Kromme remschijven Fabia greenline

Hallo, bedankt voor Uw reactie......wat betreft het scheef zijn van de schijven , is ook mij een raadsel, ...ik heb er echt niets mee "uitgespookt"!......dat is nu juist waarom ik mij hier meld, om eens te vernemen of er meer mensen met dit probleem zijn bij een ( inderdaad) dusdanig jonge auto!?.

Wat bedoel je precies met, "het dikwijls opnieuw scheef trekken van nieuwe schijven" ??......

Valt dit onder de normale garantie ?, of is dit ook aan een km /tijd, limiet gebonden , zoals in de landen , als vermeld in mijn bovenstaande post?.
 

The bone collector

Senior Member
@ sibbele

Ik bedoelde niet dat je er iets mee uitgespookt hebt hoor, het was een hypothetische vraag. Ik geloof helemaal niet dat je er zelf iets mee te maken hebt. Met het opnieuw scheef trekken bedoelde ik: als je zonder echt de oorzaak te vinden de schijven gewoon laat vervangen, zit de kans er wel in dat ze opnieuw scheef trekken. Normaal gezien gebeurt dat enkel als ze aanlopen, door vergevorderde slijtage, etc...
 
@The bone collector,
Inderdaad de reactie van mij is wat voorbarig!...ik begrijp een hypothetisch antwoord!, sorry!.....ik hoop dat de dealer mij verder helpt, en dit oplost!,en inderdaad zoals jij zegt er goed gekeken wordt naar de eventuele ( mogelijke ) oorzaak, of zou het zo kunnen zijn dat de schijven gewoon bagger waren ( fabrieksmatig ) .. ben verder overigens zeer tevreden over mijn Greenline!!
 

rlammers

Nieuw lid
Ik zit inmiddels op 33K km en er is net voor de 2e keer een nieuwe set schijven en blokken gemonteerd. Volgens de garage hebben ze de wielnaven opgemeten en de remzuigers nagekeken en was dat allemaal in orde.

Ik begin dit wel een heel vreemd verhaal te vinden. Binnen 3000 km nieuwe remschijven weer krom en dan zou er niets mis zijn???

(Ze begonnen al: het kan ook aan uw rijstijl liggen. Ik heb hiervoor 180.000 km in een fiesta gereden, nooit een probleem gehad. Als ik dan binnen 35000 km al 3 x bij de garage geweest ben, lijkt het mij toch echt aan die auto te liggen.) Ik ben inmiddels niet zo tevreden over de Greenline.
 
@rlammers ,
Je schrijft voor de 2de keer nieuwe schijven, en blokken, heb je dit zelf moeten bekostigen?...aangezien ik ook met ( waarschijnlijk ) kromme schijven te kampen heb, daar mee bij de dealer geweest ben , en deze mij melde dat dit voor eigen kosten is aangezien Pon hier geen garantie aan verbindt!, maar hij er toch nog wel eens met Pon over in conclaaf wil gaan, aangezien hij ( de dealer ), het ook niet helemaal volgt, denk ik.

Mijn Fabia, heeft nu 13000, op de teller, en ik merkte al bij 2 a 3000 km een lichte trilling bij het afremmen.
 

rlammers

Nieuw lid
De eerste keer is in rekening gebracht (afdraaien schijven). De tweede en derde keer (beide vervanging schijven en blokken) vielen onder de garantie.

Volgens de importeur zou het kunnen dat er 2x opeenvolgend "pech" met de remschijven is, tijdens transport laten vallen oid. Pas bij de 3e vervanging wordt het te toevallig.

Op zich kan ik me deze redenatie wel voorstellen: als er elke week 1000 remschijven vervangen worden en 0,1% van de nieuwe schijven is niet goed dan heb je er toch elke week 1 die in korte tijd weer terugkomt. En omdat ze bij de controle van naaf en remcilinders niets konden ontdekken zou het dus gewoon toeval kunnen zijn. En dan zal een schijf-vervanging wel goedkoper zijn dan uitgebreid onderzoek doen.
 
Wat was er ( bv, de eerste keer ) wat U opviel aan het rijden ( remmen ) , ik bedoel schudde het stuur een beetje tijdens het remmen?
En werd er meteen de conclusie getrokken , kromme schijven ?.

Dit is er bij mij nl wel aan de hand, ik heb er twee onafhankelijke skoda garages bezocht in het buitenland ( waar ik op dat moment op vakantie was, toen het alsmaar erger werd ), en deze trokken eigenlijk na een kort ritje allebei de conclusie kromme schijven, zonder er verder naar te kijken oid!.

