Kromme remschijven Fabia greenline

Noord26

Forumguru
Hoe ga ik uitleggen voor iemand zonder werktuigboukundige achtergrond wat er nog meer correct moet zijn aan een naaf, dat wordt erg lastig. Het klinkt alsof er een afwijking zit in de rondheid, dus de naven zouden een afwijking kunnen hebben tijdens het draaiproces.

Het komt er op neer dat hij volledig rond moet zijn, evenals volledig haaks (de middellijn tov de buitenkant waarop de remschijf rust). Daar heb je wel wat specifieker gereedschap voor nodig om te kunnen meten. Sommige van deze metingen kunnen ook pas correct uitgevoerd worden als de naaf volledig gedemonteerd is.

Ik zou opteren voor zowel naaf- als remschijf vervangen. Dan elimineer je een hoop variabelen. Maar naven vervangen is lang niet zo snel gebeurd als een remschijf. Want die moeten volledig uitgelijnd gaan worden.. Dus ik heb zelf het vermoeden dat men nu reeds uit gaat van een foutieve basis. En vanuit een incorrecte basis zul je nooit een oplossing vinden.
 

ooievaar123

Nieuw lid
Heb in februari 2011 nieuw skoda fabia Greenline aangeschaft. Bij 12.000 kilometer begonnen remschijven te trillen bij afremmen vanaf 100 km/h
Schijven waren krom. Had Skoda half jaar in bezit, mocht remschijven niet onder garantie laten vervangen, omdat dit volgens dealer slijtageonderdeel was wat niet onder garantie viel. Bij kilometerstand 16.000 hetzelfde probleem, dus voor de 2e keer remschijven laten vervangen. Nu na 18.000 kilometer beginnen de remschijven weer te trillen bij het afremmen, dus dit betekent voor 3e maal nieuwe remschijven!!!.
Dealer Martin Schilder geeft niet thuis en zegt dat dit te wijten is aan mijn remgedrag!!!. Heb inmiddels meer dan 30 jaar rijervaring en meer dan 1 miljoen kilometer gereden en nog nooit problemen gehad met remschijven. Nu na aankoop van mijn Fabia Greenline is mijn remgedrag plotseling zo afwijkend geworden dat ik elke 2000 kilometer nieuwe remschijven nodig heb. Wie herkent het probleem en wat is er met klachten gedaan. Mogelijkerwijs kunnen we soortgelijke klachten bundelen en gezamelijk juridische stappen ondernemen.
 

MacManiac78

Forumguru
De Greenline heeft hill-hold, het kan zijn dat de auto na hard remmen wordt weggezet op een heuvel. De remmen zijn dan nog erg warm/heet en door het aanklemmen van de rem, door de hill-hold functie, kan de warmte op een bepaalde plaats minder snel afkoelen. De rest van het oppervlak koelt dan wel regelmatig wat resulteert in kromme schijven. Na een harde of lange remweg zou je dus eigenlijk de auto niet meteen weg moeten zetten met de rem erop.
Gebruik je de handrem? Eigenlijk beter gezegd, Gebruik je de noodreminrichting, bij het parkeren van je auto? Ja? Leer dat dan maar meteen af. Auto in de versnelling zetten, rem vasthouden, contact uit, koppeling los. nu rolt de auto mogelijk een cm of wat weg, maar kan echt niet verder.
Of... zet je de auto op een helling? Egaliseer die helling dan maar, anders blijf je het houden. Andere optie zou zijn, ik weet alleen niet of dat mogelijk is, hill-hold functie uit laten zetten.
 

Ridley

Forumguru
Alle tips ten spijt, maar ik kijk nooit naar remgebruik (nooit gedaan ook) en ik heb pas een keer remschijven hoeven te vervangen in 18 jaar tijd.... Garage kan me nog meer vertellen, maar als ik om de 2000 km nw te schijven moest hebben, dan ging ik de rechtsbijstand toch eens cashen!
 

MacManiac78

Forumguru
Als je maar eens in de 18 jaar tijd remschijven vervangen hebt, heb je per auto nooit veel geremd, of weinig kilometers gereden. Ik zie Eindhoven, dus zoals wij, mensen van de Randstad wel eens zeggen: :uitlachen:"Boer!" En boeren rijden geen stadskilometers. :grin: *Grapje natuurlijk*
Maar om de 2000 km kromme schijven is inderdaad bijzonder.
 

