Kromme remschijven Fabia greenline

rlammers

Nieuw lid
Ik vroeg me even af of misschien meer mensen dit probleem hebben:

Na 25000km zijn de remschijven afgedraaid omdat ze kromgetrokken waren (nog nooit gehad, maar goed). Daarna piepten en kraakten de remmen nogal. Dat kan opnieuw insliujten zijn, dus ik heb het even aangezien, maar het kraken en piepen blijft. Tijdens zacht remmen hoor je van alles kraken en na loslaten bij remmen hoor je een piep in het ritme van het wiel (lijkt op licht aanlopend remblok alsof er toch nog een slinger in de schijf zit). Het trillen bij het remmen lijkt wel verholpen.
Verder valt me op dat na ca 2 uur rijden er soms een heet-metaal-lucht te ruiken is aan de buitenkant van de auto. Dat komt van de wielen is het sterkst aan de linkerkant van de auto en dan vooral aan de achterkant. Aan de rechterkant van de auto lijkt het achterwiel juist het koudst.

Ik heb al een afspraak staan bij de garage om e.e.a. te controleren, maar zijn er problemen bekend met de remmen van deze Fabia? Op google kan ik niets vinden, maar misschien herkennen mensen hier de symptomen (trillen bij licht remmen, heet-metaal-lucht na lange ritten, schuur-, kraak- en piep-geluiden bij en na remmen). Als mensen dit herkennen zou ik dat graag horen.
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Het klinkt mij alsof het niet allemaal helemaal netjes gemonteerd is.
 

van_der_P

Senior Member
Het is verstandig als je hard geremt hebt en stil staat, de handrem te gebruiken en niet de voetrem vast te houden. Doordat je de voetrem vast houd koelen de remmen onregelmatig af waardoor ze zouden kunnen kromtrekken. Met trillingen tot gevolg tijdens het remmen.
 

MacManiac78

Forumguru
Na stevig remmen (hete schijven) en vervolgens door een plas rijden (plaatselijke afkoeling) kan ook funest zijn.
 

Ligflits

Senior Member
Het is verstandig als je hard geremt hebt en stil staat, de handrem te gebruiken en niet de voetrem vast te houden. Doordat je de voetrem vast houd koelen de remmen onregelmatig af waardoor ze zouden kunnen kromtrekken. Met trillingen tot gevolg tijdens het remmen.

Dat zou toch wel mee moeten vallen, anders zou zo'n beetje iedereen die in een automaat rijdt (en dus bij elke stop de rem ingedrukt houdt) met kromme schijven rijden...
 

duopenotti

Senior Member
daarom hebben automaten zwaarder uitgevoerde remmen en natuurlijk omdat de auto niet op de motor kan remmen
 

appie

Nieuw lid
Ik weet niet precies welke machine ze gebruikt hebben om de remschijven te corrigeren maar als het een standaard draaibank is en de remschijven zijn niet correct ingespannen dan blijf je natuurlijk ook problemen houden. als je een heet metaallucht ruikt en het komt van aanlopende remmen dan moeten er toch en of meerdere velgen warm of zelfs heet zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Remschijven hebben vaak een geharde laag. Die laag wordt gemaakt door de schijven via een bepaald temperatuur/tijdtraject op te warmen tot een bepaalde temperatuur en vervolgens met een bepaalde snelheid af te koelen in bijvoorbeeld een bak water of een oliebad. Daardoor wordt de buitenste laag snel genoeg afgekoeld om te harden, de kern van de schijf koelt vaak niet snel genoeg af en is dan niet gehard. Als de schijven krom zijn getrokken en vervolgens afgedraaid, heb je grote kans dat de geharde laag op bepaalde plekken behoorlijk dunner is geworden. Als zulke plekken flink heet worden tijdens het remmen, heb je kans dat de materiaalstructuur veranderd, of dat het materiaal deels verbrandt. (het harden van metalen, berust ook op de verandering van de structuur van het materiaal)
 

rlammers

Nieuw lid
De schijven en blokken voor zijn nu compleet vervangen en het probleem lijkt opgelost.