Ook ik heb al 40 jaar rijervaring en meerdere merken gereden, en dit nog nooit meegemaakt!, daarom durf ik wel te stellen dat dit niet aan mij ligt...daarom vindt ik het ook zo vreemd dat er de eerste ( of meerdere ) keer (en) betaald moet worden , aangezien het wel iets structureels lijkt te zijn bij de Fabia!?.
 

The bone collector

Senior Member
Dat lijkt me wel eigenaardig: bij de één valt het wel onder garantie, en bij een ander niet. Dan zou ik toch nog eens met jouw dealer gaan spreken hoor, Sibbele. Het kan altijd dat je 'pech' hebt gehad en dat met het vervangen van de schijven en blokken alles opgelost is. Gewoon op je strepen staan!
 
@ the bone collector,
Nu ja , als ik de berichten van rLammers lees heeft hij de eerste keer ook zelf moeten bekostigen!
Ik heb tijdens mijn vakantie ook al de dealers bezocht zoals gezegd, en in Slovenie, is de garantie 5 maanden of 10000 km, in Oostenrijk waar ik later óók nog naar een dealer ben geweest, omdat ik het niet vertrouwde, is het 3 maanden en 5000 km!!!,

Eerlijk gezegd volg ik het niet meer , als ik dan hoor dat er hier totaal géén garantie op zit!.....dan zou je heel negatief gesteld kunnen zeggen, "iedere 3000 km nieuwe schijven", dit kan natuurlijk niet !, en is volgens mij ook niet normaal, dat er overal andere garantie normen zijn !, en een ( nieuwe ! ) auto Mág!, niet na een paar duizend km al remproblemen hebben!.

Is hier ooit een Modificatie bij Skoda voor geweest ( ook bij andere modellen!? ), als iemand dit weet , hoor ik het gaarne!.
 

rlammers

Nieuw lid
De eerste keer heb ik inderdaad zelf betaald. Reden is dat het natuurlijk zou kunnen dat ik met hete schijven door een plas gereden ben oid.
De problemen daarna zijn zonder discussie onder garantie behandeld.

Wat ik had was inderdaad een lichte trilling in het stuur bij remmen, die langzaamaan steeds erger wordt. De conclusie bij de garage was direct: kromme schijven.

Er zijn overigens gisteren weer nieuwe schijven en blokken opgezet omdat ze verder niets konden vinden. Vanochtend op de snelweg had ik al weer een trilling in het stuur tussen 90 en 120. Niet tijdens het remmen en het lijkt wel te verdwijnen na een lang stuk constante snelheid rijden. Maar weer terug naar de garage morgen, kan ik gelijk bij de buurgarages eens kijken naar een andere auto.
 
Zo dat is toch inderdaad geen goed voorteken!...ik hoop dat ik niet ook al deze stappen moet doorlopen...dan is daarna Skoda wellicht voor mij ook een gesloten boek..ik kan me heel goed voorstellen dat je eens bij de buurgarages gaat kijken!, maar ik blijf hopen op een ( goede ) oplossing , zowel voor U alswel voor mezelf!.

Nog één vraagje, wat heb je de eerste keer betaald? ( als ik vragen mag? ) en hebben ze toen ook meteen de schijven vervangen?, of alleen maar geslepen?.
 

rlammers

Nieuw lid
De eerste keer zijn alleen de schijven afgedraaid en dat was ca 100 euro.

Ik moet wel zeggen dat de garage alles prima heeft afgehandeld, geen klachten over. Ik heb dan ook geen twijfel over dat het uiteindelijk goed opgelost zal worden.

Maar mijn gevoel is dat het probleem nu nog niet opgelost is en hoe goed de garage het uiteindelijk ook oplost, ik heb geen zin om om de haverklap weer bij de garage te staan.

Ik werk op uurtarief dus het kost me toch geld, garantie of geen garantie.
Dan neem ik liever direct het verlies en hoop dat de nieuwe auto geen "maandagmorgen-auto" is. (Dat wordt dan geen belasting-model meer, maar gewoon in privé een Octavia of Superb (die klasse dan, nog een Skoda is even wat minder waarschijnlijk)).

Over de Fabia zelf kun je voor de rest m.i. weinig klachten hebben: ruimte genoeg, komt op de snelweg goed mee, stoel zit goed, genoeg opbergruimte. Hooguit bij optrekken in 1 een erg langzame start (heel erg langzaam) en de rechtervoorstoel die maar zeer beperkt voorover kan klappen waardoor lange lading er niet in gaat (dat had makkelijk beter gekund).
 

Esli

Lid
@rlammers
Toevallig bij Morrenhof geweest?

Ik sprak daar gisteren Wesley want ik heb hetzelfde probleem....
Ben nu ook toe aan mijn 3e set (inl de originele)

Die van mij heeft nu 25000 gelopen.
Beurt bij 17000 gehad en ook na een paar 1000km weer hetzelfde.