Ridley

Forumguru
:smirk: herkenbaar! Mijn werkplek bevind zich in de randstad (Rotterdam en den haag) :xyxthumbs: dus ik herken de signalen. Maar helaas mijn auto maakt de meeste stadskilometers, vooral omdat ik lease auto heb voor mijn werk. En bij beide, geen problemen. Privé ongeveer 15000 per jaar, zakelijk 40000. Dus volgens mij blijft mijn verhaal staan, en anders zou je nog kunnen kiezen voor een tractor!!! Hier in het zuiden uiterst praktisch :super:
 

ooievaar123

Nieuw lid
Bedankt mac maniac,

Bedankt voor de uitleg. Ik gebruik bij het parkeren wel de handrem, maar doe dit dus ook al heel mijn leven. Ik parkeer de auto altijd voor mijn huis waar het geheel vlak is.
Wel is mij opgevallen dat de problemen vaak beginnen als ik met mijn auto in heuvel/berg achtig gebied ben geweest. Hill Hold kan daarom wel de oorzaak zijn. Tevens ook in bergachtig gebied rem ik altijd op de motor af en gebruik de remmen zo weinig mogelijk.
Ik ga echter toch uit dat kwaliteit van de remmen van de fabia slecht zijn, of er is sprake van een constructiefout. Ik denk er dus hard over na om mijn Fabia van de hand te doen, heb er echter geen zin in om iedere 2000 kilometer nieuwe remschijven te kopen.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk meer dat er een oneffenheid zit tussen de schijf en het pasvlak op de naaf, mede omdat het meermaals is voorgekomen.
Er hoeft maar een kleinigheidje tussen te zitten in de vorm van een braampje of een beetje roest en dan trekken de schijven
al krom door de aangetrokken wielbouten.
Het is dan ook moeilijk te bepalen welke schijf de boosdoener is, je voelt het immers aan je stuur of rempedaal.
Als de Fabia er zoveel last van zou hebben zouden de Seat Ibiza en de Polo dat ook moeten hebben......
 

erik2907

Actief lid
Vreemd, ondertussen 45.000 km gereden en geen probleem met de schijven. Nou moet ik zeggen dat ik de auto altijd maximaal laat uitrollen en ver van te voren anticipeer op druk verkeer / files.

Sent from my iPhone using Forum Runner
 

bobby45

Actief lid
[h=2]Minder remklachten dankzij afdraaimachine[/h] maandag 20 december 2010
f10b6138-7d6d-4654-9bc7-6511421a5e69_MAD-afdraaimachine.jpg
Remschijven die volmaakt glad zijn en keurig in lijn staan met de remblokken, leveren betere remprestaties op en zijn vrij van remtrilling. Met de nieuwe MAD remschijf-afdraaimachine kunt u remschijven in gemonteerde toestand afdraaien. Dat spaart veel tijd.
Fabrikant MAD kreeg voor de nieuwe afdraaimachine de GIO erkenning 2010 (Goed Industrieel Ontwerp).

De afdraaimachine maakt korte metten met slingering, groeven en roestranden. Het gebruik is simpel en de machine is inzetbaar voor alle merken en typen auto’s. Afdraaien is aanzienlijk goedkoper dan het monteren van nieuwe remschijven. Het is een aanrader na het vervangen van de remblokken, omdat de remprestaties merkbaar verbeteren. De MAD remschijf-afdraaier helpt ook occasions snel van ‘standroest’ af.

Auke Cupédo (Redactie AMT)
 

Huibert

Forumguru
Dit aan de auto afdraaien van de schijven geeft wel vaak een oplossing. Nadeel is wel dat je de echte oorzaak niet wegneemt, ofwel wanneer door slijtage van de schijven deze weer vervangen moeten worden dan begint het feest weer opnieuw.
 

MacManiac78

Forumguru
@Ooievaar: Had(den) je vorige auto('s) ook remschijven achter, of remtrommels? Auto's met remtrommels kan je zonder problemen (excl. vastvriezen) wegzetten met de handrem erop.
En... andres licht het misschien toch aan de kwalitiet van de schijven? (PS, nemen ze meteen wel de blokken mee? Schijven vervangen zonder de blokken te vervangen is een NO NO.)
Ik heb ooit eens donkere bijna zwarte schijven laten plaatsen (toen ik niet meer tevereden was over het remgedrag van de auto), deze hadden groeven en waren beter geventileerd, ze koelde sneller af en remde ook nog eens een poepie harder. Misschien dat dit een optie is? Ik zal de naam even opzoeken. (Als ik het nog ergens vinden kan.)