Volgens de garage leken de symptomen op een steentje tegen de trilplaat, maar een steentje was nergens te bekennen en op de schijven was ook geen spoor van een steentje te zien. Het trillen in het stuur was inmiddels ook weer terug dus vandaar dat er maar een hele nieuwe set op is gezet.

@appie: ik vond de schijven aan beide kant wel behoorlijk heet, zelfs na korte stukjes rijden. Ik zal eens in de gaten houden of dat nu minder is.

@cordoba: ik heb de oude schijven gezien: als zo'n verbranding of structuurverandering te zien is, dan was dat het niet. Aan de schijven was niets te zien.
 

Cordoba

Forumguru
Strucuurverandering zie je niet met het blote oog (gaat om de rangschikking van de atomen ten opzichte van elkaar, en aangezien ik in elk geval met het blote oog geen losse atomen kan zien..). Structuurverandering kun je alleen zichtbaar maken door oppervlak te polijsten en vervolgens lichtjes aan te etsen, dan kun je onder de juiste verlichting pas de verandering van de structuur zien.

Samengevat: je kan dit alleen zichtbaar maken in bijvoorbeeld een metallurgisch lab, en van de bruikbaarheid van de schijven na zo'n onderzoek moet je je niet teveel voorstellen.
 

Esli

Lid
Ik heb voor de 2e keer kromme schijven. Niet heel ernstig maar ik voel het met name bij het remmen op de snelweg en bij het uitrollen richting een stoplicht.

Ik denk dat het door hill hold komt want mijn oprit loopt af en af en toe springt dat aan.
De eerste set schijven is overigens onder garantie vervangen bij 16.000 km.
Zit nu op 22.000 dus de 2e set heeft het 6.000 km volgehouden...
 

rlammers

Nieuw lid
Ik heb nu met de nieuwe schijven en blokken ca 2000 km gereden en ik heb het gevoel dat het trillen tijdens het rijden weer terug komt (bij remmen niet). Het is heel licht dus het zou ook gewoon het wegdek of de banden kunnen zijn, maar hoopgevend is het niet.

BTW @Appie: de schijven lijken nu wel minder warm te zijn, dus aanlopen zou best kunnen. Omdat de trilling nu weer terug lijkt te komen krijg ik het gevoel dat de remmen meer het symptoom als het probleem zijn: zou het iets met lagers/wielophanging kunnen zijn?
 

My1stIbi

Actief lid
Hebben ze bij het vervangen van de schijven/blokken naar je remcilinders gekeken, of die gangbaar zijn? Rem je altijd rustig of soms ook wat steviger? Sommige problemen kunnen ontstaan als je té voorzichtig met de auto rijd. Ik heb 'ns een verhaal gehoord van iemand die de remmen nauwelijks gebruikte waarbij 't hele zaakje vastgeroest zat...
 

rlammers

Nieuw lid
Ik heb dat gevraagd aan de monteur maar dat zou niet de oorzaak kunnen zijn bij een auto van 7 maanden oud en nog geen 30K op de teller. Ik vroeg het omdat het er op leek dat een remblok bleef hangen (na remmen piepen in het ritme van de wielen). Na het vervangen van schijven en remmen is dat helemaal weg, dus dat lijkt me toch niet de oorzaak.

M.b.t. remgedrag: volgens mij normaal. Ik laat de auto meestal wel wat uitrollen ipv op het laatst op de rem te gaan, maar zo af en toe moet je wel eens flink op de rem (vrachtwagens/leasemerken die op het laatst nog even naar links gaan en zo). Verder: het is bepaald niet mijn eerste auto of mijn eerste kilometers en ik heb hier nog nooit last van gehad dus remgedrag lijkt me niet zo waarschijnlijk.
 

Hetzer

Forumguru
Moet toch een andere oorzaak hebben, misschien toch de remcilinders, ik rem ook zaht en hard, ik rij korte en lange stukken, nu bijna 45K op de teller en nog "nema problema" met de remschijven........
 

The bone collector

Senior Member
Als de trilling zo snel terugkomt denk ik aan een aanlopende remklauw, waardoor de schijf of schijven kromtrekken. Bij de eerste generatie Octavia's was er ook soms een probleem met trillende remmen (waarschijnlijk wel nog te vinden op dit forum), maar of daar echt ooit een oorzaak voor gevonden is... Ik dacht dat soms even heel hard remmen het trillen tijdelijk kon verminderen, maar dat is geen oplossing natuurlijk.