Ik ga eens speuren op de buitenlandse fora.
 
fabia combi greenline/ Remmen.

Update; heb gisteren van mijn dealer het bericht gekregen dat er ( onder garantie !! ) volgende week nieuwe remschijven op gezet worden.

In eerste instantie kreeg ik een bericht van de dealer dat hij het nagevraagd had bij de garantieafdeling en dat het niét!, onder garantie viel!.

Hij heeft daarna contact opgenomen met de afdeling Techniek, en een kwaliteitsaanvraag gedaan, toen hij deze binnen had, heeft hij de garantie claim ingediend, daarna zou dit naar de Fabriek worden gestuurd, en daar wordt dan beoordeelt of de remschijven vervangen worden onder de Garantie!.

Zoals gezegd, kreeg hij toen toestemming om onder garantie de schijven te vervangen!......en daar ben ik wel blij om natuurlijk, en een groot compliment voor de dealer voor zijn inzet en vasthoudendheid!, sjapoo!!.

Ik lees zojuist ook weer dat bovenstaande óók al aan zijn derde setje toe is!!, dat geeft mij voor de toekomst niet zoveel hoop,..maar hier móet toch iets meer aan de hand zijn!, dan "alleen", de schijven ??, ...ik ben eens benieuwd of hier een modificatie afgegeven wordt door de Fabriek, en hoe het er in het Buitenland voorstaat met dit probleem!.
 
Was ik nog even vergeten..onderaan deze pagina onder -Verwante discussie's-, het topic "kromme remschijven?, Pon geeft fout eindelijk toe!".

Toen ik dit doorgelezen had werd ik er niet vrolijker van, want daar zou de fout in de Naven gezeten hebben !?.......Zou dit bij onze Fabia's ook niet de oorzaak zijn ??, aangezien vorige schrijvers ook al 3 keer schijven hebben laten vervangen??.
 

rlammers

Nieuw lid
Bij mij is bij de laatste vervanging de speling in de wielnaven opgemeten en dat was niet het probleem. Of je met die meting ook kromme naven kunt meten weet ik niet.
 
Is er iemand die , of ervaring heeft, met problemen met de wielnaven, of kan er wellicht iemand iets meer over vertellen , wat dit (eventueel) voor problemen geeft?, buiten het feit dat dit zeg maar problemen geeft aan de remschijven?, zie in mijn vorige post de verwijzing naar de discussie over de Naven van de Octavia, een tijdje geleden!.

Het wil er eigenlijk bij mij niet meer in dat de Schijven het "hoofd"probleem zijn , aangezien ik steeds meer posts lees van mensen hier ,die al meerdere keren de schijven hebben moeten laten vervangen?!, dan ga je toch denken aan een ander(structureel ? ) probleem?.
 

Noord26

Forumguru
Bij mij is bij de laatste vervanging de speling in de wielnaven opgemeten en dat was niet het probleem. Of je met die meting ook kromme naven kunt meten weet ik niet.

Hoe hebben ze de speling van de naven en de schijven gemeten? Alleen de buitendiameter? Want dat zie ik, jammer genoeg, te vaak gebeuren. Bij naven zijn de rondheid en haaksheid tot de hartlijn van de naaf van veel groter belang. Sterk overdreven zal het ronde gat van een remschijf dan op een ovale naaf gezet moeten worden, waardoor de hartlijn nooit stil zal staan; hetgeen kan leiden tot kromme remschijven ivm sterk toenemende warmte. Met een (digitale) schuifmaat of micrometer kun je onmogelijk, volledig, de correctheid van een naaf opmeten. En dat zie ik genoeg bedrijven wel doen.
 
Noord26, Kunt U mij wellicht zeggen , hoe dan op correcte wijze de naaf te meten, dat is mij niet helemaal duidelijk in Uw post.

Ik moet as woensdag naar mijn dealer om de schijven te laten vervangen, en wellicht kan ik met Uw eventuele suggestie eens vragen op correcte wijze de naven op te meten !?.

Los daarvan, ben ik er nu ( als leek) wel bijna van overtuigd dat het (Werkelijke !) probleem níet in de schijven zit, maar in een ander (structureel?) probleem?, aangezien er al zoveel mensen met dit probleem kampen, kán dit niet normaal zijn ( sommige zijn al aan hun 4de setje schijven toe!), dit is niet meer normaal natuurlijk, dat weet ik als leek zelfs wel.

Zou wel eens willen weten hoe dit probleem Europawijd zit ?, en of de fabriek hier niet verplicht een modificatie moet doorvoeren!?....iemand bekend hoe dit in europa verder zit?.
 
Bovenaan Onderaan