Gevonden!
http://www.blackdiamondperformance.com/brakes_skoda.htm
 

Jente

Nieuw lid
Ik herken dit probleem. Ben hier nog mee bezig. Ik kom er zeker op terug, want mijn verhaal lijkt erg op dat van u. Alleen, ik ben toe aan mijn eerste nieuwe set remschijven waarschijnlijk: de auto remt erg schokkerig.
 
Ik heb nu ook plusminus 5 maanden nieuwe schijven ( gewisseld bij pm, 16000 km !! , trilling in stuur bij remmen).
Hoop niet dat ik er weer aan moet geloven in de toekomst!....maar als ik het hier lees, en de nieuwe mensen blijven maar komen, met het zelfde euvel!, heb ik er een hard hoofd in!.

Het heeft zelfs nog wat voeten in de aarde gehad om mijn schijven onder garantie te laten wisselen!!, maar door mijn volhoudende dealer, ( hij heeft met de fabriek contact gehad! ), is het uiteindelijk gelukt! .

Ik begrijp werkelijk niet dat hier niét structureel iets aan gedaan wordt ( van Fabrieks wege ) aangezien er mensen blijven komen...en geloof echt niét alleen in NL !.

Het zijn in de regel ook nog meestal mensen met langjarige rijervaring!..dus het verhaal dat het aan de rijstijl oid ligt, verwijs ik meteen naar het rijk der fabelen!!.

Skoda Fabia Combi Greenline.

Resumé, ik hoop dat ik verder rustig door kan rijden zonder dit probleem!.....mocht er wél iets voorvallen, dan meld ik me hier weer!.
 
Even een kleine update ...ben nu ook weer de sigaar, zit nu op 25000 km, heb bij 14000 km, nieuwe schijven erop gekregen ( onder..garantie ..), en nu begint het (lichte) trillen bij afremmen vanaf plusminus 100 km pu, weer opnieuw !.

Heb inmiddels de dealer op de hoogte gesteld en deze gaat kijken wat te doen!?....

Hebben hier inmiddels nog meer mensen (alweer ) of ook deze problemen ook nog steeds?.
Ik hoor het gaarne !.


Ps, Bij mijn onderstaande post heb ik geschreven 16000 km, dit moet inderdaad 14000 km zijn , zoals ik hierboven beschrijf!.
 

Esli

Lid
Ik heb hetzelfde probleem. Inmiddels 2x nieuwe remschijven.
Heb van de dealer begrepen dat Pon nu als advies geeft wielnaven plus nieuwe schijven.
dat gaat de dealer dus woensdag de 20e bij mij doen.
 
Hallo Esli,
Wat is jou km stand ?, en na hoeveel km met de nieuwe schijven merkte je weer trillingen cq problemen?

En ik neem aan dat de reparatie onder garantie m.a.w ,gratis verricht wordt?.

Ben benieuwd of mij ook aangeboden wordt om de naven te vervangen.
 

Esli

Lid
62.000 km is de huidige stand, bij mij wordt het onder garantie vervangen.
Trilling komt steevast weer terug na een paar 1.000 km na het vervangen van de schijven.
Aangezien ik ook geen zin heb om steeds naar de dealer ter rijden zijn ze pas 2x vervangen anders was dit vast al vaker gebeurt.

Er is pas geleden een bijeenkomst geweest bij PON voor techneuten waar dit probleem ter sprake kwam.
Kromme naven schijn je op 2 manieren te kunnen meten, echter kan de dealer dit maar op 1 manier en kan zo dit niet detecteren.
Het advies van PON is dus schijven + naven.
 

Chatslet

Forumguru
Handrem lijkt me niet de oorzaak. De handrem grijpt alleen aan op de achterste remmen en niet op de remmen voor en naar wat ik er van begrijp hebben de Fabia GL's van voor 2012 schijfremmen voor en trommelremmen achter. Heb je een Fabia GL van 2012 dan heb je ook schijfremmen achter en dan is het wel handig om hem in de versnelling weg te zetten in plaats van met de handrem.
Hill hold werd hier ook al genoemd, weet iemand of Hill Hold de normale reminrichting of de handrem gebruikt?
 
Bovenaan Onderaan