Dat de schijven zouden kromtrekken door de rem in te drukken bij stilstand (na het remmen) of water, dat kan misschien in extreme gevallen maar VAG gebruikt (dacht ik toch) niet echt dunne schijfjes (in tegenstelling tot andere merken). Heb 230.000 km gereden met mijn eerste schijven, zonder problemen, en ik probeer er nu niet uitzonderlijk spaarzaam voor te zijn, het zou mij echt verwonderen als je de oorzaak bij jezelf moest gaan zoeken.
 
In tegenstelling tot mijn vorige auto zonder start/stop betrapte ik mezelf er bij de fabia op dat ik met de rem er iets op elke keer snel compleet tot stilstand wilde komen i.p.v rustig uitbollen de laatste paar km/hr. En dan ook de rem er op hield. Uit angst voor krom trekkende remschijven door zo'n gewoonte heb ik me dat weer snel afgeleerd.
 
rem (schijven ? )

Ook ik heb problemen met het remmen...ik heb al ongeveer bij ( nog maar ) 2 á 3000 km een lichte trilling gevoeld in het stuur bij het afremmen, heb toen mijn service gevraagd ( ik was er eigenlijk voor het monteren van een trekhaak), kijk ook even naar de remmen, dit en dat voel ik!.
Toen de trekhaak gemonteerd was en we de auto ophaalden , nog gevraagd of en wat er nu met de remmen was,en kreeg ik als antwoord, "niets kunnen ontdekken " oid!

Nu is het inmiddels (zit op dit moment, aan het einde van mijn vakantie, in het buitenland ), veel en veel erger geworden, bij afremmen tussen de ( grofweg ) 100 naar 60 km, beweegt het stuur "heen en weer"...ben in Slovenie naar een Skoda dealer geweest, en deze zei meteen kromme schijven!, maar in Slovenie geld, Garantie op een nieuwe Fabia, voor de remmen 10.000 km of een half jaar!!.

2 weken later in mijn vakantie na nog meer getril, maar weer naar een dealer gegaan , maar in dit geval in Oostenrijk, ook deze bevestigde, "kromme schijven", maar hier geld, zelfs, 5000 km, of 3 maanden!!, garantie!.

Kortom...ik merkte al bij 2 a 3000 km een trilling, hier is na mijn ( mondelinge! ) melding niets mee gedaan!, kan ik nu nog recht doen laten gelden op deze garantie?, en hoe lang geld deze garantie in Nederland eigenlijk?, wie kan mij daar iets over vertellen, of is het toch een vorm van coulantie?.

Ik heb nu 12.500 km op de teller, auto gehaald in februari 2011.

Ik ben een 'normale"chaufeur geen buitensporig rij of rem gedrag, heb al vele merken en auto's gehad, en nog nooit dit probleem meegemaakt, dus dat het aan mijn rijgedrag zou liggen ?, geloof ik niet !, alleen ik heb het mondeling gemeld toendertijd, ben benieuwd of ze er een paar nieuwe schijven opzetten, in garantie!.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Nog één vraagje...mochten ze mij willen laten betalen, wie kan mij zeggen wat dit kost?, schijven en werkloon?.
 

The bone collector

Senior Member
Enkel de schijven en werkloon, ergens tussen de 200-250 euro schat ik. Als je een goede relatie hebt met je dealer, en je vertelt er bij dat je het probleem al na 3000 km gemeld hebt, zal hij normaal gezien de schijven op zijn kosten vervangen. Hij weet even goed dat die kromme schijven niet normaal zijn, ik vraag mij af wat je met nieuwe schijven moet uitspoken om die direct scheef te krijgen.

Het probleem zit er hem dikwijls in, dat de nieuwe schijven terug scheef trekken. Al is er bij de Fabia niet echt een structureel probleem hoor. Het is toch raadzaam om de garage nog even te laten kijken of ze geen probleem (bv aanlopend klauw) zien.
 
Bovenaan Onderaan