op internet.
EDIT: geen wonder dat ik daar geen hits op kreeg; het juiste nummer moet zijn: F 00C 2G2 049.
Als je daarop googlet, vind je deze LMM los voor ongeveer 50 dollar (!) Dus dat is wel een stuk goedkoper dan een van 100 euro incl. behuizing.

Jullie een idee?

lmm_sensor1.jpg lmm_sensor4.jpg lmm_sensor2.jpg lmm_sensor3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Sjabba

Senior Member
Die van mij zag er anders uit. Volgens mij zit er origineel een sensor met een draadje in de behuizing. Je kan volgens mij ook alleen dat stukje dat je los hebt vervangen maar dat scheelt weinig in prijs en de vraag is of je dan de juiste weerstand te pakken hebt.
Die van jou is misschien al een keertje vervangen. Werken doet hij zo;
3400929132_c07ec2df4f.jpg
 

Sjabba

Senior Member
Of ik had toch dezelfde, weet het niet meer, ik heb de oude weggeknikkerd toen ik hem verving.
 

oco1979

Forumguru
Die van mij zag er anders uit. Volgens mij zit er origineel een sensor met een draadje in de behuizing. Je kan volgens mij ook alleen dat stukje dat je los hebt vervangen maar dat scheelt weinig in prijs en de vraag is of je dan de juiste weerstand te pakken hebt.
Die van jou is misschien al een keertje vervangen. Werken doet hij zo;
3400929132_c07ec2df4f.jpg

:thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Dankzij jouw plaatje is me iets heel belangrijks opgevallen op mijn oude, @Sjabba !

Eerlijk gezegd vroeg ik me al af waarom ik geen sensor of weerstand kon zien en waar die 2 uitstekende 'vorkjes' voor dienden. Ik dacht dat de weerstand of sensor misschien nog in de plastic behuizing zou zitten. Nu ik er nog eens goed naar kijk, zie ik ook een tekening op de behuizing zitten, precies waar de sensor/weerstand zou moeten zitten.

Kortom, een of andere beunhaas heeft de sensor er ooit af gesloopt (was me al opgevallen dat de schroeven van de behuizing iets versleten waren, de lak was al iets beschadigd) óf de sensor is eraf gevallen en in de motor verdwenen (maar ik denk dat die dan nog achter het gaas van de behuizing had moeten blijven steken)

Heb er ook even in getekend voor de duidelijkheid:


Las niet lang geleden nog op het audiforum om bij een 1.8T motor met 150 PK de originele van Bosch te gebruiken en niet de Pierburg (ondanks dat de Pierburg doorgaans beter presteert bij andere motoren en een langere levensduur heeft)
Ik heb dus goed gekozen.
 

Bijlagen

  • lmm_sensor5.jpg
    lmm_sensor5.jpg
    205,4 KB · Weergaven: 65
Laatst bewerkt:

Sjabba

Senior Member
Dat is wel vreemd ja. Ik heb ook de Bosch en de originele was ook van Bosch. De motor draait er prima op ook al heb ik niet meer de originele 150pk.
 
Bovenaan Onderaan